Gå til innhold

Har jeg ikke sjans til å gå ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en småbarnsmor til to barn som er født i løpet av de siste to årene. Hele livet har jeg vært slank, men da jeg ble gravid med første gikk jeg opp 30 kg. 25 kg forsvant på 6 mnd, men så ble jeg gravid med nr.2 og gikk opp igjen 20 kg.

Nå veier jeg 69 kg (gått ned 12 kg siden fødsel). Før jeg ble gravid veide jeg 56 kg. Ønsket mitt er å gå ned til 60 kg, men jeg føler jeg står på stedet hvil. Har veid det samme i snart 4 uker. Jeg veier og logger ALT jeg spiser og går med aktivitetsklokke slik at all aktivitet loggføres. I følge Lifesum inntar jeg i snitt 1200 kcal når aktivitet er trukket fra. Går 10k skritt hver dag (har normalt 2 t/dagene med høyere intensitet), og trener styrke 3 ganger i uken. Kostholdet mitt består av mye proteiner og grønnsaker. Jeg gjorde akkurat det samme sist da jeg gikk ned 25 kg på 6 mnd, og da gikk jeg ned jevnt og trutt. 

Men jeg sover lite denne gangen. I snitt 5-6 t, men disse er ikke sammenhengende. Så spørsmålet er: er det sjanseløst å gå ned mer så lenge jeg får så lite søvn? 

Anonymkode: 84eed...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det mulig å gå ned. Spørsmålet ditt er når eller hvor raskt. Om du går ned .5 kilo i uka så går du ned. Om du går ned .5 kg i måneden så går du ned. Begge er mulige og helt ok scenarioer. Om du bruker 6 mnd eller 3 år på å gå ned i vekt er detaljer av uvesentlig art. Det samme er å beholde vekta til du slutter amme eller til ungen er 2-3 år, så lenge du ikke lar deg selv eskalere oppover i vekt.

Det viktige med vektreduksjon er uansett ikke å gå ned 10 kilo - det er den enkle biten (spis mindre kalorier enn du forbruker, altså ren matematikk). Det viktige med vektreduksjon er å etablere en livsstil som lar deg holde på idealvekta i de neste 70 årene av livet. 

Anonymkode: 05821...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt er det mulig å gå ned. Spørsmålet ditt er når eller hvor raskt. Om du går ned .5 kilo i uka så går du ned. Om du går ned .5 kg i måneden så går du ned. Begge er mulige og helt ok scenarioer. Om du bruker 6 mnd eller 3 år på å gå ned i vekt er detaljer av uvesentlig art. Det samme er å beholde vekta til du slutter amme eller til ungen er 2-3 år, så lenge du ikke lar deg selv eskalere oppover i vekt.

Det viktige med vektreduksjon er uansett ikke å gå ned 10 kilo - det er den enkle biten (spis mindre kalorier enn du forbruker, altså ren matematikk). Det viktige med vektreduksjon er å etablere en livsstil som lar deg holde på idealvekta i de neste 70 årene av livet. 

Anonymkode: 05821...2af

Takk for svar!

Å holde vekten er ikke et problem i seg selv. Jeg trives med det kostholdet jeg har nå. Før jeg ble gravid jobbet jeg iherdig med å gå opp i vekt til 60 kg. 60 kg har vært trivselsvekt min. Men jeg vil gjerne ned i trivselsvekt så fort jeg kan.

Kunne kanskje nevnt at jeg ikke ammer. Ville aldri slanker meg dersom jeg ammet. 

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig at jeg ikke går ned mer, hvor lang tid det evt kan gå før jeg går med mer, osv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Å holde vekten er ikke et problem i seg selv. Jeg trives med det kostholdet jeg har nå. Før jeg ble gravid jobbet jeg iherdig med å gå opp i vekt til 60 kg. 60 kg har vært trivselsvekt min. Men jeg vil gjerne ned i trivselsvekt så fort jeg kan.

Kunne kanskje nevnt at jeg ikke ammer. Ville aldri slanker meg dersom jeg ammet. 

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig at jeg ikke går ned mer, hvor lang tid det evt kan gå før jeg går med mer, osv? 

Hvor høy er du? Og hvor mange kalorier spiser du daglig uten å trekke fra aktivitet? (Personlig bryr jeg meg ikke om det som liksom forbrukes ved aktivitet, ser kun på kostholdet for å gå ned i vekt selv om jeg også trener)

Anonymkode: 1c29f...f03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvn er viktig, men det skal gå med mindre søvn og.

Jeg var på platå i 4-5 uker iblant, det skjer. Du trener? Da bør du heller bruke målebånd, i alle fall de ukene du står stille på vekta. Kan fort fordele seg litt annerledes, f.eks minus en cm på livet og pluss en på lår (siden du trener styrke), da skjønner man jo at noe skjer :)

Anonymkode: 9008a...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du totalt, uten å trekke fra aktivitetskalorier? Pulsklokker kan lett overestimere forbruket ditt.

Anonymkode: 791e2...cf6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...