Gå til innhold

Dere som har babyer som ikke spiser grøt, ,most mat eller skive, hva spiser de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min er snart åtte mnd. Hun vil ikke spise grøt og most mat. Spiser veldig lite brød også. Hun har spist fruktmos, skumpinner av mais og hirse, og litt kokte grønnsaker. Har ellers smakt på litt forskjellig som tortilla-lefse, kjøtt, fisk, banan og appelsin.

Jeg trenger inspirasjon til hva jeg kan gi henne. Hun har ikke fått tenner og går fint opp i vekt. Har ligget på øverste vekstkurve fra hun var ganske liten. Drikker mest morsmelk, men også litt MME (240 ml).

Anonymkode: da503...682

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bananlapper! Min på snart 8 mnd er heller ikke veldig ivrig på fast føde, hvertfall ikke most mat. Det han har likt best til nå er bananlapper og jeg lar han spise selv :) Jeg lager det på havremel, banan og egg. Super enkelt! Stekes i usaltet smør. Grøt går også ned hvis jeg bruker feks sviske eller aprikosmos som topping 

Anonymkode: c0514...37e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å fortsette å tilby forskjellig mat, og gi baby tid til å bli vant til det. Så lenge vekten er fin og hun drikker melk er det ikke nødvendig å stresse så mye.

Vår gutt spiste ikke så mye på den tiden, men ville gjerne sitte med oss og undersøke maten. Etter hvert løsnet det, og nå, to år senere spiser han alt mulig.

Anonymkode: e8d65...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går seg til. Ikke stress. 

Anonymkode: fc68c...530

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Babyen min er snart åtte mnd. Hun vil ikke spise grøt og most mat. Spiser veldig lite brød også. Hun har spist fruktmos, skumpinner av mais og hirse, og litt kokte grønnsaker. Har ellers smakt på litt forskjellig som tortilla-lefse, kjøtt, fisk, banan og appelsin.

Jeg trenger inspirasjon til hva jeg kan gi henne. Hun har ikke fått tenner og går fint opp i vekt. Har ligget på øverste vekstkurve fra hun var ganske liten. Drikker mest morsmelk, men også litt MME (240 ml).

Du vet at de skumpinnene bare er junkfood? 

Kok en brokkoli ekstremt godt og gi henne. Lag currygryter hun kan spise med hendene.

Anonymkode: 8e49f...b91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det går seg til. Ikke stress. 

Anonymkode: fc68c...530

Hun ber om inspirasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet at de skumpinnene bare er junkfood? 

Kok en brokkoli ekstremt godt og gi henne. Lag currygryter hun kan spise med hendene.

Hva er det som gjør at skumpinner er junkfood? Mais og hirse er vel bra? Det er jern i hirse. Synes de minner om grøt når hun spiser de.

HI

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bananlapper! Min på snart 8 mnd er heller ikke veldig ivrig på fast føde, hvertfall ikke most mat. Det han har likt best til nå er bananlapper og jeg lar han spise selv :) Jeg lager det på havremel, banan og egg. Super enkelt! Stekes i usaltet smør. Grøt går også ned hvis jeg bruker feks sviske eller aprikosmos som topping 

Anonymkode: c0514...37e

Takk for godt forslag. Det skal jeg prøve.

HI

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at skumpinner er junkfood? Mais og hirse er vel bra? Det er jern i hirse. Synes de minner om grøt når hun spiser de.

HI

Mais er helt næringsløst. Det er masse vomfyll med lite kalorier og næring. Jeg trodde folk ga slik kun for å distrahere ungene sine, ikke på rent alvor for næring. Babyer skal ikke ha snacks. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fruktpure eller moste bær og banan i grøten. Da går den lettere ned. 

Anonymkode: 98c6a...a09

AnonymBruker
Skrevet

HI

Å si det er jern i hirse er som å si det er c-vitamin i potetgull. Hirse utgjør 25 % av posen, de må spise minst 4 poser for at jernet i det hele tatt skal gi utslag (derfor det ikke engang er nevnt på varedeklareringen) 

AnonymBruker
Skrevet

Avokado. Kokt egg. Kan også være verdt forsøket å blande ut grøt med rause mengder fruktmos, grøten i seg selv er ikke så god, egentlig.

Anonymkode: 2279e...667

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Mais er helt næringsløst. Det er masse vomfyll med lite kalorier og næring. Jeg trodde folk ga slik kun for å distrahere ungene sine, ikke på rent alvor for næring. Babyer skal ikke ha snacks. 

Trodde folk gav de for at babyen kan øve på finmotorikk. 

Anonymkode: 92e42...f8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Trodde folk gav de for at babyen kan øve på finmotorikk. 

Anonymkode: 92e42...f8d

Finmotorikk? De GRIPER ostepoppen - dette gjør de fra 2 måneder.

Men mener du ren mais? Det er pittelitt mer næringsrikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Les om babyled weaning. Det er mulig barnet ditt vil trives bedre med å utforske og leke med maten selv. Det er en veldig fin app som heter solid start som viser hvordan du kan tilby ulike matvarer etter alder. Følg også instagramkontoen solidstarts. De legger ut mye hver eneste dag, også med livevideoer av babyer som spiser :) Instagramkontoen babyledweanteam er også super hvor du ser massevis av babyer på din alder spise :)

Anonymkode: 83736...4fe

Skrevet

Jeg har gitt mais for at babyen skal øve på finmotorikken og ja.. Distrahering mens jeg lager mat til ham. 

Til ts

Noen barn liker jo å kunne holde i maten, kjenne på tekstur uten at det søler så. Jeg var et slikt barn som ikke kunne bli sølete på hendene. 

Bananlapper med grøtpulver eller havremel eller peanøttsmør. Tar du feks litt grøtpulver og steker i kokosolje, smaker det kake. 

Eggerull med pålegg inni (visp sammen et egg, stek det som pannekake og smør på kanskje kaviar eller ost) 

Overkokte grønnsaker 

Revet eple, paprika eller agurk 

Stekt makrell

Oopsies (cloudbread, du kan Google det.. Basicly et type brød som stekes i ovnen kun laget av egg og smøreost) 

Pastaskruer i hjemmelaget pesto 

Brød stekt med olivenolje og en type urt 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle også til å skrive bananlapper da jeg så noen hadde kommet meg i forkjøpet. Jeg husker jeg lagde noen lapper med søtpotet i og, ikke like populære, men litt ble spist i hvert fall. 

Og ellers tenker jeg også at det går seg til. Det tok lang tid før vår første spise noe som lignet en porsjon av noe. Hun ville ikke ha grøt eller noe annet som medførte å bli matet. Hun spiste litt når hun fikk spise selv, men det var snakk om f.eks. to musebiter brød, og så resten utover bordet/ i håret/i magen til hunden vår. Hun fikk egentlig servert alt mulig, og smakte, selv om en ikke akkurat kan si at hun spiste det. Unntatt de bananlappene, de gikk ned :) Mengdene fast føde økte veldig sakte og forsiktig.

Anonymkode: 274b8...4a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skulle også til å skrive bananlapper da jeg så noen hadde kommet meg i forkjøpet. Jeg husker jeg lagde noen lapper med søtpotet i og, ikke like populære, men litt ble spist i hvert fall. 

Og ellers tenker jeg også at det går seg til. Det tok lang tid før vår første spise noe som lignet en porsjon av noe. Hun ville ikke ha grøt eller noe annet som medførte å bli matet. Hun spiste litt når hun fikk spise selv, men det var snakk om f.eks. to musebiter brød, og så resten utover bordet/ i håret/i magen til hunden vår. Hun fikk egentlig servert alt mulig, og smakte, selv om en ikke akkurat kan si at hun spiste det. Unntatt de bananlappene, de gikk ned :) Mengdene fast føde økte veldig sakte og forsiktig.

Det er stor forskjell på barn og helt enig i det du skriver her, det går seg til 😊 bare prøve.. 

Mitt første barn drakk kun morsmelk det første året og først da hun var 18 mnd ca spiste hun sin første hele brødskive.. 

Hun hadde fått i seg fast føde, men var skikkelig trang i halsen og alt brakk hun seg av stakkar.. 

Anonymkode: 4139b...766

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er stor forskjell på barn og helt enig i det du skriver her, det går seg til 😊 bare prøve.. 

Mitt første barn drakk kun morsmelk det første året og først da hun var 18 mnd ca spiste hun sin første hele brødskive.. 

Hun hadde fått i seg fast føde, men var skikkelig trang i halsen og alt brakk hun seg av stakkar.. 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ikke skrive den to ganger da.. Sorry jeg vet ikke hva som skjedde 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...