AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Meeeeen... nå ser det ut som det er det jeg må ha nå. Har aldri hatt det så visste ikke helt hva dette var før jeg søkte om det selv. Er i 30 årene. Har 2 små barn(9,1) som jeg har omsorg for nå. Men har 1 (12) barn fra tidligere kone. Har alltid hatt delt økonomi med min" nåværende " kone. Hun tjener så vidt mer enn meg. Og er flink med økonomien og har klart å spare 300k samt en bil. Jeg derimot, har inntil ifjord, betalt bidrag til det ene barnet og betalt mye av det våres barn trenger og når vi skal ut,og feirer osv. Det vi deler på er kostnader i forbindelse med huset som vi leier,forsikring og mat osv. Sitter igjen med ingenting hver mnd.hun derimot sparer fordi hun ikke betaler når vi går ut og klær til barna osv, ser nå at det er veldig dumt av meg. Fordi nå vil hun skilles og jeg sitter igjen med ingenting. Syk og har mistet jobben 2 år siden. Hun vil ha meg ut fra leiligheten vi leier sammen da jeg ikke har inntekt og ikke kan bidra med økonomisk. Jeg har snakket med nav for å søke om sosialpenger eller ytelse? De sa at så lenge jeg bor med henne og vi ikke har separert oss, så kan de ikke hjelpe. Fordi siden hun har penger og bosted og bil så skal hun forsørge meg. Det de ikke vil høre er at jeg blir kastet på dør. Vi holder på med separasjon, sendte papirene for drøyt 1mnd siden. Men vi er jo ikke separarte enda, og ikke skilt. Dermed vil ikke nav hjelpe meg da vi er å regne som gift fortsatt. Kort fortalt. Jeg jobbet og jobbet. Til en dag kroppen sa pang. Samtidig som foretaket jeg jobbet hos, gikk konkurs. Fikk hjelp til å søke om dagpenger da flere kollegaer måtte gjøre det samme. Samtidig så ble jeg verre og gikk til legen for utredning. Jeg har altså fått en kronisk diagnose. Og ble sendt hit og dit. Alle stedene jeg ble sendt til har konkludert med at jeg burde hatt aap eller ufør da det ikke kan bli bedre og jeg kan dø plutselig. Gikk da 1år på dagoenger og deretter 1år sykmeldt da jeg var i utredning. Da sykmeldingperioden var ferdig, gikk jeg tilbake til dagpenger. Da aap ble avslått. Hele 3 ggr. Nå vil ikke nav lokalt ta imot aap søknaden min lenger. Grunnen er at legen har skrevet at jeg er 50%a arbeidsfør. Har kranglet med legen. Han vil ikke endre. Nav lokalt har snakket med spesialistene og synes det er rart med så forskjellige vurderinger. Og ringte legen for å avtale møte ang min helsesituasjon og søknaden om aap og legeerklæring. Legen avslo og vil ikke møtes. Så er jeg her da. Uten aap og dagpengerperioden ferdig for noen mnd siden. Har søkt om å flytte til en annen lege men er lange køer overalt,så har hittil ikke fått ny lege. Altså, jeg føler jeg ikke har noe sted å dra. Greit at kona ditcher meg når jeg i en stund nå har blitt mer byrde enn hjelp. Men at nav også ikke vil hjelpe. Og legen. Ja hva gjør man da? Man tyr til kg. Håper noen har noen kloke råd å gi. For jeg sliter. Har ikke familie og venner kan ikke hjelpe. Står snart uten sted å bo. Med null penger på konto. Får ikke sosialpenger da separasjonspapirene er nettopp sendt 1mnd siden. Skjønner at jeg må faktisk flytte ut og melde flytting før separasjonen er godkjent, men hvir lang tid vil dette ta? Og hvordan flytter jeg ut når jeg ikke eier noenting og har null kr på konto? Jeg føler for å skrikeeéeeeeeeeeee. Anonymkode: 0f247...f5f
ajarRun Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Få din kone til å sende deg formelt utkastingsvarsel. Eventuelt lag en avtale der du får flytte ut umiddelbart mot å slippe å betale leie. Poenget her er å formelt og juridisk sørge for at du ikke har lov til å bo i hennes leilighet. Så lenge dere bor sammen og er gift må hun forsørge deg. Med en gang du flytter ut opphører plikten. Når du har flyttet ut går du til NAV og da må de finne deg en plass å bo. Og da får du sosialhjelp. Så bytter du fastlege og får søkt på AAP. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 ajarRun skrev (7 minutter siden): Få din kone til å sende deg formelt utkastingsvarsel. Eventuelt lag en avtale der du får flytte ut umiddelbart mot å slippe å betale leie. Poenget her er å formelt og juridisk sørge for at du ikke har lov til å bo i hennes leilighet. Så lenge dere bor sammen og er gift må hun forsørge deg. Med en gang du flytter ut opphører plikten. Når du har flyttet ut går du til NAV og da må de finne deg en plass å bo. Og da får du sosialhjelp. Så bytter du fastlege og får søkt på AAP. Takk. Det høres lurt ut og "riktig" vei å gå. Klarer liksom ikke å tenke klart lenger. Begge kvinnene har klart å skinne meg for oenger helt til jeg nå står igjen med sykdom og blakk. Og før dere kvinner blor defensiv, jeg beklager, jeg snakker ikke om dere. Men om disse 2 kvinnene jeg er så uheldig å ha møtt, men som det kom noe bra ut av 🥰 Men tilbake til saken. Hvordan "flytter" jeg ut når jeg ikke har penger? Bo på hotell? Hos venner? Jeg har prøvd å søke om forbrukslån men det ble klart avslag. Anonymkode: 0f247...f5f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 "Så lenge dere bor sammen og er gift må hun forsørge deg. Med en gang du flytter ut opphører plikten." Lests for fort. Betyr dette at jeg ikke må vente 1hekt år på at separasjonen blir godkjent for å kunne søke om sosialpenger? Trodde det var et av kravene. Kanskje jeg feiltolket det. Anonymkode: 0f247...f5f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Virkningen av separasjon I separasjonstiden er dere fortsatt formelt gift, og det er derfor ikke mulig å gifte seg igjen på nytt i denne perioden. Dette er fra skilsmisse.net. Det står at vi er formelt gift i seperasjonestiden. Altså vi er gift i 1 år til,nesten? Anonymkode: 0f247...f5f
ajarRun Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk. Det høres lurt ut og "riktig" vei å gå. Klarer liksom ikke å tenke klart lenger. Begge kvinnene har klart å skinne meg for oenger helt til jeg nå står igjen med sykdom og blakk. Og før dere kvinner blor defensiv, jeg beklager, jeg snakker ikke om dere. Men om disse 2 kvinnene jeg er så uheldig å ha møtt, men som det kom noe bra ut av 🥰 Men tilbake til saken. Hvordan "flytter" jeg ut når jeg ikke har penger? Bo på hotell? Hos venner? Jeg har prøvd å søke om forbrukslån men det ble klart avslag. Anonymkode: 0f247...f5f Du sørger for å få en avtale om at du flytter ut, slik at du ikke kan flytte inn igjen. Så snart du da har forlatt har du flyttet. Så drar du ned til NAV og ber om en bolig. Forbrukslån er idiotisk i denne situasjonen. AnonymBruker skrev (5 timer siden): "Så lenge dere bor sammen og er gift må hun forsørge deg. Med en gang du flytter ut opphører plikten." Lests for fort. Betyr dette at jeg ikke må vente 1hekt år på at separasjonen blir godkjent for å kunne søke om sosialpenger? Trodde det var et av kravene. Kanskje jeg feiltolket det. Anonymkode: 0f247...f5f Nei, nå fjaser du. Ved seperasjon slutter hennes plikt til å forsørge deg fra dag en. Men du må flytte ut. Bor dere sammen er dere ikke separert, dere bor jo sammen. Grunnen til at du ikke får sosialhjelp er at du er forsørget, hun har plikt til å forsørge deg. Denne plikten bortfaller når du har flyttet og dere er separert. Da har du rett til sosialhjelp, for da har du ingen til å forsørge seg. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Virkningen av separasjon I separasjonstiden er dere fortsatt formelt gift, og det er derfor ikke mulig å gifte seg igjen på nytt i denne perioden. Dette er fra skilsmisse.net. Det står at vi er formelt gift i seperasjonestiden. Altså vi er gift i 1 år til,nesten? Anonymkode: 0f247...f5f Ja, men det spiller ingen rolle for noen av dine nåværende utfordinger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Hvis du sender med seperasjonspapirer når du søker om økonomisk sosialhjelp, så får du hjelp. Da kan du også be om hjelp til etablering. Anonymkode: d035b...ba7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Har dere felles barn under 16 år, må dere til mekling før du/dere kan søke om separasjon. Målet med meklingen er å hjelpe foreldrene med å lage en skriftlig foreldresamarbeidsavtale (samværsavtale). Meklingen foregår på et familievernkontor eller hos en ekstern mekler. Når meklingen er gjennomført, vil du/dere få en meklingsattest som er gyldig i 6 måneder. Meklingsattesten vedlegges søknaden om separasjon. Dette er fra statsforvaltningen.no Jeg tolker det som: først få time til mekling (3uker). Så vente på meklingsattest. SÅ kan jeg søke om seperasjon. Etter at jeg har søkt, DA kan jeg søke om sosialstønad. For iflg de på nav Så må jeg være separert, eller ha søkt om det. Og jeg kan ikke søke om det før jeg har vært igjennom. Ekling og fått meklingsattest. Som iflg dama på bufdir, tok 3-4uker å få time. Hilsen TS Anonymkode: 0f247...f5f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 11.06): Takk. Det høres lurt ut og "riktig" vei å gå. Klarer liksom ikke å tenke klart lenger. Begge kvinnene har klart å skinne meg for oenger helt til jeg nå står igjen med sykdom og blakk. Og før dere kvinner blor defensiv, jeg beklager, jeg snakker ikke om dere. Men om disse 2 kvinnene jeg er så uheldig å ha møtt, men som det kom noe bra ut av 🥰 Men tilbake til saken. Hvordan "flytter" jeg ut når jeg ikke har penger? Bo på hotell? Hos venner? Jeg har prøvd å søke om forbrukslån men det ble klart avslag. Anonymkode: 0f247...f5f Hvis du ikke har råd til husleie så søker du bostøtte. Du må ha bosted før du søker så hvis du får hjelp til depositum er det en fordel, mange godtar ikke nav-garanti. Anonymkode: 6d181...d5c
ajarRun Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 14.14): Har dere felles barn under 16 år, må dere til mekling før du/dere kan søke om separasjon. Målet med meklingen er å hjelpe foreldrene med å lage en skriftlig foreldresamarbeidsavtale (samværsavtale). Meklingen foregår på et familievernkontor eller hos en ekstern mekler. Når meklingen er gjennomført, vil du/dere få en meklingsattest som er gyldig i 6 måneder. Meklingsattesten vedlegges søknaden om separasjon. Dette er fra statsforvaltningen.no Jeg tolker det som: først få time til mekling (3uker). Så vente på meklingsattest. SÅ kan jeg søke om seperasjon. Etter at jeg har søkt, DA kan jeg søke om sosialstønad. For iflg de på nav Så må jeg være separert, eller ha søkt om det. Og jeg kan ikke søke om det før jeg har vært igjennom. Ekling og fått meklingsattest. Som iflg dama på bufdir, tok 3-4uker å få time. Hilsen TS Anonymkode: 0f247...f5f Separasjon har ingen relevans for saken din. Ved faktisk samlivsbrudd opphører forsørgningsplikten og du vil kunne få sosialhjelp og etableringstilskudd. Drit nå i den jævla seperasjonen og flytt ut. Be NAV om å skriftlig hjemle og begrunne alt de sier. Insister på referat, hvis de ikke skriver referat skriver du det, og sender det til dem og spør om de har innsigelser til hva du har skrevet. En veileder eller sosialkurator kan ha en bachelor i hva som helst slags tull, og de har omtrent like mye juridisk kompetanse som en barista. Derfor ber du alltid om hjemlet begrunnelse. Veilederen mangler kompetanse og må derfor dra til juristen som kan realitetsorientere dem om rettsstillingen. Da vil de være mer tilbøyelig til å følge gjeldene lover og regler. Jeg ville anbefale å undersøke advokater, om det er noen som kan hjelpe.
ajarRun Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 17.08): Hvis du ikke har råd til husleie så søker du bostøtte. Du må ha bosted før du søker så hvis du får hjelp til depositum er det en fordel, mange godtar ikke nav-garanti. Anonymkode: 6d181...d5c NAV har mulighet til å betale depositumet som lån isteden for garanti. Vil anbefale å insistere på det framfor NAV-garanti.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 Hvis din ekskone har 300 000 og en bil, skal vel du ha noe av dette? Anonymkode: bc84b...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis din ekskone har 300 000 og en bil, skal vel du ha noe av dette? Anonymkode: bc84b...8b2 Nei. Vi har adskilt økonomi. Som sagt betaler vi faste kostnader delt på 2. Mens alle andre utgifter som f eks bursdagsfeiringer,ferier,klær til barna,sfo,bhg osv falt på meg. Tenkte ikke mye over det- før nå. Anonymkode: 0f247...f5f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 Nav har økonomiske rådgivere. Ta kontakt med dem! Anonymkode: 3964f...464
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei. Vi har adskilt økonomi. Som sagt betaler vi faste kostnader delt på 2. Mens alle andre utgifter som f eks bursdagsfeiringer,ferier,klær til barna,sfo,bhg osv falt på meg. Tenkte ikke mye over det- før nå. Anonymkode: 0f247...f5f Men som gift har dere felleseie. Alt hun har spart eller kjøpt i ekteskapet skal deles med deg. Dette må du få skikkelig rede på. Si meg, er du egentlig kvinne og kona du snakker om din mann? Hvis du ikke har snudd om på kjønna her så mye jeg si at din situasjon er ekstremt sjelden. Anonymkode: bc84b...8b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå