Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite erfaring med babyer generelt, og har nå en gutt på 1 uke. Han er fantastisk og jeg nyter tiden :) Men mange spørsmål hoper seg opp, og vi får ikke helsesøster på besøk før neste uke. Så tenkte å spørre her.

Når begynner man å prøve å få inn rutiner? Nå sover han mellom 1.5-3 timer og spiser ca hver 3-4 time. Men somme tider sovner han rett etter mating, og andre ganger er han våken 45 min eller så, før han sovner.

Når skal man prøve å legge de til faste dupper?

Han sover ofte veldig urolig, å må da bysses litt gjennom hele søvnperioden for å ikke våkne. Er det normalt?

Når skal man begynne å prøve å holde de litt mer våken innimellom søvnperiodene? For å vise at morgen er morgen, og natt er natt?

Nå sover han mest om dagen, og er mer urolig på natten.

Anonymkode: 6433f...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faste dupper kommer som regel av seg selv med alderen. 3 måneder så har de funnet sin egen rutine.

Det tar tid før de har lengre våkentid. 
Jeg vet ikke, men tviler på at det å «tvinge» frem lengre våkentid vil gi ganske dårlig stemning i heimen.

Skille mellom natt og dag gjør du ved å ikke ha det mørkt og kle på pysj for natta. 

Du har rett og slett en høyst normal baby med høyst normal «døgnrytme» for alderen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Baby har null døgnrytme på dette tidspunktet. De begynner å utvikle hormoner som gjør at de kan skille mellom natt og dag rundt tre måneder. Selvfølgelig fint å fremdeles lage skille mellom natt og dag ved å f.eks. ta på pysj om kvelden og ha det mørkt om natta (du vil vel gjerne sove litt også), men ikke forvent at baby skal ha noe som helst rutine på dette tidspunktet. Følg babyens rytme, de fleste vil helst sove med kroppskontakt på dette tidspunktet (anbefaler bæresjal!), det er helt normalt. La han sove når han virker trøtt, spise når han er sulten, de første ukene går veldig i ett. Les gjerne om "fjerde trimester", det hjalp meg veldig. 

Anonymkode: 97946...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lite erfaring med babyer generelt, og har nå en gutt på 1 uke. Han er fantastisk og jeg nyter tiden :) Men mange spørsmål hoper seg opp, og vi får ikke helsesøster på besøk før neste uke. Så tenkte å spørre her.

Når begynner man å prøve å få inn rutiner? Nå sover han mellom 1.5-3 timer og spiser ca hver 3-4 time. Men somme tider sovner han rett etter mating, og andre ganger er han våken 45 min eller så, før han sovner.

Når skal man prøve å legge de til faste dupper?

Han sover ofte veldig urolig, å må da bysses litt gjennom hele søvnperioden for å ikke våkne. Er det normalt?

Når skal man begynne å prøve å holde de litt mer våken innimellom søvnperiodene? For å vise at morgen er morgen, og natt er natt?

Nå sover han mest om dagen, og er mer urolig på natten.

Anonymkode: 6433f...39b

Det er helt vanlig at de sover urolig, la babyen din være ifred. Han skal ikke holdes våken overhodet. De er våkne maks 1 t og 45 minutter helt frem til 6 måneder. 
For spedbarn er det maks 1 time.

Anonymkode: 99d5b...f36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1FBEB10B-1670-4BDE-96AC-B7F460D5FFCE.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt vanlig at de sover urolig, la babyen din være ifred. Han skal ikke holdes våken overhodet. De er våkne maks 1 t og 45 minutter helt frem til 6 måneder. 
For spedbarn er det maks 1 time.

Kan du fortelle det til babyen min?😅 Vi har flere dager hvor hun er våken mellom 2 og 15 timer🥴 Heldigvis sover hun godt på natta ellers vet jeg ikke om jeg hadde klart å beholde vettet😅 

Anonymkode: b78f8...cf4

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du fortelle det til babyen min?😅 Vi har flere dager hvor hun er våken mellom 2 og 15 timer🥴 Heldigvis sover hun godt på natta ellers vet jeg ikke om jeg hadde klart å beholde vettet😅 

15 timer? Hvor gammel er babyen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun er våken fordi du ikke leser signalene hennes i tid. Mange babyer er overfølsomme for overtrøtthet og klarer ikke sovne om de blir overtrøtte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (48 minutter siden):

15 timer? Hvor gammel er babyen? 

Snart 3 måneder og ja, en sjelden gang 15 timer.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun er våken fordi du ikke leser signalene hennes i tid. Mange babyer er overfølsomme for overtrøtthet og klarer ikke sovne om de blir overtrøtte. 

Mulig hun har andre signaler enn de vanlige trøtthetstegnene? For jeg har prøvd å legge henne før tegnene kommer (følge våkenvinduet blant annet) og ved første tegn. Funker uansett dårlig fordi når hun endelig sovner så blir hun vekt av bæsjebleie. Det skjer ikke hver gang, men hun våkner ofte rett etter at hun har sovnet uavhengig om det er bæsjebleie eller ei.

Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mulig hun har andre signaler enn de vanlige trøtthetstegnene? For jeg har prøvd å legge henne før tegnene kommer (følge våkenvinduet blant annet) og ved første tegn. Funker uansett dårlig fordi når hun endelig sovner så blir hun vekt av bæsjebleie. Det skjer ikke hver gang, men hun våkner ofte rett etter at hun har sovnet uavhengig om det er bæsjebleie eller ei.

Høres veldig voldsomt ut med opp til 15 timer. Da forstår jeg at du blir sliten. Og babyen selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker du er de vanlige da? Feks når de gnir seg i øynene er de allerede stupttøtte 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du er de vanlige da? Feks når de gnir seg i øynene er de allerede stupttøtte 

F.eks blir glassaktig i blikket, mister fokus. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd å se om det er noe slags mønster i det hele tatt? Jeg innså i dag at babyen min blir rød i huden rundt øyenbrynene når han er trøtt. Det hadde jeg aldri tenkt over at kunne være et tegn engang.

Anonymkode: 18178...259

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd å se om det er noe slags mønster i det hele tatt? Jeg innså i dag at babyen min blir rød i huden rundt øyenbrynene når han er trøtt. Det hadde jeg aldri tenkt over at kunne være et tegn engang.

Anonymkode: 18178...259

Ja, eller, nå gir hun ikke så tydelige tegn lengre, men hun ga tegn på at hun ville ha mat selv om hun nesten akkurat hadde spist. Det tolket jeg som at hun ville sove. Har sett rødheten på øyebryn jeg også, men trodde det betydde at hun var sulten😅 Skal følge med og se om jeg ser andre tegn før hun begynner å gjespe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, eller, nå gir hun ikke så tydelige tegn lengre, men hun ga tegn på at hun ville ha mat selv om hun nesten akkurat hadde spist. Det tolket jeg som at hun ville sove. Har sett rødheten på øyebryn jeg også, men trodde det betydde at hun var sulten😅 Skal følge med og se om jeg ser andre tegn før hun begynner å gjespe. 

Trøtthet og ammesignaler kan lett mistolkes, men babyer har en ganske fast struktur på amming, de skal ikke ha bryst i tide og utide som mange ser ut til å tro. Ofte sier babyene «N-EH» når de er sultne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...