AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #21 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Et billån på 200 000 koster deg kanskje 3 500 i måneden, så omtrent like mye som du sparer på diesel og bompenger. Så hvorfor sier du at du ikke har råd? Anonymkode: 36001...01b Koster mindre en det, vi satte 200 000 opp på 10 år, men betaler mer slik at det er betalt ut lenge før tiden uansett. Koster oss 1404 i mnd, om vi skulle fulgt betalingsplanen. Anonymkode: 6a28c...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #22 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men er dette annuitetslånet fastrentelån? Anonymkode: 1fcea...8d8 Antok at det var fastrentelån siden jeg betaler fast sum på lånet hver måned, men nå ser jeg at avdrag og renter svinger litt opp og ned hver måned. Totalsummen er riktig nok den samme måned etter måned. Har jeg flytende rente da? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er en grunn til at det er så mange Tesla fra såpass langt tilbake til salgs. Husk at du kanskje får kostnaden på nytt batteri på toppen og det koster skjorta. Anonymkode: 4548d...da0 Tanken har slått meg.. Er bare redd en E-golf ikke holder mål med pendlingen, spesielt på vinterstid. Hører folk si at rekkevidde på 300km tilsvarer en reell rekkevidde på 200-240km på vinterstid. Da rekker jeg knapt to turer til jobb før den må lades, men det er kanskje normalt med El-bil...? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan ta et nytt lån med pant i bolig, og bruke det til bilkjøp. Hvis du ikke tar fastrente så er du fri til å betale så mye ekstra du vil, uten at det er vanskelig. Jeg ville kanskje tatt dette nye lånet med 10 års nedbetalingstid, men likevel betalt mer ned på det enn planen til banken sier. F.eks blir det 1900 å betale pr mnd om du låner 200' over 10 år, men 3500 om du tar det på 5 år. Da ville jeg forsøkt å betale 3500 hver måned, men har mulighet å betale bare 1900 om det er litt knagert innimellom. Anonymkode: 07bed...dc6 Ok, godt å høre! Var det er dette jeg håpet var mulig så fremt jeg har flytende rente! Trådstarter. Anonymkode: 5087f...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. mars 2022 #23 Del Skrevet 29. mars 2022 Noe sier meg at du burde lese litt om privatøkonomi, lære litt begreper relatert til egen økonomi og faktisk sjekke opp i de avtale du allerede har... Å ikke vite om man har fastrente eller flytende, og blande sammen annuitetslån med fastrentelån kan vise en form for dårlig oversikt... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #24 Del Skrevet 29. mars 2022 newman01 skrev (6 minutter siden): Noe sier meg at du burde lese litt om privatøkonomi, lære litt begreper relatert til egen økonomi og faktisk sjekke opp i de avtale du allerede har... Å ikke vite om man har fastrente eller flytende, og blande sammen annuitetslån med fastrentelån kan vise en form for dårlig oversikt... Du har helt rett og økonomiske begreper skal jeg absolutt sette meg mer inn i 😊 Det er jo nettopp derfor jeg spør dere, og jeg setter pris på hjelpen mange gir. Trådstarter. Anonymkode: 5087f...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #25 Del Skrevet 29. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Tanken har slått meg.. Er bare redd en E-golf ikke holder mål med pendlingen, spesielt på vinterstid. Hører folk si at rekkevidde på 300km tilsvarer en reell rekkevidde på 200-240km på vinterstid. Da rekker jeg knapt to turer til jobb før den må lades, men det er kanskje normalt med El-bil...? Trådstarter. Anonymkode: 5087f...b60 Du lader elbilen så ofte du kan, vi lader hver natt og har fulladede biler hver morgen. Elbil er kun en god deal om du har eget ladepunkt i garasje eller parkeringsplass. Anonymkode: 87243...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #26 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vurderer å kjøpe elbil for å få ned de månedlige kostnadene. Kjører tur/retur jobb (9 mil) og betaler månedlig over 900,- i bompenger og 2000-2600,- i diesel med dagens priser. Tenker å kjøpe bruktbil og låne opptil 200.000,- fra banken. Men lønner det seg å bake «billånet» inn i boliglånet? Hvordan løses det den dagen bilen selges og jeg sitter igjen med restlån fordi bilens verdi har tapt seg, må jeg da cashe ut den summen til banken eller fortsetter jeg bare å betale på billånet i x-antall år til? Vil dette ha noe å si for ny fremtidig eier? Jeg er i midten av 20-årene og har dessverre ikke råd til å betale billån over 5 år med månedlige kostnader på flere tusen, ellers ville nok det vært lurest. Takk på forhånd! Anonymkode: 5087f...b60 Det som skjer er at du betaler ned bilen over 30 år. Dette er også forklaringen på hvordan folk med helt ordinære lønninger stadig kan kjøpe seg nye biler Anonymkode: e43af...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #27 Del Skrevet 29. mars 2022 Når man kjører mye må lang egne med å lade så godt som hver dag. Anonymkode: 9d86a...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #28 Del Skrevet 30. mars 2022 On 3/29/2022 at 9:57 AM, AnonymBruker said: Jeg vurderer å kjøpe elbil for å få ned de månedlige kostnadene. Kjører tur/retur jobb (9 mil) og betaler månedlig over 900,- i bompenger og 2000-2600,- i diesel med dagens priser. Tenker å kjøpe bruktbil og låne opptil 200.000,- fra banken. Men lønner det seg å bake «billånet» inn i boliglånet? Hvordan løses det den dagen bilen selges og jeg sitter igjen med restlån fordi bilens verdi har tapt seg, må jeg da cashe ut den summen til banken eller fortsetter jeg bare å betale på billånet i x-antall år til? Vil dette ha noe å si for ny fremtidig eier? Jeg er i midten av 20-årene og har dessverre ikke råd til å betale billån over 5 år med månedlige kostnader på flere tusen, ellers ville nok det vært lurest. Takk på forhånd! Anonymkode: 5087f...b60 Når du selger bilen (og den ikke er nedbetalt) så fortsetter du bare å betale lånet. Det har ingenting å si for kjøper, det er ingen heftelser på bilen siden panten er tatt i boligen Anonymkode: 92c7a...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #29 Del Skrevet 7. april 2022 for å kunne øke boliglånet og bruke det som rammelån (som er det du prøver) krever det at du har nedbetalt endel på boligen. vi må ha 40%nedbetalt for å få lov til dette. enkelt forklart fungerer det slik at du øker din gjeld på bolig og får disse pengene på konto. disse pengene kan brukes som du vil. medfører at du får lengre nedbetalingstid på boliglånet. Bilen vil da ikke få heftelser. Som andre skriver så kan det i praksis bety at du bruker mye lengre tid på å betale en mindre sum, enn eks ta et lån over 5år og betale 3-4000mnd. Anonymkode: ce7f5...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #30 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 9.57): Jeg vurderer å kjøpe elbil for å få ned de månedlige kostnadene. Kjører tur/retur jobb (9 mil) og betaler månedlig over 900,- i bompenger og 2000-2600,- i diesel med dagens priser. Tenker å kjøpe bruktbil og låne opptil 200.000,- fra banken. Men lønner det seg å bake «billånet» inn i boliglånet? Hvordan løses det den dagen bilen selges og jeg sitter igjen med restlån fordi bilens verdi har tapt seg, må jeg da cashe ut den summen til banken eller fortsetter jeg bare å betale på billånet i x-antall år til? Vil dette ha noe å si for ny fremtidig eier? Jeg er i midten av 20-årene og har dessverre ikke råd til å betale billån over 5 år med månedlige kostnader på flere tusen, ellers ville nok det vært lurest. Takk på forhånd! Anonymkode: 5087f...b60 Som du selv sier er du i midten av 20-åra, kan ikke skjønne at du har råd til en bil for 200k kr? Det er et stort lån å ta opp for et forbruksgode. Anonymkode: bc0d3...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #31 Del Skrevet 9. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Som du selv sier er du i midten av 20-åra, kan ikke skjønne at du har råd til en bil for 200k kr? Det er et stort lån å ta opp for et forbruksgode. Anonymkode: bc0d3...123 Hvorfor skulle ikke TS kunne det? Anonymkode: 92c7a...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #32 Del Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor skulle ikke TS kunne det? Anonymkode: 92c7a...119 TS har ikke kontroll på sin egen økonomi, som flere her påpeker. Dieselbilen er svært dyr i drift nå, og noe av denne belastningen kan flyttes over i et økt låneopptak. Men...å låne 200k ekstra i den alderen er ganske heftig, hun kommer til å betale på dette i mange flere år enn hun vil ha bilen. Det økonomisk fornuftige her er jo å finne en jobb eller bolig som kutter 9 mils (!) pendling ned til noe mer oversiktlig, og, om hun fortsatt vil ha behov for bil, bytte til en rimelig bruktbil som innfrir krava. Anonymkode: bc0d3...123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå