Gå til innhold

Bake billån inn i boliglån, hva skjer ved salg av bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å kjøpe elbil for å få ned de månedlige kostnadene. Kjører tur/retur jobb (9 mil) og betaler månedlig over 900,- i bompenger og 2000-2600,- i diesel med dagens priser.

Tenker å kjøpe bruktbil og låne opptil 200.000,- fra banken. Men lønner det seg å bake «billånet» inn i boliglånet? Hvordan løses det den dagen bilen selges og jeg sitter igjen med restlån fordi bilens verdi har tapt seg, må jeg da cashe ut den summen til banken eller fortsetter jeg bare å betale på billånet i x-antall år til? Vil dette ha noe å si for ny fremtidig eier?

Jeg er i midten av 20-årene og har dessverre ikke råd til å betale billån over 5 år med månedlige kostnader på flere tusen, ellers ville nok det vært lurest.

Takk på forhånd!

Anonymkode: 5087f...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil du ha restgjelda fortsatt i huslånet. Dvs dyrere huslån. 
Det blir som å kjøpe bilen kontant, for lånet er på huset ikke bilen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting fordi banken har sikkerhet med pant i boligen og ikke i bilen. Du må bare fortsette å betale på boliglånet som du ellers ville ha gjort. Fremtidig eier berøres ikke av dette. 

Boliglån har som regel lavere rente enn billån så på den måten er det lønnsomt. Det forutsetter imidlertid at du nedbetaler det beløpet som relaterer seg til bilen like raskt som du ville ha gjort dersom du hadde hatt et ordinært billån. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mereo skrev (1 minutt siden):

Da vil du ha restgjelda fortsatt i huslånet. Dvs dyrere huslån. 
Det blir som å kjøpe bilen kontant, for lånet er på huset ikke bilen. 

Takk for raskt svar! Er det dette som kalles å selge bilen med heftelser og vil det påvirke nye kjøpere? 
Hvordan bør jeg legge dette frem for banken (som sikker ønsker at jeg tar eget billån), og er det noen negative sider jeg bør være klar over?

- Trådstarter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for raskt svar! Er det dette som kalles å selge bilen med heftelser og vil det påvirke nye kjøpere? 
Hvordan bør jeg legge dette frem for banken (som sikker ønsker at jeg tar eget billån), og er det noen negative sider jeg bør være klar over?

- Trådstarter 

Bilen har ikke heftelser fordi du ikke har pant i bilen, panten er jo i huset.

negative sider? 20 år betale ned en bil er veldig lenge. Og bilen blir unødvendig dyr.

Endret av mereo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (1 minutt siden):

Det skjer ingenting fordi banken har sikkerhet med pant i boligen og ikke i bilen. Du må bare fortsette å betale på boliglånet som du ellers ville ha gjort. Fremtidig eier berøres ikke av dette. 

Boliglån har som regel lavere rente enn billån så på den måten er det lønnsomt. Det forutsetter imidlertid at du nedbetaler det beløpet som relaterer seg til bilen like raskt som du ville ha gjort dersom du hadde hatt et ordinært billån. 

Ser at du besvarte det meste av spørsmålene jeg nettopp stilte forrige mann, takk!

Ok, er det det som kalles avdrag? Hva er ulempen hvis jeg ikke betaler det beløpet som relaterer seg til bilen like raskt som jeg ville gjort dersom jeg hadde hatt et ordinært billån?

Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi ble sterkt advart mot å bake billån inn i huslån. Det spiser av egenkapital om huset evt skulle selges. Man blir sittende med å betale billån i 20+ år. Lenger enn bilen kommer til å vare. Og det finnes ingen oppside til dette.

Anonymkode: 3c1a5...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, er det det som kalles avdrag? Hva er ulempen hvis jeg ikke betaler det beløpet som relaterer seg til bilen like raskt som jeg ville gjort dersom jeg hadde hatt et ordinært billån

La oss si at du eier et hus. Du kjøper en bil hvor lånet bakes inn i huslånet. Huslånet har en løpetid/nedbetalingstid på 25 år. Etter 5 år selger du bilen og kjøper en ny. Med huset som sikkerhet og baker billån inn i huslånet. Og sånn gjør du frem til du er pensjonist. Da har du plutselig 5-6 gamle biler du ikke eier bakt inn i huslånet ditt, og de "billige" bilene du en gang kjøpte viser seg å bli heftig dyre, rett og slett fordi du betalte dem ned som et huslån over 25 år  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi ble sterkt advart mot å bake billån inn i huslån. Det spiser av egenkapital om huset evt skulle selges. Man blir sittende med å betale billån i 20+ år. Lenger enn bilen kommer til å vare. Og det finnes ingen oppside til dette.

Anonymkode: 3c1a5...ad6

For et uintelligent svar. Dersom man betaler inn ekstra på boliglånet det samme som man ville betalt hver måned på et billån er det kun fordeler med å låne på boligen for å kjøpe bil i stedet for å ta et dyrere billån.

Anonymkode: 1fcea...8d8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et uintelligent svar. Dersom man betaler inn ekstra på boliglånet det samme som man ville betalt hver måned på et billån er det kun fordeler med å låne på boligen for å kjøpe bil i stedet for å ta et dyrere billån.

Trådstarter her.

Ok, men å kunne nedbetale ekstra på boliglånet avhenger vel av at jeg har flytende og ikke fast rente? Nå har jeg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Problemet til TS er jo at hun innrømmer å ikke egentlig ha råd til bilen. Det går jo an å gjøre som det foreslås her, og så heller begynne å betale inn noen ekstra tusen på huslånet i måneden når økonomien bedrer seg.

Men klart, det forutsetter jo at hun faktisk gidder å gjøre det, samt at økonomien faktisk bedrer seg. Hvis hun ser for seg at denne situasjonen er varig, ville jeg aldri gjort noe sånt.

Anonymkode: bd064...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et billån på 200 000 koster deg kanskje 3 500 i måneden, så omtrent like mye som du sparer på diesel og bompenger. 

Så hvorfor sier du at du ikke har råd? 

Anonymkode: 36001...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trådstarter her.

Ok, men å kunne nedbetale ekstra på boliglånet avhenger vel av at jeg har flytende og ikke fast rente? Nå har jeg fast.

Med fastrentelån kan du ikke øke lånet heller, så da kan du glemme å bake inn billånet i boliglånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får ikke mye elbil til 200.000 brukt som kan holde i mer enn max 4-5 år til. Og i tillegg bør bil nedbetales på max 3 år.

Anonymkode: 4bb82...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Med fastrentelån kan du ikke øke lånet heller, så da kan du glemme å bake inn billånet i boliglånet.

Enda en myte om fastrentelån. Du kan fint refinansiere selv om du har fastrente, men den nye summen legger seg bare som et eget lån (med flytende rente) ovenpå det gamle lånet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får ikke mye elbil til 200.000 brukt som kan holde i mer enn max 4-5 år til. Og i tillegg bør bil nedbetales på max 3 år.

Anonymkode: 4bb82...dd1

Husk at elbil ikke må bety Tesla. Finner fint en pent brukt Nissan Leaf med mange år igjen for eksempel til den summen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trådstarter.
Har annuitetslån og fikk økt boliglånet uten problemer da jeg kjøpte ny bolig på prospekt og måtte ut med 10% 🤔

Husk at elbil ikke må bety Tesla. Finner fint en pent brukt Nissan Leaf med mange år igjen for eksempel til den summen. 

Ja, jeg vurderer faktisk E-golf eller Tesla. Mest Tesla grunnet rekkevidden, men det dere sier er at det ikke lønner seg å kjøpe en Tesla 2013-2014 modell? Ser det er mange av de ute for salg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådstarter.
Har annuitetslån og fikk økt boliglånet uten problemer da jeg kjøpte ny bolig på prospekt og måtte ut med 10% 🤔

Ja, jeg vurderer faktisk E-golf eller Tesla. Mest Tesla grunnet rekkevidden, men det dere sier er at det ikke lønner seg å kjøpe en Tesla 2013-2014 modell? Ser det er mange av de ute for salg nå.

Men er dette annuitetslånet fastrentelån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trådstarter.

Det er en grunn til at det er så mange Tesla fra såpass langt tilbake til salgs. Husk at du kanskje får kostnaden på nytt batteri på toppen og det koster skjorta.

Anonymkode: 4548d...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta et nytt lån med pant i bolig, og bruke det til bilkjøp. Hvis du ikke tar fastrente så er du fri til å betale så mye ekstra du vil, uten at det er vanskelig. 

Jeg ville kanskje tatt dette nye lånet med 10 års nedbetalingstid, men likevel betalt mer ned på det enn planen til banken sier. F.eks blir det 1900 å betale pr mnd om du låner 200' over 10 år, men 3500 om du tar det på 5 år. Da ville jeg forsøkt å betale 3500 hver måned, men har mulighet å betale bare 1900 om det er litt knagert innimellom. 

Anonymkode: 07bed...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...