Gå til innhold

Pass til barn, når far ikke er i landet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må ha pass til barnet vårt, men far er i et annet land, det står på politiets side at jeg må ha med samtykke-erklæring fra far, og må ha med pass eller id kort… men han er ikke i landet, og kommer heller ikke hit. 
Står at jeg kan ha med «rett kopi» av pass, men at det må være signert av politi, domstol el. Kan dette bli gjort i hans land? Er det gyldig nok? 

Anonymkode: 691f9...0fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan få de på politistasjonen der han er til å signere rett kopi også sender de pr mail eller fax til det politkontoret du skal søke om passet.

Anonymkode: cdaa5...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan få de på politistasjonen der han er til å signere rett kopi også sender de pr mail eller fax til det politkontoret du skal søke om passet.

Anonymkode: cdaa5...cfc

Takk for svar!

på politiets side står det at jeg må ha med papirer, at de ikke godtar digitale papirer. Men så lenge han kan få de signert i sitt land, kan han jo sende meg.

Han dro fra landet for over ett år siden, nekter å signere på at jeg får fullt ansvar, tviler på han sender disse papirene også. 
Burde vært en lov om automatisk foreldreansvar, når den ene forlater landet :( 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her bor far i utlandet, men jeg er eneforsørger, så kan jeg hente pass alene. 

Anonymkode: 3b20a...160

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar!

på politiets side står det at jeg må ha med papirer, at de ikke godtar digitale papirer. Men så lenge han kan få de signert i sitt land, kan han jo sende meg.

Han dro fra landet for over ett år siden, nekter å signere på at jeg får fullt ansvar, tviler på han sender disse papirene også. 
Burde vært en lov om automatisk foreldreansvar, når den ene forlater landet :( 

Oi, det siste der så jeg ikke. Ville ringt skatteetaten asap og hørt hva jeg kunne gjøre for å bli registrert som eneforsørger når far bor i utlandet og ikke er samarbeidsvillig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her bor far i utlandet, men jeg er eneforsørger, så kan jeg hente pass alene. 

Du er heldig. Livet hadde vært lettere med fullt ansvar.

Har du hatt det fra fødsel, eller søkte du om det? Evt hvordan gikk du fram? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er heldig. Livet hadde vært lettere med fullt ansvar.

Har du hatt det fra fødsel, eller søkte du om det? Evt hvordan gikk du fram? 

Det ble registrert ved fødsel. Heldigvis. Da han gjorde slutt i svangerskapet. Men vi ble sammen igjen og han søkte og fikk opphold. Så dro han igjen😅 Da ble det styr med registrering av adresse, og nav som ikke trodde han hadde flyttet hjem. Han har vel ikke adresse hos deg? Det må du fikse. Du er jo alene. Bruk skjema for å registrer flytting for tredje part. Ring skatteetaten og forklar. Du må ha han vekk fra din adresse og vasle gjerne udi om at vilkår ikke er oppfylt (han er ikke i landet). Prøv først alt gjennom skatteetaten for å rett opp å få riktig registrering som eneforsørger. Det bør være enkelt nok å bevise at han ikke er i landet. Jeg fikk da hjelp av barnefar til å dokumentere at han hadde dratt, det er det jo ikke sikkert du får, men bruk skatteetaten og udi. Nav kan ikke gjøre noe før det er rettet av skatteetaten. Og dermed kan du og hente pass alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ble registrert ved fødsel. Heldigvis. Da han gjorde slutt i svangerskapet. Men vi ble sammen igjen og han søkte og fikk opphold. Så dro han igjen😅 Da ble det styr med registrering av adresse, og nav som ikke trodde han hadde flyttet hjem. Han har vel ikke adresse hos deg? Det må du fikse. Du er jo alene. Bruk skjema for å registrer flytting for tredje part. Ring skatteetaten og forklar. Du må ha han vekk fra din adresse og vasle gjerne udi om at vilkår ikke er oppfylt (han er ikke i landet). Prøv først alt gjennom skatteetaten for å rett opp å få riktig registrering som eneforsørger. Det bør være enkelt nok å bevise at han ikke er i landet. Jeg fikk da hjelp av barnefar til å dokumentere at han hadde dratt, det er det jo ikke sikkert du får, men bruk skatteetaten og udi. Nav kan ikke gjøre noe før det er rettet av skatteetaten. Og dermed kan du og hente pass alene. 

Han har heldigvis ikke adresse hos oss, han flyttet da barnet var baby.

Han har bodd i Norge til han dro for et år siden. Men tror han er registrert i landet (han er ikke norsk)   Jeg vet egentlig ikke stort. 
Ser ut som jeg må gå rettens vei. Og når han ikke møter, så regner jeg med saken hans er tapt? 

AnonymBruker
Skrevet

Du får pass.. etter en stund. Hvis du forklarer situasjonen til de på passkontoret vil de prøve å kontakte far med oppfordring om å skrive under. Etter en viss tid om far ikke lar høre fra seg/ skriver under, utsteder de pass til barnet. Lykke til 😊

Anonymkode: 70434...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er nærmest en myte at den ene forelderen med foreldreansvar kan nekte pass for barnet. Problemet om begge har foreldreansvar men ene vil/kan ikke skrive under er at det tar lenger tid. 

Om ene forelderen tar med barnet for å få pass uten samtykke fra den andre så vil det bli sendt en oppfordring til den andre om å skrive under, og om den andre ikke godtar pass må den ta det til retten innen, husker ikke helt men ikke så lenge, for å vinne der skal det veldig mye til. Det må være en begrunnet frykt for at barnet skal bli tatt med ut av landet og IKKE bli tatt med tilbake. Om det ikke blir skrevet under, eller tatt til retten blir pass lagd. 

Anonymkode: c062f...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare dra å ordne pass også sender politiet en anmodning til den andre part hvor den må forklare hvorfor den ikke ønsker at barnet skal ha pass. Får ikke politiet svar innen fristen blir det godkjent. NB! Skal ekstreme grunner til for at politiet godtar grunnen.

Anonymkode: 46a6a...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det de andre skriver om at du får pass, men det er dessverre kun et engangspass, og du må søke igjen for hver tur. 😔

Anonymkode: 706a7...085

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du kan få nasjonalt id kort. Den ene typen kan brukes som reisebevis i EU/EØS + Sveits. Om man trenger godkjenning av begge vet jeg ikke. Men jeg har vanskelig for å tro at nasjonalt id kort bare blir utstedt for 1 gang, slik som pass kan bli.

Anonymkode: ea9ca...cd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sjekk om du kan få nasjonalt id kort. Den ene typen kan brukes som reisebevis i EU/EØS + Sveits. Om man trenger godkjenning av begge vet jeg ikke. Men jeg har vanskelig for å tro at nasjonalt id kort bare blir utstedt for 1 gang, slik som pass kan bli.

Anonymkode: ea9ca...cd1

Takk for svar alle.

Jeg tror det eneste riktige nå er å søke om foreldreansvar alene, jeg vet ikke prosessen i dette, men vet han kommer til å nekte, og regner med det da går til retten, og han kommer ikke til å møte opp, og da får jeg foreldreansvaret…? Kan det være så enkelt? Noen som har vært igjennom den prosessen? 

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som kun består av lenker.
- Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle.

Jeg tror det eneste riktige nå er å søke om foreldreansvar alene, jeg vet ikke prosessen i dette, men vet han kommer til å nekte, og regner med det da går til retten, og han kommer ikke til å møte opp, og da får jeg foreldreansvaret…? Kan det være så enkelt? Noen som har vært igjennom den prosessen? 

Har ikke vært gjennom prosessen, men det er nok slik at du da får foreldreansvaret alene når han ikke møter opp i en evt rettsak.

Anonymkode: 46a6a...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...