Gå til innhold

Vegetarmat i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har invitert i barnebursdag for datteren vår og jeg skrev i innbydelsen at dersom det var noe allergi/religion/livssyn mtp mat om jeg kunne få beskjed.. 

Jeg fikk da noen timer senere beskjed om at "barnet deres IKKE skal ha halalkjøtt fordi de er ikke muslimer" .. Vi er muslimer, så de regnet nok med at vi har halal. Jeg serverer ikke mat som ikke er halal. Er det innafor med vegetarpizza og vegetarpølser til alle? Eller evt fiskeburger..? 

Må det være kjøtt i bursdag? 

Anonymkode: 6825f...997

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så frekt, men vegetar er innafor. 

Endret av ostekaker
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fiskepinner i lompe eller wrap er jo en hit blant de fleste barn. Eventuelt med pommes frittes til, eller potetmos. 

Fiskeburger kan nok også gå, men antar det kanskje er flere som ikke vil ha det. 

Pizza margharita (bare tomatsaus og ost) er jo en sikker vinner blant barn. 

Vegetarpølser er vel greit hvis du finner noen gode (jeg har ennå ikke smakt noen). 

Anonymkode: defaf...e8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt innafor ja. Men av nysgjerrighet, hva er problemet med halal tror du? Aldri hørt om at noen sier det før? 

AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker er jo også noe de fleste barn liker. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Vi har invitert i barnebursdag for datteren vår og jeg skrev i innbydelsen at dersom det var noe allergi/religion/livssyn mtp mat om jeg kunne få beskjed.. 

Jeg fikk da noen timer senere beskjed om at "barnet deres IKKE skal ha halalkjøtt fordi de er ikke muslimer" .. Vi er muslimer, så de regnet nok med at vi har halal. Jeg serverer ikke mat som ikke er halal. Er det innafor med vegetarpizza og vegetarpølser til alle? Eller evt fiskeburger..? 

Det tviler jeg STERK på.  

Men, jeg spiller.  Hva om du sender barna ditt til bursdag og de spørre samme spørsmål om allergi/osv.  Sier du de ikke skal ha kjøtt hvis ikke det er halal? 

Anonymkode: 2515f...c5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pannekaker er jo også noe de fleste barn liker. 

Supert forslag. Med forskjellige valgmuligheter innen syltetøy, krem, oppkuttet frukt... Alle mine hadde elsket det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Paulinetta skrev (4 minutter siden):

Absolutt innafor ja. Men av nysgjerrighet, hva er problemet med halal tror du? Aldri hørt om at noen sier det før? 

Jeg synes vanlig slakt med bedøvelse av dyret er mer dyrevennlig og mindre stress/vondt for dyret enn ved halal slakt. Derfor ønsker ikke jeg heller å spise halal. 

Anonymkode: 53e29...d13

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes vanlig slakt med bedøvelse av dyret er mer dyrevennlig og mindre stress/vondt for dyret enn ved halal slakt. Derfor ønsker ikke jeg heller å spise halal. 

Du vet altså ikke hvordan halalslakt foregår i Norge med andre ord.

Pannekaker er et supert forslag.

Anonymkode: a3d55...c8b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det må det ikke. Vegetar høres supert ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker eller at alle lager sin egen pizza med porsjonspizza/pita pizza så kan de velge hva de legger på selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er vi vegetarianere, og serverer helt plain pizza med tomatsaus og ost. Som oftest den fra Pizzabakeren. Veldig populær pizza hos unger, for den er så enkel (heter "Den enkle").

Jeg opplever også at folk tilretteleggere veldig enkelt for våre barn; det serveres vegetaralternativer over en lav sko. Det passer jo for dem som er muslimer også. Men jeg har aldri krevet noe, det er litt drøyt.

Anonymkode: bf8f1...f29

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen ❤️💕 da blir det pannekaker med masse godt tilbehør 😍

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og du veit at mange innvandrere handler i egne butikker der de selger dyr som blir slaktet på bestialsk vis. Liker heller ikke at mate er velsignet av en eller annen gjøk. 

Anonymkode: c6822...8f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vet det, har satt meg inn i det og derfor vil jeg unngå det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke vet hen hvordan vanlig slakt er heller…

Vegetarbursdag er helt innenfor! Man får jo både vegetarpølser, burgere, nuggets osv, så mye å velge mellom. Vi feirer veggisbursdag hvert år.

Anonymkode: b3418...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en sterk lukt av troll av denne tråden

Anonymkode: 8b919...e32

• Liker 2
Gjest Metalman4100
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det må ikke være kjøtt. Bare servèr vegetarpizza. Det er enkelte som ikke kan spise dyr som har blitt slaktet på rituelt vis, blant annet sikhene.

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, siteringer uten oppgitt kilde og siteringer av slettede innlegg.
-Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hadde lagt det bursdagsbarnet ville hatt. Hadde ikke brydd meg om halal eller vegetar i det hele tatt. 

Anonymkode: a643b...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...