AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Er under utredning. Forsto det slik på legen at et svangerskap kan utløse eller trigge autoimmun sykdom dersom man har en viss sårbarhet for det. Er det noen her som har opplevd å bli syk etter et svangerskap? Hvilken sykdom har du og tok det lang tid å få diagnosen? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fikk en sjelden hud og blodåresykdom rett etter fødselen. Kan ikke gå inn for mye i detaljer siden det var veldig spesielt, men skdommen min "brant ut" etter ett år. Det tok ca 6 mnd å få diagnosen. God bedring og lykke til! Det var helt fryktelig for meg når det sto på, trodde aldri jeg skulle fungere igjen. Men det endte bra. Anonymkode: fc186...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fikk leddgikt etter siste graviditet. Ble ganske brått syk, og fikk vel diagnosen Ila et par måneder. Måtte slutte å amme på dagen, det var sårt. Men medisinene virker, og livet ble bedre. Men barnet mitt vil aldri oppleve en helt frisk mamma, dessverre 😢 Anonymkode: c88bb...63f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg fikk en sjelden hud og blodåresykdom rett etter fødselen. Kan ikke gå inn for mye i detaljer siden det var veldig spesielt, men skdommen min "brant ut" etter ett år. Det tok ca 6 mnd å få diagnosen. God bedring og lykke til! Det var helt fryktelig for meg når det sto på, trodde aldri jeg skulle fungere igjen. Men det endte bra. Anonymkode: fc186...ecc Åh så godt å høre. Er du frisk i dag eller er det kronisk? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg fikk leddgikt etter siste graviditet. Ble ganske brått syk, og fikk vel diagnosen Ila et par måneder. Måtte slutte å amme på dagen, det var sårt. Men medisinene virker, og livet ble bedre. Men barnet mitt vil aldri oppleve en helt frisk mamma, dessverre 😢 Anonymkode: c88bb...63f Hvordan artet leddgikten seg? Hvilke symptomer hadde du? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Min mor utviklet den kroniske sykdommen sjøgrens syndrom etter svangerskapet med meg. Anonymkode: 15b84...632 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Trodde jeg fikk leddgikt. Vondt ig stiv i små ledd i ben og hender. Og litt i rygg. Men prøvene var negative. Konkludert med ammegikt og det gav seg gradvis etter rundt ett år ☺️ Anonymkode: 09034...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk leddgikt etter siste graviditet. Ble ganske brått syk, og fikk vel diagnosen Ila et par måneder. Måtte slutte å amme på dagen, det var sårt. Men medisinene virker, og livet ble bedre. Men barnet mitt vil aldri oppleve en helt frisk mamma, dessverre 😢 Anonymkode: c88bb...63f Ikke ammegikt altså? Hvordan gikk det? Anonymkode: 754c2...91f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Noen er nok ekstra utsatt for autoimmune sykdommer. Jeg har tre barn og fått en ny autoimmun sykdom etter hver av dem. Det sies vel også at om en har en autoimmun sykdom er sjansen for å få flere større. Mine har ikke blitt borte med tiden, så jeg regner med at det er noe jeg må leve med resten av livet. Anonymkode: bef02...667 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er under utredning. Forsto det slik på legen at et svangerskap kan utløse eller trigge autoimmun sykdom dersom man har en viss sårbarhet for det. Er det noen her som har opplevd å bli syk etter et svangerskap? Hvilken sykdom har du og tok det lang tid å få diagnosen? Anonymkode: ec0fa...f54 Ja Jeg fikk psoriasis vulgaris etter en missed abortion Jeg fikk vitiligo etter en fødsel Jeg fikk psoriasis artritt etter en fødsel Anonymkode: a6a45...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Kronisk hypertensjon etter svangerskapsforgiftning. Går på medisiner livet ut. Ryggplager. Rosacea. Men det siste var kanskje tilfeldig. Anonymkode: e8bec...898 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen er nok ekstra utsatt for autoimmune sykdommer. Jeg har tre barn og fått en ny autoimmun sykdom etter hver av dem. Det sies vel også at om en har en autoimmun sykdom er sjansen for å få flere større. Mine har ikke blitt borte med tiden, så jeg regner med at det er noe jeg må leve med resten av livet. Anonymkode: bef02...667 Kan jeg spørre hvilke sykdommer? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kronisk hypertensjon etter svangerskapsforgiftning. Går på medisiner livet ut. Ryggplager. Rosacea. Men det siste var kanskje tilfeldig. Anonymkode: e8bec...898 Rosacea fikk jeg også etter svangerskap nr 2. faktisk og ryggplager etter nr 3. Ble du frisk fra ryggplagene? Ts Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er under utredning. Forsto det slik på legen at et svangerskap kan utløse eller trigge autoimmun sykdom dersom man har en viss sårbarhet for det. Er det noen her som har opplevd å bli syk etter et svangerskap? Hvilken sykdom har du og tok det lang tid å få diagnosen? Anonymkode: ec0fa...f54 TIDSSKRIFTET DEN NORSKE LEGEFORENING - Hvorfor er autoimmune sykdommer hyppigere hos kvinner? Her står det faktisk nettopp det at det ofte utløses av fødsel eller forverres. Se tekst fra link: "Kjønnshormoner har betydning for forskjellen i forekomsten av autoimmun sykdom mellom kvinner og menn (7). Østrogener stimulerer og androgener beskytter mot autoimmunitet. Effekten av kjønnshormoner viser seg blant annet ved at mange av de autoimmune sykdommene hos kvinner starter kort tid etter puberteten og ofte forandrer seg under graviditet." Anonymkode: a6a45...6a6 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 Ganske vanlig at revmatiske lidelser slår ut etter graviditet og fødsel. Anonymkode: 50a0b...f43 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ikke ammegikt altså? Hvordan gikk det? Anonymkode: 754c2...91f Nei, det har jeg ikke hørt om før? Er ikke den eneste autoimmune jeg har. Mannen min måtte bære meg mellom etasjene i huset, jeg kom meg ikke opp og ned trapper. Stiv og hoven i nesten alle ledd i kroppen. Fordi jeg har autoimmun sykdom fra før, ble jeg raskt henvist til spesialist og fikk bekreftet diagnose. Etter en uke på medisiner kjente jeg stor bedring, og fungerte relativt godt igjen. Er en del år siden, og jobber fortsatt kun 60% og er preget av flere av de autoimmune sykdommene. Anonymkode: c88bb...63f 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 22.12): Er under utredning. Forsto det slik på legen at et svangerskap kan utløse eller trigge autoimmun sykdom dersom man har en viss sårbarhet for det. Er det noen her som har opplevd å bli syk etter et svangerskap? Hvilken sykdom har du og tok det lang tid å få diagnosen? Anonymkode: ec0fa...f54 Jeg har ulcerøs colitt. Fikk leddgikt etter en av barnefødslene. Det var fælt, men fikk kontroll over det til slutt. Går på medisiner. Er gravid igjen og krysser fingrene. Anonymkode: 99195...d35 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det har jeg ikke hørt om før? Er ikke den eneste autoimmune jeg har. Mannen min måtte bære meg mellom etasjene i huset, jeg kom meg ikke opp og ned trapper. Stiv og hoven i nesten alle ledd i kroppen. Fordi jeg har autoimmun sykdom fra før, ble jeg raskt henvist til spesialist og fikk bekreftet diagnose. Etter en uke på medisiner kjente jeg stor bedring, og fungerte relativt godt igjen. Er en del år siden, og jobber fortsatt kun 60% og er preget av flere av de autoimmune sykdommene. Anonymkode: c88bb...63f Hvilke sykdommer har du da? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det har jeg ikke hørt om før? Er ikke den eneste autoimmune jeg har. Mannen min måtte bære meg mellom etasjene i huset, jeg kom meg ikke opp og ned trapper. Stiv og hoven i nesten alle ledd i kroppen. Fordi jeg har autoimmun sykdom fra før, ble jeg raskt henvist til spesialist og fikk bekreftet diagnose. Etter en uke på medisiner kjente jeg stor bedring, og fungerte relativt godt igjen. Er en del år siden, og jobber fortsatt kun 60% og er preget av flere av de autoimmune sykdommene. Anonymkode: c88bb...63f Var det leddplagene som gjorde det vanskelig å gå trapper eller var det noe med muskulaturen? Anonymkode: ec0fa...f54
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 21.43): Kan jeg spørre hvilke sykdommer? Anonymkode: ec0fa...f54 Alopecia, graves og fibromyalgi Anonymkode: bef02...667
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå