AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Håper det passer seg å spørre om dette her. Så handler stor vektoppgang om hvor mye man spiser i svangerskapet? Jeg vet at noe vektoppgang er vanlig altså. Men jeg har tidligere hatt anoreksi, og akkurat det med vekten henger nok litt igjen. Men vi føler oss klare til å prøve å bli gravide nå. Det er noe jeg har hatt lyst til så lenge jeg kan huske. Men så er det en ting til. Mannen min sa at jeg kan smøre magen med krem for strekkmerker. Jeg må innrømme at det var litt kjipt å høre, da jeg er redd han ikke vil finne meg tiltrekkende om jeg får masse strekkmerker. Hvordan hadde dere, damer, reagert på det? Anonymkode: a0612...d9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Jeg har masse strekkmerker, aldri fått noen negative kommentarer. Menn bryr seg ikke om det. La på meg over 20 kg, gikk ned alt i løpet av ammeperioden. Anonymkode: 4f2b3...161 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Altså det lurer jeg på selv. Jeg har en lav BMI i utgangspunktet, men legger på meg 25- 30 kg i hvert svangerskap. Spiser kanskje 500- 600 kcal mer per dag de siste 6 mnd av svangerskapet. 15-20 kg forsvinner raskt i løpet av de første månedene etter fødsel. De resterende må jeg jobbe for å få bort. Mye vannvekt, og litt fett antar jeg. Og det virker som forbrenningen settes ned i graviditeten hos meg. Anonymkode: 79b50...141 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har masse strekkmerker, aldri fått noen negative kommentarer. Menn bryr seg ikke om det. La på meg over 20 kg, gikk ned alt i løpet av ammeperioden. Anonymkode: 4f2b3...161 Så godt å høre😊 men legger man veldig på seg om man spiser normale mengder mat, eller skjer den store vektoppgangen helt utav kontroll? Ts Anonymkode: a0612...d9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Det kan gjøre det - men ikke nødvendigvis. Man får litt økt behov for kalorier ved svangerskap, men trenger ikke «spise for to». De som gjør det går gjerne opp mye. Men folk som spiser normalt kan også gå opp veldig mye. Jeg var slank og liten i utgangspunktet og gikk opp mellom 25 og 30 kg. Vekten raste av etter fødsel, og type 7-8 mnd var jeg tilbake ved startvekt, og etter dette gikk jeg ned ytterligere vekt. Så for min del tror jeg kroppen bare trengte å lagre opp en del for å ha mer å gå på. Vektøkning kan også variere fra svangerskap til svangerskap - så det er ikke lett å spå. Under graviditet og fødsel er man tilbake til naturen, og man må bare la seg rive med. Kroppen gjør som den vil. Og dersom strekkmerker er mannen din sin store skrekk vil han få seg et sjokk. I barselperioden er det illeluktende svette, ukontrollert promping, melkespreng og søl og barseltårer. Man blir ikke lenger som før, man blir en mor. Litt strekkmerker, rifter nedentil og andre kroppslige forandringer blir det - men det er en del av livet. Han skal vel heller ikke forbli glatt i huden for alltid. Og hva om han får et arr? Anonymkode: 08618...9ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså det lurer jeg på selv. Jeg har en lav BMI i utgangspunktet, men legger på meg 25- 30 kg i hvert svangerskap. Spiser kanskje 500- 600 kcal mer per dag de siste 6 mnd av svangerskapet. 15-20 kg forsvinner raskt i løpet av de første månedene etter fødsel. De resterende må jeg jobbe for å få bort. Mye vannvekt, og litt fett antar jeg. Og det virker som forbrenningen settes ned i graviditeten hos meg. Anonymkode: 79b50...141 Tusen takk for svar😊 Jeg har også lav bmi, så må innrømme jeg er litt redd for å ese ut uten at jeg spiser noe særlig mer enn jeg pleier. Men er kanskje individuelt det også. Vannvekt forsvinner vel ganske raskt, eller? Anonymkode: a0612...d9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Jeg kasta opp hver dag i 9mnd, levde på vann og kjeks, la på meg over 30kg. Så orker ikke tenke på hvor mye jeg hadde gått opp hvis jeg spiste normalt eller mye. Anonymkode: d66fa...20c 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Vekt i svangerskapet kan henge sammen med hva du spiser, som ellers i livet. Men, noen har også kropper som legger på seg mye i graviditeten, pga hormoner, vann osv. Men da går det som regel fort ned etterpå. Du kan ikke smøre bort strekkmerker, det er en myte. Men, det er ikke alle som får strekkmerker! Jeg har født to barn. Gikk opp mest med første, smørte ingenting, fikk ikke ett merke. Gikk opp ca halvparten med nr to, smørte med olje, fikk litt merker. Mannen bryr seg ikke. Og, jeg har selv fått et annet forhold til kroppen min etter dette. Jeg er dypt fascinert og imponert over hva kroppen min får til! Den gror fram, bærer på, gir liv til og holder liv iet helt menneske! Det her helt vannvittig!! Lykke til med graviditet! Anonymkode: d224e...d04 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Det er vel en del som får mye vann i kroppen i tillegg, og så har du de som tar jobben med å spise for 2 (egentlig holder det med for 1 og 1/10) veldig alvorlig. Enkelte legger vel bare ekstra lett på seg også. Jeg gikk opp 11-12 kg i begge svangerskap, 7-8 av de var vel baby+fostervann. Var slank i utgangspunktet, gikk ned ganske raskt mens jeg ammet. Er fortsatt slank 10 år etter siste. Fikk ingen strekkmerker, de er i stor grad arvelig betinget. Se på din mor og dine bestemødre (min mor har heller ingen). De dannes i underhuden så det er nok ikke all verden kremer kan gjøre for å forebygge. Min mor hadde ekstrem svangerskapskvalme og gikk knapt opp i vekt stakkars (det er visst ikke arvelig i følge legen min, selv om det av og til virker sånn). Min mor og bestemor hadde det, jeg slapp heldigvis, bare «vanlig» kvalm. Har ikke hørt at noen av mine kusiner slet med det. Anonymkode: 29cd2...225 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for svar😊 Jeg har også lav bmi, så må innrømme jeg er litt redd for å ese ut uten at jeg spiser noe særlig mer enn jeg pleier. Men er kanskje individuelt det også. Vannvekt forsvinner vel ganske raskt, eller? Anonymkode: a0612...d9a Jeg er ikke den du siterte. Men..Ja, vannet forsvinner veldig fort. Jeg gikk opp 30 kg. 15 av dem forsvant første uken etter fødsel. Prøv å ikke heng deg opp i det, for det meste er hormonelt og ikke noe du kan styre med matinntaket i særlig stor grad. At du legger på deg er bare sunt for babyen i magen. Jo mindre du har å gå på jo mer giftstoffer som du har i kroppen fra før frigjøres som babyen tar opp. Så spis som normalt, legg til en brødskive ekstra pr dag. Ikke gå på vekten hele tiden ❤️ Anonymkode: fd0b5...f57 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 Skjønner at det er en stressende tanke om man har spiseforstyrrelser i bagasjen - men ved en graviditet gir man på mange måter fra seg kontrollen over egen kropp, og babyen har den til låns en stund. I tillegg til at baby, livmor, fostervann og morkake veier en del, får du ca to liter ekstra blod i kroppen, den bygger opp reserver til amming, fordøyelsen og forbrenningen blir annerledes, en del får mye vann i kroppen, osv. Om du har lav bmi i utgangspunktet anbefales det at du går opp mer også, nettopp fordi svangerskap og amming er en stor påkjenning for kroppen. Om du virkelig ønsker barn, så tror jeg du må slippe tanken om at du kan (eller bør!) kontrollere vektoppgang i graviditeten, utover å spise normal/sunn og nok mat. I denne perioden er det viktige at babyen har det bra og utvikler seg som den skal, ikke hvordan kroppen din ser ut. Anonymkode: de686...5fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kan gjøre det - men ikke nødvendigvis. Man får litt økt behov for kalorier ved svangerskap, men trenger ikke «spise for to». De som gjør det går gjerne opp mye. Men folk som spiser normalt kan også gå opp veldig mye. Jeg var slank og liten i utgangspunktet og gikk opp mellom 25 og 30 kg. Vekten raste av etter fødsel, og type 7-8 mnd var jeg tilbake ved startvekt, og etter dette gikk jeg ned ytterligere vekt. Så for min del tror jeg kroppen bare trengte å lagre opp en del for å ha mer å gå på. Vektøkning kan også variere fra svangerskap til svangerskap - så det er ikke lett å spå. Under graviditet og fødsel er man tilbake til naturen, og man må bare la seg rive med. Kroppen gjør som den vil. Og dersom strekkmerker er mannen din sin store skrekk vil han få seg et sjokk. I barselperioden er det illeluktende svette, ukontrollert promping, melkespreng og søl og barseltårer. Man blir ikke lenger som før, man blir en mor. Litt strekkmerker, rifter nedentil og andre kroppslige forandringer blir det - men det er en del av livet. Han skal vel heller ikke forbli glatt i huden for alltid. Og hva om han får et arr? Anonymkode: 08618...9ce Min mor gikk opp 30 kg med meg, og 14 kg med lillebroren min. Da hun ikke overspiste på take away og boller når hun var gravid med han. Vet at det ikke skal være fokuset når man skal bli mor, men jeg må innrømme at jeg er litt engstelig for å hate kroppen min etterpå. Er helt sikker på at jeg har lyst på barn, men det med kroppslige forandringer stresser meg en del. Kan jo evt prate med jordmor og legen min om dette. Må legge til at jeg er i 20-årene, om det har noe å si. Barselperioden har han nok ikke tenkt så mye på, uten om at han blir pappa. Ihvertfall ikke hvordan jeg som mor kommer til å ha det, men det kan kanskje en jordmor fortelle han. Anonymkode: a0612...d9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er ikke den du siterte. Men..Ja, vannet forsvinner veldig fort. Jeg gikk opp 30 kg. 15 av dem forsvant første uken etter fødsel. Prøv å ikke heng deg opp i det, for det meste er hormonelt og ikke noe du kan styre med matinntaket i særlig stor grad. At du legger på deg er bare sunt for babyen i magen. Jo mindre du har å gå på jo mer giftstoffer som du har i kroppen fra før frigjøres som babyen tar opp. Så spis som normalt, legg til en brødskive ekstra pr dag. Ikke gå på vekten hele tiden ❤️ Anonymkode: fd0b5...f57 Godt å høre at vannet forsvinner fort ihvertfall. Må prate med noen om dette, noen som kan få meg til å tenke annerledes. Det viktigste for meg er selvfølgelig barnet, og jeg har hatt lyst til å bli mor så lenge jeg kan huske. Håper også at frykten for vektoppgang blir bedre hvis/når jeg blir gravid❤️ Anonymkode: a0612...d9a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg kasta opp hver dag i 9mnd, levde på vann og kjeks, la på meg over 30kg. Så orker ikke tenke på hvor mye jeg hadde gått opp hvis jeg spiste normalt eller mye. Anonymkode: d66fa...20c Uff.. Da er det nok veldig individuelt. Anonymkode: a0612...d9a
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 Hvor mye man går opp i svangerskapet handler så klart om hva man spiser, men det handler jo også om andre ting man ikke kan kontrollere, som vann i kroppen. Mange av de som går opp veldig mye, har masse vann i kroppen. Trøsten er at det forsvinner raskt etter fødsel. Det går ikke an å smøre bort strekkmerker. Strekkmerker er hormonelle, i motsetning til hva navnet antyder. Ikke alle får strekkmerker, og man får dem ikke nødvendigvis på magen. Jeg fikk strekkmerker omtrent overalt utenom magen Har strekkmerker på pupper, hofter og lår. Men de blekner fort, og synes nesten ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 Spiste som normalt og var ikke i aktivitet grunnet kvalme. Alle sa det bare var magen min som hadde vokst og følte dette selv også, hadde allikevel gått opp 13 kg. Anonymkode: ff447...ff8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiste som normalt og var ikke i aktivitet grunnet kvalme. Alle sa det bare var magen min som hadde vokst og følte dette selv også, hadde allikevel gått opp 13 kg. Anonymkode: ff447...ff8 Var og er slank, fikk ingen strekkmerker, men er 35 og har lest det er vanligere for yngre å få det. Anonymkode: ff447...ff8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 Var slank/undervektig, gikk jevnt og raskt/tidlig opp over 20 kilo i hvert svangerskap, kiloene forsvant fort etterpå. Mye med en gang på barsel, det var baby, vann, stor morkake osv, ti kilo borte på dager/der og da. Jeg tenker det er naturlig at tynne legger relativt mer på seg enn de tykkere, kroppen skal jo «dyrke fram» dette barnet, og forbereder seg på det. Jeg hadde sikkert flere kilo større pupper 🙂 Fikk ingen strekkmerker. Anonymkode: 0a8c0...273
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 Jeg er i uke 37 nå i graviditet nr 2. og jeg har nesten lagt på helt likt igjennom hele svangerskapet som svangerskap nr. 1. I svangerskap nr. 1 trente jeg som vanlig og spiste ganske normal/sunt. Denne graviditeten har jeg ikke fått trent ordentlig og ingenting de siste mnd og spist veldig usunt da jeg har fått helt avsmak på sunn mat og bare har lyst på usunn mat. Men fortsatt har jeg lagt på meg nesten på grammet likt igjennom graviditeten. Det vil nok ha noe å si hva man spiser (selv om det for meg ikke har vært sånn) men tror for de fleste at kroppen "tar" det den trenger og holder på de kg den ønsker. Endte på ca 15 kg opp forrige gang, og ser ut som det blir det nå også. Var nede i startvekt igjen etter 2 mnd. Anonymkode: f1b01...0fa
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 Ta en tur til legen og snakk om at du ønsker å bli gravid, men at du er litt bekymret siden du har slitt med anoreksi. Kanskje dere kan ha en fin samtale, eller kanskje legen kan henvise deg videre til jordmor eller ernærigsfysiolog. Sikkert greit med litt tettere oppfølging. Du vet ikke hvordan du reagerer når vekten øker. Det med strekkmerker var kanskje dumt sagt. Men mulig han sa det siden han vet/tror du ikke vil like det? Anonymkode: 984b3...42a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå