Gå til innhold

Engelsk gramatikk

Gjest peon

Anbefalte innlegg

Sliter litt med de uregelrette verbene. :sur: Slik jeg har forstått det bøyes de i infinitiv, presens og perfektum partisipp. Dette vil jeg forklare som: nåtid, fortid og noe som hadde hendt. Altså, å kjøpe, jeg kjøpte, jeg hadde kjøpt. Leste en plass at perfektum partisipp var preteritum med have/has forran. Jeg har brukt mye had forran. Blir dette også rett da had er en bøyd verson av have? Eller kan ikke had brukes der?

Takknemmelig for svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Du må bruke have eller has.

Det blir ikke riktig å si at pefektum partisipp er det samme som preteritum med have/ has foran. Tenk på verbet begin: begin - began - has begun. Her ser du jo at de to siste formene er ulike.

Formene er for øvrig:Presens (nå)- pretritum (i går) - perfektum partisipp (har...)

Håper det hjalp deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke have eller has.

Det blir ikke riktig å si at pefektum partisipp er det samme som preteritum med have/ has foran. Tenk på verbet begin: begin - began - has begun. Her ser du jo at de to siste formene er ulike.

Formene er for øvrig:Presens (nå)- pretritum (i går) - perfektum partisipp (har...)

Håper det hjalp deg litt.

Ok, takk for det. Men når kan vi bruke "had" da? Hvis jeg skal si: Bussen har kjørt; vil jeg si " The bus has driven".

Men enn om jeg skal si "Bussen hadde kjørt", kan jeg ikke si :"The bus had driven"? Blir det "The bus hsd drove"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man må bruke has eller have, og at had ikke kan brukes her.

Kikket litt rundt, fant en side no.wikipedia.org, der hadde de fine oversikter over bøyning, dessuten henviste de til diverse andre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den "regelen" om at preteritum og perfektpartisippen er lik, holder bare for de svake/regelrette verbene, der begge former ender på -ed. De "sterke" verbene deles inn i klasser, og har du lært noen av mønstrene, er det ikke så vanskelig å kunne forutsi hvordan andre liknende verb vil oppføre seg.

Og en ting til: De formene du trenger å pugge, er infinitiv, preteritum og perfektum partisipp, dvs. UTEN hjelpeverb.

Derfor: run-ran-run, begin-began, begun, sleep-slept-slept, write-wrote-written....

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Past tense: Brukes til å markere fortid: He ate a lot.

Past participle: Former "perfektive forms" med verbet to have: I have talked to him. The bus had broken down on the way to Oslo.

Had brukes om ting som skjer "before past". Den både begynner og stopper i fortiden.

For å ta buss eksemplet et hakk videre: the bus has broken down kan indikere at man selv står og venter på den. Det er fortid, fordi hendelsen har intruffet.

Med had så har man kanskje stått og ventet, så gått hjem og forteller det til en venn. Hendelsen skjedde før en annen hendelse i fortiden, her før man går og forteller det til vennen.

Vet ikke om det ble noe klarere, det er fryktelig vanskelig å forklare. Kjøp en god grammatikk bok, så ser du mange eksempler med forklaringer. (Hasselvåg, Johansen og Lysvåg: English Grammar: Theory and Use er en helt grei en som brukes på engelsk ved UiO.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...