Gå til innhold

Avlyse jordmortime siden svangerskapet måtte avbrytes, eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Måtte avbryte svangerskapet for snart to uker siden pga. avvik, og i dag fikk jeg en vond påminnelse om det jeg har mistet da det tikket inn en sms-påminnelse om time hos jordmor. Timen er/var like før påske. Nevnte det da jeg var på sykehuset, og gynekologen sa at jeg kunne jo dra til timen likevel, at kanskje det kan være godt å snakke med noen.

Men jeg er usikker på hvordan det vil føles å dra dit, om jeg ser gravide, glade kvinner, babyer som er til sjekk etc., mens jeg er der av en helt annen grunn.

Er det noen som har gått til jordmor etter abort, eller gjør det vondt verre? Tenkte kanskje, om jeg tør å dra dit, å spørre om hva jeg kan gjøre for å lettere bli gravid, tips om måter å takle sorgen på etc.

Hva ville dere andre gjort i min situasjon?

Anonymkode: c0bf7...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal unngå helsestasjonen da det er MEGAtrigger.

Det er nyfødte og babyer overalt. Jeg hadde knekt totalt sammen.

Tenker du får mer utnytte generelt av psykolog ❤️

De har lite kompetanse på fertilitetshelse - de kan graviditet og baby. De har også lite erfaring med det å miste i svangerskap og tiden etter da dette ikke er et tilbud noe sted. De har ikke psykologer.

Du kommer til å måtte svømme i sterke triggere og knust hjerte for å få en klapp på skuldra og «fælt for deg». Ikke gjør det mot deg selv.

Ring heller en privat psykolog eller snakk med venner. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner absolutt tankegangen din, og føler med deg, men jeg tror det lureste er at du drar❤️. Du vil møte babyer og glade mødre før eller seinere uansett. Jordmødre har snakket med kvinner i samme situasjon før og kan hjelpe deg videre i prosessen. Du kan evt ringe de og forklare situasjonen, så slipper du å måtte si det når du kommer. Da kan jordmor forberede seg på en annen konsultasjon enn hva det var ment. Jeg er litt usikker på om hun får beskjed om at du har måttet avbryte fra sykehuset. Uansett, lykke til videre m prøving❤️

Anonymkode: 4470d...cb7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også unngått helsestasjonen i ditt tilfelle, hva med å ta timen over telefon i stedet? Eventuelt ringe og forklare hva som har skjedd, så du hvertfall får prat om det? 

Anonymkode: e6b23...e98

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner absolutt tankegangen din, og føler med deg, men jeg tror det lureste er at du drar❤️. Du vil møte babyer og glade mødre før eller seinere uansett. Jordmødre har snakket med kvinner i samme situasjon før og kan hjelpe deg videre i prosessen. Du kan evt ringe de og forklare situasjonen, så slipper du å måtte si det når du kommer. Da kan jordmor forberede seg på en annen konsultasjon enn hva det var ment. Jeg er litt usikker på om hun får beskjed om at du har måttet avbryte fra sykehuset. Uansett, lykke til videre m prøving❤️

Anonymkode: 4470d...cb7

Takk. Nei, jordmor får ikke beskjed. Jeg spurte om sykehuset bare kunne sende informasjon, så jeg ikke behøvde å forholde meg til det. Men de sa at de pleier ikke å sende slik informasjon om pasienter til helsestasjon/jordmor.

Jeg tror jeg ringer, kanskje jeg kun kan snakke med jordmor på telefon, og ikke trenge å fysisk dra dit?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville også unngått helsestasjonen i ditt tilfelle, hva med å ta timen over telefon i stedet? Eventuelt ringe og forklare hva som har skjedd, så du hvertfall får prat om det? 

Anonymkode: e6b23...e98

Ja, tror jeg prøver å sjekke om kun telefon er et alternativ.

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (7 minutter siden):

De har lite kompetanse på fertilitetshelse - de kan graviditet og baby. De har også lite erfaring med det å miste i svangerskap og tiden etter da dette ikke er et tilbud noe sted. De har ikke psykologer.

Du kommer til å måtte svømme i sterke triggere og knust hjerte for å få en klapp på skuldra og «fælt for deg». Ikke gjør det mot deg selv.

Takk, ja, det høres jo ut som et slags marerittscenario på et vis - å se babyer og glade mødre overalt. Ikke at jeg misliker det, er jo glad på deres vegne, men ja, skulle ønske at jeg snart var en av dem som tok med babyen til til sjekk.

Men har de ikke kompetanse på å miste i svangerskap? Trodde mange gikk til jordmor, så at de da har bred kompetanse i det meste som gjelder svangerskap - også å miste?

Men som noen foreslår, vil jeg prøve å sjekke om jeg kun kan snakke med en jordmor på telefon istedet for å dra dit fysisk.

Skrevet

Kan det være en mulighet for at jordmor Kan komme på hjemmebesøk i stedet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mango skrev (1 minutt siden):

Kan det være en mulighet for at jordmor Kan komme på hjemmebesøk i stedet?

Tviler på det, jobber også på dagtid så tror det blir vanskelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, ja, det høres jo ut som et slags marerittscenario på et vis - å se babyer og glade mødre overalt. Ikke at jeg misliker det, er jo glad på deres vegne, men ja, skulle ønske at jeg snart var en av dem som tok med babyen til til sjekk.

Men har de ikke kompetanse på å miste i svangerskap? Trodde mange gikk til jordmor, så at de da har bred kompetanse i det meste som gjelder svangerskap - også å miste?

Men som noen foreslår, vil jeg prøve å sjekke om jeg kun kan snakke med en jordmor på telefon istedet for å dra dit fysisk.

Ja, ta det heller på telefon.

Nei - det finnes ikke tilbud i regi av helsestasjon. De færreste får JMtimer før et godt stykke uti svangerskapet, forbi ordinær UL og når avbrudd ofte blir et tema. 

Man blir jo mer eller mindre overlatt til seg selv, det gjelder dessverre også de jeg kjenner som har mistet rett før/etter fødsel. 

Jeg måtte stille på fødegyn for abort etter MA etter IVF og det var helt jævlig. Opplevelsen i seg selv var kjip, men det å sitte der med høygravide og en aktivt fødende var unødvendig traumatiserende synes jeg. 

Vet ikke om du har barn fra før - men på helsestasjon er det særlig mye spedbarnsgråt, babyopplegg. Mer enn på sykehus. 

Hadde aldri i verden dratt dit fysisk. 

Tror ikke du får klokere råd der enn hos fastlegen altså. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 minutter siden):

Ja, ta det heller på telefon.

Nei - det finnes ikke tilbud i regi av helsestasjon. De færreste får JMtimer før et godt stykke uti svangerskapet, forbi ordinær UL og når avbrudd ofte blir et tema. 

Man blir jo mer eller mindre overlatt til seg selv, det gjelder dessverre også de jeg kjenner som har mistet rett før/etter fødsel. 

Jeg måtte stille på fødegyn for abort etter MA etter IVF og det var helt jævlig. Opplevelsen i seg selv var kjip, men det å sitte der med høygravide og en aktivt fødende var unødvendig traumatiserende synes jeg. 

Vet ikke om du har barn fra før - men på helsestasjon er det særlig mye spedbarnsgråt, babyopplegg. Mer enn på sykehus. 

Hadde aldri i verden dratt dit fysisk. 

Tror ikke du får klokere råd der enn hos fastlegen altså. 

oi, så vondt - måtte gjennomføre abort i nærheten av fødende. Da hadde jeg knekt sammen tror jeg. Jeg satt og ventet på min time på Rikshospitalet, og visste da allerede at jeg sannsynligvis hadde et veldig sykt foster, og var på gråten flere ganger da jeg så høygravide komme og gå, til og med et ung par kom rullende med babyseng med nyfødt fra føden like ved...Grusomt.

Prøver meg på telefon.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært gjennom det sammen og da avlyste sykehuset timen hos jordmor på helsestasjonen. Har vært hos jordmor i mitt neste svangerskap (som gikk bra) og syns helsestasjonen var grusom hele graviditeten. Det er liksom så veldig rigget for babyer og være lykkelig der. Følte ikke at jeg med min historie og angst passet inn i det hele tatt. Har hørt at noen helsestasjoner har samtaler for de som har mistet barn. Ville helt klart ringt på forhånd å hørt med din helsestasjon. Eventuelt tatt en prat med fastlegen. 

tror jeg ville blitt veldig trigget av å være på helsestasjonen etter å ha mistet når jeg egentlig skulle vært der gravid 

Anonymkode: b0d5c...682

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Det spørs vel. Jeg har vært på flere jm kontroller nå på min helsestasjon og aldri møtt en eneste baby der🤷🏼‍♀️🤭 

så ei annen gravid dame EN gang men aldri møtt på noen særlig ellers. Så tror det kanskje er veldig avhengig av helsestasjon og hvordan den er lagt opp.

Anonymkode: 77303...c44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en time med jordmor for å bearbeide MA i uke 10. Jeg fikk mye positivt ut av det. Kom til samme jordmor 6 måneder etter da jeg var gravid og hun husket meg og sa at hun hadde en følelse om at jeg kom til å komme igjen. 

Anonymkode: 02573...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok abort da jeg var 13 uker på vei pga alvorlige misdannelser. Jeg avlyste jordmortimen. Så ikke noe poeng i den.

Anonymkode: 63e3c...fbf

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte avbryte i uke 18/19. Etter ca en uke følte jeg veldig for å snakke med noen andre enn venner og familie. Så jeg sendte melding til jordmor. Både jeg og samboeren fikk komme å prate med henne. Jeg synes det hjalp meg med mye. Vi snakket ift hva som skjedde, veien videre og hvordan evt neste svangerskap kunne bli. Idag er jeg gravis igjen og veldig glad for at jeg visste på forhånd hvor mye oppfølgning vi kunne få denne gangen. 

Men som de andre sier, det er litt triggende og evt møte på noen med baby. Jeg har aldri møtt noen med baby på min helsestasjon 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er alle jordmødre på helsestasjon? Mitt fastlegekontor har avtale med jordmor som låner kontor og har timer for gravide, er aldri noen babyer der. 

Anonymkode: 19b5e...654

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gravid med tvillinger, så jeg måtte jo uansett fortsette kontrollene, men jeg syns timen med jordmor etter at vi hadde fått beskjed om avvikene og bestemt oss for «abort», var kjempefin. Det var godt med en som hadde god tid til samtale. 

Anonymkode: 2e1c5...43f

AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre om det du har opplevd. 
Jeg tror det kunne være godt å kunne prate med jordmoren om det du har opplevd og evt tanker om en ny graviditet om det er ønsket. 
Men kan du be om å få en samtale pr tlf kanskje ? 

Anonymkode: d277e...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...