Gå til innhold

Umulig å kjøpe leilighet nå med renter som stiger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mister helt motet, skal kjøpe min første leilighet og jeg har ikke egentlig peiling på noe 😄 Men jeg leser stadig vekk at nå blir det virkelig vanskelig, hvertfall frem til 2025....

Ville du ventet eller kjøpt nå? :) Ser ut som flere her inne flytter eller kjøper, men jeg har ikke råd til å ikke bry meg om at vi venter på høyere priser på alt...

Anonymkode: 70549...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rentene vil øke. Dvs at du må ha enda større inntekt for å tåle høyere rente. Det er ingen vits å kjøpe hvis du mangler betalingsevne. Utgiftene til boliglån vil bare øke fremover, fordi noen der oppe synes, tror og mener at norsk økonomi går så det suser og nordmenn har det altfor godt tross elleville og stadig økende strømpriser, drivstoffpriser og matpriser uten at man får like stor lønnsøkning. De som har boliglån må budsjettere for økte renter og mange må ty til sparepengene sine for å gå i null i slutten av måneden. For det er ikke bare å øke inntekten - de fleste må rett og slett kutte på forbruket og slutte med restaurantbesøk, kinobesøk, teaterbesøk, konserter, osv ting man klarer seg uten. 

Hadde jeg stått foran valget ''kjøpe min første bolig nå eller vente'', ville jeg sett på regnstykket og om jeg har råd til å betale rentene som kommer. Har jeg det, kjøpe. Har jeg ikke det, vente.

Jeg ville også valgt et område jeg kan pendle fra istedet for å kjøpe sentralt for der sparer man en del penger. Til slutt ville jeg sett på bolig som ikke har altfor mye som må pusses opp fordi der får pengene vinger også. Husk at hvis du kjøper bolig nå, må du regne med å bo der i noen år. Det er ikke tiden å kjøpe og selge raskt og tjene raske penger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drizzt skrev (41 minutter siden):

Rentene vil øke. Dvs at du må ha enda større inntekt for å tåle høyere rente. Det er ingen vits å kjøpe hvis du mangler betalingsevne. Utgiftene til boliglån vil bare øke fremover, fordi noen der oppe synes, tror og mener at norsk økonomi går så det suser og nordmenn har det altfor godt tross elleville og stadig økende strømpriser, drivstoffpriser og matpriser uten at man får like stor lønnsøkning. De som har boliglån må budsjettere for økte renter og mange må ty til sparepengene sine for å gå i null i slutten av måneden. For det er ikke bare å øke inntekten - de fleste må rett og slett kutte på forbruket og slutte med restaurantbesøk, kinobesøk, teaterbesøk, konserter, osv ting man klarer seg uten. 

Hadde jeg stått foran valget ''kjøpe min første bolig nå eller vente'', ville jeg sett på regnstykket og om jeg har råd til å betale rentene som kommer. Har jeg det, kjøpe. Har jeg ikke det, vente.

Jeg ville også valgt et område jeg kan pendle fra istedet for å kjøpe sentralt for der sparer man en del penger. Til slutt ville jeg sett på bolig som ikke har altfor mye som må pusses opp fordi der får pengene vinger også. Husk at hvis du kjøper bolig nå, må du regne med å bo der i noen år. Det er ikke tiden å kjøpe og selge raskt og tjene raske penger. 

Men hvor mye verre blir det? Jeg har råd nå, men jeg veit ikke hvor mye alt vil stige. Det er det. Stiger den med 1000 kr i året eller er det noe voldsomt? Kan strøm bli så mye verre enn den er nå? Osv.

AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig er det snakk om 7 økninger, opp til 2,5 etter det jeg har lest i media, men er vel vanskelig spå hvor det ender. Uansett måtte folk som allerede har kjøpt regne på om de tåler renteøkninger eller binde renta om de ikke tåler renteøkninger. Vi kjøpte i 21, og valgte binde renten med en gang vi fikk lånet. Vi fikk bundet til 1,6%, men hadde vært lavere om vi hadde kjøpt tidligere på året (var 1,1% i januar). Nå 11 mnd senere hadde det blitt 2,2%. Startlån, så renten er lavere en vanlig bank. 

Anonymkode: d715c...cf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreløpig er det snakk om 7 økninger, opp til 2,5 etter det jeg har lest i media, men er vel vanskelig spå hvor det ender. Uansett måtte folk som allerede har kjøpt regne på om de tåler renteøkninger eller binde renta om de ikke tåler renteøkninger. Vi kjøpte i 21, og valgte binde renten med en gang vi fikk lånet. Vi fikk bundet til 1,6%, men hadde vært lavere om vi hadde kjøpt tidligere på året (var 1,1% i januar). Nå 11 mnd senere hadde det blitt 2,2%. Startlån, så renten er lavere en vanlig bank. 

Anonymkode: d715c...cf5

Styringsrenten er forventet 2.5%. Boligrenten er forventet til rundt 4% i løpet av 2023

Anonymkode: 61928...597

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

I Bergen sentrum går jo leilighetene unna som varmt hvetebrød, det blir solgt i løpet av et par timer dagen etter visning.

Anonymkode: 16752...ebc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men hvor mye verre blir det? Jeg har råd nå, men jeg veit ikke hvor mye alt vil stige. Det er det. Stiger den med 1000 kr i året eller er det noe voldsomt? Kan strøm bli så mye verre enn den er nå? Osv.

Oh, my sweet summer child. 

Det avhenger helt av hvor stort lån du har, men har du for eksempel 2,5 millioner i lån er det snakk om en økning på over 50 000 i året. 

Anonymkode: 53581...01c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oh, my sweet summer child. 

Det avhenger helt av hvor stort lån du har, men har du for eksempel 2,5 millioner i lån er det snakk om en økning på over 50 000 i året. 

Så da lønner det seg å leie? :( Kanskje jeg er for dum til å kjøpe 😄 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da lønner det seg å leie? :( Kanskje jeg er for dum til å kjøpe 😄 

TS

Nei, tror kjøp lønner seg uansett, hvis du greier å få lån. Ihvertfall hvis du skal bo der en stund, og ikke bare 1 år eller 3. Hushaiene vil uansett skru opp husleia for å få dekket de økte utgiftene de får fra økte renter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er de lave rentene vi har nå som er unormale... Historisk sett har det aldri vært så billig å ta opp lån som det er nå.

Anonymkode: 69d6b...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dessuten, bind renta da vel hvis du er redd for voldsomme stigninger. Akkurat nå får du vel bundet på rett over 3% for 10 år. Da trenger du ikke bekymre deg for renteøkninger før i 2032 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare renta som stiger og er dyr. Strømmen, drivstoff, matvarer, alt i alt blir det dyrere å leve. Ta det med i beregningen også. 

Anonymkode: f10f2...f14

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mister helt motet, skal kjøpe min første leilighet og jeg har ikke egentlig peiling på noe 😄 Men jeg leser stadig vekk at nå blir det virkelig vanskelig, hvertfall frem til 2025....

Ville du ventet eller kjøpt nå? :) Ser ut som flere her inne flytter eller kjøper, men jeg har ikke råd til å ikke bry meg om at vi venter på høyere priser på alt...

Det har vært en veldig unormalt lav rente i flere år her til lands, det snakkes om en boliglåns rente på ca 4% i løpet av 5 år noe som også er ganske lavt. 

Eksempel på hva en økning betyr i kroner: for hver 0,25% økning så betyr det 2500 ekstra i året pr million du har i lån

Anonymkode: 00d02...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere å kjøpe når renta stiger fordi da synker boligprisene 

Anonymkode: 80ecb...c85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir også vanskeligere å få lån, så ikke sikkert det blir så mye lettere å kjøpe

Anonymkode: 00d02...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å sette det i perspektiv: da jeg var på jakt etter min første bolig, var lånerenten 16%. Så dagens renter er absolutt ingenting i sammenligning. Husk også at man får skattefradrag for renteugifter. 

Alt i alt er bolig en god investering. Om du kjøper noe som reellt har en verdi på 2 millioner, så verdsettes den skattemessig til ca 500 000. Du betaler boliglån, og får fradrag for det. Du bor i borettslag, og får fradrag for lagets evnt lån og øvrige fradrag. Og trolig, på lengre sikt, vil du tjene penger på boligen den dagen du selger. Så sannsynligvis vil skatten din reduseres som følge av boligkjøpet, og du har mer penger å betale lånet med.

Det som koster med en bolig, er evnt oppussing og vedlikehold. Så vær kritisk i valget ditt. Ikke se deg blind på pris. For akkurat som med billige flybilletter, så blir de dyre etterhvert som du oppdager at du må betale ekstra for både det ene og det andre.

Anonymkode: f91ed...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Når renta og levekostnadene øker synker låneevnen din. Det er mange som har fornyet finansieringsbeviset sitt i senere tid og fått innvilget flere hundre tusen mindre i boliglån enn hva de opprinnelig hadde, pga. økte levekostnader og renteoppgang. 

Anonymkode: 73bc1...f77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med de forventede renteøkningen vil mitt lån (1,7m) øke med 1000,- pr måned. Jeg regner med at jeg må øke strømbudsjett med 500,- i snitt pr måned. Bensin går jeg ut i fra ca dagens priser som tilsier 500kr pr måned ekstra for meg. Og siden renten går opp, vil fellesutgifter i borettslaget mest sannsynlig øke, så regner med kanskje 500 kr der også.

Men andre ord forventer jeg at de neste to årene vil jeg få opp mot 2500,- ekstra i månedlig utgifter.

Mat øker også, men der har jeg meget romslig budsjett i dag, så der vil jeg kunne stramme inn betraktelig etterhvert som prisene øker.

Men siden banken har vært restriktiv og ikke latt meg låne mer enn 5x inntekt, så har jeg nok til å håndtere de ekstra utgiftene... Det blir ikke rom for å spare/sløse så mye som nå da...

Anonymkode: 2ebfd...20e

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2022 at 1:07 AM, AnonymBruker said:

Boligprisveksten synker. Det mest dramatiske som er spådd er vel 0,5% nedgang i 2023, og det påvirker neppe folks evne til å kjøpe bolig i stor grad dersom man uansett ikke er i stand til å kjøpe i dagens marked.

Anonymkode: f48b1...910

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...