Apple- Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Jeg vet det har vært en del tråder lignende denne, men jeg føler at jeg ikke helt har fått svar på det jeg lurer på ved å lese andre tråder, så bær over med meg og se om ikke kanskje du har noen forslag til meg. Lilleeple er 4 1/2. Han sluttet med bleie på dagtid da han var rett over 2 år, kjapt og greit. Jeg skjønte at han ikke var klar for å slutte på natten, og har ikke gjort noe med det før i fjor høst, da han selv ville slutte med bleie om natten. Nattbleien var rimelig tung om morgenen, så jeg begynte å innføre restriksjoner på drikke om ettermiddagen/kvelden, og satte ham på do før leggetid. Han begynte fort å våkne med tørre bleier ganske regelmessig, så vi prøvde oss uten bleie. Dessverre ville ikke kroppen like mye som hodet, så vi ventet til i våres og prøvde igjen da. Det var mye bedre, men fortsatt litt for mange våte netter, så det var ikke før i sommer at han faktisk sluttet med bleie om natten. Vi kjører tisselaken og har fortsatt rutine med maks en halv kopp drikke etter middag og do før leggetid. Han har tisset på seg maks en gang i uken, og var i løpet av sept/okt rimelig tørr (tisset på seg kanskje én gang på to uker). Så ble han syk, ikke alvorlig, bare potte forkjølet. Han hostet mye, og når han endelig sovnet, sov han fryktelig tungt. Enden på visa ble at han måtte ha bleie på seg i 4 netter. Og her kommer problemstillingen (sorry at det tok så lang tid... ), etter dette har han tisset på seg nesten hver natt! Dette har nå pågått i snart tre uker, og mor begynner å bli sliten. Som regel er han tørr frem til i 5-6 tiden, hvilket betyr at jeg må stå opp en halvtime-time tidligere enn vanlig - en ordentlig dødare - det er jo ikke noe vits i å legge seg igjen. Jeg har jo selvsagt ikke sjangs til å legge meg kl 21 og faktisk tro at jeg skal sovne - det hadde jo vært for enkelt... Nå har jeg så dilemma. Jeg skjønner ikke hvorfor han tisser på seg "hele tiden" når han faktisk var mer eller mindre tørr. Når jeg spør om han hvorfor, sier han bare vet ikke. Han er hos faren sin hver onsdag og annenhver helg, og problemet er visstnok ikke helt like stort der (en av to netter, kanskje). Bør han begynne med bleie igjen? Jeg bryr meg ikke så mye om at han er 4 1/2, det er mer at jeg føler at jeg setter ham tilbake ved å sette på ham nattbleie igjen. Det føles feil, men kanskje ikke for ham? Noen som har noen forslag, erfaringer, råd, synspunkter osv? Tenkte jeg skal ringe helsestasjonen i morgen, men har ymse erfaringer med råd derfra, så jeg hører gjerne på erfarne KG-folk! Endret 14. april 2007 av Apple-
Gjest EvaL Skrevet 1. november 2005 #3 Skrevet 1. november 2005 Hvis det er slik at han nå tisser på seg stort sett hver eneste natt, så er det klart han bør begynne med bleier igjen. Det har ingen hensikt at han skal tisse i sengen og bli våt selv, eller at du skal behøve å vaske sengeklær hver dag. Han er bare 4 1/2 år og det er som du selv sier ikke unormalt at barn tisser på seg om natten i denne alderen, og sønnen din har aldri vært 100 % tørr selv om det i det siste er blitt en del tilbakeskritt. Men, du gjør ingenting galt ved å sette på han bleie igjen, det er ikke bleien som er avgjørende for om han skal klare å holde seg tørr eller som gjør at han tisser på seg. Et barn som er moden å kunne holde seg tørr om natten, og som ønsker å sove uten bleie, tisser ikke i bleien med vilje om hun/han kan unngå det. Barnet vet jo meget godt at om det kan holde seg tørt, ja så slipper det å bruke bleie. Så det er motivasjon nok i det å kunne holde seg tørr. Nå har jeg en liten teori når det gjelder dette at han tisser mer på seg nå enn i sommer, og det er at det har blitt mørkere ute, at vi er inne i mørketiden. Mange opplever at man er trøttere og at man sover tyngre i denne perioden enn man gjør på våren og sommeren når det er lysere ute, og for en liten gutt som da ikke har helt uviklet blære enda, vil dette bety at hjernen ikke registerer signalene fra blæren om at en må tømmes når han sover tungt. At han ikke tisser på seg like ofte når han er hos pappa, ville jeg tolke som at han kanskje ikke sover like godt om natten der som han gjør hjemme i sin egen seng. Dersom det er slik at han ikke vil ha bleie på seg om natten, kan dette kanskje løses ved at han heller får ha "natt truser" for store gutter? Det har kommet en bleie i salg som heter DryNites, og som er beregnet på litt større barn som tisser i sengen. Disse er helt vite og ser mer ut som vanlige truser, altså ikke så barnslige som barnebleiene ellers. Kanskje vil det være letter for han å benytte disse DryNites bleiene om du presenterer de for han som natt truser? De er litt dyrere enn vanlige bleier men......
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #4 Skrevet 1. november 2005 Skjønner ikke helt problemstillingen jeg. Eller, jeg skjønner jo at du gjerne skulle ha hatt gutten til å slutte å tisse på seg, men ingen kan jo trylle. Så lenge du har bleier i hus er det vel ingenting å lure på!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #5 Skrevet 1. november 2005 Sikkert dumt spm, men har du fått sjekket ham for urinveisinfeksjon? Mener å ha lest en tråd her inne hvor en liten gutt hadde begynt å tisse på seg igjen om natten og det viste seg at han hadde kraftig infeksjon. Hadde visst ikke andre symptomer, dvs klagde ikke over vondt el. Sikkert ikke det, men det kan jo være greit å sjekke siden ha nettopp har vært syk, hender jo at de får flere infksjoner når imunsystemet har vært "nede".
:-) anna Skrevet 1. november 2005 #6 Skrevet 1. november 2005 Jeg har en sønn på samme alder som også tisser på seg om natta enda. Vi slutta med nattbleier for tidlig, og han syntes det var et nederlag å begynne med bleier igjen. Så langt har vi løst det på to ulike måter. Stort sett tar vi på ham "natt-truse". Vi har nemlig kjøpt sånne "pyjama-pants" som de selger på Ultra og Obs. De er veldig bleie-aktige, men det er bilde av større barn på pakken. Og det gjør susen. De dagene han helst ikke vil ha på seg natt-truse vekker vi ham før vi legger oss og tar han med på en tissetur på do. Da holder han seg tørr resten av natta.
Apple- Skrevet 2. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2005 Tusen takk for mange svar! Det ser ut til at konsensus er at han bare bør begynne med bleie igjen om natten. Jeg har ikke snakket med ham om det, vet ikke helt hvordan han vil ta det. Det er nok en mulighet for at han vil se det som et nederlag. DryNites er helt klart et alternativ! Får vel også forhøre meg hos fastlegen om muligheten for urinveisinfeksjon. Vekke ham før jeg legger meg har jeg hørt at man ikke skal gjøre, nettopp fordi han skal lære seg å holde seg gjennom hele natten. Hva tenker du om det, :-)anna? Han skal til faren sin i dag, er veldig spent på om jeg får med meg ham på noe som helst... Er det noen mulighet for at dette kan være en ubevisst måte å få oppmerksomhet på? Noen som har noen erfaring med det? Tanken har slått meg, fordi særlig på ukedagene er det liten tid til ham og meg, men jeg tror selvsagt på ingen måte at dette er noe han gjør bevisst eller med vilje.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #8 Skrevet 2. november 2005 Det ser ut til at konsensus er at han bare bør begynne med bleie igjen om natten. Jeg har ikke snakket med ham om det, vet ikke helt hvordan han vil ta det. Det er nok en mulighet for at han vil se det som et nederlag. DryNites er helt klart et alternativ! Er du så sikker på at han vil føle det som et nederlag å få på seg bleie igjen? Jeg har lest i mange situasjoner at foreldre har trodd at barna skulle reagere slik, men så har det vist seg at barna har sett det som en befrielse å få på bleia igjen. Mange ganger er der jo også faktisk slik at ungene gir uttrykk for at de ikke vil ha bleie, nettopp fordi de vet at foreldrene forventer at de skal protestere mot bleiene når de har blitt store jenter/gutter. Vekke ham før jeg legger meg har jeg hørt at man ikke skal gjøre, nettopp fordi han skal lære seg å holde seg gjennom hele natten. Hva tenker du om det, :-)anna? Leger sier at dette er helt feil måte å få barn tørre på, det virker mot sin hensikt. Målet er ikke at sengen skal bli tørr, men at barna ikke skal tisse om natten. Er det noen mulighet for at dette kan være en ubevisst måte å få oppmerksomhet på? Noen som har noen erfaring med det? Tanken har slått meg, fordi særlig på ukedagene er det liten tid til ham og meg, men jeg tror selvsagt på ingen måte at dette er noe han gjør bevisst eller med vilje. ← Nei, det tror jeg ikke med en så liten gutt som aldri har vært helt tørr.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 2. november 2005 #9 Skrevet 2. november 2005 Jeg hadde uten tvil begynt med bleier igjen på han. Hos oss har vi en regel som sier at dersom man ikke klarer å gå på do og tisse og bæsje der, så må personen gå med bleie på seg. Liten som stor. Syns ikke barna skal få bestemme slike ting selv faktisk, noen ganger er det slik at vi foreldre må ta en avgjørelse selv om den kan være upopulær. Sånn er det bare!
Apple- Skrevet 2. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2005 Nå har jeg snakket med helsesøster på helsestasjonen. Hun syns problemet var for 'stort' til å ta på telefonen, men sa det var vanlig å begynne med å utelukke urinveisinfeksjon. Så nå har vi fått time hos fastlegen på fredag, blir spennende å høre hva han sier. I natt sover han hos faren, og han lovte å spørre Lilleeple om han vil ha bleie på. Utover dette tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre noe før vi har vært hos legen, så får vi se etter det. Tusen takk for alle gode råd, alle gode KG-folk!!
Apple- Skrevet 9. november 2005 Forfatter #11 Skrevet 9. november 2005 Ingen urinveisinfeksjon, heldigvis! Men hvor går vi da? Fikk en nesespray som heter Minirin, som skal forhindre at blæren blir for full (brukes én gang før leggetid), dette funker bra. Dette er ikke noen permanent løsning, så vi skal tilbake til legen igjen neste uke. Er det noen som har erfaring med Minirin, og hvordan det går når man slutter med det? Den skal sprayes én gang i hvert nesebor før leggetid, og jeg lurer på om jeg kanskje skal prøve bare i ett nesebor til uken, for å se hvordan det går når jeg trapper ned. Ser for meg at problemet bare vender tilbake hvis vi bråslutter... Noen som har erfaring eller råd om dette?
Gjest EvaL Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Syns det var rart at dere har fått Minirin til henne allerede nå, kun 4 1/2 år gammel. Dette er jo en medisin man benytter overfor sengevætere og et barn regnes ikke som sengevæter før i 6 års alderen. Men, men... nå har dere jo fått den. Minirin benyttes i tilfeller der barnet ikke produserer nok av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten. Ved å tilføre dette hormonet vil det bli mindre urin som gjør at barnet klarer å holde seg. Etter hva jeg her forstått kan den, om kroppen aksepterer medisinen, stimulere til mer produksjon av dette hormonet som gjør at man kan slutte med medisinen. Hos andre igjen kan dette ta lang tid, slik at de begynner å tisse på seg igjen når man slutter med medisinen, slik at man må fortsette med den lenger. Er det andre årsaker til tissingen enn hormonmangel, vil medisinen neppe ha noen effekt. Får håpe det er dette som skal til for å få din datter tørr.
Apple- Skrevet 9. november 2005 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2005 Hvis det stemmer som du sier, EvaL, er det rart at sønnen min har fått Minirin! Jeg anser ham absolutt ikke som sengevæter, og her er det jo snakk om et barn som var stort sett tørr, og som så 'plutselig' begynte å tisse på seg igjen. Medisinen funker foreløpig, Lilleeple har ikke tisset på seg én eneste gang siden han begynte på den (bare noen dager). Jeg har understreket overfor ham at han fortsatt må passe på å holde seg, at det ikke bare er medisinen som gjør at han ikke tisser på seg. Noen andre som har erfaringer med dette?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Det er mange årsaker til at barn kan begynne å tisse på seg etter å ha vært tørre over lengre tid. Vi gjorde også masse undersøkelser uten å finne noe resultat. Etter noen år ble det slutt med samboeren (ikke barnets far) og da var det også slutt på å tisse på seg. Tror derfor ikke dere skal overse det psykiske.
Gjest EvaL Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Her er informasjon om Minirin funnet på Doktoronline.no Sitat: "Skrevet av: Gunnar Oftedal, barnelege Minirin er et stoff som likner det antidiuretiske hormon og som har samme effekt som dette i kroppen. Det vil si at effekten er en reduksjon i den mengde urin som produseres i tiden etter inntak av en passende dose, enten i form av tabletter eller nesedråper. Hos omtrent 50 prosent av sengevæterne har Minirin god effekt, gitt i riktig alder og i riktig dose. Hos denne gruppen betyr dette at en reduksjon i urinvolumet er tilstrekkelig til at tømningsrefleksen ikke utløses. Det ser også ut til at Minirin har andre virkningsmåter. For eksempel vil en del barn på Minirin-behandling begynne å våkne om natten når de skal tisse, mens de tidligere har sovet hele natten igjennom og blitt våte. Minirin virker heller ikke spesielt godt på de minste barna. Etter de vedtatte retningslinjer er det forsvarlig å behandle barn fra 5 års alder, men erfaringen er at man ikke får spesielt gode resultater da. Vanligvis skal det en motivering fra barnets side til for å oppnå best mulig resultat, og sjelden er det mulig å finne en slik vilje før mellom 6 og 7 års alder. Minirinbehandling skal vanligvis foregå i perioder à tre måneder. Dvs. at en 3 måneders periode skal avløses av en behandlingsfri uke, kanskje 2 eller 3 uker, for å se om behandlingen har hatt mer varig effekt. Tanken bak langtidsbehandling er at kroppen venner seg til en rytme der det er en høy konsentrasjon av antidiuretisk hormon om natten og en lavere konsentrasjon om dagen, og at den fortsetter med denne rytmen også når behandlingen avbrytes. Ofte må man fortsette med behandlingen i flere perioder for å få varig effekt. Dessverre er det slik at noen får tilbakefall selv etter flere behandlingsrunder, slik at det blir tydelig at Minirin alene ikke fører til målet. Når Minirin ikke gir tilstrekkelig effekt eller ingen effekt etter noen uker, har det liten hensikt å fortsette med denne behandlingen alene. Da kan det være hensiktsmessig å kombinere behandlingen med alarm-matte, eventuelt vurdere om blærekapasiteten er spesielt liten. Ved liten og anspendt blære kan man av og til få resultater ved å kombinere Minirin med en medisin som virker avslappende på urinblæren. Et viktig poeng er at man må bruke tilstrekkelig dose Minirin. Det spiller liten rolle om barnet bruker tabletter eller nesespray - det er en smakssak. Hensiktsmessig er det å starte med laveste dose, 0,2 mg., dvs. en tablett eller 2 spraydoser. Dersom det ikke virker i løpet av en uke, økes dosen til det dobbelte. Hvis denne dosen har effekt anbefales at man etter en måneds tid prøver seg med en mindre dose for å se om det nå er mulig å redusere medikamentinntaket; i motsatt fall velger man en høyere dose. Dersom Minirin i høyeste dose ikke virker i løpet av 2 uker vil man sannsynligvis ikke oppnå noe ved fortsatt behandling. Bivirkninger er som regel ikke noe problem fordi Minirin virker på samme måte som kroppens eget hormon. Hvis Minirin ikke overdoseres, er bivirkningene beskjedne. Litt kvalme og magesmerter kan forekomme. Hodepine og neseblødning er beskrevet, men i praksis er dette sjeldne fenomener. Et hovedpoeng i denne sammenheng er at væskeinntaket må begrenses noe, fordi øket tilførsel av hormonet fører til at nyrene ikke kan kvitte seg med et eventuelt væskeoverskudd. Inntak av store væskemengder er derfor uheldig. Et vanlig råd er at man uten problem kan drikke 1-2 glass til kveldsmaten. Er Minirin den beste behandling ? Ja, hos noen barn er det Minirin som gir best resultat, men siden årsaksforholdene er forskjellige må man regne med at også behandlingen vil variere. Som regel anbefales at første behandlingsforsøk gjøres med alarm-matte en gang mellom 6 og 7 års alder. Mange blir tørre på den måten, kanskje mer en halvparten av dem som går inn for metoden. Der hvor alarmen ikke fører frem, eller hos de barna som sover så dypt at foreldrene i utgangspunktet vet at de ikke vil våkne av alarmen, er Minirin det beste alternativ. Publisert: 2001.09.03 11:19" Sitat slutt. Som du ser kan det gis fra rundt 5 års alder, så da er det vel greit i forhold til gutten din. Har tidligere lest fra 6 års alder, men det er vist fra denne alderen det gir best effekt.
Apple- Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. mars 2007 Måtte finne frem denne igjen, jeg. Dette er 1 1 /2 år siden, Lilleeple er snart 6 og vi har ikke løst problemet. Han har vært tørr og våt om hverandre i jevne perioder, men er sjelden tørr en hel uke i strekk. Nå har han sagt at han vil slutte med bleie om natten (som vi gikk tilbake til da problemet ikke løste seg). Vi har laget et skjema som henger på kjøleskapet og som han krysser på hver morgen han er tørr. Han er supermotivert, og jeg syns det kunne vært fint om han kan være tørr til han skal begynne på skolen. Nå har vi holdt på med dette (skjemaet) i ca. en måned, og foreløpig er alt som før. I dag var han våt etter fire tørre netter. Hvor fort kan vi forvente en bedring? Han drikker lite til kvelds og tisser alltid før han legger seg. Alt av tips og gode råd tas imot med stor takk!
Gjesten29 Skrevet 2. mars 2007 #17 Skrevet 2. mars 2007 Det kan være psykisk, jeg ville kontaktet lege- ev BUP, samt observert og kartlagt livsituasjon, hendelser o,l.- og arbeidet aktivt med barnet mitt....( gjerne i samarbeid med barnets far) HVIS det ikke kommer av fysiske årsaker vel merke.
Gjesten29 Skrevet 2. mars 2007 #18 Skrevet 2. mars 2007 Måtte finne frem denne igjen, jeg. Dette er 1 1 /2 år siden, Lilleeple er snart 6 og vi har ikke løst problemet. Han har vært tørr og våt om hverandre i jevne perioder, men er sjelden tørr en hel uke i strekk. Nå har han sagt at han vil slutte med bleie om natten (som vi gikk tilbake til da problemet ikke løste seg). Vi har laget et skjema som henger på kjøleskapet og som han krysser på hver morgen han er tørr. Han er supermotivert, og jeg syns det kunne vært fint om han kan være tørr til han skal begynne på skolen. Nå har vi holdt på med dette (skjemaet) i ca. en måned, og foreløpig er alt som før. I dag var han våt etter fire tørre netter. Hvor fort kan vi forvente en bedring? Han drikker lite til kvelds og tisser alltid før han legger seg. Alt av tips og gode råd tas imot med stor takk! ← Jeg leste litt fort i sted. Er barnet snart 6 år og skal begynne på skolen til høsten så haster det faktisk litt med å få han tørr. Det hjelper sikket med skjema- men det er jo tydligvis ikke nok Jeg vet ikke hva som er blitt gjort tidligere ( har ikke tid å lese gjennom alt) men det må da være andre tiltak enn "belønningskjema" en kan bruke?
ToveM Skrevet 2. mars 2007 #19 Skrevet 2. mars 2007 Har samme problem med jenta mi som nå er 8, men nå har hun vært helt tørr i 2 uker, jeg har ikke prøvd medisin på henne enda, Eldstemann som nå er 20 var og sengevæter, jeg fikk beskjed av legen at det var et hormon enkelte produserte for lite av, som gjorde at urinproduksjonen ikke ble mindre på natten, og at dette kom til å bedre seg når han nærmet seg puberteten, da de da ville begynne å produsere mer at dette hormonet, Han brukte minirin i tab form de siste par årene, men uten tab tisset han på seg hver natt. Men dette ga seg omtrent umidddelbart når han var rundt 12 års alder. Minsten har hastt enkelte dager uten å tisse på seg, så det har ikke vært så stort problem som det broren hadde, Men nå har jeg et håp om at det i alle fall går rette veien. Har ikke brukt medisin på henne. Vi har brukt truse bleien Drynites når vi reiser bort og slikt. Ta tiden til hjelp. det er faktisk veldig vanlig, så ikke gjør for mye av det. Vi prøvde alarm matte til eldsten, fungerte ikke for oss, han våkna ikke av alarmen
ToveM Skrevet 2. mars 2007 #20 Skrevet 2. mars 2007 Jeg leste litt fort i sted. Er barnet snart 6 år og skal begynne på skolen til høsten så haster det faktisk litt med å få han tørr. Det hjelper sikket med skjema- men det er jo tydligvis ikke nok Jeg vet ikke hva som er blitt gjort tidligere ( har ikke tid å lese gjennom alt) men det må da være andre tiltak enn "belønningskjema" en kan bruke? ← HVorfor haster det om han begynner på skolen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå