Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kan man finne ut hvilken rase katten min er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har en katt som blir nå 5 år i juli som vi alltid har trodd bare var vanlig huskatt, men den siste tiden har jeg og moren min vært litt skeptisk på om han kanskje kan være skogskatt eller halvt skogskatt, eventuelt ha det i slekten bakover i tid da veldig mangen har nevnt at han ligner eller trodd han var det. Vi fikk den bare fra finn og fikk ingen informasjon om katten av de vi fikk den av.. hva tenker dere utifra utseende og kan det kanskje taes noe gen test hos vetrinær for å finne det ut?

10929A60-319C-4740-8E6A-B9BF221DC594.jpeg

8911D8CB-9DA1-48F3-A8B5-F5533804068B.jpeg

68ECD543-D8BB-45FA-824C-6B148F73C142.jpeg

F50CF918-DEBF-42F4-873F-337D3B62FADF.jpeg

59DCC2B4-4840-4DA7-8A2B-0BFC204D6EDD.jpeg

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så søt! Han lignet jo veldig på en norsk skogskatt da.☺️

Anonymkode: 7170f...9f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Huskatt 😊

Anonymkode: 63a39...5f8

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han ligner på en Skogskatt. Sannsynligvis har han Skogskatt i seg, men sannsynligvis er han ikke renraset. De fleste katter er blanding og de som driver med raseoppdrett opplyser om det.

Anonymkode: bc8f7...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Typisk buskavl, ser det ut for. En huskatt. Halv skogkatt er det samme som huskatt. Hadde en selv, stor og fin, langhåret og med nikkers - vanlig huskatt. De vi fikk den fra hadde mistanke til at en skogkatt i nabolaget var faren.

Anonymkode: 79dcc...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Stilig at han har sokker. Kan tyde på at det er noe Hellig Birma i bildet. Har selv en halvt Birma/halvt chinchilla Perser som blir tatt for å være Skogskatt. 

Anonymkode: a7aba...89f

AnonymBruker
Skrevet

Skogskatt = vanlig norsk huskatt

Anonymkode: e5663...0e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stilig at han har sokker. Kan tyde på at det er noe Hellig Birma i bildet. Har selv en halvt Birma/halvt chinchilla Perser som blir tatt for å være Skogskatt. 

Nei

Anonymkode: 63a39...5f8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir jo ingen mening 

Anonymkode: 7b1b0...f97

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå heter det skogkatt! Ikke skogSkatt…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fin han er 😍

Anonymkode: d92cf...28d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skogskatt=langhåret huskat. Norsk skogkatt=renraset med stamtavle. 

Rasen norsk skogkatt ble jo laget av langhåra huskatter for femti år siden, så det er jo ikke så rart at en del huskatter kan ha ha likheter med rasekattene... 

Anonymkode: d140b...73e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hodeformen på birma og perser er jo totalt forskjellig fra en norsk skogkatt, så hvordan i alle dager noen kan tro at din er skogkatt fatter jeg ikke... Google norsk skogkatt (ikke skogSkatt) så ser du...

Anonymkode: d140b...73e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå heter det skogkatt! Ikke skogSkatt…

Ups! Har alltid sagt skogskatt jeg😂

Anonymkode: 7170f...9f7

Gjest AprilRyan
Skrevet

Fin katt, men om den ikke har papirer fra oppdretter så er det en huskatt. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta noe test for å finne ut at katten kanskje er halvt skogkatt.

Min katt ligner også litt på en skogkatt, men har aldri tenkt på å ta noe test. Han er en huskatt og blir ikke noe mindre dyrebar for meg av den grunn.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig at en forelder eller besteforelder er av rasen norsk skogkatt - selv om det er uvanlig å la fertile rasekatter gå ute. Men det er ingen måte å finne ut av det på. Rasekatter er definert av stamtavlen sin, ikke genene sånn sett. 

Anonymkode: de2f8...7fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

TS, du har en huskatt. En katt uten stamtavle er en huskatt, uansett. 

Anonymkode: d081f...201

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre her skriver, har man en katt uten stamtavle så har man en huskatt. 
Hvis en perser og en sibir parrer og får kattunger så blir de kattungene huskatter. 

For å få en rasekatt må man altså ha to foreldre av samme rase (selvfølgelig ikke de som lager nye raser og har fått de godkjent) og det skjer ikke at en huskatt har hatt to raseforeldre uten stamtavle. Så rasen Norsk skogkatt er han ikke. Og det er ganske uvanlig at noen slipper ut ukastrerte rasekatter så at katten er 50/50 er ganske usannsynlig også. 

Katter er jo blandet både her og der gjennom tusener av år og mange rasekatter og huskatter har like trekk og gener så det er ikke så rart at huskatter ligner på raser. Men det er ikke utenkelig at det finnes en rasekatt ett sted i genene hans. 

Jeg har selv sett på min ene katt og tenkt at han ligner på diverse raser og selv om jeg vet at han er en huskatt og aldri blir noe annet så hadde det jo vært morsomt å tatt en DNA test bare for moro skyld. Samme som med oss mennesker, vi kan jo ta DNA test å se om vi har gener fra afrika, europa osv.. Noen av de DNA testene kan jo vise om de har mer sannsynligheter for visse helseproblemer også. 

Det finnes DNA tester for både hund og katt, usikker på om man får tak i det i Norge da, og tviler på at det er noe veterinærer holder på med. 

Her er litt artikler om det som jeg fant på tampen: 

https://www.rover.com/blog/cat-dna-test/?amp

https://www.pumpkin.care/blog/cat-dna-test/

https://www.glamour.com/story/basepaws-cat-dna-kit-review/amp

Anonymkode: 4141b...960

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge katten din ikke har kjent opphav er det en huskatt. Det ser også ut som en huskatt, ikke ulik en jeg selv har. Der var det faktisk snakk om at faren var en norsk skogkatt som bodde et par hus bortenfor. Men dette kan vi aldri finne ut med sikkerhet. Rasen oppstod nettopp av langhårede huskatter «skogskatter» så ikke rart om noen ligner litt her og der. Så om du interesserer deg kan du jo se på bilder og lese rasebeskrivelsen, men akkurat som min, har din helt feil ører i henhold til rasestandaren. De skal være store, trekantet, med tufser. Katten skal også ha helt rett profil uten «knekk» over nesa, noe som min har og kanskje din også.

Jeg har i senere tid anskaffet meg en norsk skogkatt med stamtavle, og alle kattene man blir fortalt er «skogskatter» ligner jo ikke så mye på henne synes jeg. Hun er en 10 kilo voldsom pratesyk rasetypisk norsk skogkatt. 

Anonymkode: 98699...8b3

Skrevet
AprilRyan skrev (6 timer siden):

Fin katt, men om den ikke har papirer fra oppdretter så er det en huskatt. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta noe test for å finne ut at katten kanskje er halvt skogkatt.

Min katt ligner også litt på en skogkatt, men har aldri tenkt på å ta noe test. Han er en huskatt og blir ikke noe mindre dyrebar for meg av den grunn.

Ja vi var bare litt nysgjerrig da jeg skal få forsikring på han og va usikker på om jeg sku velge skogskatt eller bare vanlig huskatt😊 men ser nå at mangen sier det er det samme så regner med jeg bare velger det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...