Gå til innhold

Terskel for å kontakte jordmor/fastlege i svangerskapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg bare lurer på hva terskelen er for å kontakte jordmor eller fastlege i løpet av svangerskapet? Tenker da på utenom de vanlige kontrollene.

For eksempel, dersom det er noe man lurer på eller uroer seg for - f.eks. om man kjenner at det er noe kroppslig som ikke er helt bra - skal man vente til neste kontroll eller er det innafor å ta en telefon og bare høre om man bør få en ekstra time før dette?

Anonymkode: e484d...afd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vente til neste kontroll. Jeg ønsker ihvertfall ikke være en byrde for helsevesenet. 

Anonymkode: 2d27d...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vente til neste kontroll. Jeg ønsker ihvertfall ikke være en byrde for helsevesenet. 

Samme her, er derfor jeg lurer på hva terskelen er. Fordi selv om jeg ikke ønsker å være en unødvendig byrde for helsevesenet, så tenker jeg samtidig at man blir en enda større byrde dersom det skulle vise seg at det er noe galt og man ikke får rask nok oppfølging fordi man skjøv terskelen for langt foran seg.

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært til sjekk 2 ganger på føden grunnet lite aktivitet i magen. Begge gangene understrekte de at de var glade for at jeg kom, da det spesielt andre gangen var rart at jeg ikke kjente liv. Har også kontaktet jordmora en gang - før en av sjekkene på føden, for å forhøre meg om det hørtes unormalt ut. 

Anonymkode: 7e2dc...cb7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på samme måte som deg at jeg ikke ville være til bry. Men når jeg ser meg tilbake nå hadde jeg ringt og etterspurt mer etterfølging de gangene jeg har lurt på noe eller vært bekymret 😊 Du er ikke gravid så mange ganger i livet og det kan være en utfordrende tid så du fortjener den støtten og hjelpen du kan få! 
håper du har ei grei jordmor som ivaretar deg godt❤️

Anonymkode: 9c22b...697

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh... Helsevesenet er til for å hjelpe de som trenger hjelp. Det er hele poenget med å ha det. Så hvis man tror man trenger hjelp mellom kontrollene så tar man selvsagt en telefon og spør. Avhengig av hva det er så kan også det å utsette noe gå ut over babyen, særlig gjelder dette etter at man skal kjenne liv jevnlig. Man bør ta mer hensyn til barnet i magen enn egen angst for være til byrde, altså. 

Anonymkode: bf0b6...b8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte på samme måte som deg at jeg ikke ville være til bry. Men når jeg ser meg tilbake nå hadde jeg ringt og etterspurt mer etterfølging de gangene jeg har lurt på noe eller vært bekymret 😊 Du er ikke gravid så mange ganger i livet og det kan være en utfordrende tid så du fortjener den støtten og hjelpen du kan få! 
håper du har ei grei jordmor som ivaretar deg godt❤️

Anonymkode: 9c22b...697

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh... Helsevesenet er til for å hjelpe de som trenger hjelp. Det er hele poenget med å ha det. Så hvis man tror man trenger hjelp mellom kontrollene så tar man selvsagt en telefon og spør. Avhengig av hva det er så kan også det å utsette noe gå ut over babyen, særlig gjelder dette etter at man skal kjenne liv jevnlig. Man bør ta mer hensyn til barnet i magen enn egen angst for være til byrde, altså. 

Anonymkode: bf0b6...b8b

Takk for svar, begge to. Spesielt den siste setningen i det siste innlegget her syns jeg er viktig - det kan godt hende at jeg overreagerer og at det er absolutt ingenting å bekymre seg for, men tror jeg tar en telefon til jordmor i morgen og hører. Better safe than sorry.

- ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne innstillingen om at en ikke vil være en byrde for Helsevesenet er så 1940, og jeg trodde faktisk at de gravide var kommet litt lenger i 2022. 
Jeg fødte mitt siste barn i 2004 og jeg var til en kontroll hos fastlegen pga jordmor hadde ferie. Da oppdaget han et avvik og ga meg medisin og varslet sykehuset. 
Dette hadde jordmor bagatellisert på forrige kontroll, og jeg tror legen var med å berge livet til lille gutten min. 
Om du har noe som du er usikker på og vil sjekke så gjør det. 
Tenk at du er med å forebygge og du gir barnet en ekstra kontroll og trygger svangerskapet så godt du kan. 
Det hører med til historien at jeg fødte tre barn før det siste svangerskapet, og alle ble født friske og raske  

Anonymkode: 0456d...262

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...