AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Hva skjedde med unckle Ben? Var han inngiftet onkel, nå fraskilt? Kan han ikke få beholde sin onkeltittel tross alt? Anonymkode: caca2...36c 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Det var vist rasistisk å kalle risen Uncle Ben’s.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Athena79 skrev (1 time siden): Det var vist rasistisk å kalle risen Uncle Ben’s. Det skjønte jeg ikke. Ben’s er innafor, ok. Hadde ikke fått med meg navnebyttet før jeg plutselig så det i butikken i dag. Snart heter det vel ikke «mors» flatbrød lenger heller, det er cis’ flatbrød. Anonymkode: caca2...36c 4
Nicathv Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 "Uncle Ben" var basert på en stereotypi om en såkalt "husneger" fra slavetidene i USA. Dvs en slave som ikke jobbet på åkrene, men var litt mer sofistikert og fikk være innendørs slavebutler eller kokk. Det var veldig vanlig for rasister å nekte å kalle svarte mennesker, spesielt slaver, for "herr (mister)", for det ville ha antydet at de var likeverdige med dem selv. I stedet kalte de dem uncle eller auntie. For å understreke at de var underlegne. Enhver som ikke med vilje slår seg vrang, skjønner med én gang hvorfor det er problematisk å markedsføre et produkt under det navnet. 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Nicathv skrev (10 timer siden): "Uncle Ben" var basert på en stereotypi om en såkalt "husneger" fra slavetidene i USA. Dvs en slave som ikke jobbet på åkrene, men var litt mer sofistikert og fikk være innendørs slavebutler eller kokk. Det var veldig vanlig for rasister å nekte å kalle svarte mennesker, spesielt slaver, for "herr (mister)", for det ville ha antydet at de var likeverdige med dem selv. I stedet kalte de dem uncle eller auntie. For å understreke at de var underlegne. Enhver som ikke med vilje slår seg vrang, skjønner med én gang hvorfor det er problematisk å markedsføre et produkt under det navnet. Takk for oppklaring. Da forstår jeg det. Bra de byttet navn. På en annen side så kan jeg fortsatt se for meg at LGBT kan komme til å si det samme om stereotypien «mor» og at vi i fremtiden kan få en endrer navn på pakken med flatbrød. Anonymkode: caca2...36c 2
FrankDrebin Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 Nicathv skrev (17 timer siden): "Uncle Ben" var basert på en stereotypi om en såkalt "husneger" fra slavetidene i USA. Dvs en slave som ikke jobbet på åkrene, men var litt mer sofistikert og fikk være innendørs slavebutler eller kokk. Det var veldig vanlig for rasister å nekte å kalle svarte mennesker, spesielt slaver, for "herr (mister)", for det ville ha antydet at de var likeverdige med dem selv. I stedet kalte de dem uncle eller auntie. For å understreke at de var underlegne. Enhver som ikke med vilje slår seg vrang, skjønner med én gang hvorfor det er problematisk å markedsføre et produkt under det navnet. Da er det forståelig at de byttet navn, ja. Ikke innafor å bruke et sånt navn med tanke på den bakgrunnen. Takk for info! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå