Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går snart inn i en ny jobb, men kommer kun til å jobbe her frem til sommerferien (april, mai og juni i jobb).

Dette er siden jeg skal begynne på høyere utdanning i august. Hvordan går jeg frem for å si opp mest smooth?

1. Når skal jeg gi beskjed?

2. Hvordan skal jeg gi beskjed?

3. Hvordan forsikrer jeg med at arbeidsgiver ikke klikker helt, og ikke plager meg ut oppsigelsestiden?

Anonymkode: b107e...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang oppsigelsestid du har står definert i kontrakten din. Dersom det ikke står noe om det så er det 1 måned.

Send en skriftlig oppsigelse på mail. 

Arbeidsgiver har ingen grunn for å klikke. Gjør jobben din som du pleier ut oppsigelsestiden. 

Anonymkode: edf71...caa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lang oppsigelsestid du har står definert i kontrakten din. Dersom det ikke står noe om det så er det 1 måned.

Send en skriftlig oppsigelse på mail. 

Arbeidsgiver har ingen grunn for å klikke. Gjør jobben din som du pleier ut oppsigelsestiden. 

Venter fortsatt på å se kontrakten, regner med at det er 1 måned.

Oppfølgingsspørsmål:

La oss si at det er 1 måned oppsgielse. Hvis bedriften har åpent 5 dager i juli, kan jeg si opp f.eks 30. juni og slutte 8. juli (dersom det er siste dag før sommerferien)?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venter fortsatt på å se kontrakten, regner med at det er 1 måned.

Oppfølgingsspørsmål:

La oss si at det er 1 måned oppsgielse. Hvis bedriften har åpent 5 dager i juli, kan jeg si opp f.eks 30. juni og slutte 8. juli (dersom det er siste dag før sommerferien)?

Er ferie ut juli avklart? 

I utgangspunktet er oppsigelsesfristen innen utgangen av mai dersom du skal forholde deg til lovverket for å være ferdig juli. 

Gjest Gratinara
Skrevet

Gi beskjed så fort som mulig om du har en god tone med sjefen. De liker å være forberedt og ha god tid selvfølgelig. Det er som regel 3 mnd oppsigelse om du ikke er på prøvetid, da er det vel 1 mnd eller noe. Viktig at oppsigelse skjer skriftlig. "jeg *** sier opp min stilling som ekstravakt fra og med den 01.01.022 og løper min oppsigelsestid på 3 mnd. Dermed er min siste arbeidsdag  01.03.22 osv. Send gjerne på mail og lever den på ark i tilegg så har du bevis. Ikke noe stress å si opp, alle sjefer skjønner at noen kommer å går. Blir de sure så gå videre, det er dems problem.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ferie ut juli avklart? 

I utgangspunktet er oppsigelsesfristen innen utgangen av mai dersom du skal forholde deg til lovverket for å være ferdig juli. 

Foreløpig ukjent når sommerferien er. Hvorfor utgangen av mai? Vanlig er vel 1 måned, altså ut måneden + hele neste?

Minner om at jeg kommer til å være under prøveperioden når jeg sier opp.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Gratinara said:

Gi beskjed så fort som mulig om du har en god tone med sjefen. De liker å være forberedt og ha god tid selvfølgelig. Det er som regel 3 mnd oppsigelse om du ikke er på prøvetid, da er det vel 1 mnd eller noe. Viktig at oppsigelse skjer skriftlig. "jeg *** sier opp min stilling som ekstravakt fra og med den 01.01.022 og løper min oppsigelsestid på 3 mnd. Dermed er min siste arbeidsdag  01.03.22 osv. Send gjerne på mail og lever den på ark i tilegg så har du bevis. Ikke noe stress å si opp, alle sjefer skjønner at noen kommer å går. Blir de sure så gå videre, det er dems problem.

Takk, skal definitivt skrive oppsigelse pr e-post og passe på at jeg har kopi på en privat e-post.

Hvordan tolker du 1 måned? Dersom den siste måneden ikke er en full måned.

F.eks sommerferien starter 8. juli. Om det er 1 måned oppsigelse, når må jeg senest gi beskjed?

Gjest Gratinara
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, skal definitivt skrive oppsigelse pr e-post og passe på at jeg har kopi på en privat e-post.

F.eks sommerferien starter 8. juli. Om det er 1 måned oppsigelse, når må jeg senest gi beskjed?

Dette er kanskje ulikt ved hvert sted? Sist gang jeg sa opp mener jeg å huske at det var før den siste dagen i mnd. og at oppsigelsen trådde i kraft den 1 i mnd etter. Dvs. at hvis jeg sa opp feks 28 mars og hadde 1 mnd oppsigelse så var siste arbeisdag den siste dagen i April. Men hør med plassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle steder jeg har jobbet  så teller man fulle kalendermåneder som oppsigelsestid, jeg har også jobbet med rekruttering og dette er ganske vanlig, at vi prøver å få prosesser ferdig før månedsslutt sånn at de får sagt før det skifter til ny måned. Fordi man jobber ut den måneden man sa opp, samt en full måned etter. 

Hvis du må være ferdig før 8. juli, så må du altså si opp senest 31. mai, så jobber du ut juni måned som oppsigelsestid. Sier du opp 7. juni, så må du jobbe ut juni og så teller oppsigelsesmåneden fra 1.-31. juli. 

Skal ikke banne på at alle har det sånn, noen ganger kan bedrifter være greie osv, men det er iallfall vanlig.

Det som er mest fair ovenfor arbeidsgiver er å gi beskjed tidligst mulig, sånn at de har bedre tid på å finne en erstatter. Men du må jo tenke på deg selv først og fremst. 

Anonymkode: 32a43...b3f

Skrevet (endret)

Mulig det er noe jeg ikke får med meg her, men sier du at du har takket ja til en fast stilling du skal begynne i nå, vel vitende om at det bare er aktuelt for deg å jobbe en kort periode? Du planlegger å si opp før du i det hele tatt har skrevet kontrakt? I så fall har arbeidsgiver min forståelse om de klikker...

Hvor lang prøvetiden er varierer, og hvor lang oppsigelsestiden i prøvetiden er varierer også, men det mest redelige (bortsett fra å ikke ta en jobb du ikke har intensjoner om å være annet enn en belastning og utgiftspost i) er å gi beskjed så snart som mulig.

Endret av Daria
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle steder jeg har jobbet  så teller man fulle kalendermåneder som oppsigelsestid, jeg har også jobbet med rekruttering og dette er ganske vanlig, at vi prøver å få prosesser ferdig før månedsslutt sånn at de får sagt før det skifter til ny måned. Fordi man jobber ut den måneden man sa opp, samt en full måned etter. 

Hvis du må være ferdig før 8. juli, så må du altså si opp senest 31. mai, så jobber du ut juni måned som oppsigelsestid. Sier du opp 7. juni, så må du jobbe ut juni og så teller oppsigelsesmåneden fra 1.-31. juli. 

Skal ikke banne på at alle har det sånn, noen ganger kan bedrifter være greie osv, men det er iallfall vanlig.

Det som er mest fair ovenfor arbeidsgiver er å gi beskjed tidligst mulig, sånn at de har bedre tid på å finne en erstatter. Men du må jo tenke på deg selv først og fremst. 

Anonymkode: 32a43...b3f

Hva om bedriften har stengt resten av juni (og juli?

1 hour ago, Daria said:

Mulig det er noe jeg ikke får med meg her, men sier du at du har takket ja til en fast stilling du skal begynne i nå, vel vitende om at det bare er aktuelt for deg å jobbe en kort periode? Du planlegger å si opp før du i det hele tatt har skrevet kontrakt? I så fall har arbeidsgiver min forståelse om de klikker...

Hvor lang prøvetiden er varierer, og hvor lang oppsigelsestiden i prøvetiden er varierer også, men det mest redelige (bortsett fra å ikke ta en jobb du ikke har intensjoner om å være annet enn en belastning og utgiftspost i) er å gi beskjed så snart som mulig.

Skal jeg ikke gjøre noe frem til studiet da? Risikoen med å si opp med en gang er vel at arbeidsgiver nettopp "klikker" fordi jeg nettop har begynt, og ber meg ikke komme på jobb i mai/juni...

Er mulig sleipt, men må tenke på meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

De første 6 mnd kalles prøvetid, og da er det 14 dagers gjensidig oppsigelsestid. 

Skriv en e-post dagen før, og forlat jobben på dag 15. 

Anonymkode: 55aca...29a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man tolker alltid en måned som en måned. Enten som i fra første til første, eller dato til dato. En måned er kalenderdager, ikke arbeidsdager.

Er du i prøvetid og har 14 dagers prøvetid, så er det fjorten dagers oppsigelsetid, ikke 14 arbeidsdager eller virkedager, men 14 kalenderdager.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

De første 6 mnd kalles prøvetid, og da er det 14 dagers gjensidig oppsigelsestid. 

Skriv en e-post dagen før, og forlat jobben på dag 15. 

Anonymkode: 55aca...29a

Takk!

56 minutter siden, Taluno said:

Man tolker alltid en måned som en måned. Enten som i fra første til første, eller dato til dato. En måned er kalenderdager, ikke arbeidsdager.

Er du i prøvetid og har 14 dagers prøvetid, så er det fjorten dagers oppsigelsetid, ikke 14 arbeidsdager eller virkedager, men 14 kalenderdager.

Håper dette er riktig, men hvorfor slutter "alle" den siste dagen i en måned da? F.eks 30. eller 31.

I følge din logikk, så kan man si opp midt i sommerferien, også ikke møte på kontoret når ferien er ferdig, stemmer det? (Vet ikke om dette tolkes som en frekk tone, men det er hvert fall ikke meningen).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk!

Håper dette er riktig, men hvorfor slutter "alle" den siste dagen i en måned da? F.eks 30. eller 31.

I følge din logikk, så kan man si opp midt i sommerferien, også ikke møte på kontoret når ferien er ferdig, stemmer det? (Vet ikke om dette tolkes som en frekk tone, men det er hvert fall ikke meningen).

Fordi man jobber ut kalendermåned. På samme måte som man vanligvis starter første pr måned. En kalendermåned er fra første til siste. Juli måned er fra 1. Juli til 31. Juli og oppsigelsestid i juli vil da følge kaledermåneden... Ikke "juli pluss en dag i august".

Og ja, man kan absolutt ta ut ferie i oppsigelsestiden og man kan si opp under ferieavvikling.

Om jeg tar ut ferie i hele juli, og leverer oppsigelse i juni, så har jeg altså ferie hele oppsigelsestiden.

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (6 minutter siden):

Fordi man jobber ut kalendermåned. På samme måte som man vanligvis starter første pr måned. En kalendermåned er fra første til siste. Juli måned er fra 1. Juli til 31. Juli og oppsigelsestid i juli vil da følge kaledermåneden... Ikke "juli pluss en dag i august".

Og ja, man kan absolutt ta ut ferie i oppsigelsestiden og man kan si opp under ferieavvikling.

Om jeg tar ut ferie i hele juli, og leverer oppsigelse i juni, så har jeg altså ferie hele oppsigelsestiden.

Man kan ikke kreve å få avvikle ferie i oppsigelsestiden, men det kan avtales med arbeidsgiver.

Anonymkode: 884a0...54e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man kan ikke kreve å få avvikle ferie i oppsigelsestiden, men det kan avtales med arbeidsgiver.

Anonymkode: 884a0...54e

Jeg legger til grunn at man allerede har fått godkjent ferien før man leverer oppsigelse.

Det er strenge krav til om arbeidsgiver kan trekke tilbake en allerede godkjent ferie. At man har sagt opp vil sjeldent være god nok grunn til å trekke tilbake ferie på kort varsel.

AnonymBruker
Skrevet

du må dobbeltsjekke kontrakten med oppsigelsestid. ikke bare gå ut i fra at det er 1 mnd. 

Husk du også kan levere oppsigelse nå med at "jeg sier herved opp min stilling, med siste arbeidsdag xx". dette kan du gjøre dersom det er LENGRE tid igjen enn oppsigelsestiden. Gjør du det vil også jobben din ha bedre tid til å utlyse stillingen, og slik sett vil det kunne være mer positivt for din leder. 

Anbefaler deg å informere leder nå asap om studier til høsten, da kan lederen din begynne å prosessere framfor å få en oppsigelse i fleisen. 

Anonymkode: d0a89...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min jobb er det 6 mnd prøvetid og da er det gjensidig oppsigelsestid på 2 uker. 

Anonymkode: 6b2c2...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Er i lignende situasjon. Begynner straks i ny jobb, men det er et vikariat og kun deltid. Fikk tilbud om fast full jobb en annen plass fra august og kan derfor bare bli i vikariatet frem til sommeren. Har ikke begynt i vikariatet enda. Skjønner deg godt ts.. vet heller ikke helt hvordan eller når jeg skal legge det frem for sjefen. 

Anonymkode: cd2a2...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...