Gå til innhold

Tinnitus

Maggiea

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tinnitus i ca 4 mnd. Har forsont meg med situasjonen, men lurer på om det er noen som har hatt det i en lenger periode, og at det har forsvunnet? 

Endret av Maggiea
Anonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hatt det i flere år, og det har blitt bare verre og verre, dessverre. Om det blir bedre hos deg etter hvert avhenger av årsaken til tinnitusen. Skyldes det f eks en forkjølelse så vil det nok bli bedre. Skyldes det hørselstap så vil det nok ikke bli bedre. Men det finnes hjelp og behandling som kan gjøre det lettere å leve med tinnitus. Var jeg deg ville jeg forsøkt å finne ut av årsaken.

Anonymkode: c2e38...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maggiea skrev (1 time siden):

Jeg har hatt tinnitus i ca 4 mnd. Har forsont meg med situasjonen, men lurer på om det er noen som har hatt det i en lenger periode, og at det har forsvunnet? 

Jeg har medfødt tinnitus som følge av en hørselsskade, og det blir i grunnen bare verre desto eldre jeg blir. Men jeg er så vant til det, at det plager meg ikke så mye lenger. Ervervet tinnitus er nok mye verre å leve med. En kollega av meg fikk tinnitus, og det var så ille en periode at vedkommende ble sykemeldt. Hen ble helt bra igjen etter en stund, faktisk.

Anonymkode: 18c50...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tinitus da jeg var 15 år. Var skikkelig ille de første 2-3 årene, slet veldig med å filtrere bort lyden som enten bestod av piping eller intens susing. Er nå 30 år,  hører det fortsatt om jeg fokuserer på det, men plager meg sjeldent lenger i det daglige. 

Det blir verre om jeg blir veldig sliten, eller drikker alkohol, av en merkelig grunn. Kanskje det er vanlig uansett?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mango skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk tinitus da jeg var 15 år. Var skikkelig ille de første 2-3 årene, slet veldig med å filtrere bort lyden som enten bestod av piping eller intens susing. Er nå 30 år,  hører det fortsatt om jeg fokuserer på det, men plager meg sjeldent lenger i det daglige. 

Det blir verre om jeg blir veldig sliten, eller drikker alkohol, av en merkelig grunn. Kanskje det er vanlig uansett?

Takk! Det gir håp 🙂

Anonymkode: cc943...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maggiea skrev (5 timer siden):

Er omlag 50 % nedsatt hørsel, og  Tinnitus / øresus hører ofte saman med nedsatt hørsel,og  har vert eindel av kvardagen i mange år. Til tider er øresusen / tinnitusen så høy / intens og  slitsom at eg må bruke masse konsentrasjon i kommunikasjon med andre. og ord blir forvrengt.

Oppholder eg meg der det er mye støy rundt meg blir tinnitusen ofte intens, men støynivået overdøver ofte  tinnitusen.

Om morgenen etter en god natt søvn er tinnitusen borte, og har gjordt en selvoppdagelse  om at  stress, og støy er påvirker øresusen.  Avslappning bidrar til at tinnitusen svekkes, og ofte forsvinner helt.  Har diskutert dette fenomenet med hørsellegen , men de har ingen forklaring på dette. 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mango skrev (2 timer siden):

Legen min fortalte meg at Tinitus går opp og ned med blodtrykk blant annet, derfor de noen ganger forsøker betablokkere eller blodtrykkmedisin mot det. Alkohol forsterker min også, noe jævlig. Andre ting som øker blodtrykk og, og sterk mat faktisk hehe

Anonymkode: 3a45e...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggiea skrev (5 timer siden):

Har hatt det i så lenge jeg kan huske. Velger å ikke høre på lyden/hylingen i ørene. Dog er flere frekvenser rammet av dette slik at jeg oppfatter ikke lyder i de frekvensene.

Det blir ikke bedre med årene. Min erfaring er at det blir gradvis værre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt det hele livet så å si. 
Blir aldri vandt til det. 

Du bør dra til øre-nese-hals spesialist og be om utredning og tester, så får du hjelp. Det er flere årsaker for tinnitus og det er forskjellige behandlingsmetoder. Hos meg så er det medisinsk, skader etter sykdom og utallige operasjoner. Så ingen håp for bedring for min del. Men anbefaler deg å få en utredning, for det kan være høreapparater vil funke for deg. Jo fortere det blir behandlet, jo lettere blir det å behandle. 

Stress, angst og utmattelse er tre ting som påvirker tinnitus hos meg. Det er ikke unormalt. Men jeg har det 24/7, evig susing og piping i samme tone 24/7. Blir det på påvirket av stress, angst eller utmattelse så høres det ut som en snøstorm i hodet. 

Anonymkode: 7b26d...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du bør dra til øre-nese-hals spesialist og be om utredning og tester, så får du hjelp. Det er flere årsaker for tinnitus og det er forskjellige behandlingsmetoder. Hos meg så er det medisinsk, skader etter sykdom og utallige operasjoner. Så ingen håp for bedring for min del. Men anbefaler deg å få en utredning, for det kan være høreapparater vil funke for deg. Jo fortere det blir behandlet, jo lettere blir det å behandle. 

Stress, angst og utmattelse er tre ting som påvirker tinnitus hos meg. Det er ikke unormalt. Men jeg har det 24/7, evig susing og piping i samme tone 24/7. Blir det på påvirket av stress, angst eller utmattelse så høres det ut som en snøstorm i hodet. 

Det har jeg vært. Tatt to hørselstester som begge viser perfekt hørsel. Min er heldigvis ikke så høy, med kjedelig å ha fått det…

Anonymkode: cc943...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk det for 20 år siden etter et nervøst sammenbrudd og har fått 60% nedsatt hørsel på det øret det suser i...høy metallisk susing som er fryktelig slitsom å måtte leve med. De eneste gangene jeg merker at støyen reduseres er ved inntak av Sobril.

Anonymkode: 32639...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 23.12):

Legen min fortalte meg at Tinitus går opp og ned med blodtrykk blant annet, derfor de noen ganger forsøker betablokkere eller blodtrykkmedisin mot det. Alkohol forsterker min også, noe jævlig. Andre ting som øker blodtrykk og, og sterk mat faktisk hehe

Anonymkode: 3a45e...aea

Åja, da er det kanskje det som er sammenhengen! Drikker heldigvis sjeldent, men blir like overrasket hver gang over hvor ille det faktisk blir da. Hører det godt nå som jeg leste denne tråden igjen, så viktigste er nok å ikke fokusere på det 😅

Anonymkode: 3883f...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 23.34):

Hvordan får du sove? Jeg har fått akutt susing i høyre øye de siste dagene. Får nesten ikke sove. Må ha på radio og bakgrunnsstøy for å sovne. Våknet av det i løpet av natten også. Jeg merker det litt mindre om dagen, for da er det jo lyder og andre ting som skjer. Ille om natten. Har bestilt legetime. Klarer ikke flere netter med lite søvn. Har bare hatt det tre fire dager, men det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tinnitus ved at en kiropraktor manipulerte på c1 som er øverste nakkevirvel. Hun var hardfør og gjorde for store utslag i nakken og rev over nerver som gjør at man får tinnitus.

Anonymkode: b9dcc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...