Gå til innhold

Frysninger / "feber" nesten hele tiden, er det ille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har jeg vondt i leddene og hovne lymfeknuter i halsen. Tenker selvfølgelig worst case. Hvis jeg googler, kommer det ingen hyggelige ting heller...🙄 

Kan det være at man får symptomer bare fordi man tenker så mye på det? 

Anonymkode: 1ce74...2d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kan tenke på deg hovne lymfeknuter, men det kan absolutt være noe annet enn noe farlig. Kan like gjerne være en infeksjon som kreft eller leddgikt. 

Jeg synes du skal ta en tur til legen, så kan legen gi deg en ordentlig vurdering. 

Anonymkode: 87eaa...5b6

• Liker 2
Skrevet

Gå til legen i stedet for å google deg ihjel. Det gjør ting bare mye verre. Du kan ha hodepine, google det og så sier google "Hey, du har mest sannsynlig svulst". Høyst sannsynlig, så har man ikke svulst. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt det sånn? Har du hatt vondt i ledd og frysninger i en dag eller to kan det være at du er i ferd med å bli syk (f.eks. influensa). Har du hatt det slik i flere uker, eller at det hindrer deg i å spise eller sove, da er det mer natulig å kontakte fastlegen.

Du spør om man kan få symptomer fordi man tenker så mye på det. Det kommer an på hva de tankene går ut på. Hvis du blir redd for å være alvorlig syk eller dø og ser for deg at dette eller andre mindre hyggelige ting skjer, da kan du få ganske kraftige reaksjoner fra kroppen!

Min egen erfaring er at jeg får frysninger og feberfølelse når jeg er blir stresset og bekymret. Og de gangene jeg har vært hos fastlegen med det jeg mener er hoven lymfeknute, så synes ikke fastlegen at den er særlig hoven.

Anonymkode: 0cf08...d23

AnonymBruker
Skrevet
Elysion skrev (1 time siden):

Gå til legen i stedet for å google deg ihjel. Det gjør ting bare mye verre. Du kan ha hodepine, google det og så sier google "Hey, du har mest sannsynlig svulst". Høyst sannsynlig, så har man ikke svulst. 

Google er helt jævlig med sine forslag 😁

AnonymBruker
Skrevet

Vedvarende feber uten luftveissymptomer eller infeksjon av noe slag, er ikke normalt, og må sjekkes av lege.

Anonymkode: e8a22...191

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vedvarende feber uten luftveissymptomer eller infeksjon av noe slag, er ikke normalt, og må sjekkes av lege.

Noen ganger er det vanskelig å skjønne om det er feber eller om det bare er kaldt i rommet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen ganger er det vanskelig å skjønne om det er feber eller om det bare er kaldt i rommet 

Har du ikke temperaturmåler, da? Hvis du mistenker feber, må du jo måle den.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I tillegg har jeg vondt i leddene og hovne lymfeknuter i halsen. Tenker selvfølgelig worst case. Hvis jeg googler, kommer det ingen hyggelige ting heller...🙄 

Kan det være at man får symptomer bare fordi man tenker så mye på det? 

Ja. 100%. Psykosomatikk heter det. Vil det hjelpe at en lege forteller deg at du er helt frisk?

Anonymkode: 8dd3f...142

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan være kyssesyken?

Anonymkode: 26903...366

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn i fjor, lavgradig feber i over to uker, vonde ledd, nattesvette og vektnedgang. Ble innlagt på sykehus etter en ct av lunger som viste hovne lymfer, mistanke om lymfekreft. Ble meldt opp til pakkeforløp, som konkluderte med at jeg ikke har kreft men sarkoidose. Anbefaler deg å ta en tur til legen. Hvor lenge har du gått sånn?

Anonymkode: 96e96...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edit: ikke hovne lymfer, men forstørrede lymfer.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan absolutt tenke på seg symptomer.

Jeg har hatt kreft, og før kontrollene pleier jeg å ha et par uker med leddsmerter, vondt i magen, feberfølelse, nattesvette og diffuse smerter. Tror selvfølgelig det verste, men har vært kreftfri i fire år. Symptomene kommer av stress og forsvinner etter kontrollen. Stresser du med noe?

Anonymkode: afab8...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. 100%. Psykosomatikk heter det. Vil det hjelpe at en lege forteller deg at du er helt frisk?

Anonymkode: 8dd3f...142

Ja. 

Kan man "tenke" seg hvilke som helst symptomer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være kyssesyken?

Anonymkode: 26903...366

Som kommer fra...? Har ikke kysset noen 😁

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Edit: ikke hovne lymfer, men forstørrede lymfer.

De er egentlig ikke forstørrede, men gjør litt vondt noen ganger. Størrelsen er ok 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man kan absolutt tenke på seg symptomer.

Jeg har hatt kreft, og før kontrollene pleier jeg å ha et par uker med leddsmerter, vondt i magen, feberfølelse, nattesvette og diffuse smerter. Tror selvfølgelig det verste, men har vært kreftfri i fire år. Symptomene kommer av stress og forsvinner etter kontrollen. Stresser du med noe?

Så du fikk reelle symptomer, men var helt frisk? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du fikk reelle symptomer, men var helt frisk? 

Ja, jeg er kreftfri nå og har vært det i flere år. Symptomene dukker opp når jeg er stresset før kontrollene på sykehuset. Stresser på meg symptomene jeg er redd for.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg er kreftfri nå og har vært det i flere år. Symptomene dukker opp når jeg er stresset før kontrollene på sykehuset. Stresser på meg symptomene jeg er redd for.

Akkurat.

Jeg hadde en skikkelig stressende periode i februar. Kan mine symptomer være en slags resultat/reaksjon på det? Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan leddsmerter og evt.stress er koblet 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat.

Jeg hadde en skikkelig stressende periode i februar. Kan mine symptomer være en slags resultat/reaksjon på det? Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan leddsmerter og evt.stress er koblet 

For meg kommer det av at jeg spenner hele kroppen når jeg er veldig stresset.

Men bestill en legetime du, så finner du ut av det. Det er aldri lurt å bare konkludere med at noe er psykisk når du har fysiske symptomer. De kan komme av stress, eller fysisk sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...