AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #61 Del Skrevet 29. mars 2022 6 minutter siden, Blondie65 said: Kommer du for å spise på julaften eller for å feire jul? Er det greit med burger på julaften? Hadde vært fantastisk. Anonymkode: 3deac...720 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #62 Del Skrevet 29. mars 2022 Hvor vidt dette er en god idé kommer an på så mye. Antall gjester, antall kokker, kvaliteten på råvarer som blir brukt osv. Jeg ser for meg at det kan bli kaos hvis 2 kokker skal bake hjemmelagde hamburgerbrød (eks brioche), og steke gode burgere til 100 mennesker. Da vil noen få kald mat hvis alt skal serveres samtidig. Ved et lite selskap med kanskje 20 gjester hadde det vært gjennomførbart, men ellers tviler jeg. (Og ps: jeg ville elsket å fått en god kvalitetsburger med godt tilbehør i bryllup) Anonymkode: a8641...945 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pink91 Skrevet 29. mars 2022 #63 Del Skrevet 29. mars 2022 Blondie65 skrev (41 minutter siden): Kommer du for å spise på julaften eller for å feire jul? Er det greit med burger på julaften? Jeg står for egen mat på julaften jeg. I et bryllup er man gjest ved mindre det er ditt eget. Da tar man det man får, enkelt og greit. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umulia Skrevet 29. mars 2022 Forfatter #64 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor vidt dette er en god idé kommer an på så mye. Antall gjester, antall kokker, kvaliteten på råvarer som blir brukt osv. Jeg ser for meg at det kan bli kaos hvis 2 kokker skal bake hjemmelagde hamburgerbrød (eks brioche), og steke gode burgere til 100 mennesker. Da vil noen få kald mat hvis alt skal serveres samtidig. Ved et lite selskap med kanskje 20 gjester hadde det vært gjennomførbart, men ellers tviler jeg. (Og ps: jeg ville elsket å fått en god kvalitetsburger med godt tilbehør i bryllup) Anonymkode: a8641...945 Jeg må si at til å begynne koste jeg meg skikkelig med denne tråden og hvor morsomt det ble at så mange kunne bli SÅ provosert av hva vi vil servere i VÅRT bryllup, men akkurat denne kommentaren var jo faktisk nyttig. Selv om det ikke var det jeg spurte om. Tommel opp! Hadde aldri tenkt på dette med temperatur og hamburger. Dog vil jo dette kunne være en problemstilling med mange retter, og jeg nekter blankt koldtbord. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #65 Del Skrevet 29. mars 2022 8 minutter siden, Umulia said: Jeg må si at til å begynne koste jeg meg skikkelig med denne tråden og hvor morsomt det ble at så mange kunne bli SÅ provosert av hva vi vil servere i VÅRT bryllup, men akkurat denne kommentaren var jo faktisk nyttig. Selv om det ikke var det jeg spurte om. Tommel opp! Hadde aldri tenkt på dette med temperatur og hamburger. Dog vil jo dette kunne være en problemstilling med mange retter, og jeg nekter blankt koldtbord. Et storkjøkken klarer 100 burgere like snilt som 100 laksebiffer. Det er intet problem. Man bruker oftest sous vide ved tillagning av kjøtt og fisk som er i porsjonsstørrelse. Anonymkode: 3deac...720 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. mars 2022 #66 Del Skrevet 29. mars 2022 pink91 skrev (10 timer siden): Kommer du for å spise, eller for å feire kjærligheten du er invitert til å feire? Jeg kommer for å være med på en feiring - og det ligger alltid visse forventninger til hva den feiringen innebærer og inneholder. Knyttet til handlinger, knyttet til oppførsel, antrekk og servering, både når det gjelder gjestenes og vertskapets bidrag. Jeg nekter faktisk å tro på at ikke alle i denne tråden vil ha med seg en del forventninger når de kommer i et bryllup eller en annen type feiring (julaften var et god eksempel. De gangene jeg feirer jul hos veganerbror forventer jeg ikke ribbe). Akkurat hva disse forventningene er kommer også an på hvilke premisser som legges i invitasjonen - jeg har andre forventninger når jeg inviteres på bryllupsfeiring på et eksklusivt selskapslokale med kleskode mørk dress enn en hagefest med grilling. Men jeg forventer uansett mat som er hakket over hverdagsnivå, det er en av de tingene som kjennetegner en feiring. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umulia Skrevet 29. mars 2022 Forfatter #67 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et storkjøkken klarer 100 burgere like snilt som 100 laksebiffer. Det er intet problem. Man bruker oftest sous vide ved tillagning av kjøtt og fisk som er i porsjonsstørrelse. Anonymkode: 3deac...720 Det er dessverre ikke noe storkjøkken der vi skal være. Etter alt av input fra denne tråden innser jeg at det er en del som må tas hensyn til mtp lokalet. Og vi bytter aldeles ikke lokale 😜 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #68 Del Skrevet 29. mars 2022 Jeg hadde blitt skuffet over burger, men det er fordi jeg blir dårlig av komboen kjøtt, burgerbrød og øl. Det er mitt problem og ikke noe jeg forventer at mange andre enn mannen min tar hensyn til. Anonymkode: f36d2...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. mars 2022 #69 Del Skrevet 29. mars 2022 Jeg var i et bryllup der vi fikk servert blomkålsuppe, tørr steik og noe is og frukt til dessert. Kjip mat, men jeg gikk selvfølgelig ikke. Folk er rare. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #70 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En god hamburger er godt, men det blir aldri fancy. Anonymkode: 31a55...5ce Da har du ikke smakt med lokalkjøtt, gode krydder, godt hjemmebakt brød, gode sauser, lokale grønsaker. DA er det luksus og stas! Anonymkode: 9d5a5...532 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #71 Del Skrevet 29. mars 2022 Umulia skrev (37 minutter siden): Det er dessverre ikke noe storkjøkken der vi skal være. Etter alt av input fra denne tråden innser jeg at det er en del som må tas hensyn til mtp lokalet. Og vi bytter aldeles ikke lokale 😜 Men hvorfor ikke grillbuffet? Det har jeg sett man kan leie kokker til. https://www.strom-larsen.no/catering-i-oslo/grillmat/ Anonymkode: 5fe5e...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umulia Skrevet 29. mars 2022 Forfatter #72 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor ikke grillbuffet? Det har jeg sett man kan leie kokker til. https://www.strom-larsen.no/catering-i-oslo/grillmat/ Anonymkode: 5fe5e...a2c Jeg ønsker ikke buffet☹️ Samt at hvor vi bor ikke er verdens navle mtp tjenester å leie inn. Endret 29. mars 2022 av Umulia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #73 Del Skrevet 29. mars 2022 2 minutter siden, Umulia said: Jeg ønsker ikke buffet☹️ Samt at hvor vi bor ikke er verdens navle mtp tjenester å leie inn. Hvem skal lage maten, og hvor? Hvor mange gjester? Anonymkode: 3deac...720 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umulia Skrevet 29. mars 2022 Forfatter #74 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem skal lage maten, og hvor? Hvor mange gjester? Anonymkode: 3deac...720 Vi skal ha bryllupet i et lokale som per i dag brukes som restaurant, men ikke noe fancy-smancy greier. Ca 40-50 gjester til middag. Restauranten er ikke den typen du går på for å feire bursdag, men heller de som inviterer til ukas rett på en søndag, eller pensjonistenes samlingssted med knallgode karbonadesmørbrød midt i uka. Vi vet dog at lista legges høyere ved arrangementer der. Vi har valgt lokale da det ligger på en fin plass, med stort grønt uteområde og litt utenfor alt av by-bråk. Ønsker per nå ikke å opplyse nøyaktig om hvor lokalet ligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #75 Del Skrevet 29. mars 2022 Jeg ville heller kommet i det bryllupet med en saftig god burger, enn det jeg skal i. Der blir det servert vann og vegansk mat. Altså, jeg har ingenting i mot å spise vegansk mat, vi har 2 vegetar-dager hjemme selv vi. Men kunne tenkt meg et glass vin til maten da Anonymkode: 5f3bf...294 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 29. mars 2022 #76 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hvorfor skal man servere torosuppe eller grandiosa i bryllup? Det er jo ingen grunn til det, ingen som gjør det og jeg skjønner ikke at noen nevner det en gang. Anonymkode: 31a55...5ce Foreldrene mine.. Toro tomatsuppe. For orden skyld, det var enkelt med bare nær familie og forlovere, så ingen stivpyntede gjester med dyre gaver som ble skuffet. Er noe vi ler litt av i etterkant . Det er ihvertfall noen som har gjort det 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #77 Del Skrevet 29. mars 2022 Umulia skrev (20 timer siden): Hei! Vi skal ha tre-retters middag i bryllupet, og min forlovede vil gjerne ha hamburger til hovedretten. Jeg har egentlig ingenting i mot det så lenge det er av god kvalitet. MEN: Hvilken forrett og dessert kan passe til dette? Forslag? Får alle samme burgertype, eller kan man velge mellom bacon, cheese, blåmuggost, kylling/fisk osv? Jeg er veldig fan av burger og da kvalitetsburger hvor det er lagt mye omtanke i alt fra kjøttet, til brødet og tilbehøret/fyllet. 😍 Anonymkode: 9bb02...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #78 Del Skrevet 29. mars 2022 Blondie65 skrev (13 timer siden): Jeg er ikke snobbete og fisefin fordi jeg påpeker at det finnes anledninger der man forventer en viss stil eller en viss servering. Men la meg nå for all del prøve: hva med burger på julaften - uten forvarsel? Det forutsetter selvsagt at du er vant med en spesiell julemiddag - ut fra tråder her inne vet vi jo at de fleste går i gulvet med et brak bare med tanken på at Kari som dere vet er veganer kan komme på å servere nøttesteik på julaften. Eller at det er umulig å feire hos svigers fordi de skal ha pinnekjøtt istedenfor ribbe. Jeg synes ikke hamburger kan være fancy. Ja, det KAN være veldig godt, men for hver tiende burger jeg spiser er det kun en som kan passere under kategorien spesielt god. Som regel er det en gigantisk skuffelse fra ende til annen. Jeg vet jeg er sær her - jeg kan ikke fordra brioche brød, eller fint brød over hodet. Og til alle dere som aldri griser når dere spiser hamburger - vel det gjør altså jeg. Med all endringen i tradisjonell bryllupsmat, så kan man ikke sammenligne mat servert i bryllup med julaften. Julaften er det en helt klar og tydelig forventning om maten man får. En gang i tiden var det å forvente: suppe til forrett, kjøtt med grønnsaker og poteter til middag og karamelpudding/dronning Maud ol. til dessert. Det var en gang tradisjonell bryllupsmat. Nå serveres alt av alt. Alt fra sushi, til tapas til mer norsk tradisjon. I dag vet man ikke hva man får i bryllup, og da har man heller ingen forventning som man faktisk har med jul. En burger kan faktisk serveres som noe annet enn «grillfest». Anonymkode: bc3be...b51 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #79 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men kunne tenkt meg et glass vin til maten da Anonymkode: 5f3bf...294 Ta med deg en klunk i veska. Vann og vegansk mat høres ut som en god grunn til å ha med stor veske. Anonymkode: c814c...e35 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #80 Del Skrevet 29. mars 2022 Blondie65 skrev (13 timer siden): Jeg er ikke snobbete og fisefin fordi jeg påpeker at det finnes anledninger der man forventer en viss stil eller en viss servering. Men la meg nå for all del prøve: hva med burger på julaften - uten forvarsel? Det forutsetter selvsagt at du er vant med en spesiell julemiddag - ut fra tråder her inne vet vi jo at de fleste går i gulvet med et brak bare med tanken på at Kari som dere vet er veganer kan komme på å servere nøttesteik på julaften. Eller at det er umulig å feire hos svigers fordi de skal ha pinnekjøtt istedenfor ribbe. Jeg synes ikke hamburger kan være fancy. Ja, det KAN være veldig godt, men for hver tiende burger jeg spiser er det kun en som kan passere under kategorien spesielt god. Som regel er det en gigantisk skuffelse fra ende til annen. Jeg vet jeg er sær her - jeg kan ikke fordra brioche brød, eller fint brød over hodet. Og til alle dere som aldri griser når dere spiser hamburger - vel det gjør altså jeg. Syns ikke sammenligningen med julemat fungerer. To helt ulike situasjoner. Poenget mitt var at det er så forutinntatt å avfeie hamburger som junk og dårlig mat. Men det kan serveres på svært mange forskjellige måter, og med gode råvarer og godt tilbehør. Sikker på at det kunne blitt et godt måltid om man gikk inn for det. Vi vet vel heller ikke hva slags bryllup ts skal arrangere. I et uformelt og hyggelig bryllup uten masse stivpinner så fungerer det sikkert kjempebra. Anonymkode: 86bff...ef5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå