Sluttca Skrevet 29. mars 2022 #41 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mulig, men slik ser jeg det. Jeg ser heller ikke hvordan det at jeg oppgir disse tallene har noen relevans når det gjelder det jeg spør om og hvilke svar jeg kan få. Anonymkode: 660b0...4e7 Du spør om hvordan du kan spare penger. Det beste vil da være å vise til ett budsjett på hva du bruker pengene til. Hjelper ikke om vi sier at du kan spise havregrøt når du allerede gjør det fra før. Skal vi sitte å tippe oss til alt mulig rart du bruker penger på? Forstår ikke hvordan du ikke ser sammenhengen? All din økonomi spiller inn. Vil du ikke ut med den så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du opprettet tråden. Dette er noe som skulle vært med allerede i førsteposten, slik at du kunne fått så god hjelp som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #42 Skrevet 29. mars 2022 Sluttca skrev (4 minutter siden): Du spør om hvordan du kan spare penger. Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Les ev HI igjen. Anonymkode: 660b0...4e7
Sluttca Skrevet 29. mars 2022 #43 Skrevet 29. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Les ev HI igjen. Anonymkode: 660b0...4e7 Jo, det gjør du? Du har ikke nok penger til egenkapital og du spør hvordan du kan spare penger til dette? Endret 29. mars 2022 av Sluttca 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #44 Skrevet 29. mars 2022 Sluttca skrev (6 minutter siden): Jo, det gjør du? Du har ikke nok penger til egenkapital og du spør hvordan du kan spare penger til dette? Nei. Les gjerne HI igjen. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #45 Skrevet 29. mars 2022 Sluttca skrev (7 minutter siden): Jo, det gjør du? Du har ikke nok penger til egenkapital og du spør hvordan du kan spare penger til dette? Nå skjønner jeg: Du går ut i fra overskriften min. Da gir det mer mening. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #46 Skrevet 29. mars 2022 Jeg er i en litt liggende situasjon. Har barn og samboer er på aap, blir antageligvis ufør (dessverre). Angrer på at jeg ikke tok boliglån da jeg var i full jobb. Aap er så usikkert, det blir ofte dratt ut i flere runder med tiltak osv. Det er fælt å si men for meg ville det vært en lettelse å bli ufør. Det er mer forutsigbart og jeg kan søke om boliglån. Jeg har ek og kausjonister hjelper lite når man er på aap. Anonymkode: c0516...350
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #47 Skrevet 29. mars 2022 Du vet at renta er på vei opp? 5 ganger inntekten i lån når renta blir 5%, eller kanskje mer? Det er ikke usannsynlig i det hele tatt, ville heller overrasket meg hvis det ikke blir enda mer. Du tror at det går mot uføretrygd, noe som innebærer at bruttoinntekt går ned en tredjedel, kanskje 25% netto. Når du eier er det ikke bare lånekostnader men også andre utgifter som følger med. Mange som sier at for leien de betaler kunne de godt betale på huslån. Men hva med utgifter en leietaker ikke betaler? Eiendomsskatt, kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, og ikke minst vedlikehold. Må du binde renta kan du slå på minst et halv prosent. I ditt tilfelle må du nok kjøpe billigst mulig eller kjøpe noe lite og leie ut selv inntil barna flytter. Oppussingsobjekt når man ikke er handy og syk på toppen er da galskap. Det er både frekt og ikke minst urealistisk å tro at venner og familie stiller opp når man har mer oppussing enn maling og fikse gulvet. Og ikke glem at det kommer gjerne skader frem man ikke ser. Anonymkode: bcaef...f57
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #48 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet at renta er på vei opp? 5 ganger inntekten i lån når renta blir 5%, eller kanskje mer? Det er ikke usannsynlig i det hele tatt, ville heller overrasket meg hvis det ikke blir enda mer. Du tror at det går mot uføretrygd, noe som innebærer at bruttoinntekt går ned en tredjedel, kanskje 25% netto. Når du eier er det ikke bare lånekostnader men også andre utgifter som følger med. Mange som sier at for leien de betaler kunne de godt betale på huslån. Men hva med utgifter en leietaker ikke betaler? Eiendomsskatt, kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, og ikke minst vedlikehold. Må du binde renta kan du slå på minst et halv prosent. I ditt tilfelle må du nok kjøpe billigst mulig eller kjøpe noe lite og leie ut selv inntil barna flytter. Oppussingsobjekt når man ikke er handy og syk på toppen er da galskap. Det er både frekt og ikke minst urealistisk å tro at venner og familie stiller opp når man har mer oppussing enn maling og fikse gulvet. Og ikke glem at det kommer gjerne skader frem man ikke ser. Anonymkode: bcaef...f57 Jeg har eid og betalt egen bolig hele livet og vet hva det koster. Jeg husker da renta var 7%, men tror ikke den skal så høyt nå. Enig i at oppussingsobjekt ikke er lurt, det skrev jeg også i HI. Utover det vet jeg fortsatt ikke hva som er lurt å gjøre, men jeg tror jeg vil prøve å skaffe meg ekstra utdanning slik at jeg kan få en jobb jeg kan stå i selv om helsa svikter (tenke litt i forkant) og ellers rett og slett legge til side mest mulig penger. I mellomtiden fortsetter jeg å leie. Jeg vil sannsynligvis klare å kjøpe meg noe lite og billig uansett når ungene flytter. Prioritet en nå er at de skal ha det bra. Anonymkode: 660b0...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå