AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jeg er alene med to barn. Leier hus etter skilsmisse. Jobber fullt, men har sviktende helse. Jeg har egenkapital, men den er alt for lav til å kunne kjøpe noe til oss tre. Hva bør jeg gjøre? Slik jeg ser det har jeg disse alternativene: flytte ut på landet/vekk (det vil ikke ungene), fortsette å leie og gi opp boligdrømmen, kjøpe noe lite (det vil ikke ungene), ta ekstrajobb (tror ikke helsa holder), kjøpe et renovasjonsobjekt (tror ikke det er så lurt, både pga helsa og at jeg ikke er handy). Innspill? Barna er store, skal flytte ut om få år. Bor ikke i Oslo. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Først trenger du en uføreforsikring. Deretter ser du på din inntekt vs utgifter. Har du anledning til å øke inntekten din på noen måter? Burde du kanskje omskolere deg til noe som helsen din tåler bedre? Og ikke minst: Kutt utgiftene. Der er mange småjobber man kan gjøre hjemmefra gjennom de utroligste kanalene (fullt lovlige). Hvor store er ungene? Det er bedre å få kjøpt noe lite enn ikke noe i det hele tatt. Ikke alt ungene skal ha medbestemmelse i. Anonymkode: 4bc74...a13 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Først trenger du en uføreforsikring. Takk for råd. Uføreforsikring får jeg dessverre ikke lov å få. Har fysiske helseproblemer knyttet til mishandling som barn, forsikringsselskapene vil ikke forsikre det. Anonymkode: 660b0...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Enig med den over, uføreforsikring nå. Ikke vent en eneste uke til! Helt ærlig så har det lite å si hva barna mener om de flytter ut om et par år. Høres kynisk ut, men tingen er at om du skulle bli langtidssyk nå så er det en lang periode på AAP (potensielt åresvis) hvor du ikke får lån i det hele tatt, fordi AAP regnes ikke som fast inntekt. Jeg hadde nok personlig vurdert noe lite der dere er nå. Barna kan klare seg på mindre rom et par år, da får de i alle fall beholde venner. De må lære at man ikke kan få alt man vil her i livet, dessverre. Tviler på de forstår omfanget og hvorfor du trenger å kjøpe, men det kan du jo prøve å forklare uansett er det du som bestemmer. Anonymkode: 61682...955 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for råd. Uføreforsikring får jeg dessverre ikke lov å få. Har fysiske helseproblemer knyttet til mishandling som barn, forsikringsselskapene vil ikke forsikre det. Anonymkode: 660b0...4e7 Ser du svarte mens jeg skrev. Kan du få "alvorlig sykdom forsikring"? Det fikk jeg, selv om jeg har kronisk sykdom. Prøv det, gjelder for type kreft, ms, osv. Anonymkode: 61682...955 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser du svarte mens jeg skrev. Kan du få "alvorlig sykdom forsikring"? Det fikk jeg, selv om jeg har kronisk sykdom. Prøv det, gjelder for type kreft, ms, osv. Anonymkode: 61682...955 Jeg kan prøve å sjekke det, men tror i grunn ikke at jeg vil få noe som helst, så skranglete som jeg er. Anonymkode: 660b0...4e7
Gjest Acer Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er alene med to barn. Leier hus etter skilsmisse. Jobber fullt, men har sviktende helse. Jeg har egenkapital, men den er alt for lav til å kunne kjøpe noe til oss tre. Hva bør jeg gjøre? Slik jeg ser det har jeg disse alternativene: flytte ut på landet/vekk (det vil ikke ungene), fortsette å leie og gi opp boligdrømmen, kjøpe noe lite (det vil ikke ungene), ta ekstrajobb (tror ikke helsa holder), kjøpe et renovasjonsobjekt (tror ikke det er så lurt, både pga helsa og at jeg ikke er handy). Innspill? Barna er store, skal flytte ut om få år. Bor ikke i Oslo. Anonymkode: 660b0...4e7 Du bør ta kontakt m/ NAV eller kommunen der du bor å søke om Startlån igjennom Husbanken ! https://www.husbanken.no/person/startlaan/ Endret 28. mars 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Skybe skrev (1 time siden): Du bør ta kontakt m/ NAV eller kommunen der du bor å søke om Startlån igjennom Husbanken ! https://www.husbanken.no/person/startlaan/ Har faktisk gjort det, men jeg har for mye egenkapital (faller mellom to stoler) og for høy inntekt så lenge jeg holder i jobb. Kommunen jeg bor i gir også maks to millioner i startlån, så det gir meg akkurat de samme valgmulighetene jeg nevner i hovedinnlegget. Man får ikke noe sted å bo med tre soverom til to millioner som ikke er fullstendig renovasjonsobjekt. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Stem Rødt og håp på det beste om 3,5 år. Systemet er føkka, desverre. Utover det er nok det beste rådet å ta kontakt med husbanken. Har du faktisk søkt der, eller bare antatt at det ikke går? Kan hende de gir deg. Har hørt at de har en viss sum de må dele ut hvert år, og hvis du søker sent på året, har du økt sjanse til å få innvilget fordi de er nødt til å dele ut alt. Anonymkode: b18b9...eef 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Vi bodde dårlig, trangt og rimelig i to år for å spare opp resten av det vi behøvde til egenkapital. Ned i standard en begrenset tid for å spare, er mitt tips. Dropp alt av luksus som betal-tv og annet. Anonymkode: 11429...4db 1 1
Gjest laPistola Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har faktisk gjort det, men jeg har for mye egenkapital (faller mellom to stoler) og for høy inntekt så lenge jeg holder i jobb. Kommunen jeg bor i gir også maks to millioner i startlån, så det gir meg akkurat de samme valgmulighetene jeg nevner i hovedinnlegget. Man får ikke noe sted å bo med tre soverom til to millioner som ikke er fullstendig renovasjonsobjekt. Anonymkode: 660b0...4e7 Det er håpløst nå. Så mange faller mellom 2 stoler. Det er mulig det blir bedre nå hvis ap holder valgløftene. Er ungene store nok til og kunne jobbe litt og bidra? Hvis de snart skal flytte ut , kan du vente og heller kjøpe noe lite da? Det er vanskelig og gi noen gode råd de ikke finnes.. du kan jo prøve og gå ned i forbruk og spare mer, men om prisene øker mer enn du klarer og spare så.. 🤷♀️ Ja, det er som nevnt over føkka når en har for mye penger/ inntekt til og få husbanklån, men for lite penger/ inntekt til og få ordinært lån. Og du er langt fra alene!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du faktisk søkt der Har søkt. Men som sagt, vil ikke få mer i startlån enn jeg kan få i vanlig bank, som ikke er nok til bolig med tre soverom. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 laPistola skrev (10 minutter siden): du kan jo prøve og gå ned i forbruk og spare mer, men om prisene øker mer enn du klarer og spare så Ja, det er vel det jeg også tenker. Men så stresser helsa meg så sykt, for om jeg går over på aap eller ufør kan jeg bare glemme hele boligdrømmen. Anonymkode: 660b0...4e7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi bodde dårlig, trangt og rimelig i to år for å spare opp resten av det vi behøvde til egenkapital. Ned i standard en begrenset tid for å spare, er mitt tips. Dropp alt av luksus som betal-tv og annet. Anonymkode: 11429...4db Urealistisk at en alenemor i et lavtlønnsyrke skal greie å spare opp egenkapital fortere enn prisveksten. Da er det ikke bare luksus som betal-TV som må sies opp, for å si det sånn. Anonymkode: b18b9...eef 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 Kjøp noe lite. Det har ikke noe å si at ungene ikke vil, det er ikke de som betaler. Du kan si at alternativene er: 1) Kjøpe noe lite, eller 2) Flytte. Å kjøpe et oppussingsobjekt når du har sviktende helse er ikke noen god idé. Når du har sviktende helse er det ekstra viktig å komme seg inn på boligmarkedet så raskt som mulig, og få betalt ned noe på boligen. Hvis du blir ufør blir det vanskeligere å få lån. Anonymkode: b5aec...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #16 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Først trenger du en uføreforsikring. Deretter ser du på din inntekt vs utgifter. Har du anledning til å øke inntekten din på noen måter? Burde du kanskje omskolere deg til noe som helsen din tåler bedre? Og ikke minst: Kutt utgiftene. Der er mange småjobber man kan gjøre hjemmefra gjennom de utroligste kanalene (fullt lovlige). Hvor store er ungene? Det er bedre å få kjøpt noe lite enn ikke noe i det hele tatt. Ikke alt ungene skal ha medbestemmelse i. Anonymkode: 4bc74...a13 Hvis helsa har sviktet er det allerede for sent med uføreforsikring. TS vil få unntak for eksisterende sykdom. Anonymkode: b5aec...b05 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #17 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har søkt. Men som sagt, vil ikke få mer i startlån enn jeg kan få i vanlig bank, som ikke er nok til bolig med tre soverom. Anonymkode: 660b0...4e7 Kjøp med to soverom. Forstår det slik at barna dine er ganske store? Enten får barna dele soverom (hvis de er samme kjønn), eller så kan du innrede et sovehjørne til deg selv i stua. Kanskje det kan være en fin anledning for ungene til å forstå at regninger må betales. Inkludert huslån. Å ha eget rom er ingen selvfølge! Anonymkode: b5aec...b05 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #18 Skrevet 28. mars 2022 Kjøpe det du har råd til og leie ut? Så leier du selv i mens, du får en fot inn på boligmarkedet og kan evt flytte inn dit når barna flytter ut. Anonymkode: d9a79...58e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #19 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjøp noe lite. Det har ikke noe å si at ungene ikke vil, det er ikke de som betaler. Du kan si at alternativene er: 1) Kjøpe noe lite, eller 2) Flytte. Å kjøpe et oppussingsobjekt når du har sviktende helse er ikke noen god idé. Når du har sviktende helse er det ekstra viktig å komme seg inn på boligmarkedet så raskt som mulig, og få betalt ned noe på boligen. Hvis du blir ufør blir det vanskeligere å få lån. Anonymkode: b5aec...b05 Nesten riktig, men ikke helt. Ufør er fast inntekt man får lån med, mens AAP (som de fleste må gå på i åresvis) er ikke regnet som fast inntekt. Så ts bør få kjøpt noe før hun blir verre og eventuelt har brukt opp året med sykemelding før aap slår inn. Anonymkode: 61682...955
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #20 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjøpe det du har råd til og leie ut? Så leier du selv i mens, du får en fot inn på boligmarkedet og kan evt flytte inn dit når barna flytter ut. Anonymkode: d9a79...58e Usikker på hvor mye jobb det er, men har vurdert det. Bare kjipt om jeg må styre veldig med det eller noe blir ødelagt. Anonymkode: 660b0...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå