Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å være sykemeldt når man er gravid allerede i uke 13?

når man da har lave jernnivåer på 4 og forstoppet (går på do hver 4-5) hard avføring, masse blod med hemorider, korsryggsmerter, lavt stoffskifte ? Pleier til vanlig å få drypp intravenøst med jern men kan ikke få det helt enda pga graviditeten.

Sitter dagen lang med kundeservice på telefon osv.

legen min vil vente til tredje trimester med sykemelding, er dette vanlig? :(

Anonymkode: 8dddb...4cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk sykemelding i uke 5 pga kvalme og oppkast.

Anonymkode: 2a15b...e6e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en lege som skal se på kalenderen når det passer med sykmelding, hadde jeg bytta tvert. Sykmelding skal gis når det er behov uavhengig av om man er gravid eller ikke.

Anonymkode: 061bc...8e3

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

når man da har lave jernnivåer på 4 og forstoppet (går på do hver 4-5) hard avføring, masse blod med hemorider, korsryggsmerter, lavt stoffskifte ? Pleier til vanlig å få drypp intravenøst med jern men kan ikke få det helt enda pga graviditeten.

IKKE la dårlig samvittighet styre deg fra hva som er rett for deg under dette svangerskapet.

Her er det din kropp som forteller og babyen inni magen din som har verdi.

La dine valg styres ut fra det og ikke andres synspunkter og meninger fordi det er alltid noen som skal gi deg dårlig samvittighet men tro meg hvis du kjører deg ut og går på selv om du ikke klarer så sier ingen takk. Hvis du kjører på og så mister så er det ingen som tar mer hensyn neste gang. 

Pass på deg selv og babyen i magen og lytt til kroppen din.

Ikke lytt til hva alle andre syns.

Anonymkode: 766b1...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan bare si en ting til deg her, det er når du er gravid at du må finne en lege av kvalitet for babyen din er også stuck med legen pluss du trenger god oppfølging i svangerskapet og av babyen oppover. Så jeg ville bytta lege.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga 100% og nektet å lytte til kroppen, fikk kraftige kynnere allerede i uke 17 og ble da «tvangs sykemeldt». Veldig skremmende og en skikkelig vekker på hvor viktig det er å sette kroppen og babyen først disse dyrebare månedene.

Skaff deg ny lege du ❤️

Anonymkode: ae753...eaa

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bli sykemeldt så tidlig dersom det er behov for det. Selv var jeg sykemeldt ei uke 100% i uke 8, (så gradvis mindre, ned til 40% ) fordi jeg var så kvalm og utmatta at jeg måtte holde meg fast for å klare å stå oppreist i klasserommet. 
Dersom du har en lege som kun ser på ukenummer i graviditeten når hen vurderer sykemelding hadde jeg vurdert å bytte fastlege. Eventuelt så er det dårlig kommunikasjon, og legen har ikke forstått hvorfor/at du ikke er i stand til å jobbe/jobbe fullt. 

I første graviditet ville ikke legen forlenge sykemeldingen min(40% sykemeldt en periode) for det var jo mai og med mange fridager til å hente meg inn (jeg måtte jo bare ikke legge opp til så mye aktivitet på fridagene), og jeg fikk ikke formidlet hvor mye jobb det faktisk er i mai. Jeg sleit mer ut med å jobbe hver dag(også alle fridagene, bortsett fra 17. mai), ofte opp mot 12-timer om dagen, fordi jeg var mindre effektiv enn vanlig. Da jeg kom tilbake for neste kontroll fikk jeg faktisk en unskyldning for at hun ikke hadde tatt hensyn til det jeg sa om arbeidsbelastningen i mai/starten av juni. 
Etter det har jeg lært at det er ingen andre som vet hvordan jeg har det og hva jeg klarer, og dersom jeg ikke er veldig tydelug kan ingen, heller ikke legen, vite om og hvor mye jeg er i stand til å jobbe. 

Anonymkode: c1ab3...ade

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag så er det mer normalen å være "sykemeldt" under graviditeten enn å ikke være sykemeldt. 

Anonymkode: ce4c1...76b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bli sykmeldt når man er for syk til å stå i full jobb. Uavhengig av om årsaken til at man er syk er graviditet eller noe annet. Om du føler du ikke er i stand til å utføre jobben din som vanlig, og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, så er sykemelding neste steg. Om legen din ikke lytter til deg så ville jeg bytta lege.

(Ville kanskje formulert meg annerledes, det er vanskelig å se hvordan sykemelding vil hjelpe på forstoppelse.)

Anonymkode: 50e89...76a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet er ikke en sykdom, så det burde ikke være vanlig.
Altfor mange kvinner i Norge utnytter systemet. 
Hadde de ikke fått penger, hadde de fleste klart å jobbe. 
Jeg gjentar graviditet er ikke en sykdom

Anonymkode: 59ad8...d83

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Graviditet er ikke noen sykdom. Men man kan bli syk av graviditet, og da skal man sykmeldes om man ikke klarer å jobbe fullt. 

Anonymkode: b7ac8...f58

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

MEN mange blir ekstremt dårlige i (deler av) svangerskapet, og skal da naturligvis ikke presse seg til å stå i jobb til enhver pris, bare for å gjøre det. Vi er heldige som har et system som skal sørge for at man slipper akkurat dette, og kan være hjemme fra jobb når man er dårlig uten at det går utover økonomien.

Anonymkode: e65df...76b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir sykmeldt ved behov. Og dette behovet er like forskjellig som hvert svangerskap er. Man kan ikke sammenligne svangerskap verken med andre eller dersom man har gjennomgått flere selv. Ingen er lik! 
Svangerskapene er forskjellige, livssituasjonen, hvilken type jobb man har, psyken/fysikken ++

Jeg ble 20% sykmeldt i uke 29 og 50% sykmeldt i uke 33. Er nå i uke 35 og tror jeg greier å holde ut til perm med 50% sykmelding :) 

Anonymkode: f25da...e35

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke få intravenøs jerntilførsel? Det fikk jeg når jeg var gravid🤔

Anonymkode: 3b339...467

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Selv om man kan si at svangerskap ikke er en sykdom, vil de fleste være enige i at det er en unntakstilstand som kan by på utfordringer både fysisk, psykisk og sosialt – både hjemme og på jobb. I Norge er det vanligere å være i jobb når man er gravid, enn i mange andre land.
Gravid i jobb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfellet skjønner jeg ikke hva en sykemelding ville vært godt for. Du sitter jo også hele dagen, så du bør heller be om tilrettelagt stol for ryggen. 
Men jernmangel og forstoppelse? Det er ikke sykemeldingsgrunn.

Noen blir selvsagt sykemeldt veldig tidlig, feks de som ikke klarer fungere pga oppkast.

Anonymkode: d44b7...7f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om det er langt vanligere i dag enn tidligere. På jobben min blir alle gravide sm og får svangerskapsperm så fort testen viser positiv. Mulig de har mange plager altså ( men ser ikke sånn ut på snap ...) 

Da jeg gikk gravid for 10 år siden var jeg borte i 2 dager grunnet influensa symptomer. Jeg sleit med kvalme de første mnd , men fant rom for å kaste opp på jobb når det var behov.  Trøtt var jeg også. Tok ofte en 15-minutters powernap i matpausen, og sørget for å ha salt kjeks i lomma.  Det var litt tungt , men sykmelding var aldri et alternativ.

Er veldig klar over at mange har langt større plager enn hva jeg hadde. Men har liten tro på at det gjelder alle som er fult sykmeldt hele svangerskapet. 

Anonymkode: 2f670...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Virker som om det er langt vanligere i dag enn tidligere. På jobben min blir alle gravide sm og får svangerskapsperm så fort testen viser positiv. Mulig de har mange plager altså ( men ser ikke sånn ut på snap ...) 

Da jeg gikk gravid for 10 år siden var jeg borte i 2 dager grunnet influensa symptomer. Jeg sleit med kvalme de første mnd , men fant rom for å kaste opp på jobb når det var behov.  Trøtt var jeg også. Tok ofte en 15-minutters powernap i matpausen, og sørget for å ha salt kjeks i lomma.  Det var litt tungt , men sykmelding var aldri et alternativ.

Er veldig klar over at mange har langt større plager enn hva jeg hadde. Men har liten tro på at det gjelder alle som er fult sykmeldt hele svangerskapet. 

Anonymkode: 2f670...9d9

Er du ikke enig i at legen sykmelder etter behov? Det er ikke sånn at man bare kan be om sykmelding i svangerskapet og så får man det uten at det foreligger god grunn, og i hvert fall ikke over lenger tid. Virker som om mange har glemt det. Du aner ikke hva som ligger bak enhver sykmelding, og du er ikke i posisjon til å betvile legitimiteten av disse, selv om akkurat ditt svangerskap hørtes ut som en dans på roser i forhold til mitt eget og mange jeg kjenner sitt.

Anonymkode: e65df...76b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kan du ikke få intravenøs jerntilførsel? Det fikk jeg når jeg var gravid🤔

Anonymkode: 3b339...467

Må vente til første trimester er helt ferdig 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I ditt tilfellet skjønner jeg ikke hva en sykemelding ville vært godt for. Du sitter jo også hele dagen, så du bør heller be om tilrettelagt stol for ryggen. 
Men jernmangel og forstoppelse? Det er ikke sykemeldingsgrunn.

Noen blir selvsagt sykemeldt veldig tidlig, feks de som ikke klarer fungere pga oppkast.

Anonymkode: d44b7...7f9

Midt tilfelle er jo korsrygg, (bekken), hemorider blir presset og gjør vondt, beveger meg ikke og ikke overskudd til trening/bevegelse som fører til hard mage, og da mener jeg så hard at det er snakk om sonde på legevakta flere ganger. Er ikke behagelig å sitte 7,5 time på stol når du har hard avføring i endetarmsåpningen. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...