Gå til innhold

Hund med høy feber i mange dager

Vovven

Anbefalte innlegg

Har enn 3 år gammel Cairn Terrier som er frisk og rask til vanlig.  Livlig kar, bjeffer på alt som nærmer seg ytterdøren.  Elsker barn.  Elsker besøk.  Elsker lange turer. 

For  6 dager siden ble han plutselig helt slapp.  Lå bare på gulvet, ville ikke ha mat, drakk minimalt.  Reagerte liksom ikke på noe som helst.  Peste bare vi skulle ut og tisse.  1,5 døgn etter det begynte tok vi til dyrlegen.  Da var han plutselig i fin form, men så ble han om bare enda slappere.  Alt av væske måtte han få direkte i munnen.  Mat var ikke aktuelt.  Ny tur til dyrlegen dagen etter og der ble det påvist 40,5 i feber.  Men ingen andre tegn til infeksjon.  Fikk antibiotika i sprøyte i nakken, samt febernedsettene i sprøyte i skinka og fikk beskjed om at han burde bli bedre iløpet av noen timer.  Det ble han ikke.  Ny tur til dyrlegen dagen etter, også nå med 40,5 i feber.  Nå ble det 500ml intravenøs væske og en type febernedsettende medisin og ny antibiotika.  Kom hjem etter 3 timer og for rett i mat og vannskål.  Loggra og var i mye bedre form.  I går ville han ut og lufta seg en liten tur (ca 1 km). Men da vi kom inn igjen skjøt feberen til himmels igjen.  Har drukket nesten 500ml i går (ja, nå måler vi hva han drikker og 500ml er målet), og fikk ny runde med febernedsettende medisin. Nå nekter han å drikke igjen, har 40.8 i feber med febernedsettende, og da blir det fort til at han må ha en ny runde med intravenøst. 

Han har ikke kasta opp, og ingen diare.  Han virker ikke mentalt påvirket utover at han er sløv på grunn av feberen.

Dyrlegen snakker om en smittsom hundesykdom da han har fått inn 4 andre hunder på to dager med samme sykdomsbilde.  (Vi bor en liten plass med få andre dyrleger i nærheten)  Men han vet ikke helt hva det er.  

Hvor lenge ville dere prøvd med ulike medisiner og dyrlegebesøk før dere lar hunden slippe?  Synes det er vedlig vondt å se hunden så dårlig, men er jo så glad i han at det er vanskelig å si at det snart er nok

Utfordringen er jo også pris.  Siden han også hadde er akutt skadetilfelle rett før jul har vi nå brukt opp den summen forsikringa dekker for et år.  

Kostet 2000 bare for intravenøs behandling i helga.  I tillegg har vi betalt for to runder hos veterinæren forrige uke. Og da blir det dyrt...

•  
Endret av Vovven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Først må du finne ut hvilken sykdom veterinær mente det var. Hva er prognosen? Om det blir en humpete tur og ikke garantert at hunden blir frisk? Da ville jeg latt den slippe. 

Anonymkode: 6dcdb...508

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille hunden♥️

Hadde definitivt forsøkt mye lenger enn 6 dager… og i tillegg til forsikring så bruker jeg ha en ganske god bufferkonto til hunden. Er ikke lov å bare gi opp fordi det blir litt trangt i lommeboka og sjelen.  

ta han til en annen dyrlege for en second opinion

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, dette er ikke noe gøy... Har det blitt tatt noen blodprøver eller andre prøver? Jeg ville nok tatt han med til en annen veterinær for second opinion evt. et større dyresykehus. Det betyr ikke nødvendigvis at den første veterinæren er dårlig, men de lokale veterinærene kan ha mindre muligheter til å ta mer avanserte prøver. Feberen har jo en årsak, og for å behandle mest mulig målretta bør man ha en diagnose... Og de større klinikkene har ofte veterinærer med mer spesialkompetanse. Det kan selvfølgelig blir dyrere, men jeg syns det er verdt er forsøk. Lykke til.

Anonymkode: 76bf6...492

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket akuratt med en annen dyrlege.  Hun foreslo flere dager på antibiotika.  Men var og inne på avliving når han har vært syk så lenge.  For om medisiner ikke virker skal hunden ikke lide unødvendig.

Håper snart jeg får tak i dyrlegen som har behandlet han.

Og når det gjelder økonomi så er det egentlig ikke et problem, men synes det likevel blir en faktor oppi alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette hørtes rart ut. Har ikke hunden bare vært syk en knapp uke? Er det ikke litt tidlig å begynne og snakke om avlivning pga feber allerede nå? :klo: Det synes jeg høres rart ut. Gi nå hunden en sjanse til å bli frisk igjen. En normal influensa for oss mennesker varer lenger enn det, og vi kan være ordentlig syke mens det pågår, men vi blir friske igjen. Kanskje hunden din har noe tilsvarende en influensa, bare for hunder.

Fortsett å gi den vann i munnen manuelt, det viktigste er at den ikke blir dehydrert, men får i seg nok væske. Kjøp noe fristende våtfôr på boks, og gi den med teskje i munnen, litt og litt, se om det kan friste den til å innta noe mat.

Jeg har hund selv, og ikke snakk om at jeg hadde begynt å vurdere avlivning etter under en uke med sykdom, med mindre det var noe veterinæren kunne diagnostisere som fatal sykdom med store lidelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 time siden):

Jeg synes dette hørtes rart ut. Har ikke hunden bare vært syk en knapp uke? Er det ikke litt tidlig å begynne og snakke om avlivning pga feber allerede nå? :klo: Det synes jeg høres rart ut. Gi nå hunden en sjanse til å bli frisk igjen. En normal influensa for oss mennesker varer lenger enn det, og vi kan være ordentlig syke mens det pågår, men vi blir friske igjen. Kanskje hunden din har noe tilsvarende en influensa, bare for hunder.

Fortsett å gi den vann i munnen manuelt, det viktigste er at den ikke blir dehydrert, men får i seg nok væske. Kjøp noe fristende våtfôr på boks, og gi den med teskje i munnen, litt og litt, se om det kan friste den til å innta noe mat.

Jeg har hund selv, og ikke snakk om at jeg hadde begynt å vurdere avlivning etter under en uke med sykdom, med mindre det var noe veterinæren kunne diagnostisere som fatal sykdom med store lidelser.

Ja, influensa hos oss mennesker kan vare lenger.  Men at vi tenker på avliving nå er fordi vi ser hvor mye hunder lider under feberen som ikke vil ned.  Dyrlegen våres, og hun jeg fikk second opinion hos, undres begge over hvor syk han er.  De klarer ikke finne årsaken, og det bekymrer både dem og oss. Feberen vil ikke ned med febernedsettende, og han er på grensen til dehydrert igjen.  

Nå fikk vi en annen antibiotika vi skal prøve i to dager før vi tar en ny vurdering.  Krysser fingrene for at denne hjelper.  Hjelper den skal han stå på den i 10 dager.

Så får vi gi vann i sprøyte i ett par døgn til, og håpe han klarer seg.

Det er faktisk slik at et dyr er et dyr, det skal ikke lide unødvendig.  Hadde han levd i det fri hadde han dødd i helgen.  Derfor synes jeg at vi i respekt for dyrene og skal ha med avliving som noe som må vurderes når dyrene er så syke som vår hund er nå, uten at de finner årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...