Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer får barn sammen snart og skal i den forbindelse gå over til en form for felles økonomi. Vi tenker at vi skal ha en fast, lik sum i måneden på hver vår konto, og overskytende beløp settes inn på felleskontoer. Det som står på hver vår konto er da våre egne penger som vi kan gjøre hva vi vil med, pengene på felleskontoene er våre penger. 

Et spørsmål jeg da lurer på er hvordan vi skal gjøre det med min studiegjeld (2000 kr/mnd). Han har ikke studiegjeld. Er det mest rettferdig at jeg bruker av "mine" penger på å betale den, eller skal det trekkes fra "fellesen"? Han tjener litt mer enn meg, så det blir i så fall i praksis han som betaler ned min studiegjeld, noe jeg føler blir feil. Hadde jeg tjent mer enn han hadde det kanskje vært en annen sak. Jeg kan også si at studielånet mitt ble spart, ikke brukt, og ligger nå som egenkapital i leiligheten vår. Den kapitalen skal jeg fortsette å ha som særeie, og om han er med og betaler ned studielånet mitt finansierer jo han i praksis min formue. 

Jeg spør fordi samboer mener at det rettferdige er å trekke studiegjelden fra felleskonto, så vi blir ikke helt enige her 🤔 Noen tanker?

Anonymkode: 603ec...461

AnonymBruker
Skrevet

Studiegjelden er jo selvfølgelig du selv som skal betale. Han har jo ikke noe med den å gjøre.

Anonymkode: d7b41...e7e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Betalte han noe EK? og eier dere halvparten hver?

Anonymkode: bd17c...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betalte han noe EK? og eier dere halvparten hver?

Anonymkode: bd17c...c04

Nei. Vi eier 50/50, men den EK jeg la inn skal trekkes ut før resten deles på to ved salg/brudd. 

Skrevet

Forstår jeg det slik at du brukte din studiegjeld til din særeie av boligen og at du da eier noe mer av boligen enn han? 

Altså f.eks at du hadde 20% egenkapital som er ditt. Og de 20% har du også i eie. Så har dere 80% lån felles som dere felles betaler på? 

Altså eier du 60% av boligen og han 40%?

Så tilfelle bør du virkelig betale på dette selv. Og ikke felles..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Din gjeld-din utgiftpost! Denne er det rettferdig at du betaler. 

Det beste er å dele på felles utgifter til husdriften. Lån, strøm, internett, forsikring, mat etc. 

Kostnader til egne hobbier og fritid bør hver av dere dekke selv. 

Vi gjør det slik, krangler aldri om penger 😊

Anonymkode: c42b1...631

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Vi eier 50/50, men den EK jeg la inn skal trekkes ut før resten deles på to ved salg/brudd. 

Ut i fra at du skal ha ut selve lånebeløpet ut som EK så er det mest rimelige at du dekker kostnaden selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette har dere som en gyldig kontrakt ? 

På beløp eller prosentsats?

Skrevet

Vi har felleskontoer for felles regninger og utgifter og sparing og sånt. Studielån betaler vi av egne penger. Egentlig kunne vi nok tatt det felles, for vi er ganske like på hvor mye vi betaler, men i mitt hode er det et personlig lån vi har ansvar for selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (Akkurat nå):

Og dette har dere som en gyldig kontrakt ? 

På beløp eller prosentsats?

Såklart 😄 Beløp (justert for inflasjon).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din gjeld-din utgiftpost! Denne er det rettferdig at du betaler. 

Det beste er å dele på felles utgifter til husdriften. Lån, strøm, internett, forsikring, mat etc. 

Kostnader til egne hobbier og fritid bør hver av dere dekke selv. 

Vi gjør det slik, krangler aldri om penger 😊

Anonymkode: c42b1...631

Det er nettopp slik vi har tenkt å gjøre det!

Argumentet til samboer er at dersom jeg skal bruke 2000 kr/mnd på studiegjeld, har jeg ikke så mye igjen til klær/hobby/mine ting. Vi har ikke så god råd at vi kan sette uante summer på hver vår brukskonto. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det motsatt. Sett inn på felleskonto det som trengs for fellesutgifter og behold resten selv til egne utgifter og annen personlig bruk.

Anonymkode: 2d9ae...c39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør det motsatt. Sett inn på felleskonto det som trengs for fellesutgifter og behold resten selv til egne utgifter og annen personlig bruk.

Vi har gjort det slik frem til nå. Nå som vi får barn kommer det til å bli perioder med ulønnet perm, redusert stilling osv. og da synes vi det er praktisk å heller ha felles økonomi enn å sitte og regne på krona hver måned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere råd til ulønnet permisjon og redusert stilling da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere råd til ulønnet permisjon og redusert stilling da?

Ja? Hvordan har det relevans til det jeg spurte om i HI? 

AnonymBruker
Skrevet

Om dere går fra hverandre blir det drama om den summen. Jeg hadde latt være. 

Kall trekket noe annet. Bruker han mer på mat f.eks? Strømming? Bensin? 

Får han for seg at han har betalt dette kan det bli brukt mot deg, i en krangel f.eks. 

Din utdannelse, din gjeld. 

Anonymkode: 319ed...0e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja? Hvordan har det relevans til det jeg spurte om i HI? 

Han hadde ikke EK og dere har ikke råd til å sette av såpass på hver av dere at det rekker til å dekke både studielån og «lommepenger».? Synes ikke det virker som om dere har voldsomt god råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Han hadde ikke EK og dere har ikke råd til å sette av såpass på hver av dere at det rekker til å dekke både studielån og «lommepenger».? Synes ikke det virker som om dere har voldsomt god råd.

Kunne formulert meg annerledes. Vi ønsker heller å prioritere sparing til egenbolig fremfor å tulle bort masse penger på klær og hobby. Derfor ønsker vi å sette mest mulig på felles sparing/ekstra nedbetaling av boliglån. Nå setter vi av 5000 kr per pers, ønsker helst ikke å gå noe over dette 😅 Men vi har jo råd, men da blir det mindre på sparing.

Vi var 21 år da vi kjøpte leiligheten, da var samboer fortsatt lærling. Kanskje ikke så rart å ikke ha egenkapital da? Jeg hadde kun EK fordi jeg bodde hjemme etter vgs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk å trekke den ut med samme forhold som da den kom ut slik at du faktisk også får verdistigningen på den andelen. 100k i går er ikke det samme som 100k om 5 år...

Studiegjelden er din personlige gjeld og burde holdes utenfor fellesen. Men om han ønsker å legge den til felles, så gjør du det. Han virker generøs.

Anonymkode: 7d591...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...