Gå til innhold

Hvorfor så sykt masse og lange pauser i helsetjenesten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Vår telefon er nå stengt». Skulle da tro at det er noen tilgjengelig hele tiden slik som andre steder!

Anonymkode: 6ab61...03f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Vår telefon er nå stengt». Skulle da tro at det er noen tilgjengelig hele tiden slik som andre steder!

Hvorfor ringer du i stedet for å kontakte de via nettsiden, epost e.l.?

Samtale over telefon er ikke den eneste måten å være "oppe" på. 

Det forstår du helt sikkert når du får tenkt deg litt om. 

Anonymkode: b7c02...4aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så de skal ha tid til å jobbe. Jeg hater telefontidene til min fastlege, men skjønner de må ha dem. Det er tre leger og en sekretær/sykepleier/resepsjonist. Resepsjonisten skal ta telefonen, ta blodprøver, sjekke urinprøver, sette vaksiner og svare på spørsmål fra folk som sitter på venterommet. Når telefonen er åpen så ringer den kontinuerlig. Om de ikke hadde begrensa telefontid måtte de sikkert hatt en ekstra person der, og det lar seg ikke gjøre økonomisk på et så lite legekontor. 

Anonymkode: ba5d3...a4b

• Liker 9
Skrevet

Ved mitt legekontor er det telefontid fra 8-10 og 12-14. Får ofte raskere svar ved å sende henvendelse via Helsenorge.

AnonymBruker
Skrevet

Når ingen tar telefonen, så sitter de i pause. 

*noterer*

Anonymkode: e8de6...ccf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at du tror den tiden som ikke er tlf.tid er to timers kaffepause. Jeg jobbet et sted med tlf.tid og ja vi skulle avløse til pause i den tiden, men det var 30 min per pers og vi hadde ikke lunsj samtidig. Noen må være tilgjengelig for å ta blodprøver, ta ekg, assistere ved gu ect, for å svare på tlf fra samarbeidende institusjoner (sykehus o.l. ringer en annen tlf), for å ta unna timeforespørsler og annet som kommer via nett, for å bestille varer, sende avgårde prøver, kontakte pasienter o.l.

Anonymkode: 7b530...d72

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det går treigt å få svar da!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fordi det går treigt å få svar da!

Jeg tror også at de sitter og koser seg med kaffe og kaker, 5 dager i uken i stedet for å stå parat til å ta imot telefoner. Mest av alt så skulle de ønske at de kun hadde telefontid 5 minutter hver dag, på ubestemt tid. Så det er bare ren lotto å komme i kontakt med de 😂

Har du det så travelt med å få tak i de at du ikke kan vente i en halv dag for å få svar på epost e.l.? Og det gjelder hver gang du skal ha kontakt med de? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, for hvis man jobber i helsetjenesten, består jobben bare i å svare på telefonen 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har selv jobbet på legekontor, og man har IKKE pause mer enn hva man får betalt for. 

Innimellom telefontidene så er det EKG, spirometri, sårstell, blodprøver, papirarbeid og diverse. 

En helsesekretær har mye annet å gjøre enn å sitte i telefonen. 

Anonymkode: be1bc...061

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke helsepersonell, men jeg jobbet på en bolig for utviklingshemmede en periode, med andre ord "stengte" vi aldri, det var døgnbemannet. På dagvaktene var vi alene på jobb fra 07 til 15, og det ringte konstant. Selv for ting som kunne vært en sms, epost, elink etc. Til slutt måtte vi viderekoble anropene til en annen bolig som alltid hadde noen på huset(jeg fartet rund til brukere som hadde tjenester i hjemmet og som bodde litt her og der).

Tror ikke folk klarer å ta innover seg hvor mange telefoner det faktisk er snakk om(og sikkert enda mer på legekontorer osv.). I mitt tilfelle var det jo telefoner fra dagtilbudet, naboboliger som spurte etter verne- eller sykepleier for kontroll av medisin, internpost, apotek, multidoseleverandør, medisinleverandør, helseartiklerleverandør, lege, fysio&ergo, hjelpemiddelteknikere, tannleger, nevrologer, psykiatere, sykehus, vernabedriftene, pårørende eller brukere som trengte noen å snakke med, optiker, ortopedisk verksted, mekanikere, vaktmestere, it-support, osv. osv. Det tar ingen ende. Det er ikke penger til å ansette noen til å kun besvare telefon fordi folk ikke vil bruke andre digitale løsninger. Så jeg skjønner godt det er telefontider jeg. At telefonen er stengt er ikke ensbetydende med at de har pauser. 

Anonymkode: d4377...666

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at de har telefontid jeg, de må jo få gjort arbeidsoppgavene sine også.

Jeg jobber i administrasjonen på et universitet, og her ringer folk gjerne tre ganger på rad for å høre om det de har lest på nettsiden stemmer, eller sender mail dagen etterpå og etterlyser svar. Alt dette er avbrytelser, som gjør at det tar lengre tid å fullføre arbeidsoppgavene mine. Regner med det er enda verre i helsevesenet.

Anonymkode: b236d...c8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de driver med unyttige ting som å se til pasientene? Latsabber, altså...

Anonymkode: f0e0f...c44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ulike legekontor har ulik praksis. Det jeg bruker er organisert slik at man kan bestille timer på nett, men kun til ordinære enkelttimer/ukompliserte ting. Jeg må feks ta jevnlige blodprøver og de må bestilles på telefon. Det samme når jeg trenger time for å følge opp en sykdom, da det er noe som krever dobbeltavtale. Nettløsningen er helles ikke satt opp med tanke på reseptfornying. Da og er man henvist til telefonkontakt, og jeg forstår godt frustrasjonen når man ønsker å være selvhjulpen, men er henvist til korte telefontider og lang kø.

Anonymkode: 9dc05...cfa

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Pasientene vi har fysisk til stede trenger og fortjener tiden vår de også.

Anonymkode: f1177...80d

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet på legekontor selv. Den kontinuerlige ringingen fra 08:30-11:00 er helt intenst. Jeg kunne høre rimgetonen når jeg kom hjem, og drømte om den. De timene vi ikke satt i telefonen gjorde vi alt annet. Fakturering, resepter, elektroniske meldinger, post, lab, pakking til laboratoriet, analyser osv. Så åpnet telefonen igjen kl 13:00 og da var det sjeldent henvendelser. Så hvis du vil komme raskt igjennom så ring etter «lunsj».

Anonymkode: 9a892...d06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...