AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jeg skriver for tiden bacheloroppgave i pedagogikk, og trenger litt hjelp til problemstillingen. Jeg ønsker å skrive om lærerens oppdragende rolle, med noe hovedfokus på disiplin, autoritet og klasseledelse. I historie delen blir det også tatt med straffemetoder. Jeg har tenkt litt på noe som: - Hvorfor har lærerens rolle/autoritative rolle forandret seg? - Hva er lærerens oppdragende rolle i skolen? Hvorfor og hvordan har denne rollen forandret seg? - Hva er lærerens rolle? Med hovedfokus på oppdragelse og disiplin. Men jeg synes det er vanskelig å vite hva som er den beste måten å sette dette opp på. Setter veldig pris på om det finnes noen her som er flinke til slikt! Anonymkode: 722ac...e80
ajarRun Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Må du skrive det som et spørsmål? Historiedelen? Hvordan har lærerens rolle endret seg med tanke på oppdragelse og disiplin? Men det er alt for vagt. Du må SPISSE! Hva, helt konkret vil du besvare? Se forskjellen mellom: "Hva er læring?" og "Hva er forskjellen mellom Piagets og Vygostkjis perspektiver på læring?" Den første aner jeg ikke hva handler om, den andre er veldig konkret. Du må konkret stille et spørsmål, som kan svares på. Hvis du er ute etter historie ville jeg gått for noe som: "Hvordan har lærerens oppdragende rolle utviklet seg fra 1920 til 2020?" og så tatt de andre tre som forskningsspørsmål, dersom dere bruker dem. Usikker på om jeg ville valgt formen "lærerens oppdragende rolle", med mindre det er en konkret formulering du har fra litteraturen. Jeg er ikke så inne på sånn rent skolepedagogiske emner. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Hvis du skal skrive om «forandring» må du spesifisere fra når til når. Problemstillingene er uklare slik de er nå. Fra 1800-tallet til i dag? Fra 60-tallet til i dag? Fra 80-tallet til i dag? Du skjønner greia… Anonymkode: 1689d...94a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 ajarRun skrev (2 timer siden): Må du skrive det som et spørsmål? Historiedelen? Hvordan har lærerens rolle endret seg med tanke på oppdragelse og disiplin? Men det er alt for vagt. Du må SPISSE! Hva, helt konkret vil du besvare? Se forskjellen mellom: "Hva er læring?" og "Hva er forskjellen mellom Piagets og Vygostkjis perspektiver på læring?" Den første aner jeg ikke hva handler om, den andre er veldig konkret. Du må konkret stille et spørsmål, som kan svares på. Hvis du er ute etter historie ville jeg gått for noe som: "Hvordan har lærerens oppdragende rolle utviklet seg fra 1920 til 2020?" og så tatt de andre tre som forskningsspørsmål, dersom dere bruker dem. Usikker på om jeg ville valgt formen "lærerens oppdragende rolle", med mindre det er en konkret formulering du har fra litteraturen. Jeg er ikke så inne på sånn rent skolepedagogiske emner. Må vel kanskje ikke formuleres som et spørsmål nei. Jeg tenkte jeg kunne forklare begrepene autoritet, disiplin, oppdragelse, og hvordan lærerens rolle er ift disse. Skrive en del om hvordan dette har forandret seg gjennom historien, fra 1500-tallet og frem til i dag. Hva som utgjør en god lærer på disse områdene. Evt ta med læringsteorier, behaviorismen og feks sosiokulturelt læringssyn. Kanskje hva som gir elevene trygghet, trivsel og læring - at i dag er det mye fokus på lærer-elev relasjonen. Problemstillingen kan jo forsåvidt endre seg helt til innlevering, men må jo ha et godt utgangspunkt for hva jeg tenker å ha med i oppgaven. Synes bare det er vanskelig å vite hvordan jeg skal sette alt opp. Har skrevet til veileder også, men tenkte å høre her, siden mange ofte har gode og smarte tanker og meninger. Anonymkode: 722ac...e80
ajarRun Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Må vel kanskje ikke formuleres som et spørsmål nei. Jeg tenkte jeg kunne forklare begrepene autoritet, disiplin, oppdragelse, og hvordan lærerens rolle er ift disse. Skrive en del om hvordan dette har forandret seg gjennom historien, fra 1500-tallet og frem til i dag. Hva som utgjør en god lærer på disse områdene. Evt ta med læringsteorier, behaviorismen og feks sosiokulturelt læringssyn. Kanskje hva som gir elevene trygghet, trivsel og læring - at i dag er det mye fokus på lærer-elev relasjonen. Problemstillingen kan jo forsåvidt endre seg helt til innlevering, men må jo ha et godt utgangspunkt for hva jeg tenker å ha med i oppgaven. Synes bare det er vanskelig å vite hvordan jeg skal sette alt opp. Har skrevet til veileder også, men tenkte å høre her, siden mange ofte har gode og smarte tanker og meninger. Anonymkode: 722ac...e80 Du gjør akkurat det alle gjør. De vil skrive om alt mellom himmel og jord. I ditt andre avsnitt har du ti forskjellige bacheloroppgaver, ikke en. "Hva som utgjør en god lærer" er en filosofisk oppgave. Start med å velge et avgrenset tema. Behaviorisme og disiplin kan jo være spennende? Mitt favorittsitat fra Wikipedia handler om datteren til B.F. Skinners datter: "She critizised the book for claiming she was raised in a box and comitted suicide". Å lage lapskaus av ti forskjellige tema, og så slenge på en "problemstilling" blir litt som å kaste restene i kjøleskapet i en gryte og kalle det "Sodd". Det blir mest sannsynlig spiselig, og kan passere som mat, men serverer du det til en trønder og sier det er "Sodd" vil de rynke på nesen. Begynn med å avgrense og spisse tema mot det du vil skrive om. Det må være konkret, og spisset mot noe. Du skal ikke skrive om alt mulig rart, du skal belyse noe konkret. Når du vet hva du vil finne ut, så må du jo velge metode. Så skriver du om teorien på tema, og så drøfter du. Det er mye enklere å fikse struktur og sånn, enn å dikte opp en problemstilling som passer til alt mulig rart. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 En bacheloroppgave må problematisere/drøfte. Det vil si at den ikke kun kan fortelle om hvordan ting var eller er. Da er sammenligning av to teorier bedre. Ulike former for klasseledelse som tema for eksempel. Autoritær versus ettergivende, og varme versus kulde. Fins fire kombinasjoner som du kan drøfte og undersøke hvordan de passer inn i læringsteorier for eksempel. Anonymkode: a9316...98b
ajarRun Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En bacheloroppgave må problematisere/drøfte. Det vil si at den ikke kun kan fortelle om hvordan ting var eller er. Da er sammenligning av to teorier bedre. Ulike former for klasseledelse som tema for eksempel. Autoritær versus ettergivende, og varme versus kulde. Fins fire kombinasjoner som du kan drøfte og undersøke hvordan de passer inn i læringsteorier for eksempel. Anonymkode: a9316...98b Jeg kan skrive en bacheloroppgave om læreres bruk av fysisk disiplin i dag, eller hvordan det ble brukt i 1970. Kan også skrive om finanskrisen. Å drøfte er jo viktig for en god oppgave, men du klarer nok å få bestått uten å drøfte. En E krever ikke så mye.
Loboto Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Ta utgangspunkt i den problemstillingen du har og begynn å hente inn informasjon. Da finner problemstillingen deg. Begynn å lese om lærerens rolle idag feks, plutselig finner du en mer spisset problemstilling utfra det du leser. Jeg tenker at lærerens rolle, og ending i tiden egentlig er TEMA du skriver om, men ikke problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Du er nødt til å spisse problemstillingen din, ellers så kommer oppgaven til å bli ekstremt stor. Og som en over skriver du må problematisere/drøfte oppgaven din. En bacheloroppgave går mye ut på at du skal forske/finne ut av et problem. Så skal du bruke ulike teorier og forskning for å løse problemstillingen din. Du skal ikke beskrive hvordan ting har forandret seg, eller hva en god lærer er. Dette skal belyses gjennomgående gjennom teori og metode. Så for å gjøre lettere for deg selv, bør du ta utgangspunkt i et spørsmål som du skal besvare/drøfte. Jeg skrev bacheloroppgave i Pedagogikk for to år siden, men tørr ikke å skrive tema og problemstilling - i tilfelle jeg blir gjenkjent. Men jeg fikk B. Anonymkode: 392c5...a97
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Kan jeg kanskje ta utgangspunkt i noe som: Hvordan påvirker lærerens autoritative rolle elevenes læring og trivsel? Autoritativ vs autoritær. Klasseledelse. Lærer-elev relasjon. Jeg syns bare det rett og slett er veldig vanskelig å spisse den til et godt og konkret spørsmål. Men jeg tenker at jeg får lese og skrive mer, og håpe at jeg lander på noe til slutt Anonymkode: 722ac...e80
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 Fra den autoritære til den autoritative læreren. Hvordan påvirker klasseledelse læringsmiljøet? Kan dette kanskje være en ok start? Anonymkode: 722ac...e80
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 En diskursanalyse om lærerens rolle? Hvordan oppdragelse og straff var kanskje mer samfunnets syn på lærerrollen før, mens trivsel og klassemiljø er mer i fokus nå? Anonymkode: 60814...65a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Høres absolutt ut som en spennende bachelor! Som mange skriver her er det viktig å snevre inn problemstillingen din. Jeg ville også tenkt nøye gjennom hva som er en relevant problemstilling, er det egentlig så interessant å se på lærerens rolle for 100 år siden? Njaei, jeg ville nok holdt meg innenfor de siste tiårene. Jeg ville også være veldig forsiktig med å skrive om lærers rolle og disiplin av elever. Det er liksom en ikke-ting om dagen, lærere disiplinerer ikke lenger. Anonymkode: 3534d...47e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 ajarRun skrev (10 timer siden): Må du skrive det som et spørsmål? Det blir kanskje et sidespor her, men... En problemstilling i en bacheloroppgave må vel strengt tatt skrives som et spørsmål, jo. Eller? Anonymkode: fe454...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå