Gå til innhold

Feriepenger - hvordan beregnes det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er første året jeg har jobbet 100% et helt år, jeg har fastlønn og 5 ferieuker, og jeg sliter med å forstå hva jeg får utbetalt i juni. For en blir vel trukket for 5 uker av junilønnen, også får man feriepengene hvis jeg ikke har forstått feil. Også skatter en ikke av feriepengene? Si min månedslønn før skatt er 42 000,- også har jeg opptjent 56 500,- hva vil jeg da få utbetalt? På bedriftens hjemmeside står det (Månedslønn/26)*30 så altså 42000/26*30 = 48 461,- er det da det jeg jeg får utbetalt eller misforstår jeg? Jobbet bare halve året i 2020 og syntes jeg fikk så lite utbetalt i juni i fjor.

Anonymkode: 3a243...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Du får utbetalt omlag 50 000.

Utregninga er:

Månedslønn (42 000) - Lønn for de 5 ukene du har fri ((42000/26)*30) + Feriepengene

Og ja, det utbetales uten skattetrekk.

Anonymkode: 6644b...5ae

• Liker 1
Skrevet

Du vil få 12% av feriepengegrunnlaget fra 2021 pluss en vanlig månedslønn minus trekk for uttak av ferie (og denne er litt større enn vanlig månedslønn siden man har 5 uker ferie)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får utbetalt omlag 50 000.

Utregninga er:

Månedslønn (42 000) - Lønn for de 5 ukene du har fri ((42000/26)*30) + Feriepengene

Og ja, det utbetales uten skattetrekk.

Anonymkode: 6644b...5ae

newman01 skrev (1 time siden):

Du vil få 12% av feriepengegrunnlaget fra 2021 pluss en vanlig månedslønn minus trekk for uttak av ferie (og denne er litt større enn vanlig månedslønn siden man har 5 uker ferie)

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men er også usikker på hvordan man regner ut feriepengene. Jeg har allerede tatt ut 1 uke ferie i Februar. Jeg har totalt 5 uke4s ferie per år. Hvordan skal man regne ut det man får utbetalt i sommeren. Har det noe å si om man har tidlig eller sen ferie? Jeg har sen ferie fra midten av Juli til midten av August. Vil jeg da få utbetalt vanlig lønn i Juni, og feriepenger i Juli?

Anonymkode: eb765...ff5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er første året jeg har jobbet 100% et helt år, jeg har fastlønn og 5 ferieuker, og jeg sliter med å forstå hva jeg får utbetalt i juni. For en blir vel trukket for 5 uker av junilønnen, også får man feriepengene hvis jeg ikke har forstått feil. Også skatter en ikke av feriepengene? Si min månedslønn før skatt er 42 000,- også har jeg opptjent 56 500,- hva vil jeg da få utbetalt? På bedriftens hjemmeside står det (Månedslønn/26)*30 så altså 42000/26*30 = 48 461,- er det da det jeg jeg får utbetalt eller misforstår jeg? Jobbet bare halve året i 2020 og syntes jeg fikk så lite utbetalt i juni i fjor.

Ja juni første året er det jalla utbetaling.

Denne juni så får du normalt.

Dvs du får:
vanlig lønn
+ feriepenger
+ eventuelle tillegg
- ferietrekk på en månedslønn før skatt pluss omtrent 11-13tusen utenom 
og halv skatt
=utbetalt resten

Anonymkode: 98db3...a79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke ts, men er også usikker på hvordan man regner ut feriepengene. Jeg har allerede tatt ut 1 uke ferie i Februar. Jeg har totalt 5 uke4s ferie per år. Hvordan skal man regne ut det man får utbetalt i sommeren. Har det noe å si om man har tidlig eller sen ferie? Jeg har sen ferie fra midten av Juli til midten av August. Vil jeg da få utbetalt vanlig lønn i Juni, og feriepenger i Juli?

Anonymkode: eb765...ff5

Alle ferietrekk foretas på juni lønna for hele året 2022.

Anonymkode: 98db3...a79

AnonymBruker
Skrevet

For arbeidstakere som har lovbestemt krav på ferie i fire uker pluss én dag, vil feriepengene utgjøre 10,2 prosent av lønnen. Dersom arbeidstakere er omfattet av vår tariffavtale eller annen tariffavtale/avtale som gir rett til fem uker ferie, vil feriepengene utgjøre 12 prosent av lønnen.

Anonymkode: 50f82...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...