AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Håper jeg greier å forklare hva jeg tenker på en forståelig måte. Vi har datet en måneds tid og truffet hverandre fire ganger. Har stort sett daglig kontakt på sms og snap (og noen ganger insta). De dagene jeg sender han melding for å høre hvordan det går, kommentere noe vi har snakket om før eller foreslå et treff, starter han svaret med «Hei [Lise]», altså fornavnet mitt. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor, men det føles så upersonlig når han bruker navnet mitt på den måten. Jeg kaller aldri venninner eller relativt nære bekjente ved navn i meldinger. Det får meg til å tenke at han kanskje holder kontakten med flere damer, eventuelt at han bare ikke legger så mye i kontakten mellom oss. Kan godt være bare jeg tenker sånn, og at andre ikke ville reagert. Håper noen kan komme med synspunkter, for akkurat nå er jeg litt skeptisk til hele relasjonen. Anonymkode: 6e4ca...121 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Sikkert for å holde orden på datene sine 😇 Tuller litt, men det var merkelig. Anonymkode: 2b162...a61 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Det er sånn selgertype. Har nok lært på et lite kurs at det virker mer personlig å bruke fornavn hele tiden. Anonymkode: b17ba...49d 18
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Ja, det er upersonlig. Synes det er rart med folk som gjør det, men noen er bare sånn. Anonymkode: 1dae9...c8a 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Jeg tenker helt motsatt av deg. Hvis noen bruker fornavn hyppig er det en positiv ting! Anonymkode: 25105...906 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Vel, her er det motsatt. Jeg har vært sammen med en fyr i 8 måneder og han har aldri hverken skrevet eller sagt navnet mitt en eneste gang, bortsett fra på telefon en gang da vi kranglet. Dette med å skrive navnet ditt kan like godt handle om å ønske nærhet. Jeg skriver ofte navnet til folk i meldinger og det gjør jeg fordi jeg savner dem. Men jeg skriver ikke bare Hei, Ole, jeg skriver feks Hei, skjønne Ole. Det er kanskje noe med dette Hei-et i kombinasjon med navnet ditt som virker litt formelt? Nesten som å avslutte meldingen med Hilsen Lise. Anonymkode: 9e19f...009 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Det kommer helt an på navnet ditt. Heter du Gerda el noe sånt så skjønner jeg det. Men heter du Sofie, Amalie, Alexandra etc. Slike søte nydelige jentenavn. Så skjønner jeg det er fint å starte samtalen med fornavnet ditt. Anonymkode: c73f6...cc4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Jeg datet også en sånn og syns det ble så kollegialt at jeg mistet tenningen på han og endte med å dumpe han. Dumpet ikke kun derfor altså men det bidro til at jeg så flere "feil" i han som evn partner fordi den seksuelle interessen forsvant Anonymkode: eb4b9...89c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Enig. Å starte meldinger med «Hei Lise» er upersonlig og skaper avstand. Det er slik man ser i jobbsammenheng at mange gjør for å skape en fiktiv «nærhet» som i realiteten bare skaper avstand. Ikke sjelden skriver disse folkene også «Hei Lisa». Anonymkode: 409d1...14b 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Hvor gammel er han? Virker som en 50-60 + måte å skrive på 🙈 Anonymkode: 7ffb4...710 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Enig. Å starte meldinger med «Hei Lise» er upersonlig og skaper avstand. Det er slik man ser i jobbsammenheng at mange gjør for å skape en fiktiv «nærhet» som i realiteten bare skaper avstand. Ikke sjelden skriver disse folkene også «Hei Lisa». Anonymkode: 409d1...14b Fascinerende at det å bruke fornavnet til folk nå blir oppfattet som upersonlig og formelt. Hvor skal det ende? Det inderlige «kjære» blir også av de fleste i dag oppfattet som mer formelt enn den langt mer upersonlige, likegyldige og trivielle tiltalen «Hei». Veldig rart, spør du meg, men det henger kanskje sammen med det klassiske norske lynnet, der følelser gjør seg best undertrykte. De fleste skriver på toppen av det hele – og i likhet med deg – «hei» uten påfølgende komma, som i tillegg til likegyldighet og upersonlighet gir uttrykk for latskap og manglende språkbeherskelse. Men for all del, i Norge er det vel for de fleste i alle fall unaturlig å bruke fornavnet til folk i meldinger når man har datet dem i en måned. Jeg vil likevel tippe at det ikke nødvendigvis er det i alle andre kulturer, så her er det kanskje av og til grunn til å vise en liten porsjon velvilje? Anonymkode: 190e0...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 Veldig merkelig, men ikke direkte rødt flagg. Men ikke helt hvitt heller, om det er det motsatte. Vil si det er oransje. Er det også andre ting som tyder på tendenser til mandpnsplaining og hersketeknikk hadde det ikke overrasket meg, og er i så fall rødt flagg for min del. Anonymkode: 8e5e1...339 2
Daria Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Selger eller helsepersonell Noen bruker navn mye i tiltale, både skriftlig og muntlig, tror det bare er en (u)vane. Jeg (som nesten aldri bruker navn) kan irritere meg litt over det, men å tillegge det så mye vekt og betydning at man faktisk vurderer hele relasjonen på grunn av det synes jeg er ganske heftig overreagering. 2
Outlander Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 What the hell??? Seriøs, du er irritert fordi du heter "Lise" og han du har datet i en måned kaller deg "Lise"? Dere jenter lurer hvorfor det er så vanskelig å finne den rette -det er bare å lese disse trådene her på KG så får du svar lmao. 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 Du overtenker. Trenger ikke bety noe spesielt, bare sånn han kommuniserer, sikkert.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #16 Skrevet 28. mars 2022 Mannen min svarer alltid med fullt navn når jeg ringer han. Ja - han har smartphone, og nummeret mitt er lagret. Og han gjør det samme når det står "mamma" på displayet. Det er utrolig sært. Men det ødelegger ikke for at han ellers er en helt fantastisk mann. Anonymkode: 8a50d...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #17 Skrevet 28. mars 2022 Han kjenner deg jo ikke enda, det har kun gått en måned. Stusser ikke over at han bruker fornavn da. Litt mer spesielt om dere er sammen om tre år og han holder på sånn fremdeles men kjempeunormalt og sært er det ikke. Folk er forskjellige. Anonymkode: d03f9...595
ajarRun Skrevet 28. mars 2022 #18 Skrevet 28. mars 2022 Sikkert dårlig med navn og bruker det for å huske navn.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #19 Skrevet 28. mars 2022 21 minutter siden, Outlander said: What the hell??? Seriøs, du er irritert fordi du heter "Lise" og han du har datet i en måned kaller deg "Lise"? Dere jenter lurer hvorfor det er så vanskelig å finne den rette -det er bare å lese disse trådene her på KG så får du svar lmao. Pleier du å mistolke alt du leser på denne måten? Anonymkode: 12328...207 2
Outlander Skrevet 28. mars 2022 #20 Skrevet 28. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Pleier du å mistolke alt du leser på denne måten? Anonymkode: 12328...207 Tror jeg misforstår helt fullstendig her lol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå