Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Å ha tre barn i forhold til to? Jeg har lyst på en til, mannen ønsker ikke flere, og er godt fornøyd med de to vi har nå. Men jeg føler meg ikke ferdig med baby og barn og synes det er fint å være en stor familie. Men jeg vil ikke presse mannen og er egentlig litt usikker på om det bare vil bli mye mer stress, mas, tidspress med tre. Er det egentlig noen fordeler med tre barn???
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #2 Skrevet 31. oktober 2005 har tre barn, er veldig glad for det. Ekstra glede, omsorg og liv i huset.... Har to søsken selv, synes det er godt å ha mere enn en å dele gleder og sorger med.
Gjest Madeline Skrevet 31. oktober 2005 #3 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har 3 barn. Hvordan det er i forhold til 2 er jeg ikke helt sikker hva jeg skal svare på. Det er kun 17 mnd mellom de to yngste så jeg hadde to barn bare en kort periode. Det er selvfølgelig mer jobb med 3 barn og da spesielt mens de er små. Vi fikk 3 barn på 4 år og det var stritt mens det sto på, men jeg ville aldri valgt anderledes hvis jeg kunne. For meg er 3 barn helt perfekt. Barna har veldig mye glede av hverandre og har nesten alltid noen å leke med. Jeg vil gjerne anbefale deg 3 barn, men det er veldig viktig at mannen din er enig med deg. Ønsker ikke han flere barn så bør du akseptere det.Det er stort ansvar, mye jobb og utrolig mye glede med barn uansett hvor mange en har (det vet du selvfølgelig alt ). En annen ting er at det er viktig å ha tid til å kunne følge opp barna. Jo flere barn, jo mer tid går til oppfølging.
Elmat Skrevet 31. oktober 2005 #4 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Da jeg hadde fått mitt tredje barn sa jeg med et hjertesukk til en kollega: "Tre barn; galskap!". Men mine tre skjønne og aktive og etterhvert halvstore barn, er en utolig rikdom i livet vårt, og ikke minst for hverandre som vi selvfølgelig aldri ville vært foruten. Man kan kanskje si at tre barn er mye å ha, men det er ikke mye å være tre søsken i en familie. Det er absolutt mer arbeid med tre enn med to, med to hadde vi en hver når det var noe ekstra vi skulle osv, men det er bryet verdt!! Endret 31. oktober 2005 av Elmat
Gjest LoisLane Skrevet 31. oktober 2005 #5 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Jeg har fire og synes selvfølgelig tre barn var lett, utrolig lett... For å svare litt ordentlig: Det blir travlere, men jeg syntes overgangen fra ett barn til to var større enn fra to til tre. Jeg likte følelsen av å være en liten gjeng! Ikke regn med at du får samme tid til å kose deg med nummer tre, men kan hende nyter du øyeblikkene bedre? Husk at noen aldri blir ferdig med babysuget uansett hvor mange de får. Jeg skulle så gjerne gått gravid en gang til og opplevd de første månedene med et nytt lite menneske, men en trassig treåring til? En tenåring til? Det er ikke lett å bli enige om dette - det er en stor avgjørelse. Jeg skjønner deg så godt, men husk at det kan bli en belastning på forholdet både hvis han føler at du presser ham til å få et barn til og hvis du føler at du har blitt nektet å få det siste barnet du vil ha. Likevel, går dere for nummer tre blir det sikkert fint! Travelt, litt mindre oppfølging på hver enkelt, men de får mye ut av samværet med hverandre. Svært få må gi fra seg nummer tre fordi de ikke klarte det. Endret 31. oktober 2005 av LoisLane
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #6 Skrevet 1. november 2005 Jeg har tre barn og det er mye arbeid. Jeg føler meg oftere som en dårlig mor fordi jeg ikke får nok tid til hver enkelt. To går i skole og en i barnehage. De store krever mye tid med lekser og fritidsaktiviteter, og minsten får ikke halvparten så mye oppmerksomhet som han skulle hatt. Det går mye utover humøret at det blir så mye i perioder. Huset flyter over og klesvasken er høyere enn mount everest Men selvfølgelig elsker jeg barna mine over alt på jord, og det gir også mye glede. Men kan dessverre ikke legge under en stol at det er ganske hektisk. hvis din mann overhodet ikke ønsker flere barn, må du nesten respektere det, og heller prøve å kose deg ekstra mye med de to du har. Jeg merker ofte savnet etter kos og ammestunder med et skjønt lite nurk i armene, og kjenner det stikker litt når jeg er med venninner som har baby. Men jeg tror det er noe spesielt for oss kvinner da det er litt av meningen med livet vårt. Og det blir på en måte et skritt mot alderdommen og det at vi er ferdig med småbarn som mange kan ta litt tungt. Hvis du skjønner hva jeg mener. Selv om jeg kjenner savnet er det utelukket med flere barn. Min mann ønsker heller ikke flere. Nå må jeg prøve å innse at det stadiet i livet mitt er over, og heller nyte dagene som best jeg kan. Og så får jeg prøve å gi de barna jeg har den beste barndom jeg kan gi dem
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #7 Skrevet 1. november 2005 Fornuften sa at to var nok, men hjertet har bestandig ønsket 3 og det ble det. Det har jeg aldri angret på, selv om det krever mye arbeid. Men overgagnen fra 1 til 2 er mer jobb enn 2 til 3. Man har opparbeidet god erfaring, man klarer lettere å se gjennom fingrene for bagateller, man blir vel ikke så nøye på om klærne er tipp topp, man får litt hjelp av den største ungen etc, etc. Men du og mannen din må selvfølgelig være enig. Men hadde ikke jeg fått nr 3 ville jeg bestandig ha levd med at det manglet en i familien. Nå har jeg slådd meg til ro.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #8 Skrevet 1. november 2005 har hørt at med tre barn,da må alt forandres (nesten) større bil,større hjem...osv? eller er det annderledes?
LilleBille Skrevet 1. november 2005 #9 Skrevet 1. november 2005 Har hørt en del si at man alltid har ett fang for lite - hvertfall om barna er relativt tett. Og har fått en del hjertesukk fra venner og familie med tre - som alltid må sende ett barn alene - eller med andre på aktiviteter - når det kolliderer - i og med at de ikke klarer å følge tre stykker.
Gjest Madeline Skrevet 1. november 2005 #10 Skrevet 1. november 2005 har hørt at med tre barn,da må alt forandres (nesten) større bil,større hjem...osv? eller er det annderledes? ← Nei, ikke med 3. De fleste biler har plass til 5 (2 voksne og 3 barn) og alle ungene trenger ikke nødvendigvis ha eget rom. Med 4 eller flere barn kan det nok bli større problemer med hensyn til bil og gjerne også hus.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #11 Skrevet 1. november 2005 Har hørt en del si at man alltid har ett fang for lite - hvertfall om barna er relativt tett. Og har fått en del hjertesukk fra venner og familie med tre - som alltid må sende ett barn alene - eller med andre på aktiviteter - når det kolliderer - i og med at de ikke klarer å følge tre stykker. ← Jeg har to venninner som har 3 barn hver, og begge sier det samme som LilleBille. Den ene har forøvrig sagt at hun aldri hadde fått nr 3 om hun hadde valgt oppigjen. Selv om hun elsker 3 mann over alt på jord, det har ingen ting med det, men hun syns det blir for travelt.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #12 Skrevet 1. november 2005 Jeg har alltid ønsket meg to barn, helt til jeg hadde fått de to. Når jeg da skulle pakke vekk babyutstyret, stritta følelsene imot og ønsket om tredjemann kom snikende etterhvert. Jeg tenkte også som deg om hvor mye arbeid osv. det egentlig ville bli, så det var med litt skrekkblanda følelser jeg leste to streker på graviditetstesten for tredje gang. Og jeg må innrømme; det ble travelt. Fryktelig travelt og fryktelig koselig! Jeg er selv enebarn og når jeg nå ser forholdet mellom mine 3 unger smelter hjertet mitt totalt. Jeg blir nesten litt misunnelig... Kjenner en del familier med 2 barn, og synes kanskje det ser travelt ut når de er små. Men plutselig vokser barna, og da blir det plutselig lite med to. En for lite etter min mening... Det er veldig travelt når barna er små, men jeg ville aldri vært foruten det ekstra livet som en tredjemann fører med seg. Ungene har alltid en å leke med når en tredje er opptatt bl.a. Tror vi som foreldre har godt av å miste litt oversikt av og til, for det gjør vi når det kommer 3 unger i huset... Men selvfølgelig må mannen din være enig, dere går en travel tid i møte dersom dere velger 3, og da må dere få hvile på skift...og være enige om det praktiske i hverdagen...
Thomasine Skrevet 1. november 2005 #13 Skrevet 1. november 2005 Å ha tre barn i forhold til to? Jeg har lyst på en til, mannen ønsker ikke flere, og er godt fornøyd med de to vi har nå. Men jeg føler meg ikke ferdig med baby og barn og synes det er fint å være en stor familie. Men jeg vil ikke presse mannen og er egentlig litt usikker på om det bare vil bli mye mer stress, mas, tidspress med tre. Er det egentlig noen fordeler med tre barn??? ← Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at jeg selv hadde skrevet dette i søvne... Har også to skjønne, og når jeg nå pakker ned klærne som 2-åringen har vokst ut av stikker det litt i brystet når jeg tenker på at disse klærne er det noen andre som skal åpne neste gang... Sånn blir det når pappa'n ikke vil ha flere...
Gjest porselen Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Å ha tre barn i forhold til to? Jeg har lyst på en til, mannen ønsker ikke flere, og er godt fornøyd med de to vi har nå. Men jeg føler meg ikke ferdig med baby og barn og synes det er fint å være en stor familie. Men jeg vil ikke presse mannen og er egentlig litt usikker på om det bare vil bli mye mer stress, mas, tidspress med tre. Er det egentlig noen fordeler med tre barn??? ← Etter 8 år som trebarnsforelder så husker jeg ikke hvordan det var å være to-barnsforelder. De to eldste har samme kjønn og de har hatt stor glede av hverandres selskap. Jeg vil ikke påstå at det er mer arbeid med tre enn med to. Det kommer selvfølgelig an på hvor tett de kommer. Fordeler med tre i forhold til to? Nå er jeg så vant til det og synes det virker lite med to. Jeg trives som trebarnsmor.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 Tusen takk for alle gode svar! Jeg forstår at det er jobb å ha tre små mennesker i huset, men så ser jeg at alle som svarer her trives som 3-barnsmor også. Og det er det jeg tror er et viktig poeng: Når man først har fått tre barn kunne man ikke tenkt seg livet med bare to.... Mina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå