AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Legen min skal skrive en legeerklæring til NAV ang å søke ufør. Men jeg er knapt hos fastlege, og ihvertfall ikke når jeg er syk. Når jeg er syk isolerer jeg meg og syns det er pinlig, legen kan ikke gjøre noe uansett. Så hvordan skal legen skrive legeerklæring, og hva kan jeg gjøre om jeg ikke er enig i det legen skriver? Legen min ser meg bare på gode dager hvor jeg er der for dumme grunner som mannen min tvinger meg gå til legen om, som mistanke om ørebetennelse eller vondter osv. Anonymkode: 8fff2...cae
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Legen vet vel om tilstanden din uansett? Legen kan skrive en erklæring basert på tilstanden din, og hvordan en slik tilstand påvirker en person. Ingen lege vil kjenne en pasient såpass godt at de kan skrive noe dyptgående om en pasient uansett, de fleste leger har flere hundre pasienter. Anonymkode: 21a53...3d6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Vel, da må du jo beskrive dette og hvordan du har det ellers. Så kan det jo være en ide å gå til legen når du er dårlig. Både for å få dokumentert sykdommen, og fordi det kan være tilbud legen vet om som du ikke vet om som kan være hjelpsomme selvom de ikke nødvendigvis kurerer. Du kan ikke endre legeerklæringen. Anonymkode: df740...34a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Du må bestille deg time til fastlegen og beskrive det du sliter med, også kan du forvente at h*n leser i journalen din. Det har i hvertfall mine leger gjort når jeg har fått ny. Har alltid gått bra. Anonymkode: a9419...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Legen vet vel om tilstanden din uansett? Legen kan skrive en erklæring basert på tilstanden din, og hvordan en slik tilstand påvirker en person. Ingen lege vil kjenne en pasient såpass godt at de kan skrive noe dyptgående om en pasient uansett, de fleste leger har flere hundre pasienter. Anonymkode: 21a53...3d6 Dette stemmer ikke. Ja en lege kjenner ikke alle pasientene sine på dyptgående nivå men er noen kronikker og er ofte hos legen gjennom mange år så vil legen kjenne pasienten veldig godt. Anonymkode: 377a8...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Da har du et problem. For legen kan ikke lyve elle overdrive en legeerklæring. Regner med at du har vært hos ulike spesialister som da fastlegen din bruker for å lage et samlet bilde. Men status presens, hvordan du har det nå er viktig i en legeerklæring til NAV. Lurt å bestille en legetime og forklare nøye hvordan du har det og hvorfor du ikke tar kontakt i dårlige perioder. Anonymkode: 14ea6...51f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Legen min skal skrive en legeerklæring til NAV ang å søke ufør. Men jeg er knapt hos fastlege, og ihvertfall ikke når jeg er syk. Når jeg er syk isolerer jeg meg og syns det er pinlig, legen kan ikke gjøre noe uansett. Så hvordan skal legen skrive legeerklæring, og hva kan jeg gjøre om jeg ikke er enig i det legen skriver? Legen min ser meg bare på gode dager hvor jeg er der for dumme grunner som mannen min tvinger meg gå til legen om, som mistanke om ørebetennelse eller vondter osv. Anonymkode: 8fff2...cae Men så lenge NAV har åpnet opp for at du kan søke uføretrygd så må du ha fått dokumentasjon fra fra noen spesialister som du har vært innom oppi gjennom årene. Anonymkode: 377a8...2ca
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Har veilederen din på NAV åpnet for å søke ufør da? Og jeg går utfra du har spesialisterklæringer? Anonymkode: 13779...45d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Er du på jobb da? Hvis du kan gå på jobb så trenger du vel ikke hjelp av legen. Men hvis du skal søke ufør så er du vel borte fra jobb. Hvordan har du havnet der uten å ha kontakt med lege? Har du en diagnose som gjør deg ufør så forholder vel legen seg til det, og har ikke behov for personlig analyse av deg. Anonymkode: 08d73...423
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Da jeg trengte legeerklæring for å søke ufør var legen min permittert, så vikaren måtte skrive den. Jeg hadde aldri truffet vikaren før. Vi fylte ut legeerklæringen sammen, slik at jeg selv fikk beskrive hvordan jeg opplevde helsen min. I tillegg brukte han journalen, som viste at problemene var langvarige. Det må ha fungert, for nav-veileder var mye mer positiv til ufør etterpå. Det virket som om hun innså at jeg faktisk var veldig syk, men bare veldig flink til å bygge en fin fasade for kortere tid (mot en høy pris). Og ærlig talt, jeg har brukt hele livet på å fremstå frisk, jeg burde ha ganske god trening. Anonymkode: 2e85b...ba2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Legen vet vel om tilstanden din uansett? Legen kan skrive en erklæring basert på tilstanden din, og hvordan en slik tilstand påvirker en person. Ingen lege vil kjenne en pasient såpass godt at de kan skrive noe dyptgående om en pasient uansett, de fleste leger har flere hundre pasienter. Anonymkode: 21a53...3d6 Det stemmer ikke, de som er en del hos lege med sykdom blir etterhvert godt kjent. Ble faktisk overrasket over hva fastlegen min visste om meg da han skulle skrive henvisning til psykisk helsehjelp, jeg hadde kun vært der for oppfølging av rent somatiske sykdommer som stoffskifte og gynting. Anonymkode: 3675f...edc 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fikk ny lege akkurat da jeg skulle søke ufør. Han hadde satt seg inn i saken min før jeg kom til timen. Nå var jeg heldig siden han er spesialist. Han sa at nå måtte dette ta slutt sånn jeg ble behandlet. Han hadde lest noe av brevene jeg hadde fått fra Nav og var ganske rysta. Føler legen har tatt meg på alvor og har fått mye hjelp. Anonymkode: 27d10...1b5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Har du vært hos noen andre leger da? Spesialister? For de skriver jo epikrise som blir sendt til din fastlege. Anonymkode: e02bf...13e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå