Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom tilbake i jobb i desember etter svangerskapspermisjon, og forholdene på jobb er beintøff med en bruker som er psykisk ustabil og som utagerer med vold og psykisk vold hele tiden. Brukeren står på venteliste for overflytting til psykisk spesialtilpasset helsevern. 

Jeg jobber som vernepleier og blir satt på han hver vakt.. Har opplæring på 3 stk andre, men de er det alltid noen andre som tar fordi de er lette og krever ikke så mye utdanning og kompetanse så de er «enkle» å sette til en assistent. Nå er jeg psykisk utslitt etter å ha blitt slått, ropt til, kloret og testet på alle måter. 

Tok opp for en måned siden at jeg ønsket å jobbe med flere, men hørte ikke noe mer. Så sendte jeg Mail til leder og sa tydelig ifra at nå må jeg nesten få opplæring på noen andre fordi jeg begynner å bli sliten. 

Tok det opp foran flere på jobb, og noen støttet meg mens andre nesten pratet meg imot og mente jeg var nærmest urimelig som ikke ville jobbe på samme bruker.. Selv går de på forskjellige brukere gang på gang.. Han ene på jobb sa at han forsto ikke hva jeg mente fordi han ønsket å gå mer på min bruker, men som jeg sa det forstår jeg når han aldri får på han.. Poenget er at det virker som om de på jobben vil at jeg skal ta brukeren og de driter i hvor sliten jeg er. Når jeg begrunner det med at jeg ønsker mer variasjon og at jeg ønsker mer faglig læring så blir nesten noen bare frekke mot meg.. 

Hvorfor er de slike mot meg.. Er det grunn til å gå videre med dette? 

Anonymkode: 8ac35...5fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å snakke med verneombud på arbeidsplassen, evt. tillitsvalgt. Dette bør være en sak de kan bistå deg i. 

Anonymkode: 107e0...193

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Glemte å si at jeg jobber mange kvelder og jeg jobber i bolig for PU. Trives godt, men er veldig sliten. Brukeren jeg jobber med «sliter» ut personale og folk er ut til å være overlykkelig for at jeg tar brukeren så de selv kan slippe. 

Selv sitter de på felles og drikker kaffe og vitser, mens jeg blir sittende isolert med denne voldelige brukeren på et rom alene fordi brukeren skal skjermes for andre. Jeg får ingen sosial arbeidshverdag og belastningen blir enorm. 

Kjenner også at jeg sover dårlig, har begynt å bli deprimert og at jeg er veldig sint. Har også blitt fortere sliten på hjemmebane.. 

På jobb er jeg en ja person.. Men føler jeg blir utnyttet slik at andre kan slappe av å være med de «enkle» brukerne. 

Et problem til er at jeg føler meg ikke hørt når jeg snakker. Jeg har samme utdanning som flere, men mange snakker over meg på jobb, spesialist er det ei som er 8 år yngre enn meg, som ikke har barn som meg, men som tror hun kan alt om alt. Hun er på en måte en selvutnevnt leder og hun er veldig slitsom. Ofte irettesetter hun meg og ofte tar hun arbeidsoppgaver ifra meg. 

Jeg er veldig flink i jobben min og er kjent for å ha en veldig rett fram måte å jobbe på som er veldig effektiv. Jeg kommer godt overens med de fleste, men dette er noe som noen prøver å utnytte føler jeg. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Anbefaler deg å snakke med verneombud på arbeidsplassen, evt. tillitsvalgt. Dette bør være en sak de kan bistå deg i. 

Anonymkode: 107e0...193

Verneombud er sykmeldt. 

Har sendt mail til leder, men har ikke fått datoer for opplæring på nye. Makter ikke en vakt til i dag på denne brukeren. 

Bør jeg ringe lederen min å si ifra? 

• Liker 6
  • Hjerte 11
Skrevet

Ja, ring lederen din, og si at du krever å få jobbe med andre brukere, ikke bare denne ene. Forklar hvorfor, at dette sliter deg ut. En så tøff bruker bør rulleres på, slik at alle får tatt sin tørn med han. Du kommer til å ende opp sykemeldt om ikke dette endrer seg. 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Verneombud er sykmeldt. 

Har sendt mail til leder, men har ikke fått datoer for opplæring på nye. Makter ikke en vakt til i dag på denne brukeren. 

Bør jeg ringe lederen min å si ifra? 

Da snakker du med legen din og får sykemeldt før det blir for gale. Og så prøver å du å skrive/ringe til lederen din og si fra! 

Anonymkode: edcd5...266

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Men hvorfor er det slik at de andre på jobb sier imot meg når jeg sier at jeg er sliten og ønsker en annen bruker? 

AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg faktisk ha sykmeldt meg. 

Anonymkode: 4dcb6...564

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen 

Har kveldsvakt i kveld og jeg gruer meg allerede. Er utslitt av å være med vedkommende. Fra kl 15-22 går det på å stange hode i veggen med en veldig alvorlig psykisk syk bruker. Må i tillegg bruke tvang ofte uten at vi har vedtak på det. Ble her en dag forsøkt slått med saks, samt ble vitne til at brukeren raserte hele badet!! 

Er helt tom

De andre hjelper meg aldri eller avlaste meg

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt ut som min jobb, er dette i Oslo? 

Anonymkode: 1c725...af9

Skrevet

Bedre å sykemelde seg nå enn å bli langtidssykemeldt senere. Ledelsen må forstå hvor belastende det er og det gjør de kun om du sykemelder deg.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres helt ut som min jobb, er dette i Oslo? 

Anonymkode: 1c725...af9

Dette kan jo TS hverken avkrefte eller bekrefte da det blir for gjenkjennelig, og brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: 9d9cc...0de

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ringte leder nå og han er overfylt med andre oppgaver. 

Han sa han forsto mitt problem fordi alle vet at jeg er flink med bruker! Men, jeg kan ikke sliter meg ut mer. 

Han sa han skulle se på det men ar det tok litt tid fordi leder har veldig mange andre oppgaver akkurat nå. Han er faktisk overbelastet med helt syke utfordringer så jeg synes veldig synd på han. 

Men da vet jeg at jeg igjen må jobbe på vedkommende i kveld.. Klarer det faktisk ikke! 

Kan ikke si hvor i landet dette er. Må tenke på taushetsplikten!

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du skriver avviksmelding hver gang brukeren utagerer og bruker vold. Det er veldig viktig!

Anonymkode: a2669...f91

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg håper du skriver avviksmelding hver gang brukeren utagerer og bruker vold. Det er veldig viktig!

Anonymkode: a2669...f91

Ja! 

Har skrevet 112 avvik på 1 måned! 

• Liker 10
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her igjen 

Har kveldsvakt i kveld og jeg gruer meg allerede. Er utslitt av å være med vedkommende. Fra kl 15-22 går det på å stange hode i veggen med en veldig alvorlig psykisk syk bruker. Må i tillegg bruke tvang ofte uten at vi har vedtak på det. Ble her en dag forsøkt slått med saks, samt ble vitne til at brukeren raserte hele badet!! 

Er helt tom

De andre hjelper meg aldri eller avlaste meg

Sykemelding blir det eneste rette her når leder ikke hører på deg.

Anonymkode: 27328...7d1

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kom tilbake i jobb i desember etter svangerskapspermisjon, og forholdene på jobb er beintøff med en bruker som er psykisk ustabil og som utagerer med vold og psykisk vold hele tiden. Brukeren står på venteliste for overflytting til psykisk spesialtilpasset helsevern. 

Jeg jobber som vernepleier og blir satt på han hver vakt.. Har opplæring på 3 stk andre, men de er det alltid noen andre som tar fordi de er lette og krever ikke så mye utdanning og kompetanse så de er «enkle» å sette til en assistent. Nå er jeg psykisk utslitt etter å ha blitt slått, ropt til, kloret og testet på alle måter. 

Tok opp for en måned siden at jeg ønsket å jobbe med flere, men hørte ikke noe mer. Så sendte jeg Mail til leder og sa tydelig ifra at nå må jeg nesten få opplæring på noen andre fordi jeg begynner å bli sliten. 

Tok det opp foran flere på jobb, og noen støttet meg mens andre nesten pratet meg imot og mente jeg var nærmest urimelig som ikke ville jobbe på samme bruker.. Selv går de på forskjellige brukere gang på gang.. Han ene på jobb sa at han forsto ikke hva jeg mente fordi han ønsket å gå mer på min bruker, men som jeg sa det forstår jeg når han aldri får på han.. Poenget er at det virker som om de på jobben vil at jeg skal ta brukeren og de driter i hvor sliten jeg er. Når jeg begrunner det med at jeg ønsker mer variasjon og at jeg ønsker mer faglig læring så blir nesten noen bare frekke mot meg.. 

Hvis du har mest kompetanse så er det vel naturlig at du er den som kan håndtere en slik bruker. Har du mest kompetanse får du mest lønn. Det er vel til netopp slike situasjoner man ansetter folk med høyere kompetanse??? 

Anonymkode: f4853...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt absurd ut. Jeg jobber også i helsevesenet, og der har vi strenge rutiner for rullering av krevende pasienter. Jeg hadde bare nektet i kveld på jobb. Ta en annen bruker og si til kollegene dine at «det normale i helsevesenet i slike situasjoner er å rullere, og det forholder du deg til». Så får de bare bli sure eller whatever. Jeg hadde ALDRI godtatt det der. 

Anonymkode: f8a0a...1a1

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du er sikkert ansatt i kommune,der har de stort sett udugelige mellomledere som aldri ville fått jobb i privat næringsliv. Mitt råd til deg er å gjøre som altfor mange andre, gå å sykmelde deg, grunnen kan du si er psykisk belastning. Å gå i lengre tid i slike vakter er meget belastende psykisk,så legen må bare akseptere det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte med det sykemeldingstullet! TS er IKKE syk, så her må hun faktisk heller oppfordres til å stå opp for seg selv.

TS, vi jobber i samme bransje og jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. 

Det jeg gjorde da det begynte å koke over, var at jeg dro tidligere på jobb, åpnet vaktboka og endret på fordeling av brukere selv. Se hvem du jobber med og sett den mest egnede kollegaen din på denne brukeren. Blir det noen spørsmål eller diskusjon ved vaktskifte, så står du på ditt! Si at du kommer ikke til å gå på denne brukeren i dag, så da må de finne ut av det seg imellom.

Du kan eventuelt ta kontakt med legen din og be om hjelp til å ytre behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, for å unngå sykemelding.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette høres helt absurd ut. Jeg jobber også i helsevesenet, og der har vi strenge rutiner for rullering av krevende pasienter. Jeg hadde bare nektet i kveld på jobb. Ta en annen bruker og si til kollegene dine at «det normale i helsevesenet i slike situasjoner er å rullere, og det forholder du deg til». Så får de bare bli sure eller whatever. Jeg hadde ALDRI godtatt det der. 

Anonymkode: f8a0a...1a1

Det er ikke alltid det er det "normale" i helsevesenet nei!? Veldig mange brukere, spesielt PU, takler dårlig at man rullerer. De fungerer best med færrest mulig ansatte med seg.

Det sagt, så må det finnes en langt bedre team-model enn det vi får beskrevet av TS her..

Anonymkode: b5a71...52b

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så sendte jeg Mail til leder og sa tydelig ifra at nå må jeg nesten få opplæring på noen andre fordi jeg begynner å bli sliten.

Å sende en mail er lurt for å sikre notoriatet, men jeg ville bedt om et møte med leder hvor du kan ta opp problemstillingen din. Det er ofte en god del som forsvinner "mellom linjene" når man skriver mailer osv, som blir mer tydelig i et møte.

I forkant av møtet kan du gjerne sende lederen din en liste med talking points du vil ta opp. På den måten får du både frem alt du vil ha sagt, OG lederen får tid til å sette seg inn i problemstillingene dine.

I dette møtet ville jeg ikke fokusert på hva alle de andre gjør/ikke gjør, men heller argumentert for hvorfor det ikke er levelig at du skal ha et 100% ansvar for denne brukeren hver gang du er på jobb. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...