AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Hun er 7 mnd gammel og ekstremt gira. Bare spreller og herjer overalt, det er nesten blitt umulig å skifte bleie og få på henne klær (bruker ca en halvtime på disse to tingene og må finne veldig kreative løsninger for å få på den bleia). Stellebordet er oppå vaskemaskinen og hun snur seg rundt og krabber og river ut alle ledninger hun får tak i. Hun er gira hele dagen ellers også. Når jeg plukker henne opp er det å snu seg rundt og vikle seg ut av armene mine på de merkeligste måter. Når hun våkner på morgenen krabber hun rundt i hele senga og hyler og holder på. Det er ikke snakk om noe rolig kos, nei! Men herjing, ja, det liker hun! Hun er veldig kontaktsøkende med alle mennesker, men det er mange måneder siden hun kunne sitte/ligge og se mot meg og at det var spennende nok at jeg f.eks. sang en sang. Hvis jeg skal holde oppmerksomheten hennes under én sang må jeg gjøre masse armbevegelser og dramatisere hvordan jeg synger. Men hun kan ligge og leke lenge for seg selv på gulvet med lekene sine. Spise på ting, riste på dem, og banke mot gulvet. Det er ok å sitte i vippestol når jeg er i dusjen, hvis hun har en leke å tygge på. Hun kan også sitte i stolen sin og se på robotstøvsugeren som kjører. Da sitter hun og bare ser på, men det er aldri noe annet hun bare kan "se" på. Alltid ut og utforske og sprelle og herje. Er det vanlig at babyer på 7 mnd er så gira? Eller har hun adhd? Litt tidlig å si kanskje, men vi mammaer blir jo bekymra😅😅 Anonymkode: e9042...03f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Høres ut som en helt vanlig baby som vil opp og fram Anonymkode: a25b6...a22 15
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Det høres ut som en helt vanlig baby, ADHD kan ikke diagnostiseres før de er nærmere skolealder, og aller helst senere. Anonymkode: dfa9c...7d9 5
AprilLudgate Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Umulig å si før hun er endel eldre - men hun høres egentlig normalt aktiv ut. Bortsett fra: mener du bokstavelig talt at det går 1,5 time å bytte ei bleie+kle på en baby? 😅 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Helt vanlig! Har det slik som du beskriver her hjemme. Finn noen leker hun kan holde seg opptatt med på stellebordet. Tissebleier kan skiftes stående hvis hun kan stå, som det hørtes ut som. Da går det som oftest mye fortere. Jeg kler på babyen her foran barne tv hvis det er for mye kaving, da sitter han/hun stille lenge nok. Virker som babyen din er nysgjerrig på livet! Bare positivt egentlig! Anonymkode: df522...2c3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Bra å høre at hun er normal😅 Fløff skrev (1 time siden): Umulig å si før hun er endel eldre - men hun høres egentlig normalt aktiv ut. Bortsett fra: mener du bokstavelig talt at det går 1,5 time å bytte ei bleie+kle på en baby? 😅 Mente selvfølgelig en halvtime, hehe! Men dét er ikke en overdrivelse😅 Anonymkode: e9042...03f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helt vanlig! Har det slik som du beskriver her hjemme. Finn noen leker hun kan holde seg opptatt med på stellebordet. Tissebleier kan skiftes stående hvis hun kan stå, som det hørtes ut som. Da går det som oftest mye fortere. Jeg kler på babyen her foran barne tv hvis det er for mye kaving, da sitter han/hun stille lenge nok. Virker som babyen din er nysgjerrig på livet! Bare positivt egentlig! Anonymkode: df522...2c3 Lurt, bør ha noen leker stående ved stellebordet. Hun kan ikke stå enda, men bruker av og til up and go bleier, så det går litt fortere å få på Hilsen TS Anonymkode: e9042...03f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Sikkert normalt, men det er ikke så unormalt at den dagen man sitter med barnet på utredning at man kjenner igjen alle trekk fra tidlig stadie i livet, noen helt fra svangerskapet. Så, diagnose eller ikke, det er uansett ikke noe du får gjort noe med på noen år. Nyt en sunn frisk fysisk aktiv krabat. Du får mest sannsynlig noen livlige år foran det og ja, det mente jeg positivt! Hilsen mamma til et barn med diagnoser. Anonymkode: 68e67...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 Veldig mange små barn har symptomer på ADHD. Dette skyldes en umoden hjerne, og er helt normalt. Vanligvis blir det bedre mot skolealder. For å gjøre stellesituasjonen enklere må du gi henne noe å fokusere på, f.eks en uro i taket. Du kan også gjøre det til en vane å ta noen regler eller sanger ved stellebordet. Anonymkode: f14c3...198 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Helt vanlig at barn i den alderen beveger seg hele tiden og er ekstremt rastløse og nysgjerrige. Det varer en stund, så det er bare å stålsette seg. Trøsten er at du helt sikkert blir god på rutiner og løsninger etterhvert. Kan barnet stå? Da kan du skifte bleie stående. Det måtte vi begynne med da barnet var 9-10 mnd her, for da var det så mye sprelling at det ikke var mulig å både holde fast og skifte hvis man ikke var to. Anonymkode: 8adf6...d02
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 Min er lik! Helt vanlig. Du, vær glad hun er så frisk og rask! Min ble født med komplikasjoner og det var muligheter for at han kunne fått lav utholdenhet og at han fort ble slapp. Slik ble det heldigvis ikke, han er høyt og lavt og ligger egentlig bare rolig når han sover. Jeg priser meg lykkelig over å ha en så superfrisk og aktiv gutt. Det er jo bare bra!! Anonymkode: 502b6...4ee
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Helt vanlig at barn i den alderen beveger seg hele tiden og er ekstremt rastløse og nysgjerrige. Det varer en stund, så det er bare å stålsette seg. Trøsten er at du helt sikkert blir god på rutiner og løsninger etterhvert. Kan barnet stå? Da kan du skifte bleie stående. Det måtte vi begynne med da barnet var 9-10 mnd her, for da var det så mye sprelling at det ikke var mulig å både holde fast og skifte hvis man ikke var to. Anonymkode: 8adf6...d02 Ha ha samme her. Hvis jeg er alene med han nå og skal skifte bæsjebleie må jeg bare ta han i dusjen. Ikke sjans å få skiftet alene uten at det blir avføring overalt. Og alle bleier skiftes stående i full motstand. Bukser lirkes på mens han kryper og samme med sokkene. Det er komisk og slitsomt om hverandre 😃 Anonymkode: 502b6...4ee
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 Ser det er noen måneder siden dette innlegget ble skrevet. Jeg har nå en baby på 7mnd (mitt 3' barn) og jeg kjenner meg så ENORMT igjen. Etter å ha hatt to forholdsmessig rolige barn har jeg nå et barn som ikke har hatt to i kroppen hele sitt liv! - det startet som et pangskudd da pjokken ble lagt blodig på magen. Har ikke roa i det hele tatt, stadig et eller annet bein i kroppen i bevegelse og blir aldri stimulert nok. Vi bærer og bærer og er sykemeldt på 3' måneden fordi baby krever så mye (sover omtrent ikke på dagtid, og urolig hele natten). Veldig spent på hvordan det utviklet seg og hvordan dere har det i dag? 🙈 Anonymkode: 2e6fc...4bb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ser det er noen måneder siden dette innlegget ble skrevet. Jeg har nå en baby på 7mnd (mitt 3' barn) og jeg kjenner meg så ENORMT igjen. Etter å ha hatt to forholdsmessig rolige barn har jeg nå et barn som ikke har hatt to i kroppen hele sitt liv! - det startet som et pangskudd da pjokken ble lagt blodig på magen. Har ikke roa i det hele tatt, stadig et eller annet bein i kroppen i bevegelse og blir aldri stimulert nok. Vi bærer og bærer og er sykemeldt på 3' måneden fordi baby krever så mye (sover omtrent ikke på dagtid, og urolig hele natten). Veldig spent på hvordan det utviklet seg og hvordan dere har det i dag? 🙈 Anonymkode: 2e6fc...4bb Hva mener du med urolig om natten? Hvorfor er dere begge hjemme pga dette? Høres jo helt normalt ut. Min sove kun 30 min på dagen om gangen og ligger ikke alene, krever oss konstant og har vært i armene våres dag og natt siden fødsel. Er det ikke sånn det er å ha baby da? Hvordan skal det ellers være? Anonymkode: e557a...1df 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #15 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du med urolig om natten? Hvorfor er dere begge hjemme pga dette? Høres jo helt normalt ut. Min sove kun 30 min på dagen om gangen og ligger ikke alene, krever oss konstant og har vært i armene våres dag og natt siden fødsel. Er det ikke sånn det er å ha baby da? Hvordan skal det ellers være? Anonymkode: e557a...1df Dette er min første, det er derfor jeg spør, vet ikke hvordan det "skal være". Anonymkode: e557a...1df 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #16 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 8.35): Hun er 7 mnd gammel og ekstremt gira. Bare spreller og herjer overalt, det er nesten blitt umulig å skifte bleie og få på henne klær (bruker ca en halvtime på disse to tingene og må finne veldig kreative løsninger for å få på den bleia). Stellebordet er oppå vaskemaskinen og hun snur seg rundt og krabber og river ut alle ledninger hun får tak i. Hun er gira hele dagen ellers også. Når jeg plukker henne opp er det å snu seg rundt og vikle seg ut av armene mine på de merkeligste måter. Når hun våkner på morgenen krabber hun rundt i hele senga og hyler og holder på. Det er ikke snakk om noe rolig kos, nei! Men herjing, ja, det liker hun! Hun er veldig kontaktsøkende med alle mennesker, men det er mange måneder siden hun kunne sitte/ligge og se mot meg og at det var spennende nok at jeg f.eks. sang en sang. Hvis jeg skal holde oppmerksomheten hennes under én sang må jeg gjøre masse armbevegelser og dramatisere hvordan jeg synger. Men hun kan ligge og leke lenge for seg selv på gulvet med lekene sine. Spise på ting, riste på dem, og banke mot gulvet. Det er ok å sitte i vippestol når jeg er i dusjen, hvis hun har en leke å tygge på. Hun kan også sitte i stolen sin og se på robotstøvsugeren som kjører. Da sitter hun og bare ser på, men det er aldri noe annet hun bare kan "se" på. Alltid ut og utforske og sprelle og herje. Er det vanlig at babyer på 7 mnd er så gira? Eller har hun adhd? Litt tidlig å si kanskje, men vi mammaer blir jo bekymra😅😅 Anonymkode: e9042...03f Øh, ja... de skal jo ikke ligge stille og høre på en sang hele livet? Tror mine var rolige i kanskje 3 mnd, men derfra var det full rulle med åling, krabbing, gåing, løping... akkurat startet skole her, absolutt ingen tegn til adhd, bare topp utvikling. Over snittet god i turning skal sies, så hun har alltid vært sterk i kroppen og hatt meget god kroppskontroll. Kanskje fordi hun alltid har likt å være i bevegelse. Husk at barn ikke er laget for å sitte stille! De er skapt for bevegelse! Ikke let etter ting som distraherer, la henne bevege seg og holde på, de må det for å få den fysiske utviklingen de skal ha. Barn har ingenting å gjøre foran hverken skjerm elle robotstøvsuger fordi vi synes det er digg at de sitter i ro. De må få utfolde seg. Anonymkode: cf9de...7a0
Tuppeluri Skrevet 13. september 2022 #17 Skrevet 13. september 2022 Helt helt normalt og ingenting å bekymre seg over. Selv om det er et slit å måtte aktivisere babyen til alle døgnets tider, så er det bare sånn det er for noen. Noen har rolige unger, andre har ikke. Jeg har en speedy gonzales hjemme, han har dog "roet" seg hakke ned og leker noen ganger rolig med lekene sine, eller kikker i en bok, men det er sjeldent. Klatrer på alt, hiver leker rundt, løper etter kattene, løper etter oss , hopper oppå oss, krabber i mellom beina våre når vi går. Skal pelle på absolutt alt, bleieskift er ofte et helvete. Vil ikke sitte på potta heller til min store frustrasjon, skulle så gjerne fått 2åringen ut av bleier snart. ADHD er noe de utreder for på barneskolen, diagnosen er mer enn bare hyperaktivitet, det handler også om dårlig konsentrasjon og fokus evne. Å sånt kan man ikke diagnosere babyer med, for de eier sjeldent fokus eller konsentrasjon til noe 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #18 Skrevet 13. september 2022 Min nevø var HYPER fram til 1.5 års alderen. Nå som 4 åring er han veldig rolig og kan sitte stille leeenge. Viktig å huske at normal spennet er såååå utrolig stort,og heller glede seg over aktiv og nysgjerrig baby! De oppdager mer av verden og trener masse på motorikk. Småbarn som begynner å gå og krabbe mer leker tumlelek og det er veldig bra for de! Anonymkode: 64e46...904 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #19 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er min første, det er derfor jeg spør, vet ikke hvordan det "skal være". Anonymkode: e557a...1df Oj, dette hørtes veldig intenst ut, ang søvn Max 30 min av gangen.. Har fått denne forklaringen rundt hvor mye baby optimalt skal sove -selvfølgelig er det individuelle forskjeller men ja…. Hvor gammel er din baby? Anonymkode: e8713...615 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #20 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ser det er noen måneder siden dette innlegget ble skrevet. Jeg har nå en baby på 7mnd (mitt 3' barn) og jeg kjenner meg så ENORMT igjen. Etter å ha hatt to forholdsmessig rolige barn har jeg nå et barn som ikke har hatt to i kroppen hele sitt liv! - det startet som et pangskudd da pjokken ble lagt blodig på magen. Har ikke roa i det hele tatt, stadig et eller annet bein i kroppen i bevegelse og blir aldri stimulert nok. Vi bærer og bærer og er sykemeldt på 3' måneden fordi baby krever så mye (sover omtrent ikke på dagtid, og urolig hele natten). Veldig spent på hvordan det utviklet seg og hvordan dere har det i dag? 🙈 Anonymkode: 2e6fc...4bb Heisann! Ts her. Leste HI igjen, og må si at ting har blitt littegrann bedre. Hun er 1 år nå, og kan sitte alene og konsentrere seg om noen leker eller bøker i noen minutter. Akkurat nå sitter hun f.eks. og hører på musikk fra sånn musikkbok. Hun kan sitte og gjøre dette i 3-4 minutter sikkert, så vil si dette er en forbedring fra 5 mnd siden! Hun kan også sitte og kose seg med maten, og på en god dag ligger hun i armkroken min når jeg leser bok for henne (dette er et stort fremskritt, og veldig kos når det går! For 1 mnd siden lå hun der max 1 minutt før hun skulle ut og farte). Hun er også rolig når hun er trøtt og jeg bærer henne i søvn! Det er fortsatt litt stress med bleieskift og påkledning, men vi øver på å ligge på ryggen under bleieskift (det er mye vanskeligere å stå). Bruker kanskje 20min på å skifte bleie og ta på klær, så det er absolutt et framskritt! Men har fått kommentarer fra andre at hun er unormalt sprellete når man kler på henne.. bl.a. fra min mor som har jobbet i barnehage. Hun hadde ikke vært borti noen det var så vanskelig å kle på😅 men tror det er fordi hun syns det er kjedelig! Så nå tenker jeg mer at hun er normalt aktiv, kanskje en litt rastløs type, særlig når hun er ubekvem eller kjeder seg. Men innafor normalen😅 Anonymkode: e9042...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå