Gå til innhold

Er det vanlig at hunder kaster opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat hatt en runde med oppkast, veterinær og spesialfor, etter at hunden vår begynte å spy om natten. De fant egentlig ingenting galt. Det har vært bra i noen uker nå, men i går kveld spydde hun flere ganger igjen. Mistenker at det er fordi hun spiste litt tang da vi var i fjæra tidligere på dagen, men vanskelig å være sikker.

Vi snakker litt med andre som har hun, primært kompiser av samboeren min, og de later til å ha et utrolig avslappet forhold til at egen hund spyr. Litt sånn «åja, den gjorde det», og jeg begynner å lure på om det kanskje er vi som stresser for mye med det.

Er det vanlig at hunder spyr med jevne mellomrom?

Anonymkode: 72f03...011

Skrevet

Nei, jeg mener det ikke er vanlig. Mine kaster opp om de har spist noe ute de ikke tåler, om de får medisin de ikke tåler eller mat de ikke tåler. 

F.eks. hadde jeg en ganske syk hund en gang som daglig fikk medisin på sen ettermiddag i litt VOM. Det gikk fint, men plutselig begynte han å kaste opp på natta. Vi fant ikke ut av hvorfor, trodde kanskje han reagerte på medisinen. En dag hadde jeg ikke VOM og ga ham medisin i leverpostei isteden. Den natten kastet han ikke opp. Jeg skjønte da at det var VOM han kastet opp av. Vi hadde gått over fra en av VOM-variantene til en annen, uten at jeg hadde tenkt over at det kunne ha noe å si. (vi hadde for øvrig jevnlig kontakt med veterinær)

AnonymBruker
Skrevet

Kan ligge noe i magesekken som irriterer, plutselig kommer det opp og de er ferdige med det. Ting de har spist som ikke er fordøyelig , ufordøyde beinbiter etc etc.  Skjedd med mine noen ganger.  Men ganske vanlig at de spyr egentlig. Så lenge den er frisk og bare spyr uten at den framstår syk så bryr jeg meg ikke om det

Anonymkode: 26568...0a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår hund gulper noen ganger på natta, litt beinrester som ikke har blitt tygd ordentlig, eller hvis hun ikke har spist på en stund. Kan være tegn på fremmedlegeme lenger ned hvis hunden spyr konstant og ikke spiser.

Anonymkode: d58a6...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min brekker seg og spyr litt dersom han spiser litt gress når vi er ute på tur. Ellers hender det at han brekker seg litt av og til, men ikke skikkelig oppkast og heller ikke gjentakende.

Anonymkode: ff2d7...ac0

Skrevet

Hvordan er spyet? Er det mat eller noe i det, eller gult/blankt skum? 

Dette gule skummet betyr vanligvis at magen er tom og gallen forårsaker irritasjon i magen. Så da hjelper det å gi litt mat på kvelden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det et gul væske/skum som kommer opp, så er det tom mage syndrom. Da hjelper det å gi en liten neve med mat rett før dere legger dere og litt når dere står opp. Mine kan kaste opp magesyre tidlig på morgenen nå og da, og ofte har det sammenheng med om de har fått tygga litt bein på ettermiddagen/kvelden.

Begge mine gikk gjennom en periode når de var små, hvor de kastet opp magesyre tidlig på morgenen. Jeg ga de begge mat før leggetid og når vi sto opp, og da sluttet det. Etter en stund kunne jeg slutte å gi de noe på kvelden og morgenen. Nå skjer det bare i ny og ne at de kaster opp på morgenen

Anonymkode: 04d6b...e91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, MissPierce said:

Hvordan er spyet? Er det mat eller noe i det, eller gult/blankt skum? 

Dette gule skummet betyr vanligvis at magen er tom og gallen forårsaker irritasjon i magen. Så da hjelper det å gi litt mat på kvelden. 

Det varierer litt. Hun får mat både morgen, ettermiddag og kveld, så det er sjeldent hun er helt tom i magen tror jeg.

Selve årsaken er nok sammensatt og litt ulik fra gang til gang, og vi får oppfølging av veterinær. Jeg lurte først og fremst på hvor vanlig det er, og hvordan dette oppleves av andre hundeeiere.

Anonymkode: 72f03...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...