AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jeg er gravid for 3. gang, og skal føde om få uker. Og har egentlig sett for meg/tatt som en selvfølge at jeg skal være på barsel frem til etter screeningprøven er tatt, altså 48 timer etter fødsel, men etter fredagens episode av Nytt på nytt virket det ikke som om det er noe alternativ lenger dersom en er frisk. Jeg tenker for min del også at det er litt for å komme til hektene før vi skal hjem å starte livet med 3 barn. Må en nå ha en gyldig grunn for å bli på barsel et par dager? Skal føde i Skien, og har selv jobbet ved barselavdelingen der tidligere, noen år siden, men da var praksis (så lenge det var plass) at en ble så lenge en følte behov. Anonymkode: 018c8...58f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Mulig det er annerledes for førstegangsfødende, men jeg fikk være i 3 døgn etterpå. Mulig det kan ha noe å si at jeg fødte en helg også? De spurte meg også hvor lenge jeg hadde lyst til å være der. Anonymkode: 8dbab...58e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mulig det er annerledes for førstegangsfødende, men jeg fikk være i 3 døgn etterpå. Mulig det kan ha noe å si at jeg fødte en helg også? De spurte meg også hvor lenge jeg hadde lyst til å være der. Anonymkode: 8dbab...58e Godt å høre, med første var jeg en uke, men det var på grunn av infeksjon, var i hvert fall 2 dager med nr. 2 men det var fordi hun hadde gulsot. Har slitt med amming de to andre gangene så håper det kan være en gyldig grunn til å ikke bli kastet ut 6 timer etter fødsel.. Anonymkode: 018c8...58f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Er ikke det litt avhengig av sykehusets praksis? Anonymkode: 42871...c45 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 I Skien blir du ikke sendt hjem før nyfødtscreening er tatt såfremt du ikke har et ønske om det selv. Anonymkode: b2881...53e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fødte nummer to på torsdag og ville gjerne forlate barsel på fredag. Jordmor og barnepleiere virket overrasket og syntes det var litt styrete, så tror de gjerne vil beholde fødekvinner minst to døgn. ☺️ Anonymkode: 5572a...3fb 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #7 Skrevet 28. mars 2022 Dette er nok veldig individuelt fra sykehus til sykehus. Hos oss blir man omtrent ikke sendt hjem, man drar når man ønsker selv, kunne sikkert vært der i 4-5 dager som ordinær andregangsfødende om jeg ønsket 😅 Nå ble jeg i 4 dager uansett pga keisersnitt, men også da var det jeg som ytret ønske om å dra hjem når jeg dro hjem. Anonymkode: d4bb7...d52 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fødte i august, og valgte selv å reise hjem etter 24 timer, måtte være et døgn pga blodsukkermåling på babyen. Men kunne fint fått være et døgn til om jeg ønsket det. Samtidig var de glad for at folk reiste siden avdelingen var helt full og vi lå på en avdeling som var feriestengt, i samme etasje. Jeg tror nok ikke forventningen er hjem med en gang, men at det er en mulighet for de som ønsker det. Dette gjelder nok spesielt for flergangsfødende, førstegangsfødende ble prioritert på hjelp og tilsyn der jeg fødte i fjor sommer (også når jeg var førstegangsfødende selv i 2019). Anonymkode: 752d5...65f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Skrevet 28. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er gravid for 3. gang, og skal føde om få uker. Og har egentlig sett for meg/tatt som en selvfølge at jeg skal være på barsel frem til etter screeningprøven er tatt, altså 48 timer etter fødsel, men etter fredagens episode av Nytt på nytt virket det ikke som om det er noe alternativ lenger dersom en er frisk. Jeg tenker for min del også at det er litt for å komme til hektene før vi skal hjem å starte livet med 3 barn. Må en nå ha en gyldig grunn for å bli på barsel et par dager? Skal føde i Skien, og har selv jobbet ved barselavdelingen der tidligere, noen år siden, men da var praksis (så lenge det var plass) at en ble så lenge en følte behov. Anonymkode: 018c8...58f Det er veldig sjelden at man blir sendt hjem før screenningen. Jeg skal også føde min tredje og jeg skal bli mine 48 timer Anonymkode: 0f1c9...266 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Det er nye OUS og KK i Bergen (og sikkert flere) som sikter på utskriving innen 24 timer. Du kan nok bli så lenge du ønsker. 2-3 netter er vel vanlig. Jeg dro hjem dagen etter fødsel nå i høst, og kom tilbake til nyfødtscreeningen, måtte omtrent trippelbekrefte til jordmødrene at jeg selv ønsket å dra hjem til mannen og eldste Anonymkode: ad7e7...31d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er nye OUS og KK i Bergen (og sikkert flere) som sikter på utskriving innen 24 timer. Du kan nok bli så lenge du ønsker. 2-3 netter er vel vanlig. Jeg dro hjem dagen etter fødsel nå i høst, og kom tilbake til nyfødtscreeningen, måtte omtrent trippelbekrefte til jordmødrene at jeg selv ønsket å dra hjem til mannen og eldste Anonymkode: ad7e7...31d Så grusomt at det har blitt sånn, må føre til høyere forekomst av fødselsdepresjon, jeg er ikke en usikker 3. gangs, men setter pris på å få landet litt etter noe så overveldende. Så godt du fikk gjøre som du ville og virket til å ha muligheten til å bli om du ønsket det Anonymkode: 018c8...58f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fødte på St. Olavs i Trondheim i fellesferien i sommer, og da var det traaavelt for jordmødrene. Fikk likevel spørsmål på dag 3 om vi følte oss klare for å bli skrevet ut, så jeg tolket det som at vi kunne vært lenger hvis vi hadde hatt grunn til det (noe vi for øvrig ikke ønsket) De fleste jeg kjenner som jeg har født den siste tiden har vært 2-3 dager på barsel Anonymkode: 27b49...00c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fødte på riksen i oktober og ble sendt hjem etter 16 timer selv om jeg ville være lengre. De sa de hadde korridorpasienter som trengte plassen mer enn meg. Det var så stressende og bidro til at jeg sleit med ammingen. Klarte aldri å fullamme og jeg er sikker på bedre oppfølging de første dagene etter fødsel hadde hjelpt. Anonymkode: 8a4a2...ec8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 Jeg fødte på riksen i sommer (2. gangs fødende) de kastet meg ut etter 10 timer. Var egentlig like greit, for fikk 0 hjelp der😢 Anonymkode: 7c2f0...379 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg fødte på riksen i oktober og ble sendt hjem etter 16 timer selv om jeg ville være lengre. De sa de hadde korridorpasienter som trengte plassen mer enn meg. Det var så stressende og bidro til at jeg sleit med ammingen. Klarte aldri å fullamme og jeg er sikker på bedre oppfølging de første dagene etter fødsel hadde hjelpt. Anonymkode: 8a4a2...ec8 Uff Det er så feil! Anonymkode: ef94a...bb3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #16 Skrevet 28. mars 2022 Det er visst normen at man skal sendes fort hjem. I Stavanger på det nye sykehuset som kommer i 2024 forstod jeg det sånn at barselavdelingen blir mindre med mindre sengeplasser da mødre skal fort hjem. Anonymkode: c648f...aa7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #17 Skrevet 28. mars 2022 Jeg ligger på barsel i Skien nå, førstegangsfødende. Da jeg spurte hvor lenge jeg måtte ligge her ( vil virkelig bare hjem etter å ha vært her i veldig mange dager før selve fødsel) sa de bare etter legetimen på baby dag 2. I mitt tilfelle hørtes det ikke ut som det var noe valg på å dra hjem før dette. Anonymkode: 10d7c...687
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #18 Skrevet 28. mars 2022 Fødte på Ullevål i august med keisersnitt, ville dra hjem dagen etter men fikk ikke det. Andregangs. Fikk dra dagen etter der igjen, etter nyfødtscreeningen. Lå to dager før fødsel innlagt og savnet eldstemann, som ikke fikk komme på besøk pga korona, enormt. Hadde ingen komplikasjoner, god form og amming var problemfritt med andremann. Anonymkode: 8e5db...c1d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #19 Skrevet 28. mars 2022 På Kalnes er det vanlig med 3 dager på førstegangs, og 2 dager på flergangs. Jeg var 3 dager med andremann pga. årsaken til at jeg ble satt i gang. Med tredjemann var jeg der i to dager. Følte meg egentlig i relativt god form, men det var samtidig veldig godt å hvile. Når man kommer hjem har man gjerne to små som virkelig savner mammaen sin, og som synes det er vanskelig at man er så opptatt med en ny baby, altså lite hvile. Selv om jeg følte meg i ganske bra form, orket jeg ikke se tv/videoene de anbefaler på barsel, og jeg ble så utslitt at jeg gråt av hjemreisen (en biltur på 20-30 minutter). Var mer sliten enn jeg trodde, og synes det er helt vilt at man planlegger å sende hjem kvinner innen et døgn etter fødsel når man bygger nye fødeavdelinger. Anonymkode: 84d45...9a8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg fødte på riksen i oktober og ble sendt hjem etter 16 timer selv om jeg ville være lengre. De sa de hadde korridorpasienter som trengte plassen mer enn meg. Det var så stressende og bidro til at jeg sleit med ammingen. Klarte aldri å fullamme og jeg er sikker på bedre oppfølging de første dagene etter fødsel hadde hjelpt. Anonymkode: 8a4a2...ec8 Utrolig dårlig gjort å rangere dere slik. Når du blir pushet til å dra tidligere enn du er klar for så kan det utløse fødselsdepresjon. Og ikke minst frekt å spille på samvittigheten til sårbare kvinner som nettopp har født! Anonymkode: 294ce...e84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå