AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jeg har sprinklere plassert over alt i leiligheten min. Noen av dem er litt utsatt plassert, og jeg skulle gjerne hatt en beskyttende hette over dem. Er det mulig å gjøre dette i etterkant? Krever det at hele sprinkleranlegget må slås av? Anonymkode: 42d90...7d3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hva mener du med at sprinklene er utsatt plassert, og at du vil ha en beskyttende hette over dem? Anonymkode: 41ab7...fbc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 På helt generelt grunnlag kan jeg si at det vanligste er at all type modifisering/reparasjon av et sprinkelanlegg krever at kretsen slås av under arbeidet, før det må luftes, testes og skrus på igjen når arbeidet er gjort. Anonymkode: 41ab7...fbc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hva mener du med at sprinklene er utsatt plassert, og at du vil ha en beskyttende hette over dem? Anonymkode: 41ab7...fbc Ønsker noe slikt montert over de https://www.ahlsell.no/33/sprinkler-og-rillesystemer/sprinklerhoder/tilbehor-sprinklerhoder/9254088/. Med utsatt, mener jeg at den ene f eks er plassert rett ved der det er naturlig å ha et garderobeskap, et annet er plassert rett ved luken for ventilasjonen som skal byttes filter på to ganger i året. Jeg ønsker rett og slett en ekstra forsikring mot uhell som kan utløse sprinkleren. Anonymkode: 42d90...7d3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ønsker noe slikt montert over de https://www.ahlsell.no/33/sprinkler-og-rillesystemer/sprinklerhoder/tilbehor-sprinklerhoder/9254088/. Med utsatt, mener jeg at den ene f eks er plassert rett ved der det er naturlig å ha et garderobeskap, et annet er plassert rett ved luken for ventilasjonen som skal byttes filter på to ganger i året. Jeg ønsker rett og slett en ekstra forsikring mot uhell som kan utløse sprinkleren. Anonymkode: 42d90...7d3 Ok, da skjønner jeg bedre. Sprinkelanlegget blir ikke utløst av små dunk eller berøring av sprinklene, men av sensorene (røyk-/branndetektorene) som sprinkelanlegget er knyttet til. Det skal derfor ikke være noe problem å ha dysene "utsatt plassert" som du beskriver det, selv om det kan være litt upraktisk. Jeg er litt usikker på hvordan det er å sette på gitter uten å skru av anlegget fordi det er så mange ulike typer anlegg. I noen tilfeller går det greit, i andre tilfeller ikke. En telefonsamtale til de som har montert, og har service, på anlegget kan gi deg svar på det spørsmålet. Anonymkode: 41ab7...fbc
newman01 Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Sprinkelanlegget blir ikke utløst av små dunk eller berøring av sprinklene, men av sensorene (røyk-/branndetektorene) som sprinkelanlegget er knyttet til. Sprinkleranlegg er stort sett ikke koblet til sensorer. Hvert eneste sprinklerhode har en liten glassylinder som er fylt med væske og en liten luftboble. Når brannen varmer opp rommet (og væsken) vil luftboblen sprekke og knuse glasset. Da renner vannet gjennom med full styrke. Tenk om entreprenøren heller hadde montert en slik en?? Skjult anlegg ser ganske mye bedre ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå