Gå til innhold

Fysisk dårlig av nattevakter..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste mnd har jeg blitt mer og mer dårlig av å jobbe natt. Har jobbet natt de siste fire årene og det har gått helt fint... frem til nå. Jeg sovner alltid rett etter nattevakt - men klarer ikke sove mer enn 4/5 timer. Egenmeldinger og sykemeldinger har også økt VELDIG disse årene som nattevakt. Vanligvis er jeg aldri borte fra jobb. Har også gått opp mye i vekt. Prøver å faste eller spise minst mulig, men da ender jeg alltid opp med dårlig mage/oppkast dagen derpå. Så for å holde dette i sjakk ender det ofte opp med litt usunne matvalg, som er det eneste som frister på nettene.

De siste periodene med nattevakter nå så slår det aldri feil at jeg blir dårlig i magen, kvalm, skjelver, hodepine, føles som jeg skal besvime osv på jobb. Også så sinnsykt trøtt, føles ut som jeg er skikkelig fyllesyk. Før jeg skal reise på jobb gruer jeg meg også skikkelig mye og det er på bikke til at jeg ringer inn syk, men jeg gjør jo ikke det. Er det flere som har vært sånn? Er jeg nødt til å si opp, eller har sjefen grunnlag til å flytte stillingen min over på dagtid/kveld? Har så lite lyst til å si at dette ikke fungerer for meg da det allerede er lite folk i helse som det er..... men samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å stå i dette særlig mye lenger. 

Anonymkode: 37f54...214

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du tredelt turnus? 

Anonymkode: f2f71...d26

AnonymBruker
Skrevet

Er jo like mye behov for deg i helsebransjen uansett hvilket skift du velger å gå. Selv jobber jeg kun natt og blir fysisk uvel med søvnvansker som du beskriver ved å jobbe dag eller delt turnus. Godt vi er forskjellige, slik,at vi kan utfylle turnusen;) Fu er ikke skalt for å jobbe natt. Kroppen for deg jo tydelige signaler på det, så du bør ta opp dette med sjefen umiddelbart. Da jeg jobbet på sykehuset var det flere som fikk gjort om turnusen sin eller byttet bort nattevaktene sine med dag/kveldsvakter. Dette er jo en løsning. Viktigste er at du lytter til kroppen din og tar hensyn til hva den prøver å fortelle deg🌹

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo like mye behov for deg i helsebransjen uansett hvilket skift du velger å gå. Selv jobber jeg kun natt og blir fysisk uvel med søvnvansker som du beskriver ved å jobbe dag eller delt turnus. Godt vi er forskjellige, slik at vi kan utfylle turnusen;) Du er ikke skapt for å jobbe natt. Kroppen gir deg jo tydelige signaler på det, så du bør ta opp dette med sjefen umiddelbart. Da jeg jobbet på sykehuset var det flere som fikk gjort om turnusen sin eller byttet bort nattevaktene sine med dag/kveldsvakter. Dette er jo en løsning. Viktigste er at du lytter til kroppen din og tar hensyn til hva den prøver å fortelle deg🌹

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De siste mnd har jeg blitt mer og mer dårlig av å jobbe natt. Har jobbet natt de siste fire årene og det har gått helt fint... frem til nå. Jeg sovner alltid rett etter nattevakt - men klarer ikke sove mer enn 4/5 timer. Egenmeldinger og sykemeldinger har også økt VELDIG disse årene som nattevakt. Vanligvis er jeg aldri borte fra jobb. Har også gått opp mye i vekt. Prøver å faste eller spise minst mulig, men da ender jeg alltid opp med dårlig mage/oppkast dagen derpå. Så for å holde dette i sjakk ender det ofte opp med litt usunne matvalg, som er det eneste som frister på nettene.

De siste periodene med nattevakter nå så slår det aldri feil at jeg blir dårlig i magen, kvalm, skjelver, hodepine, føles som jeg skal besvime osv på jobb. Også så sinnsykt trøtt, føles ut som jeg er skikkelig fyllesyk. Før jeg skal reise på jobb gruer jeg meg også skikkelig mye og det er på bikke til at jeg ringer inn syk, men jeg gjør jo ikke det. Er det flere som har vært sånn? Er jeg nødt til å si opp, eller har sjefen grunnlag til å flytte stillingen min over på dagtid/kveld? Har så lite lyst til å si at dette ikke fungerer for meg da det allerede er lite folk i helse som det er..... men samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å stå i dette særlig mye lenger. 

Helsa di skal komme først uansett. 
nattarbeid er ikke for alle, og veldig få klarer å jobbe natt over flere år. 
Få deg en legetime og legeerklæring på at dette ikke fungerer for deg lengre. De skal tilrettelegge for at du heller skal jobbe dag/aften. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge?

AnonymBruker
Skrevet

Om man jobber på en større helseinstitusjon er det ikke noe problem for arb.giver å tilrettelegge-de har som oftes sykdom/vakante vakter du kan gå inn-eller om du jobber kommunalt få byttet arbeidsplass slik at du kan få samme stillingstørrelse på D/A. 
å jobbe natt når man blir slik du beskriver er jo tortur. Hilsen annnen nattevakt:)

Anonymkode: 0f447...793

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ansatt i en nattevaktstilling så har du ikke noe krav om at tilretteleggingen betyr at du skal over på dag. Men de aller fleste steder i helsevesenet har jo ganske stor turnover på personale, så du kan søke deg en dagtidsstilling når det blir noe ledig der du er (altså D/A evt tredelt). Å føle seg uggen og fyllesyk etter nattevakt er helt vanlig, det er derfor folk flest ikke liker å jobbe natt, og det blir verre med årene. 

Anonymkode: 3db95...756

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber nattevakt på et barnehjem, og der blir det ekstremt vanskelig hvis jeg melder meg syk. Heldigvis har jeg fortsatt helsa i behold.

Men, hvis det er et mindre sted, har du mulighet til å spørre om endring av turnus? En gang i mnd har jeg 9 dager fri etter hverandre, og det hjelper ekstremt med å «komme seg» igjen. :)

Anonymkode: e7de0...39f

AnonymBruker
Skrevet

Det passer ikke for alle å jobbe natt. Jeg jobbet i ren nattevaktsstilling noen år, men siste året jeg jobbet, så sov jeg ikke mellom vaktene - noe som ble veldig slitsomt med flere vakter etter hverandre. Fridagene mine måtte benyttes til å hente meg inn igjen til neste vakt.

Det oppsto også andre problemer som ikke hadde med nattarbeid og gjøre, og da gikk jeg til legen og fikk sykemelding. Arbeidsgiver var hele tiden på tilbudssiden for å tilrettelegge sånn at jeg fortsatt kunne være i arbeid. Fikk også tilbud om å gå over på dag og kveld. 

Anonymkode: 2e5e9...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 10.20):

Hvis du er ansatt i en nattevaktstilling så har du ikke noe krav om at tilretteleggingen betyr at du skal over på dag. Men de aller fleste steder i helsevesenet har jo ganske stor turnover på personale, så du kan søke deg en dagtidsstilling når det blir noe ledig der du er (altså D/A evt tredelt). Å føle seg uggen og fyllesyk etter nattevakt er helt vanlig, det er derfor folk flest ikke liker å jobbe natt, og det blir verre med årene. 

Jo, med erklæring fra lege har du krav på en omlegging av turnus. Man er ansatt i en stilling prosentvis, og den kan selvfølgelig overføres til dag/aften enten innenfor samme virksomhet eller en annen virksomhet i samme kommune dersom helsen ikke tåler det mer. Man skal også ha tilbud om legesjekk på bedriftens regning minimum hvert fjerde år, hvor det skal vurderes om man fortsatt bør jobbe natt. 

AnonymBruker
Skrevet
Sulemu skrev (13 minutter siden):

Jo, med erklæring fra lege har du krav på en omlegging av turnus. Man er ansatt i en stilling prosentvis, og den kan selvfølgelig overføres til dag/aften enten innenfor samme virksomhet eller en annen virksomhet i samme kommune dersom helsen ikke tåler det mer. Man skal også ha tilbud om legesjekk på bedriftens regning minimum hvert fjerde år, hvor det skal vurderes om man fortsatt bør jobbe natt. 

Kommer an på hvor du jobber. Jeg jobber i kommune med bedriftshelsetjeneste, og vi må betale for legesjekken selv. Men det er billigere og ingen kø skryter de av😅

AnonymBruker
Skrevet
Sulemu skrev (7 timer siden):

Nei, du har ikke krav på å gå fra en nattevaktstilling til en dagstilling om du er ansatt på natt. Jeg har jobbet natt i 15 år og har hatt mange, mange kolleger med tilsvarende problem som ts, så baserer ikke svaret mitt på synsing. Er du ansatt i en nattstilling og ikke orker å jobbe i den, må du søke på en stilling på dag/tredelt når det blir noe ledig.

Hos oss var det for øvrig mange som var ansatt i tredelt turnus om plutselig fikk seg legeerklæring på at de ikke skulle jobbe natt, det endte med at arbeidsplassen ga beskjed om at det ikke lenger ble akseptert legeerklæringer for vedvarende fritak fra nattarbeid, da måtte man søke seg over til stillinger som ikke hadde dette, eller regne med omplassering. Vipps kunne alle jobbe natt likevel, men det er klart de som sliter ikke er de som får flest netter i turnus. Jobber i det offentlig btw, i helse. 

AnonymBruker
Skrevet

Unngå nattarbeid, om dette ikke funker for deg. Er utrolig skadelig for helsa, kroppen er ikke laget for å være våken på natta.

Finn deg en annen jobb, selv om du blir arbeidsløs. NAV kan du gå på inntil 2år.

Anonymkode: 53692...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 9.04):

Nei, du har ikke krav på å gå fra en nattevaktstilling til en dagstilling om du er ansatt på natt. Jeg har jobbet natt i 15 år og har hatt mange, mange kolleger med tilsvarende problem som ts, så baserer ikke svaret mitt på synsing. Er du ansatt i en nattstilling og ikke orker å jobbe i den, må du søke på en stilling på dag/tredelt når det blir noe ledig.

Hos oss var det for øvrig mange som var ansatt i tredelt turnus om plutselig fikk seg legeerklæring på at de ikke skulle jobbe natt, det endte med at arbeidsplassen ga beskjed om at det ikke lenger ble akseptert legeerklæringer for vedvarende fritak fra nattarbeid, da måtte man søke seg over til stillinger som ikke hadde dette, eller regne med omplassering. Vipps kunne alle jobbe natt likevel, men det er klart de som sliter ikke er de som får flest netter i turnus. Jobber i det offentlig btw, i helse. 

Jeg har også jobbet natt i 15 år og sett flere ulike scenarioer. Det handler ikke om å «ikke orke», men at det blir skadelig for helsa, og da har du krav på å bli flyttet. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv natt, men er nå sykemeldt pga andre ting. Spesielt når jeg startet opp med nattevakter følte jeg at jeg var konstant fyllesyk. Det gikk seg heldigvis til, men opplever fortsatt kvalmeanfall og ekstrem trøtthet innimellom. Nå har jeg igjen snudd døgnet, så om/når jeg kommer tilbake til stillingen igjen, så gruer jeg meg fælt til akkurat den omstillingen :( Det er absolutt ikke sunt for kroppen, og man yter absolutt ikke det man skal på jobb, så jeg ville nok hørt om å få en stilling på dag/kveld. Nattillegget er absolutt ikke verdt helsa...

Anonymkode: 58760...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...