Gå til innhold

Spennende matpakke-salat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser salat til lunsj hver dag. Det går som regel i de samme oppskriftene uke etter uke, så man kan bli litt lei.

Har dere noen litt "uvanlige" men gode salatoppskrifter og/eller dressingoppskrifter? 

Jeg lager lunsjen kvelden før, så det må være noe som tåler å stå en stund. Vi har ikke mikro og ikke kjøleskap på jobb, så matboksen ligger i romtemperatur. Synes dette begrenser meg en del, er så mye spennende salater som kan lages bare man har tilgang til stekepanne noen minutter før servering. Godt mulig jeg lar meg lure av at gresset er grønnere på andre siden😄 Men sliter uansett litt med inspirasjonen for tiden, så hadde vært supert å få noen nye oppskrifter. 😀

Anonymkode: 64c00...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å pakke salat-ingrediensene inn i rispapir og servere sammen med en hoisinssaus eller peanøttsaus?

Grønnsakene kan varieres - bruk gjerne det du har for hånden 😊 Selv liker jeg å bruke både frisk koriander og mynte i.

https://trinesmatblogg.no/recipe/sommerruller-med-peanottsaus/

Anonymkode: aa64a...750

• Liker 2
Skrevet

Følger denne. Riktignok har vi kjøleskap på jobben, men det ender alltid med den samme salaten.  Sikkert a la den som du lager, ts :)  

• Liker 1
Skrevet

Ikke anbefalingen du ber om, men hva med kjøleelemenrmt til matboksen? Finnes sånne små som passer oppi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler slike https://www.clasohlson.com/no/Kjøleelementer-mini-2-x-100-g/p/Pr311882002

Men sånn ellers så varierer jeg med hvilke salatblader jeg bruker og passer på å bruke noe som gir tekstur. Nøtter og frø kan du jo steke i pannen dagen før slik at smakene kommer frem. Bruker en del stekte rotgrønnsaker og søtpotet, dette kan du også ordne dagen før. Steker kikerter i stekovnen slik at de blir sprø, og har dem i en egen liten beholder slik at de holder seg sånn. Bruker ikke så mye dressing, men heller olje, sitron, salt og pepper.

Anonymkode: 40b6a...009

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe fryseelementer og fryse dagen før. Så legger du de utenpå matboksen. Finnes helt sikkert matbokser med fryseelement i også. 

Av protein/mettende ingredienser er det godt med kyllingfiltet med pesto, scampi stekt i hvitløk og chilli, smilende egg, biffstrimler, sprøstekte kikerter (ta i egen liten boks og hell over før du spiser), søtpotet, vanlig potet (gjerne stekt i litt krydder), stekt laks, tunfisk på boks. 

Godt å variere type salat og ha i litt annet enn de vanlige rå grønnsakene som agurk, tomat, paprika, mais osv. 

Noen gode oppskrifter er ruccola, spinat, cherrytomater, asparges og spekeskinke. Eller pestokylling. Balsamico over. 

Revet gulrot, vårløk, stekt paprika (dagen før) og laks. Sweet chilli saus over. 

Søtpotet, grønnkål, sprøstekte kikerter, purre, paprika, fetaost og granateple. 

Anonymkode: 2f854...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med å pakke salat-ingrediensene inn i rispapir og servere sammen med en hoisinssaus eller peanøttsaus?

Grønnsakene kan varieres - bruk gjerne det du har for hånden 😊 Selv liker jeg å bruke både frisk koriander og mynte i.

https://trinesmatblogg.no/recipe/sommerruller-med-peanottsaus/

Anonymkode: aa64a...750

Rispapiret oppløses vel før lunsjtider? 😅

Eventuelt kan man bare gjøre sommerrullene om til en salat med litt tykke risnudler! 

Anonymkode: cab8f...82d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...