Gjest Cid Skrevet 29. mars 2022 #21 Del Skrevet 29. mars 2022 Elysion skrev (33 minutter siden): Tenker at funksjonen for å bruke AnonymBruker, som en del andre ting og tang her på forumet, bør oppgraderes litt. Det er mange som har god nytte av å bruke AnonymBruker om de skal poste tråder om ting de ikke ønsker at skal kobles til brukernavn, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det er altfor mange som - dessverre - klikker på anonymknappen og tror at da kan de automatisk trolle og skrive akkurat så mange grusomme ting som de bare kommer på. Sett at jeg skrev en tråd om en vanskelig livssituasjon. Høyst sannsynlig er det siste jeg trenger da, troll som ikke tenker lenger enn nesetippen. Det burde, slik jeg ser det, vært mulig for enhver person som oppretter en ny tråd, å selv velge om de vil tillate svar fra AnonymBruker i tråden eller ikke. Bare kaster ut en idé her nå altså, den har sikkert sine feil og mangler den óg. Det er et veldig godt forslag! Da kan de i såre situasjoner føle seg tryggere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 29. mars 2022 #22 Del Skrevet 29. mars 2022 Elysion skrev (1 time siden): Tenker at funksjonen for å bruke AnonymBruker, som en del andre ting og tang her på forumet, bør oppgraderes litt. Det er mange som har god nytte av å bruke AnonymBruker om de skal poste tråder om ting de ikke ønsker at skal kobles til brukernavn, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det er altfor mange som - dessverre - klikker på anonymknappen og tror at da kan de automatisk trolle og skrive akkurat så mange grusomme ting som de bare kommer på. Sett at jeg skrev en tråd om en vanskelig livssituasjon. Høyst sannsynlig er det siste jeg trenger da, troll som ikke tenker lenger enn nesetippen. Det burde, slik jeg ser det, vært mulig for enhver person som oppretter en ny tråd, å selv velge om de vil tillate svar fra AnonymBruker i tråden eller ikke. Bare kaster ut en idé her nå altså, den har sikkert sine feil og mangler den óg. Det står på planen, men er noe som krever mye arbeid og som blir fort nedprioritert. Men det er tenkt på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 29. mars 2022 #23 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) 2 hours ago, Elysion said: Sett at jeg skrev en tråd om en vanskelig livssituasjon. Høyst sannsynlig er det siste jeg trenger da, troll som ikke tenker lenger enn nesetippen. Det burde, slik jeg ser det, vært mulig for enhver person som oppretter en ny tråd, å selv velge om de vil tillate svar fra AnonymBruker i tråden eller ikke. Bare kaster ut en idé her nå altså, den har sikkert sine feil og mangler den óg. Problemet er at dersom man øker terskelen for anonymitet, øker man også terskelen for å svare. Om du - i eksemplet ditt - ønsket å skrive en tråd om for eksempel depresjon, noe som ville være naturlig å poste i "Kropp og helse", ville du antagelig få en del anonyme svar fra mennesker som sliter med dette. Hvis man derimot fjernet muligheten for å være anonym når man svarer, ville antall svar blitt redusert til et mikroskopisk antall, og da forsvinner debattmomentet i hele tråden. En ting er å fjerne anonymitet i Ukraina-debatten eller Rampelys; noe helt annet er å fjerne anonymitet når det gjelder sensitive emner. Med tanke på argumentet om troll, virker det for øvrig som om troll trives dårlig i kategorier der man diskuterer vanskelige, personlige problemer; de liker seg bedre andre steder i forumet der aktiviteten er større. Endret 29. mars 2022 av Bix 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 29. mars 2022 #24 Del Skrevet 29. mars 2022 Bix skrev (5 minutter siden): Problemet er at dersom man øker terskelen for anonymitet, øker man også terskelen for å svare. Om du - i eksemplet ditt - ønsket å skrive en tråd om for eksempel depresjon, noe som ville være naturlig å poste i "Kropp og helse", ville du antagelig få en del anonyme svar fra mennesker som sliter med dette. Hvis man derimot fjernet muligheten for å være anonym når man svarer, ville antall svar blitt redusert til et mikroskopisk antall, og da forsvinner debattmomentet i hele tråden. En ting er å fjerne anonymitet i Ukraina-debatten eller Rampelys; noe helt annet er å fjerne anonymitet når det gjelder sensitive emner. Med tanke på argumentet om troll, virker det for øvrig som om troll trives dårlig i kategorier der man diskuterer vanskelige, personlige problemer; de liker seg bedre andre steder i forumet der aktiviteten er større. Jeg ser absolutt poenget ditt, men tenker også at mennesker som poster om såre livssituasjoner bør vernes på en måte. Dersom trådstarter selv hadde fått velge om man ville akseptere svar fra AnonymBruker eller ikke hadde det jo vært opp til hver enkelt person å avgjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 29. mars 2022 #25 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) 22 minutter siden, Elysion said: Jeg ser absolutt poenget ditt, men tenker også at mennesker som poster om såre livssituasjoner bør vernes på en måte. Dersom trådstarter selv hadde fått velge om man ville akseptere svar fra AnonymBruker eller ikke hadde det jo vært opp til hver enkelt person å avgjøre. Jo - du har rett i at muligheten kunne teoretisk sett ha vært der, men rent praktisk tror jeg mange i "Kropp og helse" ville ha valgt dette nettopp for å gardere seg mot troll, med det resultat at antall svar i kategorien ville ha falt betraktelig, og da ville interessen for selve kategorien også falle. Hovedårsaken til at aktiviteten på KG er som den er, er at man fortsatt har muligheten til å være anonym selv på et stort forum som dette, og begynner man å eksperimentere for mye med denne muligheten, risikerer man at det dukker opp et nytt forum som fokuserer på nettopp anonymitet, og brukerne vil flytte seg over dit. Endret 29. mars 2022 av Bix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wwoman Skrevet 30. mars 2022 #26 Del Skrevet 30. mars 2022 Skybe skrev (På 29.3.2022 den 9.54): Ja, det er betenkeleg er at ein bruker / medl. kan veksle mellom å bruke sitt Visningsnavn, og AnonymBruker, og det ligger eit motiv bak dette. Hvorfor idet heletatt nytte AnonymBruker-linken -når ein har fått tildelt eit brukernavn. ? Når ein kommuniserer med noen så er det greitt å identifisere seg med vedkomende personen / brukernavnet. Det går ofte i surr for mange når de kommenterer tråder, og slik bør det ikkje vera, og useriøst. Heilt uakseptaelt når noen begynner å nytte skjelsord, og kallenavn i en tråd. Det er lov å vera uenig, men føre en saklig, ryddig debatt. Opplever rett ofte at mange "blir irrriterte" og da endres også ordbruken. Viktig å huske på at mange som skriver til forumet kan vera i en sårbar situasjon, og mange skriver til forumet for rett, og slett å ha noen å diskutere noe med. Det finnes mange mennesker som opplever at de ikkje har noen å dele sine tanker, følelser med. Men hva skal være ulovlig med å være anonym på et nettforum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wwoman Skrevet 30. mars 2022 #27 Del Skrevet 30. mars 2022 Skybe skrev (På 29.3.2022 den 10.07): Men, hva er poenget med å veksle mellom brukernavn, og anonym-knappen ?. Ja, administarsjonen har bestemt det slik, men sår tvil om datatilsynet er samd med dem om det. Hva har datatilsynet med at man kan være anonym på et nettforum? Hadde skjønt det hvis man ble tvunget til å oppi personopplysninger som ble lagret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2022 #28 Del Skrevet 31. mars 2022 For de av oss som har vært her FØR AB funksjonen kom er det helt uaktuelt å gå tilbake til det som var da: - uregistrerte gjestebrukere som det var umulig å utestenge - dødt forum da det ble registreringsplikt (før AB funksjonen kom) Da AB funksjonen kom kunne man ikke skille TS fra resten av AB'ene i samme tråd - det ble mye bedre da AB'er har samme nr innad i samme tråd. Så hva skal man gjøre med troll og ufine mennesker som gjemmer seg bak AB? Man skal selvsagt rapportere dem. Å bruke AB funksjonen er et privilegium som en kan miste dersom en misbruker det. AB funksjonen er kommet for å bli og jeg synes forslaget om at TS skal få lov å bestemme om andre skal få bruke AB i tråden er tull. Men for all del prøv det ut og se forumet dø. Når man som bruker med brukernavn blir gjenkjent og forfulgt av troll som skal dra frem hva du har ment i andre tråder så er det fullt forståelig at en ønsker å være anonym. Jeg bruker selv AB funksjonen av og til, men som regel skriver jeg under eget nick. Ulempen med dette er at en etterhvert akkumulerer en del opplysninger som gjør en sårbar for å bli gjenkjent. Noen brukere løser det ved å be om å bli slettet for så å starte opp med ny bruker og annet nick igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 31. mars 2022 #29 Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) Det rapporteres jo hyppig om at enkelte her inne ikke klarer å skille person og sak. Folk som har kommentert en del med brukernavn, kan melde at de føler seg etterfulgt av andre, at folk har prøvd å finne ut hvem de egentlig er, og ofte ekskluderer dem fra diskusjoner pga. egne fordommer basert på tidligere innlegg. Jeg synes AB-funksjonen gjør det enklere å holde diskusjoner nøytrale, siden man ikke bygger en personlighet gjennom historikk. Det er også viktig for å beholde anonymiteten for de som er her ofte. Mange liker å bruke egne erfaringer for å gi råd, og selv om man endrer en del detaljer, så kan massen av informasjon allikevel skape et bilde av hvem dette er. Folk har jo delt at andre mennesker har kontaktet dem på andre SoMe. Så er det faktisk en del menn her inne, og vet om flere som har opplevd seksuelle tilnærmelser etter å ha postet med brukernavn. Dette er jo ikke mulig, når man bruker AB. Alt i alt synes jeg at AB har flere positive sider enn negative. Elysion kommer derimot med et meget godt forslag - oppdater funksjonen, slik at trådstartere selv kan velge om man kan svare med AB eller ikke. Man vil antagelig få færre svar i seriøse tråder, men det blir lettere å luke ut troll og trolletråder. Endret 31. mars 2022 av bopera 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nibben Skrevet 31. mars 2022 #30 Del Skrevet 31. mars 2022 Forumansvarlig skrev (På 29.3.2022 den 9.26): De aller fleste regelbruddene blir oppdaget fordi moderatorene leser trådene, ikke fordi de blir rapportert inn. Og moderatorer har mulighet til å se hvilken bruker som ligger bak anonym bruker. Joda, jeg er klar over at moderatorene kan se brukernavnet. Men er det ikke slik at hvis en bruker har brutt reglene, så finner moderator kun de enkelte regelbruddene? Man får vel ikke en oversikt over alle innlegg så lenge brukeren f.eks kun har benyttet seg av AB-funksjonen? Jeg vil ta frem ett eksempel, riktig nok en liten stund siden; https://forum.kvinneguiden.no/topic/1100128-kvinner-tiltrekkes-av-eldre-menn/page/8/?tab=comments#comment-19643935 Dette er en typisk tråd der denne funksjonen misbrukes. Slike innlegg fra slike brukere vil lettere oppdages hvis de hadde blitt festet til et brukernavn. Det har vært mange slike innlegg og slike "diskusjoner" på de nevnte delforaene. Hvis dere leser denne tråden, (dere vil finne lignende tråder, men dette er et illustrerende eksempel) forstår dere at det er for lett å seile under radaren her inne. Denne oppførselen kamufleres under AB-funksjonen, man kan altså uten problemer operere uten at slikt som dette som følger debattanten videre. Det senker terskelen for å skrive stygt om andre mennesker. Jeg er helt enig i at funksjonen f.eks har noe for seg i foraer som f.eks kropp & helse, som heller ikke har disse trådene. Men i noen foraer er det alt for mye av slik oppførsel som illustrert over. Jeg tror ikke slike innlegg hadde kommet under synlig brukernavn, fordi man må som debattant stå for det i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonaymBruker Skrevet 3. april 2022 #31 Del Skrevet 3. april 2022 On 3/29/2022 at 12:56 PM, Skybe said: Du velger vel selv kva du vil utlevere av identifikasjon om deg selv,og plassen du bor på o.s.v. AnonyBrukere har eit identifikasjonsnr, men hvor mange tror du noterer det ned under ein tråd, og husker det ? Eit visnmingsnavn er derimot langt enklere å huske, og forholde seg til. Nytter du visningsnavn kan du forøvri selv gå innatt å slette settninger som er upassende, men den muligheten har du ikkje når du nytter linken til AnonymBruker. Kan du ikke bare forholde deg til sak/tråd, og ikke bruker? Slik jeg tolker reglene, er det ofte hva man uansett skal gjøre. Lovlig sett er det helt klart greit, og de som administrerer har uansett tilgang på like mye informasjon om deg uansett om du benytter AB, din bruker, eller en bruker som dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 4. april 2022 #32 Del Skrevet 4. april 2022 Nibben skrev (På 31.3.2022 den 14.38): Joda, jeg er klar over at moderatorene kan se brukernavnet. Men er det ikke slik at hvis en bruker har brutt reglene, så finner moderator kun de enkelte regelbruddene? Man får vel ikke en oversikt over alle innlegg så lenge brukeren f.eks kun har benyttet seg av AB-funksjonen? Moderator leser over trådene og samler regelbruddene som er begått i disse. De samler ikke alle regelbruddene som personen har begått. Det blir meget krevende og vil ta mye tid da mange av våre brukere poster store mengder innlegg or dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå