Gå til innhold

Alle m/ brukernavn "AnonymBruker" på KG bør gjis mulighet å endres !

Gjest Acer
Vis løsning Løst av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Alle m/ AnonymBruker-navn på KG  bør endres.  Hvert medl. på KG  burde ha sitt eget brukernavn så ein kan identifisere seg med hver enkelt brukere, og unngår forveksling. 

Virker som identifikasjonr. også endres fortløpende. Ved neste innlogging er identifikasjonr. endret, og stiller meg  undrende til om dette er lovlig ? 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Optimo

Alle på forumet har et brukernavn. I de fleste trådene er det imidlertid mulig å huke av for å svare anonymt i stedet for å registrere svaret på sin egen bruker. Da blir brukernavnet erstattet med "AnonymBruker".

Innlegg skrevet med anonym-funksjonen får en kode nederst. Denne koden vil være den samme for alle innleggene brukeren velger å skrive i den aktuelle tråden. Om man skriver som "AnonymBruker" i en annen tråd vil man få en annen kode for den tråden. 

Dette er slik det fungerer på dette forumet. Administrasjonen vil ha det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (9 timer siden):

Alle på forumet har et brukernavn. I de fleste trådene er det imidlertid mulig å huke av for å svare anonymt i stedet for å registrere svaret på sin egen bruker. Da blir brukernavnet erstattet med "AnonymBruker".

Innlegg skrevet med anonym-funksjonen får en kode nederst. Denne koden vil være den samme for alle innleggene brukeren velger å skrive i den aktuelle tråden. Om man skriver som "AnonymBruker" i en annen tråd vil man få en annen kode for den tråden. 

Før kunne man poste som gjest uten en bruker så man trengte ikke å logge seg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Løsning

Anonym bruker noe man selv ønsker å være i hver enkelt tråd (i de rommene det er tillatt), Det er alltid ett brukernavn bak anonym bruker og ved regelbrudd kan det undersøkes hvem dette er.

I hver enkelt tråd har hver anonym bruker sin egen unike kode slik at man skal kunne skille forskjell på de forskjellige. Men den skifter for hver tråd man er i slik at man nettopp holder seg anonym og man ikke gir fra seg såpass mye informasjon at man kan identifiseres over lengre tid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg kan ikke fordra AB.  Jeg hadde akseptert det om det var en helt unntaksvis mulighet ved helt spesielle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en funksjon som misbrukes så pass mye at dere bør revurdere hele funksjonen. La oss ta utgangspunkt i at en bruker bryter reglene med AnonymBruker-funksjonen, og at brukeren kun har benyttet seg av denne funksjonen her inne;  Innleggene som bryter reglene vil ikke komme inn på profilen til brukeren. Man er helt avhengig av at en bruker rapporterer regelbruddet for at moderatorene skal oppdage det.

Det er altfor mange foraer og brukere her inne til at de skal oppdage det på ren slump. Med mindre regelbruddet som blir rapportert er så grovt at det medfører utestengelse, vil moderatorene bare se dette ene innlegget av brukeren, siden brukeren ikke har skrevet noen innlegg med sitt brukernavn, vil det ikke ligge noen innleggshistorikk festet til brukeren. Effekten blir da at det enkelte innlegg blir slettet, mens resten av innleggene forblir skjulte. Problemet er jo at brukeren kan ha 150 andre regelbrudd i forskjellige tråder, og ingen moderator kan kontrollere hvordan brukeren opptrer, men må enkeltvis bli varslet om hvert eneste regelbrudd, noe som da skulle tilsi at veldig få regelbrudd blir oppdaget.

Med synlig brukernavn, ville alt dette vært synlig i innleggshistorikken, og man kunne tatt affære med en gang. Problemet med forumet er jo at brukere som jevnlig bryter reglene ikke blir utestengt fordi de aller fleste regelbrudd ikke oppdages. Med synlig innleggshistorikk, er det nok å gå inn på brukeren og få opp alle innlegg brukeren har skrevet, og man får bort problembrukere mye raskere. I tillegg er det flere personer som er kvinne i én tråd, mann i en annen alt etter eget forgodtbefinnende. Alt dette skyldes AnonymBruker-funksjonen. Selv om det ikke er tillatt å diskutere med seg selv, skal det en god del til for at dette skal bli oppdaget. Jeg er klar over at enkelte temaer er sårbare og at funksjonen noen ganger trengs, men det er alt for mange foraer der den blir misbrukt, på singelliv & dating, seksualitet og samliv & kjærlighetsrelasjoner er det til tider et forferdelig dårlig diskusjonsklima.

Og mye av det skyldes at man ikke vet hvem som har angrepet deg, vedkommende kan derfor i andre tråder late som ingenting, noe vedkommende ikke kunne gjort hvis man kunne se hvem som ikke oppførte seg. Fremtidige diskusjoner kunne da tatt en sunnere vending fordi man visste hvem man hadde med å gjøre, og ikke minst; man kunne ignorert brukeren. Problemet er at ved å bruke AB-funksjonen, så slipper man å stå for oppførselen fordi den ikke kan spores og ikke er synlig.

Det største problemet er imidlertid at dere ikke har noen begrensning på antall brukere en person kan ha. Man trenger bare en mailadresse for å registrere seg. Det tar i underkant/overkant av ett minutt å opprette en gratis mailadresse. Hvis vi tenker oss at en person som konstant bryter reglene lager seg én bruker hver dag hele året rundt, vil brukeren altså ha 365 brukere ved årets slutt. Tatt i betraktning at man ordner seg en mailadresse på litt over et minutt, samt kanskje bruker et minutt på selve registreringen på forumet, er det altså slått fast at det  ikke er mye tid investert pr dag å lage seg en bruker her inne.

Hvis vi er litt rause, kan vi gå ut fra at brukeren lager seg to brukere pr dag, noe som også er unnagjort på tre-fire minutter totalt. På et år har man 730 brukere. Hva hjelper det at to-tre av disse blir utestengt i løpet av et år? Dere har laget et forum der man i praksis ikke kan bli kastet ut! Det er helt umulig å krysskoble ip-adresser rundt omkring på forumet for å forsøke å nøste opp i denne kabalen for å kontrollere at brukere som har blitt utestengt faktisk er borte fra forumet. Da hjelper det jo lite at det ikke er tillatt å lage seg ny bruker hvis man allerede har blitt utestengt...

Dere må få opp sms-verifisering snarest! Selv om også dette kan omgås, er det langt mer arbeid involvert, og man kan ikke masseprodusere brukernavn over kort tid. Mitt forslag vil drastisk få ned trolleaktiviteten her inne.

Et alternativ til at alle brukernavn er synlige, er at ved regelbrudd kan moderator/administrator koble alle innleggene brukeren har skrevet til brukerprofilen for å lettere luke ut problembrukere. Slik kvinneguiden fungerer i dag, er det i praksis rett og slett umulig å kastes ut fra forumet...

Jeg har fartstid fra gamle vgd, der måtte man verifisere tlfnr ved registrering, og trollene slapp opp for nr. ganske raskt og det tok tid før de kom igjen. Og ettersom all aktivitet var synlig, forstod alle raskt at disse brukerne var bortkastet tid å svare. De måtte altså legge seg i selen for å bli tatt seriøst og ikke bli kastet ut. Dette gjorde at forumet holdt nokså høy kvalitet. 

Dere har litt å jobbe med her inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wwoman
Skybe skrev (På 27.3.2022 den 23.15):

Virker som identifikasjonr. også endres fortløpende. Ved neste innlogging er identifikasjonr. endret, og stiller meg  undrende til om dette er lovlig ? 

Hæ? Hva mener du er ulovlig med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nibben skrev (10 timer siden):

Dette er en funksjon som misbrukes så pass mye at dere bør revurdere hele funksjonen. La oss ta utgangspunkt i at en bruker bryter reglene med AnonymBruker-funksjonen, og at brukeren kun har benyttet seg av denne funksjonen her inne;  Innleggene som bryter reglene vil ikke komme inn på profilen til brukeren. Man er helt avhengig av at en bruker rapporterer regelbruddet for at moderatorene skal oppdage det.

Det er altfor mange foraer og brukere her inne til at de skal oppdage det på ren slump. Med mindre regelbruddet som blir rapportert er så grovt at det medfører utestengelse, vil moderatorene bare se dette ene innlegget av brukeren, siden brukeren ikke har skrevet noen innlegg med sitt brukernavn, vil det ikke ligge noen innleggshistorikk festet til brukeren. Effekten blir da at det enkelte innlegg blir slettet, mens resten av innleggene forblir skjulte. Problemet er jo at brukeren kan ha 150 andre regelbrudd i forskjellige tråder, og ingen moderator kan kontrollere hvordan brukeren opptrer, men må enkeltvis bli varslet om hvert eneste regelbrudd, noe som da skulle tilsi at veldig få regelbrudd blir oppdaget.

De aller fleste regelbruddene blir oppdaget fordi moderatorene leser trådene, ikke fordi de blir rapportert inn. Og moderatorer har mulighet til å se hvilken bruker som ligger bak anonym bruker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wwoman skrev (9 timer siden):

Hæ? Hva mener du er ulovlig med dette?

Ja, det  er betenkeleg er at ein bruker / medl. kan veksle mellom å bruke sitt  Visningsnavn, og AnonymBruker, og det ligger eit motiv bak dette. 

Hvorfor idet heletatt nytte AnonymBruker-linken -når  ein har fått tildelt eit brukernavn. ?

Når ein kommuniserer med noen så er det greitt å identifisere  seg med vedkomende  personen / brukernavnet.  Det går ofte i surr for mange når de kommenterer tråder, og slik bør det ikkje vera, og useriøst. 

Heilt uakseptaelt når noen begynner å nytte skjelsord, og kallenavn i en tråd. Det er lov å vera uenig, men føre en saklig, ryddig debatt.  Opplever rett ofte at mange "blir irrriterte" og da endres også ordbruken.  

Viktig å huske på at mange som skriver til forumet kan vera i en sårbar situasjon, og mange skriver til forumet for rett, og slett å ha noen å diskutere noe med. Det finnes mange mennesker som opplever at de ikkje har noen  å dele sine tanker, følelser med.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 27.3.2022 den 23.36):

Men, hva er poenget med å veksle mellom brukernavn, og anonym-knappen ?.   Ja, administarsjonen har bestemt det slik, men sår tvil om  datatilsynet er samd med dem om det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skybe said:

Viktig å huske på at mange som skriver til forumet kan vera i en sårbar situasjon, og mange skriver til forumet for rett, og slett å ha noen å diskutere noe med. Det finnes mange mennesker som opplever at de ikkje har noen  å dele sine tanker, følelser med.

Akkurat! 

Om man er sårbar, kan anonymiteten tilby trygghet til å søke hjelp. 

Jeg forteller ikke noe hemmelig. Men over tid ville mine svar i tråder kunne identifisert meg: Kanskje svarer jeg i én tråd at i den bydelen vet jeg om gode skoler, i en annen om mine erfaringer med et hytteområde, i en tredje om min erfaring med barnebursdager for barn på det årstrinnet, i en femte om hobbyen min. 

Om jeg da i en en sjette tråd vil svare på noe jeg ikke ønsker mine nærmeste skal ha innsyn i, velger jeg det bort om muligheten for anonymitet utgår. Kanskje handler det om erfaringer med en sykdom, om overgrep, om en vanskelig relasjon. 

Ved å ta bort anonymiteten, slik at man blir identifiserbar over tid, vil for mange ta bort muligheten for å prate om ting. 

Jeg ser ikke helt hvordan dette skulle være ulovlig? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visningsnavnpåkg skrev (1 time siden):

Akkurat! 

Jeg forteller ikke noe hemmelig. Men over tid ville mine svar i tråder kunne identifisert meg: Kanskje svarer jeg i én tråd at i den bydelen vet jeg om gode skoler, i en annen om mine erfaringer med et hytteområde, i en tredje om min erfaring med barnebursdager for barn på det årstrinnet, i en femte om hobbyen min. 

Om jeg da i en en sjette tråd vil svare på noe jeg ikke ønsker mine nærmeste skal ha innsyn i, velger jeg det bort om muligheten for anonymitet utgår. Kanskje handler det om erfaringer med en sykdom, om overgrep, om en vanskelig relasjon. 

Ved å ta bort anonymiteten, slik at man blir identifiserbar over tid, vil for mange ta bort muligheten for å prate om ting. 

Du velger vel selv kva du vil utlevere av identifikasjon om  deg selv,og  plassen du bor på o.s.v.     

AnonyBrukere har eit identifikasjonsnr, men hvor mange tror du  noterer det ned under ein tråd, og husker det ?   Eit visnmingsnavn er derimot langt enklere å huske, og forholde seg til.  Nytter du visningsnavn kan du forøvri  selv gå innatt å slette settninger som er upassende, men den muligheten har du ikkje når du nytter linken til AnonymBruker.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Skybe said:

Du velger vel selv kva du vil utlevere av identifikasjon om  deg selv,og  plassen du bor på o.s.v.     

AnonyBrukere har eit identifikasjonsnr, men hvor mange tror du  noterer det ned under ein tråd, og husker det ?   Eit visnmingsnavn er derimot langt enklere å huske, og forholde seg til.  Nytter du visningsnavn kan du forøvri  selv gå innatt å slette settninger som er upassende, men den muligheten har du ikkje når du nytter linken til AnonymBruker.

Du står fritt til merke deg anonymkoder. De burde forøvrig ha enklere nummerering innen hver tråd. 

Siden poenget ditt var at mange bruker forum for å ha noen å prate med, kontrer jeg med at anonymisering mellom hver tråd kan gi færre barrierer for å skrive her. 

Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig at du ikke får innsyn i hva hver enkelt bruker har svart rundt øke tema. Jeg skjønner heller ikke behovet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visningsnavnpåkg skrev (57 minutter siden):

Du står fritt til merke deg anonymkoder. De burde forøvrig ha enklere nummerering innen hver tråd. 

Siden poenget ditt var at mange bruker forum for å ha noen å prate med, kontrer jeg med at anonymisering mellom hver tråd kan gi færre barrierer for å skrive her. 

Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig at du ikke får innsyn i hva hver enkelt bruker har svart rundt øke tema. Jeg skjønner heller ikke behovet.

Hva er poenget med AnonymBruker ? 

Ein kan med enkelhet skrive kommentarer under en tråd med 2 forskjellige identiteter, og slikt virker veldi useriøst !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange andre forum som ikke lar deg bruke AB kode du kan delta i.  Hvorfor ikke gå ditt?  Skjønner ikke hvorfor folk må diktere ting utifra hva DE ikke liker.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visningsnavnpåkg skrev (3 timer siden):

Akkurat! 

Godt sagt :) Funksjonen er grei å ha på plasser hvor man prater om private ting men på tv/film og data/spill så ser ikke jeg poenget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Skybe said:

Ein kan med enkelhet skrive kommentarer under en tråd med 2 forskjellige identiteter, og slikt virker veldi useriøst !

Poenget med anonym bruker har jeg forklart deg i innlegg #11 i tråden. 

Du har også fått godt svar fra @Forumansvarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 time siden):

Det er ikke lov å diskutere med seg selv, derfor er det vel regelbrudd å veksle mellom bruker og AnonymBruker i samme tråd, hvis det fremstår som to ulike personer. 

Poenget med å være helt anonym synes jeg er godt forklart. Folk som kjenner meg, vil nok kunne identifisere meg ut ifra opplysninger jeg har gitt i ulike tråder. Hvis jeg ønsker å snakke om noe sensitivt, er det ikke ønskelig at det kan kobles til min bruker, for det er kanskje ikke noe jeg vil at folk skal vite om meg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari
Skybe skrev (1 time siden):

Da blir innleggene dine slettet og du får beskjed fra mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at funksjonen for å bruke AnonymBruker, som en del andre ting og tang her på forumet, bør oppgraderes litt. Det er mange som har god nytte av å bruke AnonymBruker om de skal poste tråder om ting de ikke ønsker at skal kobles til brukernavn, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det er altfor mange som - dessverre - klikker på anonymknappen og tror at da kan de automatisk trolle og skrive akkurat så mange grusomme ting som de bare kommer på.

Sett at jeg skrev en tråd om en vanskelig livssituasjon. Høyst sannsynlig er det siste jeg trenger da, troll som ikke tenker lenger enn nesetippen. Det burde, slik jeg ser det, vært mulig for enhver person som oppretter en ny tråd, å selv velge om de vil tillate svar fra AnonymBruker i tråden eller ikke. 

Bare kaster ut en idé her nå altså, den har sikkert sine feil og mangler den óg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...