Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring med dette? Livet som steforelder er ikke bare-bare og nå kjenner jeg dette sliter på forholdet!!

Er glad i min ektefelle, så å skille meg har jeg ikke lyst til. 

Anonymkode: ab565...199

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det i det hele tatt lov å bo på forskjellige adresser som gift? 

Anonymkode: e219e...126

Skrevet

Interessant spørsmål som jeg aldri har tenkt over.  Praktisk sett kan man jo innrette seg som man vil, men jeg tenker på skatteforhold osv.  Bor dere hver for seg vil det berøre både bidrag, barnetrygd, generelt fradrag i skatt osv. osv.  

Tenker at du bør ringe Skatteetaten og spørre.  La oss få høre.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jada, vet om flere som gjør det

Anonymkode: 75b02...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, vet om flere som gjør det

Anonymkode: 75b02...fa9

Flere som er gift og bor på forskjellige folkeregistrerte adresser? 

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (13 minutter siden):

Interessant spørsmål som jeg aldri har tenkt over.  Praktisk sett kan man jo innrette seg som man vil, men jeg tenker på skatteforhold osv.  Bor dere hver for seg vil det berøre både bidrag, barnetrygd, generelt fradrag i skatt osv. osv.  

Tenker at du bør ringe Skatteetaten og spørre.  La oss få høre.  

Hvordan påvirkes bidrag og barnetrygd da? Vi har ingen felles barn.. Det eneste jeg fant ut var at begge parter kan kreve umiddelbar skilsmisse etter 2 år som særboere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan påvirkes bidrag og barnetrygd da? Vi har ingen felles barn.. Det eneste jeg fant ut var at begge parter kan kreve umiddelbar skilsmisse etter 2 år som særboere. 

Det blir regnet som om at man bor sammen.

Anonymkode: cd097...f5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei. Begge parter kan registrere skilsmisse etter 2 år som å ha separat husstand. 

Gifte særboere som er registrert som det, regnes som å ha felles husstand. De må fortsatt bo fra hverandre på nytt dersom de velger å ta ut separasjon. 

Anonymkode: 5b466...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og kjenner et par som har hatt det sånn. 

Anonymkode: bdc33...ea0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En må være folkeregistrert på samme sted, men kan selvsagt bo der en selv vil.

Anonymkode: ea84f...b5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

PowerPoint-presentasjon (statsforvalteren.no)

Som det sies over, ektefeller må som hovedregel være registrert på samme adresse. Og etter folkeregisterloven er det som regel ikke lov å være registrert på en annen adresse enn der man bor fast. Må man bo der man er folkeregistrert? | Huseierne (jf. "det reelle hjemmet ditt").

Kan ektefeller ha to forskjellige adresser? - Advokaten hjelper deg Og ja, man kan kreve umiddelbar skilsmisse hvis man har bodd på forskjellige adresser i to år.

Jeg kan derfor ikke se hvordan det er mulig å bo separat som ektefeller etter folkeregisterloven. 

Anonymkode: d2cc7...f7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet spørsmål er hva som er vitsen med å være gift når man ikke har felles barn, ikke bor sammen og har særkullsbarn? Det er jo bare ulemper med giftemål ved slike tilfeller, ingen fordeler. Hvorfor ikke skille dere og fortsette å være særboende kjærester?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

lol, er det mulig å bli mer servil??? Folk må da gjøre som de vil angående hvor de skal bo

Anonymkode: 2116f...514

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg og kjenner et par som har hatt det sånn. 

Anonymkode: bdc33...ea0

Det er veldig vanskelig å få godkjent å være folkeregistert på forskjellige adresser som gifte. Det har vært flere saker i media og en venninne av meg fikk ikke lov.

Anonymkode: f3445...844

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil de gjøre da? tvangsflytte folk sammen med tvang? :P

Anonymkode: 70581...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et annet spørsmål er hva som er vitsen med å være gift når man ikke har felles barn, ikke bor sammen og har særkullsbarn? Det er jo bare ulemper med giftemål ved slike tilfeller, ingen fordeler. Hvorfor ikke skille dere og fortsette å være særboende kjærester?

Skilsmisse bringer jo med seg en hel del mer, og det er ikke sikkert de har lyst til å ha et "oppgjør", f.eks. hvis de deler fritidsbolig, bil og mer. 

Men til TS - hvor store er barna? En løsning kunne være at dere bodde sammen deler av tiden, når han ikke har barna.

Anonymkode: 7cab6...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...