Wildrose Skrevet 31. oktober 2005 #1 Skrevet 31. oktober 2005 Hei, jeg har lengtet en stund etter barn nr 2 nå. Jeg er 32 år og har en jente på 3,5 år. Jeg tar del-artium og er etter planen ferdig med dette til våren 2006. Planen er å begynne på høgskolen. Det jeg er i tvil om er om jeg skal bli gravid nå mens jeg går på vidregående eller om jeg feks. skal gå et år på høgskolen først og så ta permisjon og utsette å begynne på i 2 klasse. Jeg er litt usikker ved tanke på bla. at jeg vil synes det er synd å begynne med en helt annen "klasse" etter endt permisjon. Vet ikke på den andre siden om hvordan det vil være å gå gravid blant 16 åringer( i flere av fagene er jeg elev i samme klasse som 16 åringer) Og hvordan stiller det seg med Lånekassen, vil jeg likevel få fødselstipend selvom jeg ikke går på høgskolen som planlagt ( men kommer inn på høgskolen og takker ja til dette selvom jeg da ikke tar å begynner før jeg har vært hjemme med babyen)Vil jeg da få dette stipendet som en som går på vidregående elller som en som går på høgskolen? ( har sendt e-post om dette ti Lånekassen)Håper noen kan gi svar!
Varja Skrevet 2. november 2005 #2 Skrevet 2. november 2005 Kan ikke svare på de øknomiske sidene av denne saken, men hadde det ikke vært greit å bli ferdig med videregående nå som du er så godt i gang og bare har under ett år igjen? Blir vel ikke så veldig mye enklere å sette av tid til skolearbeidet med to små enn med en?
Karensa Skrevet 3. november 2005 #3 Skrevet 3. november 2005 Jeg ble gravid og fikk baby mens jeg var student. Får du et flott svangerskap er det helt greit, men jeg var veldig dårlig, så det skoleåret gikk i vasken. Økonomisk sett ville jeg ha begynt på høyskolen. Har du studert 6 måneder (trur jeg, sjekk antall måneder med lånekassa) før du går ut i permisjon, får du fødselsstipend tilsvarende det du får i lån og stipend. For meg utgjorde det 105 000,- I tilegg hadde jeg jobbet ved siden av studiene, så jeg hadde opparbeidet meg fødselspenger fra trygdekassa også. (Hadde riktignok tjent for mye, så neste år ble 10 000 av stipendet omgjort til lån... Men hadde jo tjent så mye at det var verd det). Så da hadde vi det økonomisk veldig bra! I tilegg må du huske på at det ikke er sikkert du blir gravid med en gang, så da er det greit å "fortsette med livet" mens man prøver. Lykke til!!
Thomasine Skrevet 3. november 2005 #4 Skrevet 3. november 2005 Økonomien må du nok vente på svar fra den rette instansen - Lånekassen. Personlig ville jeg ventet til jeg var ferdig med videregående før jeg fikk nestemann. Selv fikk jeg barn i 2.klasse på høgskolen. 3.klasse hadde jeg permisjon og startet på nytt i ny klasse. For meg hadde det ikke mye å si. Alle klassene jeg har gått i på høgskolen har studenter som er så spredt i alder at fellesskapet ikke har vært av de sterkeste... Hyggelige folk, men det er det. Dessuten kan det jo hende at noen av 16-åringene du tar videregående med blir påvirket av ditt eventuelle svangerskap og det er ikke heldig det heller... Sier ikke at det er ditt ansvar, men se ikke bort fra at du er en form for rollemodell for noen av dem...
Wildrose Skrevet 3. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2005 Kan ikke svare på de øknomiske sidene av denne saken, men hadde det ikke vært greit å bli ferdig med videregående nå som du er så godt i gang og bare har under ett år igjen? Blir vel ikke så veldig mye enklere å sette av tid til skolearbeidet med to små enn med en? ← Hei, jeg hadde tenkt å bli ferdig med vidregående før en ny baby evt. kommer! Men altså evt. ta permisjon når jeg er ferdig med vid. skole.
Wildrose Skrevet 3. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2005 Tusen takk til alle som har kommet med synspunkter. De fleste har jo forskjellige oppfatninger av hva som er best. Jeg er fremdeles usikker, men må nesten ta et standpunkt snart da. Mannen min har jo mest lyst ti å vente til jeg er ferdig med høgskolen. Hadde jeg tatt høgskolen når jeg "normalt" skulle tatt det, hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg skulle vente til all utdannelse var ferdig! Men,jeg er nå tross alt 32 år, og jeg vil være rundt 37 år hvis jeg gjør meg ferdig og da regner med at jeg har hatt en jobb i et halvt år .Personlig synes jeg det begynner å bli litt "gammelt" også i forhold til min datter. NB! Jeg vil ikke støte noen nå, det er bare min personlige mening, ikke noe imot at andre får barn når de er "voksene".Hilsen fra hovedinnlegger.
Iskvinnen Skrevet 3. november 2005 #7 Skrevet 3. november 2005 Dette er ditt valg, og bare ditt. Jeg mener du kan gjøre deg ferdig med videregående, søke om høyskoleplass, forså å reservere den tildelte plassen i et år. Det betyr at du får perm fra høgskolen før du begynner, og fødselsstipend fra lånekassen. Jeg ville valgt den løsningen fremfor å f, eks gå på høgskole et år eller to for så å få barn. Spesielt på grunn av det sosiale.
Thomasine Skrevet 4. november 2005 #8 Skrevet 4. november 2005 Dette er ditt valg, og bare ditt. Jeg mener du kan gjøre deg ferdig med videregående, søke om høyskoleplass, forså å reservere den tildelte plassen i et år. Det betyr at du får perm fra høgskolen før du begynner, og fødselsstipend fra lånekassen. Jeg ville valgt den løsningen fremfor å f, eks gå på høgskole et år eller to for så å få barn. Spesielt på grunn av det sosiale. ← Ja, dette ville funket om man visste når barnet kom. Men hvem er så heldig å få barn akkurat når en vil/ønsker/planlegger?? Ikke jeg iallefall. Min kom akkurat i eksamensperioden og dermed måtte flere av dem tas til høsten... Gikk det også!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå