Gå til innhold

Er det for sent å skape ny (og god) karriere når man er 45?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i kulturbransjen hele livet, og har gjort det ganske bra. Men har tjent lite, og er nå lei av yrket. Leker med tanken om å gjøre et ordentlig karriereskift og satse fullt og høyt i en ny bransje. Evt med ny utdanning først. Har lyst til å gjøre business og tjene penger. Er motivert. Noen som har troen?

Anonymkode: 74c75...03d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører rykter om at arbeidslivet ikke er snillest med kvinner over 45år, men jeg syns selv det er bare tullball. Vi som er 40-45 i dag skal jobbe til vi er 70, minst. Jeg syns du bare skal kaste deg ut i det og prøve dersom du vil. 

Jeg jobbet selv som kulturarbeider/akademiker til jeg var 30 men da hoppet jeg av og skiftet beite. Kan ikke si at jeg har utviklet meg som fagperson men livet blir jo bedre av å ha stabil inntekt og fast jobb. Er det noe jeg derimot savner fra kulturbransjen/akademia så er det folkene. Bransjen tiltrekker seg mye interessante folk som ga meg MYE input. Det får jeg ikke lengre av å jobbe som rådgiver i det offentlige. 

Anonymkode: eb75a...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har jobbet i kulturbransjen hele livet, og har gjort det ganske bra. Men har tjent lite, og er nå lei av yrket. Leker med tanken om å gjøre et ordentlig karriereskift og satse fullt og høyt i en ny bransje. Evt med ny utdanning først. Har lyst til å gjøre business og tjene penger. Er motivert. Noen som har troen?

Selvfølgelig kan du gjøre ny karriere som 45-åring. Jeg var drittlei å jobbe innenfor regnskap etter nesten 20 år. Sluttet og begynte som søppeltømmer. Når har jeg skapt meg en ny karriere som søppelkjører og trives utmerket med det. 

Anonymkode: 0d8f7...1a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg. Dessverre 😕

Anonymkode: 3d0c0...915

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hører rykter om at arbeidslivet ikke er snillest med kvinner over 45år, men jeg syns selv det er bare tullball. Vi som er 40-45 i dag skal jobbe til vi er 70, minst. Jeg syns du bare skal kaste deg ut i det og prøve dersom du vil. 

Jeg jobbet selv som kulturarbeider/akademiker til jeg var 30 men da hoppet jeg av og skiftet beite. Kan ikke si at jeg har utviklet meg som fagperson men livet blir jo bedre av å ha stabil inntekt og fast jobb. Er det noe jeg derimot savner fra kulturbransjen/akademia så er det folkene. Bransjen tiltrekker seg mye interessante folk som ga meg MYE input. Det får jeg ikke lengre av å jobbe som rådgiver i det offentlige. 

Anonymkode: eb75a...387

Takk, det har du rett i. Mange spennende folk i denne bransjen og mye input sånn sett. Får se hva det blir til, kan jo hende jeg kommer på et bedre spor innen mitt felt også. Trenger jo ikke å velge helt ny vei. Godt med noen innspill uansett!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig kan du gjøre ny karriere som 45-åring. Jeg var drittlei å jobbe innenfor regnskap etter nesten 20 år. Sluttet og begynte som søppeltømmer. Når har jeg skapt meg en ny karriere som søppelkjører og trives utmerket med det. 

Anonymkode: 0d8f7...1a6

Takk! Så flott det ordnet seg for deg! Er viktig å gjøre noe man trives med!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører rykter om at arbeidslivet ikke er snillest med kvinner over 45år,

Hvorfor skulle det være forskjellig fra menn i samme alder? Nesten verre for kvinner i fødedyktig alder.

Anonymkode: ab671...e27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lyst til å gjøre busness og tjene penger. Er motivert. Noen som har troen?

Jeg har troen så lenge du har en konkret plan for hva du skal jobbe med. 

Anonymkode: d91fa...81b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har troen. Kommer mer an på om du kan levere en god jobb, enn din alder
Utdanne deg til noe der er etterspørsel etter, så kan fortsette å jobbe etter til pensjonsalder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har troen. Kommer mer an på om du kan levere en god jobb, enn din alder
Utdanne deg til noe der er etterspørsel etter, så kan fortsette å jobbe etter til pensjonsalder. 

Lurt! Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Spørt jo veldig hva du tenker å bytte til. 

Anonymkode: 0e9c9...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal gå an, så lenge du har helsa i orden. Så en annen her har påpekt, vanlige folk i 40-årene vil nok måtte jobbe til minst 70. Dessuten så har du den regelen om at en kan tjene opp pensjonspoeng til man er 75 år, men klart, det blir vanskelig for de fleste å dra ut arbeidslivet til 75. 

Lånekassen har iallfall økt alderen der de gir lån og stipend, fra 45 til 50 år. Så det er bare å kjøre på. Selv de som er blitt 50, har rett på lån, men da etter andre regler ettersom det er snakk om en kvote på 500.000 kroner, tror jeg det var, så reduseres pengekvoten i forhold til alder. 

Anonymkode: 80af7...16c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i kveld sendt inn jobbsøknad på lærerjobb i vgs. Har jobbet mest i administrative yrker. Har tre år høyskole men ikke pedagogikk. Ønsker på sikt å ta praktisk pedagogisk utdanning. Har jobbet tidligere med voksenopplæring og stortrivdes. Spent på om jeg blir vurdert nå. Man må bare prøve!Masse lykke til🌸Vi har mange år igjen av arbeidsliver😊

Anonymkode: 436a5...f41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev over her nå blir 45 i år😊

Anonymkode: 436a5...f41

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

45 er ingen alder, om du tar en mastergrad nå så har du såvidt rundet 50 når du blir ferdig og har 15-20 år du kan glede deg i nytt yrke.  Et problem er at mange diskriminerer på alder ved nyansettelser, men det er bransjeavhengig.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for sent sånn generelt, men det kommer an på hva det er du tenker å gjøre? Hvilket felt ønsker du å gå inn i? 

Anonymkode: 67a17...104

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på det samme. Jobbet  20 åt som sykepleier.  Tenker å utdanne meg til togfører eller starte kafe  eventulet hundebarnehage/kennel.   

Anonymkode: ca81a...a0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg har troen på deg og det er ikke for sent. Gjør det du har lyst til å gjøre, du har ett liv og du har lenge igjen å leve. 

Anonymkode: 7dcb1...fdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gjorde det, sitter i innspurten på en master nå med ny jobb i sikte om 3 mnd. I klassen på bacheloren var vi 50% godt voksne 35+ - til 55, arbeidslivet er i endring og flere og flere av oss tar utdanning i voksen alder. Kjør på.

Anonymkode: 470f6...376

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme båt som 50 åring.  Men lurer litt om hvorfor alders er noe folk setter vekt på?  Tenk, da er vi ferdig med småbarn, barnesykdommer og må ha fri når de har fri.  Som sagt, mye mer pålitelig enn de som er 20/30 og i oppstarten av familien. 

Anonymkode: fc750...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...