Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #1 Del Skrevet 27. mars 2022 Vi skal i gang med å pusse opp badet, et gammelt 70-tallsbad med gulvbelegg og strietapet. Planen er flislagt gulv og vegger, og dusjhjørne (nå er det dusjkabinett). Så er spørsmålet: Hva slags fliser bør man velge? Da tenker jeg ikke på hva som ser pent ut - det klarer jeg å velge selv Men hva er mest praktisk? Viktig for meg: - lett å rengjøre - ikke ser fort skittent ut - ikke tiltrekker seg støv (alt blir jo støvete til slutt, men det er jo åpenbart at noen materialer er støvmagneter i større grad enn andre) Noen som har gode forslag til størrelse på fliser, materialer, farger osv. som i størst mulig grad oppfyller disse kravene? Og kom gjerne med andre ting som er viktige, men som jeg kanskje ikke har tenkt på. Badet er ganske lite, rundt 6 kvm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Del Skrevet 27. mars 2022 Porscelenato fliser på gulv. Og ikke super blanke på vegg. Litt sjatteringer hindrer at det ser lett skittent ut. Gråtoner funker best i lengden. Men også beige lette, type sand utseende. Anonymkode: 87fba...61a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 27. mars 2022 #3 Del Skrevet 27. mars 2022 Hva med microsement ? Da blir de jo glatte vegger. Litt usikker på om det kan legges på tapet - må jo være membran i veggene , kanskje må dere legge på våtromsplater e.l. Ellers ville jeg ta så store fliser som mulig slik at det blir færrest mulig fuger. Jeg hadde glatt brukt litt penger på en interiøarkitekt for å få de beste rådene /ideene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #4 Del Skrevet 27. mars 2022 Grå matt er mest praktisk mtp at hår, vann og smuss ikke synes like lett som på hvite matt/blank eller på blanke mørke fliser Anonymkode: f97bc...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Del Skrevet 27. mars 2022 punkyB skrev (7 minutter siden): Hva med microsement ? Da blir de jo glatte vegger. Litt usikker på om det kan legges på tapet - må jo være membran i veggene , kanskje må dere legge på våtromsplater e.l. Ellers ville jeg ta så store fliser som mulig slik at det blir færrest mulig fuger. Jeg hadde glatt brukt litt penger på en interiøarkitekt for å få de beste rådene /ideene. Nei huff industriell stil er forferdelig deprimerende Anonymkode: f97bc...f49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #6 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Porscelenato fliser på gulv. Og ikke super blanke på vegg. Litt sjatteringer hindrer at det ser lett skittent ut. Gråtoner funker best i lengden. Men også beige lette, type sand utseende. Anonymkode: 87fba...61a Takk for tips! Er ikke blanke fliser lettere å rengjøre? Hva er forskjell på porcellnato fliser og andre fliser? Kan ikke noe om dette. punkyB skrev (15 minutter siden): Hva med microsement ? Da blir de jo glatte vegger. Litt usikker på om det kan legges på tapet - må jo være membran i veggene , kanskje må dere legge på våtromsplater e.l. Ellers ville jeg ta så store fliser som mulig slik at det blir færrest mulig fuger. Jeg hadde glatt brukt litt penger på en interiøarkitekt for å få de beste rådene /ideene. Takk for tips om mikrosement, men har lyst på fliser. Vi skal rive absolutt alt som er der fra før, så det skal bli lagt skikkelig membran under. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Grå matt er mest praktisk mtp at hår, vann og smuss ikke synes like lett som på hvite matt/blank eller på blanke mørke fliser Anonymkode: f97bc...f49 👌 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei huff industriell stil er forferdelig deprimerende Anonymkode: f97bc...f49 Er litt enig i det, ja. Endret 27. mars 2022 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Del Skrevet 27. mars 2022 Ville nok gått for dusjkabinett, så du slipper bekymring for vannlekkasje, belegg på flisene og stygge fuger i dusjhjørnet etterhvert. Anonymkode: cc74a...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 27. mars 2022 #8 Del Skrevet 27. mars 2022 Grå fliser, sier flisleggeren her. Ikke mørke grå, men i lysere grått. 30x60 eller 60x60, fugen bør være 2-2,5 mm. Velg ikke billige fliser. Flisene bør være hardbrente. Velger dere polerte fliser så må de impregneres en gang i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #9 Del Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville nok gått for dusjkabinett, så du slipper bekymring for vannlekkasje, belegg på flisene og stygge fuger i dusjhjørnet etterhvert. Anonymkode: cc74a...2b2 Er klar over at dusjkabinett er tryggere på den måten, men det er også et herk å rengjøre - mye jobb å rengjøre inni, og utenpå minst to av sidene (de som står inntil vegg) får man aldri rengjort, og må bare se på at støv og dritt legger seg. For ikke å snakke om hvordan det blir seende ut under etter hvert. Nei, orker ikke mer dusjkabinett! 😄 Thildamor skrev (1 time siden): Grå fliser, sier flisleggeren her. Ikke mørke grå, men i lysere grått. 30x60 eller 60x60, fugen bør være 2-2,5 mm. Velg ikke billige fliser. Flisene bør være hardbrente. Velger dere polerte fliser så må de impregneres en gang i året. Vi kommer definitivt til å gå for skikkelige fliser. Har planer om å bli boende her i all overskuelig fremtid, og dette badet skal vi ha lenge. Hva vil det si at man må impregnere dem? Er det mye jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 27. mars 2022 #10 Del Skrevet 27. mars 2022 Det er fugene på et fliselagt bad som er krevende å holde rene - ikke selve flisen. Unntaket er hvis flisen er matt og ru. Da setter såperester og skitt seg også på flisen. Ergo er det mindre og lettere renhold med store og glatte/blanke fliser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #11 Del Skrevet 27. mars 2022 Amossa skrev (Akkurat nå): Det er fugene på et fliselagt bad som er krevende å holde rene - ikke selve flisen. Unntaket er hvis flisen er matt og ru. Da setter såperester og skitt seg også på flisen. Ergo er det mindre og lettere renhold med store og glatte/blanke fliser. Ser den. Men glatte og blanke fliser tiltrekker seg vel mer støv enn matte? Og de er lettere å skli på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 27. mars 2022 #12 Del Skrevet 27. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Ser den. Men glatte og blanke fliser tiltrekker seg vel mer støv enn matte? Og de er lettere å skli på. Ja. Derfor ikke smart med blankt på gulvet. Vi har et bad med fliser fra topp til bunn. Jeg kan love deg at jeg heller ville tørket støv enn å rengjøre fuger fulle av såperester osv. Det er mye jobb å holde rent. Våre veggfliser er ikke av de moderne, store. Men i størrelse 15X18. Litt morsomt når jeg leser at nå er det denne størrelsen fliser som er det aller siste og som forventes å bli in Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #13 Del Skrevet 27. mars 2022 Amossa skrev (13 minutter siden): Ja. Derfor ikke smart med blankt på gulvet. Vi har et bad med fliser fra topp til bunn. Jeg kan love deg at jeg heller ville tørket støv enn å rengjøre fuger fulle av såperester osv. Det er mye jobb å holde rent. Våre veggfliser er ikke av de moderne, store. Men i størrelse 15X18. Litt morsomt når jeg leser at nå er det denne størrelsen fliser som er det aller siste og som forventes å bli in Så man bør ha matte fliser på gulvet, men de er vanskelige å holde rene? Jeg liker ikke så godt store fliser, jeg. Og de er vel også mye vanskeligere å legge mtp. fall? Badet vårt er som sagt ganske lite, så velger vi store fliser, får vi vel plass til to hele fliser eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 27. mars 2022 #14 Del Skrevet 27. mars 2022 Blanke porselensfliser 60x60 er kjenpelekkert og jeg tror de er på vei inn også her i landet, vi henger jo generelt etter med trender som allerede har vært en stund i flere andre europeiske land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 27. mars 2022 #15 Del Skrevet 27. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (10 minutter siden): Så man bør ha matte fliser på gulvet, men de er vanskelige å holde rene? Jeg liker ikke så godt store fliser, jeg. Og de er vel også mye vanskeligere å legge mtp. fall? Badet vårt er som sagt ganske lite, så velger vi store fliser, får vi vel plass til to hele fliser eller noe Ja. På den andre siden kan du legge flisen så tett som mulig. Da blir fugene mindre. Det er nemlig de som er problemet. Det heter at små fliser i et lite rom vil forminske. Velger du medium så mener jeg at det går fint, og er penest. Vi har hvite fliser med grå fuger på vegg og grå fliser på golvet. Ingen mønster og dekor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mars 2022 #16 Del Skrevet 27. mars 2022 Lunaris skrev (4 minutter siden): Blanke porselensfliser 60x60 er kjenpelekkert og jeg tror de er på vei inn også her i landet, vi henger jo generelt etter med trender som allerede har vært en stund i flere andre europeiske land. Kan du legge ut lenke til eksempler? Amossa skrev (1 minutt siden): Ja. På den andre siden kan du legge flisen så tett som mulig. Da blir fugene mindre. Det er nemlig de som er problemet. Det heter at små fliser i et lite rom vil forminske. Velger du medium så mener jeg at det går fint, og er penest. Vi har hvite fliser med grå fuger på vegg og grå fliser på golvet. Ingen mønster og dekor. Skjønner. Smale fuger har jeg skjønt er smart, og hardest mulig fliser (lavt fuktopptak), disse skal visstnok være lettere å rengjøre enn de som tar opp mye fukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 27. mars 2022 #17 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Finnes forskjellige stiler Såklart men eksempler: Endret 27. mars 2022 av Lunaris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 27. mars 2022 #18 Del Skrevet 27. mars 2022 Jeg ville valgt epoxy fugemasse. Den har ikke samme porer som sementbasert fugemasse. Det er porene som tiltrekker seg smuss, og epoxy gjør at fugene holder seg rene(re). Vi har brukt det til flisene mellom benkesksp på kjøkken. Helt supert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 28. mars 2022 #19 Del Skrevet 28. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (22 timer siden): Er klar over at dusjkabinett er tryggere på den måten, men det er også et herk å rengjøre - mye jobb å rengjøre inni, og utenpå minst to av sidene (de som står inntil vegg) får man aldri rengjort, og må bare se på at støv og dritt legger seg. For ikke å snakke om hvordan det blir seende ut under etter hvert. Nei, orker ikke mer dusjkabinett! 😄 Vi kommer definitivt til å gå for skikkelige fliser. Har planer om å bli boende her i all overskuelig fremtid, og dette badet skal vi ha lenge. Hva vil det si at man må impregnere dem? Er det mye jobb? Impregninger er visst på spruteflaske, bare å sprute på og tørke over med microfiberklut og vente til neste dag, sier flisleggeren her. Det får du kjøpt der de selger fliser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mars 2022 #20 Del Skrevet 28. mars 2022 Takk! Så hvis jeg har forstått det riktig, så er støv problemet med blanke fliser, og skitt problemet med matte. Går ikke an å få ingen av delene, tydeligvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå