AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Jeg gikk fra far til barnet mitt for et år siden. Tiden etter bruddet bodde vi fortsatt sammen men han jobbet mye og sov til han dro på jobb, så minimalt med tid med barnet. Han tok seg så en krevende jobb over en time unna, så flyttet han. Pga jobben sa han i mekling at pr. Da kunne han ikke ha noen samværsplan grunnet at han ikke hadde tid. På de siste 8 mnd har han sett barnet 5 ganger, hvorav 3 av gangene har jeg tatt med barnet til han å vært tilstede under samvær. Nå ønsker han å ha barnet på overnatting, noe jeg ikke ønsker. Flere grunner til dette. Han har nesten ikke sett far det siste året. Far har aldri tatt han om morgenene annet enn i permisjon, da far er meget morgengretten og ikke klarer å stå opp tidlig. Lite initiativ til samvær. Og barnet har slitt en del med å dra i barnehagen, og bli passet av bestemor som han kjenner veldig godt. Jeg er redd for barnets reaksjon, da han er veldig knyttet til meg. Jeg er også redd for at dette kun blir en engangsgreie, eller en veldig sjelden greie. Er det for ille av meg å kreve at far må ha mer samvær, som i flere ganger i mnd en periode før overnatting? Føler ikke barnet er nok knyttet til far pr nå til å sove der. Barnet er 2år, og ved spørsmål om å sove hos far sier han at han vil sove hjemme med meg. Jeg har aldri nektet samvær, og som skrevet over møtt opp hos eks for at barnet skal få tid med far flere ganger. Innspill?😔 Anonymkode: 4903a...5f8 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Jeg er enig med deg og hadde ikke ønsket at mitt lille barn skulle være på overnatting hos faren. Jeg forstår at faren ønsker å se sitt barn, men siden barnet ikke er vant til å være hos faren og ihvertfall ikke sove over, så burde dere begynt med dag samvær regelmessig, før barnet sover over. Jeg foreslår at dere går til familierådgivningskontor Anonymkode: f98f7...e53 19
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 Jeg hadde gitt beskjed at det overhodet ikke blir aktuelt . Han kan komme på et lite besøk. Noe annet er det ikke snakk om. Gjør det veldig konkret uten noe om eller men. Blir det et mas, så henviser du kun siste møte på FVK, og forøvrig ingen interesse barnet. Takk og hei Anonymkode: d3944...f95 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #4 Skrevet 27. mars 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gikk fra far til barnet mitt for et år siden. Tiden etter bruddet bodde vi fortsatt sammen men han jobbet mye og sov til han dro på jobb, så minimalt med tid med barnet. Han tok seg så en krevende jobb over en time unna, så flyttet han. Pga jobben sa han i mekling at pr. Da kunne han ikke ha noen samværsplan grunnet at han ikke hadde tid. På de siste 8 mnd har han sett barnet 5 ganger, hvorav 3 av gangene har jeg tatt med barnet til han å vært tilstede under samvær. Nå ønsker han å ha barnet på overnatting, noe jeg ikke ønsker. Flere grunner til dette. Han har nesten ikke sett far det siste året. Far har aldri tatt han om morgenene annet enn i permisjon, da far er meget morgengretten og ikke klarer å stå opp tidlig. Lite initiativ til samvær. Og barnet har slitt en del med å dra i barnehagen, og bli passet av bestemor som han kjenner veldig godt. Jeg er redd for barnets reaksjon, da han er veldig knyttet til meg. Jeg er også redd for at dette kun blir en engangsgreie, eller en veldig sjelden greie. Er det for ille av meg å kreve at far må ha mer samvær, som i flere ganger i mnd en periode før overnatting? Føler ikke barnet er nok knyttet til far pr nå til å sove der. Barnet er 2år, og ved spørsmål om å sove hos far sier han at han vil sove hjemme med meg. Jeg har aldri nektet samvær, og som skrevet over møtt opp hos eks for at barnet skal få tid med far flere ganger. Innspill?😔 Anonymkode: 4903a...5f8 Han tenker jo ikke på barnet og evner tydeligvis ikke å sette seg barnets sted Anonymkode: a1202...de1 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 Far og barn må først få en relasjon før overnatting er akutelt. Så enkelt er det. Dagssamvær over en periode må til. Anonymkode: 978a0...0d1 12 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #6 Skrevet 27. mars 2022 Takk for alle gode svar. Da er jeg hvertfall ikke helt på vidda. Vil jo såklart at far og barn skal få et forhold. Men føler ikke akkurat at far prioriterer barnet, eller barnets følelser og behov. Noe han forsåvidt aldri har gjort heller.. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 2
Jadaomatte Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 (endret) Ville hatt ventet med overnattting ja. Har han fått ny dame han vil imponere kanskje? At du kan risikere at det bare bli ett lite «blaff» fra faren? Endret 27. mars 2022 av Jadaomatte 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 Jadaomatte skrev (2 minutter siden): Ville hatt ventet med overnattting ja. Har han fått ny dame han vil imponere kanskje? Tenkt det samme! Anonymkode: 4d76b...698
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 Jadaomatte skrev (1 time siden): Ville hatt ventet med overnattting ja. Har han fått ny dame han vil imponere kanskje? At du kan risikere at det bare bli ett lite «blaff» fra faren? Nei ingen ny dame. Men han skal i sak mot en eks han har barn med fra tidligere nå snart. Han har ingen kontakt med det barnet. Så mulig for å stille seg selv i bedre lys evt. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er enig med deg og hadde ikke ønsket at mitt lille barn skulle være på overnatting hos faren. Jeg forstår at faren ønsker å se sitt barn, men siden barnet ikke er vant til å være hos faren og ihvertfall ikke sove over, så burde dere begynt med dag samvær regelmessig, før barnet sover over. Jeg foreslår at dere går til familierådgivningskontor Anonymkode: f98f7...e53 "Mitt lille barn" Trodde at det var deres lille barn. Et barn har rettigheter til å ha samvær med far da det er viktig for den normale psykiske utviklingen. Barn og spesielt menn som har blitt eksludert fra far sliter oftere i voksen alder med forkastelser, depresjoner og relasjoner til andre. Menn har vokst opp uten nær kontakt med far er også overpresentert på vold og kriminalitets statistikken. Anonymkode: b2afd...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Mitt lille barn" Trodde at det var deres lille barn. Et barn har rettigheter til å ha samvær med far da det er viktig for den normale psykiske utviklingen. Barn og spesielt menn som har blitt eksludert fra far sliter oftere i voksen alder med forkastelser, depresjoner og relasjoner til andre. Menn har vokst opp uten nær kontakt med far er også overpresentert på vold og kriminalitets statistikken. Anonymkode: b2afd...6b5 Hei! Har ikke tanken slått deg om at nettopp denne mannen ikke har vært en tilstedeværende og god far? Er en far viktig og positiv uansett hvordan han er som menneske ? Du er ikke den første som foreslår at det er kjempeviktig at barnet har kontakt med far uansett hvilken udugelig egoist han er i praksis. Nå må dere forkjemperene våkne opp og oppdatere dere ! Anonymkode: d3944...f95 12
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "Mitt lille barn" Trodde at det var deres lille barn. Et barn har rettigheter til å ha samvær med far da det er viktig for den normale psykiske utviklingen. Barn og spesielt menn som har blitt eksludert fra far sliter oftere i voksen alder med forkastelser, depresjoner og relasjoner til andre. Menn har vokst opp uten nær kontakt med far er også overpresentert på vold og kriminalitets statistikken. Anonymkode: b2afd...6b5 Har du hørt om begrepet tilstedeværelse? Man sender ikke et barn på overnatting til en far, som nesten ikke har vært tilstede - bare når det passer for far. Overnatting kan være aktuelt hvis far klarer å ha dagssamvær over tid, men å kreve overnatting etter lite samvær er helt på trynet. Det blir som å sette barnet bort til en ukjent person, som barnet møter innemellom. Ikke trygt for barnet. Noen ganger så trumfer trygghet over rettigheter, for å sikre barnet. Anonymkode: 5ef33...8a8 12
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Har ikke tanken slått deg om at nettopp denne mannen ikke har vært en tilstedeværende og god far? Er en far viktig og positiv uansett hvordan han er som menneske ? Du er ikke den første som foreslår at det er kjempeviktig at barnet har kontakt med far uansett hvilken udugelig egoist han er i praksis. Nå må dere forkjemperene våkne opp og oppdatere dere ! Anonymkode: d3944...f95 Hei du. Jeg er vokst opp med en far som var mye bortreist da jeg var barn. Mine foreldre bodde ikke sammen Og jeg savnet ham hele tiden. Han var en god far og hadde mor nektet meg kontakt m han så hadde hun fratatt meg en verdifull relasjon og støtte som jeg har hatt godt av psykisk i voksen alder. Anonymkode: b2afd...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei du. Jeg er vokst opp med en far som var mye bortreist da jeg var barn. Mine foreldre bodde ikke sammen Og jeg savnet ham hele tiden. Han var en god far og hadde mor nektet meg kontakt m han så hadde hun fratatt meg en verdifull relasjon og støtte som jeg har hatt godt av psykisk i voksen alder. Anonymkode: b2afd...6b5 Ja, men da snakker du om en helt annen slags relasjon til faren din enn hva TS snakker om her. Du hadde en snill og god far, og det er en helt annen diskusjon. Denne faren TS omtaler er ikke noen god far, foreløpig, og vil han ha kontakt med barnet ditt så må det en forandring til. Jeg hadde en fraværende far selv om vi bodde sammen helt til mine foreldre ble skilt. Han fant seg ny samboer og trakk seg unna alle barna og nøyde seg med å sitte og kritisere alt vi barna gjorde, og jeg tror faktisk han skjemmes for at vi ikke er akademikere slle sammen. Han har null selvinnsikt og nekter å innse at han var en looser av en far sjøl, og barnebarn betyr null og niks for han. Vi har ikke kontakt lenger Anonymkode: d3944...f95 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Mitt lille barn" Trodde at det var deres lille barn. Et barn har rettigheter til å ha samvær med far da det er viktig for den normale psykiske utviklingen. Barn og spesielt menn som har blitt eksludert fra far sliter oftere i voksen alder med forkastelser, depresjoner og relasjoner til andre. Menn har vokst opp uten nær kontakt med far er også overpresentert på vold og kriminalitets statistikken. Anonymkode: b2afd...6b5 Om du leser hovedinnlegget har jeg aldri nektet far samvær. Jeg har også tatt med barnet til far ved flere anledninger da far ikke har mulighet til å stille opp selv. Så er på ingen måte slik at jeg holder barn og far adskilt. Men far viser svært lite initiativ til å være med barnet sitt. Sist samvær var pga han hadde en annen avtale i min by, så da passet det seg slik. Det er det andre selvvalgte samværet fra fars side på 7mnd. Ellers spør han aldri hvordan barnet har det, spør ingenting om hvordan det går når barnet er sykt. Spør aldri om det er noe barnet trenger. Han har heller ikke tid til å facetime barnet, noe de på familievernkontoret anbefalte da det er viktig med hyppige samvær, eller samtaler med små barn. Så her er det vel far som må skjerpe seg. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #16 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om du leser hovedinnlegget har jeg aldri nektet far samvær. Jeg har også tatt med barnet til far ved flere anledninger da far ikke har mulighet til å stille opp selv. Så er på ingen måte slik at jeg holder barn og far adskilt. Men far viser svært lite initiativ til å være med barnet sitt. Sist samvær var pga han hadde en annen avtale i min by, så da passet det seg slik. Det er det andre selvvalgte samværet fra fars side på 7mnd. Ellers spør han aldri hvordan barnet har det, spør ingenting om hvordan det går når barnet er sykt. Spør aldri om det er noe barnet trenger. Han har heller ikke tid til å facetime barnet, noe de på familievernkontoret anbefalte da det er viktig med hyppige samvær, eller samtaler med små barn. Så her er det vel far som må skjerpe seg. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 Det var leit å lese. Hadde fedre forstått hvor mye de betyr for barna så hadde de ikke forsømt dem. Anonymkode: b2afd...6b5 3 2
Gjest Kerrs Pink Skrevet 28. mars 2022 #17 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Om du leser hovedinnlegget har jeg aldri nektet far samvær. Jeg har også tatt med barnet til far ved flere anledninger da far ikke har mulighet til å stille opp selv. Så er på ingen måte slik at jeg holder barn og far adskilt. Men far viser svært lite initiativ til å være med barnet sitt. Sist samvær var pga han hadde en annen avtale i min by, så da passet det seg slik. Det er det andre selvvalgte samværet fra fars side på 7mnd. Ellers spør han aldri hvordan barnet har det, spør ingenting om hvordan det går når barnet er sykt. Spør aldri om det er noe barnet trenger. Han har heller ikke tid til å facetime barnet, noe de på familievernkontoret anbefalte da det er viktig med hyppige samvær, eller samtaler med små barn. Så her er det vel far som må skjerpe seg. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 Sånn gjorde min eks også, men ungen var litt eldre. Jeg jobba og jobba for at ungen skulle få god kontakt med sin far, har svelga mange kameler, glatta over avlyst samvær, kjørt hit og dit, ordna og styrt. Lagt til rette for at barnet skulle få den kontakten det har krav på. For det er barnet som har krav på samvær, ikke foreldrene. Men herregud, jeg skulle ønske jeg ikke hadde gjort alt det. Nå sees de 3 ganger i året, i ferier. Ungen liker det, så det er greit. Men faren tar til dags dato ALDRI initiativ til noe. Så hvis du har havna borti en sånn type må du tenke deg veldig godt om før du godtar mer samvær.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #18 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var leit å lese. Hadde fedre forstått hvor mye de betyr for barna så hadde de ikke forsømt dem. Anonymkode: b2afd...6b5 Ja det er jeg enig I. Han har også et barn fra tidligere som han ikke har noe kontakt med. Jeg synes det er veldig synd. Barnet er helt uskyldig i dette å fortjener å ha et godt forhold til begge foreldre. Kerrs Pink skrev (8 timer siden): Sånn gjorde min eks også, men ungen var litt eldre. Jeg jobba og jobba for at ungen skulle få god kontakt med sin far, har svelga mange kameler, glatta over avlyst samvær, kjørt hit og dit, ordna og styrt. Lagt til rette for at barnet skulle få den kontakten det har krav på. For det er barnet som har krav på samvær, ikke foreldrene. Men herregud, jeg skulle ønske jeg ikke hadde gjort alt det. Nå sees de 3 ganger i året, i ferier. Ungen liker det, så det er greit. Men faren tar til dags dato ALDRI initiativ til noe. Så hvis du har havna borti en sånn type må du tenke deg veldig godt om før du godtar mer samvær. Jeg har ikke presset på eks. For det mener jeg ikke er min jobb, svaret jeg får er uansett at han enten ikke har tid eller penger. Men har som sagt tatt med barnet til han noen ganger. Jeg kommer bare til å si at det må mer kontinuerlig samvær til over litt tid før det er greit med overnatttings samvær. Da barnet ikke er trygg på far som omsorgsperson pr.idag. så får jeg bare se hva han mener om det. Tenker også at om dette overnatttingssamværet kun skal skje 1-4 ganger i året så er det bare tullete. Da kan han heller ha heldagssamvær oftere. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #19 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei ingen ny dame. Men han skal i sak mot en eks han har barn med fra tidligere nå snart. Han har ingen kontakt med det barnet. Så mulig for å stille seg selv i bedre lys evt. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 Har du kommunikasjon med den andre dama? Virker som det er gjenganger for han å ikke ha kontakt med egne barn... Anonymkode: 978a0...0d1 1 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 28. mars 2022 #20 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke presset på eks. For det mener jeg ikke er min jobb, svaret jeg får er uansett at han enten ikke har tid eller penger. Men har som sagt tatt med barnet til han noen ganger. Jeg kommer bare til å si at det må mer kontinuerlig samvær til over litt tid før det er greit med overnatttings samvær. Da barnet ikke er trygg på far som omsorgsperson pr.idag. så får jeg bare se hva han mener om det. Tenker også at om dette overnatttingssamværet kun skal skje 1-4 ganger i året så er det bare tullete. Da kan han heller ha heldagssamvær oftere. Ts Anonymkode: 4903a...5f8 Det tror jeg er veldig fornuftig å gjøre. Jeg har ikke presset, men lagt til rette når far mente det passet sånn. Men jeg håper at du klarer å være konsekvent med det du bestemmer deg for, ikke bli usikker. Barnet er såpass lite enda at ingen som kan noe om tilknytningsteori vil kalle den planen din for feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå