AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 jeg røyker ikke, aldri gjort det. Mannen har ikke røyket på flere år, muligens 8 år. Jeg holder på å bli gal, lukter så vondt av han, klærne hans, sofaen, pledd i Sofa. Han sier han skal slutte, men gjør virkelig ikke noe for å prøve engang. Hvordan løse dette? Tips tas i mot med stor takk. Anonymkode: 51215...e1d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Om han ikke klarer å slutte er det ganske enkelt. Godta det eller reis! Anonymkode: 0cca9...536 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 Hadde vært en deal breaker for min del. Veldig spesielt at han har startet igjen. Noe spesielt som har skjedd? Har han det bra? Anonymkode: 9c289...d7e 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #4 Skrevet 27. mars 2022 Uff dette får meg til å grue meg til å begynne å date igjen... Jeg har alltid datet menn som har røkt, men jeg har også røkt. Sluttet for 6mnd siden syns røyk lukter py og kan ikke forestille meg å kysse eller klemme en som stinker røyk...... Nå når jeg er røykfri skjønner jeg hvorfor ikkerøykere alltid har slått hardt ned på røyking hos partneremne! Pleide å syntes det var fisefint at noen syntes var så ille men det er jo virkelig det! Tror nok du bare må gi han et ultimatum og vise at du mener alvor med at dette kan du ikke leve med. Gi han en måned eller tre og gjør det tydelig at du faktisk ikke kan ha han som kjæreste mer om han ikke slutter. Det handler om å sette forholdet over avhengigheten og det er lett om man bare bestemmer seg! Sluntrer man unna så vil man egentlig ikke slutte.. Anonymkode: bb913...895 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff dette får meg til å grue meg til å begynne å date igjen... Jeg har alltid datet menn som har røkt, men jeg har også røkt. Sluttet for 6mnd siden syns røyk lukter py og kan ikke forestille meg å kysse eller klemme en som stinker røyk...... Nå når jeg er røykfri skjønner jeg hvorfor ikkerøykere alltid har slått hardt ned på røyking hos partneremne! Pleide å syntes det var fisefint at noen syntes var så ille men det er jo virkelig det! Tror nok du bare må gi han et ultimatum og vise at du mener alvor med at dette kan du ikke leve med. Gi han en måned eller tre og gjør det tydelig at du faktisk ikke kan ha han som kjæreste mer om han ikke slutter. Det handler om å sette forholdet over avhengigheten og det er lett om man bare bestemmer seg! Sluntrer man unna så vil man egentlig ikke slutte.. Anonymkode: bb913...895 Hadde min partner gitt meg et sånt ultimatum, meg eller røyken, hadde jeg bare sagt drit og dra. Nå har jeg riktignok sluttet å røyke, men sånt nekter jeg at partneren bestemmer. Vil jeg røyke, så røyker jeg. Tåler ikke partneren min det, så får han heller finne seg noen andre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #6 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): jeg røyker ikke, aldri gjort det. Mannen har ikke røyket på flere år, muligens 8 år. Jeg holder på å bli gal, lukter så vondt av han, klærne hans, sofaen, pledd i Sofa. Han sier han skal slutte, men gjør virkelig ikke noe for å prøve engang. Hvordan løse dette? Tips tas i mot med stor takk. Anonymkode: 51215...e1d Det er alltid en grunn til at folk begynner igjen, det ernrelatert til stress uansett. Spør hvorfor han er stressa fortia. Om han er deprimert lei seg... eller bare ensom, er mangen som bruker røyk som sutteklut når dem er ensom fordi det minner om sosial røyking. Anonymkode: f673d...395
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (1 minutt siden): Hadde min partner gitt meg et sånt ultimatum, meg eller røyken, hadde jeg bare sagt drit og dra. Nå har jeg riktignok sluttet å røyke, men sånt nekter jeg at partneren bestemmer. Vil jeg røyke, så røyker jeg. Tåler ikke partneren min det, så får han heller finne seg noen andre. Ok. Da høres du ut for meg som en partner som er lite samarbeidsvillig. De fleste normale forhold der man har et problem så går man sammen om å løse det og snakker sammen om hva som fungerer og ikke for at forholdet skal holde sammen. Det er ikke vanlig å kun dure på med hva man vil, da kan man jo si det samme om utroskap, vold eller ekstremistiske holdninger også. En som vil være utro/voldelig/rasistisk håndterer ikke forholdet med respekt om han eller hun bare sier at hen vil gjøre som han vil og partneren får finne seg i det eller stikke, og at hvis partner ønsker dialog og endring for å få forholdet til å fungere så kan hen heller bare ryke og reise om hen ikke finner seg i det. Merkelig holdning spør du meg, men ok, folk er forskjellige. Anonymkode: bb913...895 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok. Da høres du ut for meg som en partner som er lite samarbeidsvillig. De fleste normale forhold der man har et problem så går man sammen om å løse det og snakker sammen om hva som fungerer og ikke for at forholdet skal holde sammen. Det er ikke vanlig å kun dure på med hva man vil, da kan man jo si det samme om utroskap, vold eller ekstremistiske holdninger også. En som vil være utro/voldelig/rasistisk håndterer ikke forholdet med respekt om han eller hun bare sier at hen vil gjøre som han vil og partneren får finne seg i det eller stikke, og at hvis partner ønsker dialog og endring for å få forholdet til å fungere så kan hen heller bare ryke og reise om hen ikke finner seg i det. Merkelig holdning spør du meg, men ok, folk er forskjellige. Anonymkode: bb913...895 Aksepterer ikke vold, utroskap, rasisme osv. Det er noe helt annet enn å ta seg en røyk. En ting er å røyke inne, det har jeg full forståelse for ikke er ønskelig. En ørefik og en sigarett i et forhold kan overhodet ikke sammenlignes. Det å stille et ultimatum er for meg det samme som å sette forholdet på spill. Det kan nemlig gå begge veier. Jeg hater ølånde, men ville aldri nektet partneren min å drikke øl.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (7 minutter siden): Aksepterer ikke vold, utroskap, rasisme osv. Det er noe helt annet enn å ta seg en røyk. En ting er å røyke inne, det har jeg full forståelse for ikke er ønskelig. En ørefik og en sigarett i et forhold kan overhodet ikke sammenlignes. Det å stille et ultimatum er for meg det samme som å sette forholdet på spill. Det kan nemlig gå begge veier. Jeg hater ølånde, men ville aldri nektet partneren min å drikke øl. Ikke om partneren drakk 6-10 øl regelmessig gjennom hele dagen, slik at ølånden var der kontinuerlig? Og at det luktet øl av alle klesplagg vedkommende hadde på seg? Anonymkode: 3257c...3a9 1 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #10 Skrevet 27. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke om partneren drakk 6-10 øl regelmessig gjennom hele dagen, slik at ølånden var der kontinuerlig? Og at det luktet øl av alle klesplagg vedkommende hadde på seg? Anonymkode: 3257c...3a9 Da er han alkoholiker og det er noe helt annet. Edit. Men, la oss si at han ikke ble en alkoholiker av dette. Da hadde det vært ok. Hans valg. Men det hadde blitt lite pulings Endret 27. mars 2022 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #11 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (9 minutter siden): Aksepterer ikke vold, utroskap, rasisme osv. Det er noe helt annet enn å ta seg en røyk. En ting er å røyke inne, det har jeg full forståelse for ikke er ønskelig. En ørefik og en sigarett i et forhold kan overhodet ikke sammenlignes. Det å stille et ultimatum er for meg det samme som å sette forholdet på spill. Det kan nemlig gå begge veier. Jeg hater ølånde, men ville aldri nektet partneren min å drikke øl. Hvis partneren din drakk øl gjennom hele dagen hadde du sannsynligvis sagt fra at dette ikke fungerte for deg du også. Jeg kan bare anta at du røyker selv siden du ikke ser problemet, men vi kan også diskutere ut i fra at du ikke røyker. Hvis kjæresten går med 20 sprøyt av en parfymelukt man syntes er heslig så er det helt innafor å si fra til partneren at man ikke trives i nærheten med den lukta, og hvis partner smaker snus, røyk eller bæsj for den saks skyld, noe man ikke klarer å leve med, er det også helt innafor å da sette grenser å si at dette her kan jeg ikke leve med i parforholdet så om du vil fortsette å være sammen må du slutte. Anonymkode: bb913...895 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #12 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (1 minutt siden): Da er han alkoholiker og det er noe helt annet. Avhengig altså. Som man også er av røyk. Så nei det er ikke noe helt annet.. Anonymkode: bb913...895 1 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #13 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Avhengig altså. Som man også er av røyk. Så nei det er ikke noe helt annet.. Anonymkode: bb913...895 Man blir ikke ruset av å røyke sigaretter. Så jo, det er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #14 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (5 minutter siden): Man blir ikke ruset av å røyke sigaretter. Så jo, det er noe helt annet. Nei i sammenhengen som diskuteres er det ikke noe annet. I sammenhengen her handler det ikke om rus og oppførsel, men om lukt og smak som dominerer forholdet og om helsevalg som også går utover forholdet. Forresten fungerer nikotin på de samme dopaminreseptorene i hjernen som alkohol, så det er ikke helt riktig at man ikke blir ruset av sigaretter heller. Dette kommer helt an på hvordan man definerer rus, men som sagt det er ikke beruset oppførsel som er relevant for denne diskusjonen, men at partner driver med noe som en ikke kan holde ut å leve med. Anonymkode: bb913...895 1 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #15 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis partneren din drakk øl gjennom hele dagen hadde du sannsynligvis sagt fra at dette ikke fungerte for deg du også. Jeg kan bare anta at du røyker selv siden du ikke ser problemet, men vi kan også diskutere ut i fra at du ikke røyker. Hvis kjæresten går med 20 sprøyt av en parfymelukt man syntes er heslig så er det helt innafor å si fra til partneren at man ikke trives i nærheten med den lukta, og hvis partner smaker snus, røyk eller bæsj for den saks skyld, noe man ikke klarer å leve med, er det også helt innafor å da sette grenser å si at dette her kan jeg ikke leve med i parforholdet så om du vil fortsette å være sammen må du slutte. Anonymkode: bb913...895 Jeg røyker ikke selv, sluttet for noen år siden. Synes også det lukter fryktelig vondt av røyk, men jeg ville aldri stilt et ultimatum på sånt. La oss bare gå ut i fra øllukt, ikke promille. Jeg ville aldri forlangt at han skulle slutte å drikke bare fordi jeg ikke liker lukta. Han elsker øl og jeg ville aldri tatt i fra ham den gleden. Hadde mannen min brukt en halv parfymeflaske hver dag, da hadde jeg stilt et ultimatum, meg eller parfymen. Men jeg hadde også tålt at han hadde valgt parfymen. For meg er det også stor forskjell på overdreven parfymelukt og nytelsesmidler. Det finnes forskjellige gleder og aksepter i livet, jeg aksepterer røyk og øl. Og mye annet. Stiller man et ultimatum, må man også tåle at man kanskje blir valgt bort. Jeg forstår at noen ikke fikser røyklukt, men med litt godvilje, så kan man kanskje møtes på midten. Røyk ute, bruk kun en jakke til røyking, ikke heng den jakka sammen med andre klær, vask hendene osv.
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei i sammenhengen som diskuteres er det ikke noe annet. I sammenhengen her handler det ikke om rus og oppførsel, men om lukt og smak som dominerer forholdet og om helsevalg som også går utover forholdet. Forresten fungerer nikotin på de samme dopaminreseptorene i hjernen som alkohol, så det er ikke helt riktig at man ikke blir ruset av sigaretter heller. Dette kommer helt an på hvordan man definerer rus, men som sagt det er ikke beruset oppførsel som er relevant for denne diskusjonen, men at partner driver med noe som en ikke kan holde ut å leve med. Anonymkode: bb913...895 Som jeg skrev, ser man bort i fra promillen, så hadde jeg akseptert ølånde. Nettopp fordi parternen min elsker øl.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #17 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (6 minutter siden): Som jeg skrev, ser man bort i fra promillen, så hadde jeg akseptert ølånde. Nettopp fordi parternen min elsker øl. Ok den er grei, men nå handler ikke denne tråden om deg. Den handler om en annen som ikke aksepterer røykingen og det er helt lov å sette grenser for ting man ikke aksepterer som går utover kvaliteten på forholdet enten det er røyking, utroskap, alkoholforbruk, partner som jobber overtid eller bortreist på jakt eller bilmekking hele tiden. Alle har forskjellige grenser for hva og hvor mye de tolererer i forholdet sitt og en som ikke har de grensene står ikke i noen posisjon til å fortelle noen med grenser at det er galt å ha de grensene. Anonymkode: bb913...895 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #18 Skrevet 27. mars 2022 Dævendøtte skrev (10 minutter siden): Hadde mannen min brukt en halv parfymeflaske hver dag, da hadde jeg stilt et ultimatum, meg eller parfymen. Men jeg hadde også tålt at han hadde valgt parfymen. For meg er det også stor forskjell på overdreven parfymelukt og nytelsesmidler. Nettopp, da forstår du det jo da. Skjønner ikke hvorfor du kverulerer så mye da! Sitat Det finnes forskjellige gleder og aksepter i livet, jeg aksepterer røyk og øl. Og mye annet. Du har fått frem det nå. Men tråden spurte ikke etter hva andre aksepterer og ikke. Sitat Stiller man et ultimatum, må man også tåle at man kanskje blir valgt bort. Det er ingenting i tråden som indikerer at trådstarter ikke vil akseptere å bli valgt bort om hun stiller et ultimatum så jeg forstår ikke hvorfor du skriver dette eller hvor du helt til nå har gitt uttrykk for å mene at ingen kan stille noen et ultimatum når du selv nettopp innrømte at du også ville gjort det i lignende situasjoner som omhandlet ting du ikke kunne leve med. Sitat Jeg forstår at noen ikke fikser røyklukt, men med litt godvilje, så kan man kanskje møtes på midten. Røyk ute, bruk kun en jakke til røyking, ikke heng den jakka sammen med andre klær, vask hendene osv. Du kan kanskje det, andre ikke. Nå som jeg ikke røyker selv så sier jeg nei til at venner kan røyke inne hos meg fordi da lukter det i dagevis, og til og med når de går ut for å røyke så stinker det i hele leiligheten lenge etter de har gått og det er uhyggelig å sitte ved siden av den lukten. Jeg tolererer det med venner fordi de skal jeg ikke tenne på og være intime med, men det er veldig forståelig at mange syns røyking er en dealbreaker i intime relasjoner og i samboerskap hvor man må være rundt den lukten daglig og ikke bare en gang i blandt som da venner kommer på besøk. Du burde respektere andres preferanser og grenser mere og ikke shame andre som har andre grenser enn deg. Men gratulerer, du fikk hele tråden til å handle om deg selv og det var kanskje den oppmerksomheten du trengte....! Anonymkode: bb913...895 2 1
Pizzagirl Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde vært en deal breaker for min del. Veldig spesielt at han har startet igjen. Noe spesielt som har skjedd? Har han det bra? Anonymkode: 9c289...d7e Ts her😊 Han har det bra, litt stress på jobb,men det står han i.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 Eksen min røyka ute i egne klær, pussa tenner og vaska seg kjapt med klut når han kom inn, og satt ikke inne i "røykeklær" det hjalp mye. Hadde det funka? Anonymkode: bd743...228
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå