Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært et såkalt «favorittbarnebarn», fordi pappa døde da jeg var liten, og jeg bodde mye der i oppveksten.

Døtrene hennes har familie på andre siden av landet, og er velstående. (Hytter (to, tre stk) og bor i hus verdt 8 mill., minst.

På bakgrunn av dette, har farmor og farfar (død) skrevet testamentet for flere år siden, der de har sagt at jeg kommer til å arve noe.

Forstår ikke hvordan jeg kommer til å arve noe, da leiligheten hennes ikke er verdt mer enn 3 millioner, hun har kanskje 3- 400.000 i egenkapital.

Jeg har også en lillebror som er 20 eldre enn meg…

Hvert barn etter henne har vel krav på over 1,5 millioner hver? 

Anonymkode: 1e77c...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke farmor få lov til å dø før dere begynner å spekulere på arven etter henne?

Anonymkode: 6895a...73d

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

" En lillebror som er 20 år eldre" ....... Jau jau...

Anonymkode: d48fe...944

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du og din lillebror kommer til å arve din fars del.

Anonymkode: 749cb...c51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du vil isåfall arve en del av din fars arv. Men hvis man ikke har mer enn pliktdelsarv, så kan man ikke dele noe ut etter eget ønske. 

Anonymkode: 3d353...804

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, så fort hun ligger for døden så prater du om penger?

Anonymkode: e2643...6e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du og din lillebror kommer til å arve din fars del.

Anonymkode: 749cb...c51

Vel å merke hvis de har samme far. 

Anonymkode: 6895a...73d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vil isåfall arve en del av din fars arv. Men hvis man ikke har mer enn pliktdelsarv, så kan man ikke dele noe ut etter eget ønske. 

Anonymkode: 3d353...804

Takk, det var det jeg tenkte. Her er det ikke mer penger etter pliktdelsarv, så da har ikke testamentet egentlig betydning.

Får man ikke vite dette når man oppretter et slikt testamentet? 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske farmoren din fikk lese denne tråden. 

Anonymkode: 2528f...f85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle ønske farmoren din fikk lese denne tråden. 

Anonymkode: 2528f...f85

Hun snakket om denne arven for under en måned siden, at nå som hun skulle dø (vi visste det gikk den veien) kom jeg til å arve mye mer enn de andre.

Ikke så rart jeg lurer litt vel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun snakket om denne arven for under en måned siden, at nå som hun skulle dø (vi visste det gikk den veien) kom jeg til å arve mye mer enn de andre.

Ikke så rart jeg lurer litt vel?

Det er jo merkelig at penger dukker opp så fort noen skal dø. Ja, du lurer sikkert, men alt kan vel vente til hun ikke er mer? Eller haster det sånn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo merkelig at penger dukker opp så fort noen skal dø. Ja, du lurer sikkert, men alt kan vel vente til hun ikke er mer? Eller haster det sånn?

Jeg er sant og si litt stresset for det de vil lese i testamentet. Hele familien er irritert på at jeg har fått så mye plass i hennes liv. Det blir sikkert ikke bedre når de leser at hun egentlig ønsker at jeg skal arve mer enn de andre… (Selvom det nå er forgjeves)

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så mye å spekulere i, da? Du får det du har rett på og så er det ikke sånn at verden er rettferdig. Noen har mer penger enn andre, noen arver mye, noen arver ingen ting fordi familien deres ikke har verdier, noen arver småpenger fordi hytter, gårder eller hus er allerede gjort opp for. Sånn er det bare. Konsentrer deg heller om folk som betyr noe for deg og gjør det beste ut av de pengene du får uansett hvor mye eller lite det er.

Anonymkode: 7e4fa...227

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling, men jeg forstår at du lurer. Det er vindt når noe  skal dø. En kan ikke kontrollere det, så da gjør en ofte det en kan av praktiske ting, som feks sette seg inn i regler rundt arv. Helt naturlig, ikke bry deg om de som kritiserer deg. J

Anonymkode: 634bf...660

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

t var det jeg tenkte. Her er det ikke mer penger etter pliktdelsarv, så da har ikke testamentet egentlig betydning.

Kun en 3-del er pliktdelsarv, resten kan hun testamentere til hvem hun vil

Anonymkode: d48fe...944

AnonymBruker
Skrevet

§ 50 i arveloven

To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker. Hvis en livsarving er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-3#KAPITTEL_2-6-3

Hvis jeg husker rett av det jeg har lært, så har livsarvinger krav på 2/3 av arven, eller 15g.

Hvis arven er 3 mill, skal 2 mill fordeles på barna. Du og din bror arver da deres fars del av arven. Den siste tredelen kan farmor bestemme over, hvis det står at du skal arve feks 100 000kr, så gjør du det, og resterende sum (900 000) fordeles på livsarvinger. 

Kan ikke garantere at dette er riktig, går jo an å kontakte en advokat for å høre hva som er riktig. 

Anonymkode: 7ea0f...156

AnonymBruker
Skrevet

Du og din bror arver deres far. Altså din far arver sine foreldre selv om han er død, men da går hans del til deg og din brør.

Anonymkode: b67da...806

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

§ 50 i arveloven

To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker. Hvis en livsarving er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren.

Hvis jeg husker rett av det jeg har lært, så har livsarvinger krav på 2/3 av arven, eller 15g.

Hvis arven er 3 mill, skal 2 mill fordeles på barna. Du og din bror arver da deres fars del av arven. Den siste tredelen kan farmor bestemme over, hvis det står at du skal arve feks 100 000kr, så gjør du det, og resterende sum (900 000) fordeles på livsarvinger. 

Kan ikke garantere at dette er riktig, går jo an å kontakte en advokat for å høre hva som er riktig. 

Takk for svar 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

§ 50 i arveloven

Det er slik jeg trodde det var først, men etter hva jeg har tolket i dag, virker det som at hvert barn (død eller levende) har krav på 1,5 millioner….??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...