Gå til innhold

Prioriterer dere skilte foreldre eget soverom til barna når de blir voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere skilsmisseforeldre som har sett barna lite i oppveksten; prioriterer dere eget rom til deres utflyttede barn i tilfelle de kommer hjem og har lyst å sove over?

Min datter på 20 år har bodd fast hos sin mor de siste 12 årene etter at jeg flyttet ut, men har vært hos meg i helgene en til to ganger i måneden frem til militæret for halvannet år siden.

Hun studerer nå og bor hjemme hos moren med morens nye familie.

Jeg har stram økonomi men har fått kommunalt lån til å kjøpe leilighet, og har faktisk bare råd til en 2-roms med balkong i sentrum.

Jeg kan få kjøpt en 3-roms hvis jeg flytter ut av sentrum, men det blir veldig ensomt.

2-roms leiligheten jeg har på hånden ligger like ved siden av Universitetet hun går på, og jeg tenker at da kommer hun muligens til å være mer hos meg, men må sove på sovesofa i stuen.

Har spurt henne om hun kommer til å være mer hos meg eller bo hos meg hvis jeg kjøper en 3-roms, men får ikke noe klart svar. I dag sa hun at planen hennes er å bo hjemme til hun er ferdig med bachelor om 2 år.

Jeg har sett alt for lite til datteren min de siste 12 årene og jeg savner henne sånn, og jeg har så lyst å være pappa for henne selv om hun nå har blitt student.

Vi har et godt forhold og hun sier at hun er glad i meg hver gang vi snakker sammen, og jeg har lyst å kunne tilby henne det samme som hun får hjemme hos sin mor.

Trenger noen innspill her🙂

Anonymkode: b4ef9...607

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg prioriterer overhode ikke et soverom ekstra pga voksne barn som skal overnatte en sjelden gang. Ta hensyn til hva som er best for deg!

Jeg selger boligen min nå og går ned på antall soverom. Jeg prioriterer hva som er best for meg. Unger har flyttet ut.

Anonymkode: 1783a...0c1

• Liker 9
Skrevet

Hvis du lar henne få soverommet og sover på sofaen selv, så er det større sjanse for at hun vil bo hos deg. Som student vil hun trenge et rom der hun kan trekke seg tilbake og jobbe med studiet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 minutter siden):

Hvis du lar henne få soverommet og sover på sofaen selv, så er det større sjanse for at hun vil bo hos deg. Som student vil hun trenge et rom der hun kan trekke seg tilbake og jobbe med studiet.

Hvis jeg vet hun kommer til å være en del hos meg så kjøper jeg en 3-roms utenfor sentrum og prioriterer bort balkong, siden det er noe som koster ekstra, men når jeg ikke får noe klart svar er det ikke lett å vite hva jeg skal gjøre.

Ts

Skrevet

Jeg tenker at en 20-åring også er voksen nok til å forstå hvorfor pappa ikke kan ha en leilighet med to soverom. Hun er også voksen nok til å forstå hvorfor du ønsker å bo i sentrum istedenfor å flytte ut av byen. Du virker som en skikkelig omsorgsfull far, og den omsorgen vil du kunne vise helt uavhengig om du har ett eller to soverom. 

Nærheten til universitetet tror jeg er viktigere her enn et ekstra soverom. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg vet hun kommer til å være en del hos meg så kjøper jeg en 3-roms utenfor sentrum og prioriterer bort balkong, siden det er noe som koster ekstra, men når jeg ikke får noe klart svar er det ikke lett å vite hva jeg skal gjøre.

Ts

Det er nok viktigere for henne at du bor nær studiestedet hennes. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har sett alt for lite til datteren min de siste 12 årene og jeg savner henne sånn, og jeg har så lyst å være pappa for henne selv om hun nå har blitt student.

Du vet du kan være pappa på dagtid? 

At du kun har hatt samvær med henne 1–2 helger i måneden er ditt valg. Du kunne valgt å stille opp oftere.

Din datter er voksen og har behov for foreldre på en helt annen måte enn hun hadde da hun var barn og tenåring. Du må endre deg i takt med henne, og ikke sitte fast i fortiden. 

Anonymkode: bd785...099

• Liker 6
Skrevet

Jeg syntes du fremstår både omsorgsfull og som en god pappa, men jeg syntes ikke du skal ta hensyn til soverom til henne som hun «kanskje» vil bruke. Hun er voksen og kan fint ligge på sovesofa når hun er der.

Da jeg flyttet hjemmefra kjøpte mamma en liten leilighet. Pappa gjorde det samme. Det kunne ikke ramlet meg inn å tenke at noen av dem burde tenkt på rom til meg.

Hvis hun mener det er en selvfølge, så har hun godt av å lære litt. Ingen normalt oppegående 20-åring ville tenkt at det var rimelig at mor eller far flyttet til et sted de selv ikke trives bare for å få det ekstra rommet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sikkert vanskelig for henne å gi et klart svar. Hvis hun sier hun kommer til deg oftere, så føler hun nok på at da forplikter hun seg, og hun har nok ikke lyst til å skuffe deg heller.

Arne Næss Sr sa at "Når som helst kan hva som helst skje", og det er sant en kort periode i livet, nemlig når man er ung og student. Selv om hun nå tenker å bo hos mor et par år til, så kan det være annerledes om noen måneder.

Så, om jeg var deg, ville jeg kjøpt det som vil gi deg selv mest glede, og det høres ut til å være 2-romsen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Det er nok viktigere for henne at du bor nær studiestedet hennes. 

Nå bor ikke moren langt fra universitetet, det tar datteren vår bare et kvarter inn med bussen, og fra min leilighet hvis jeg kjøper den da, vil det ta henne 10 minutt til fots.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet du kan være pappa på dagtid? 

At du kun har hatt samvær med henne 1–2 helger i måneden er ditt valg. Du kunne valgt å stille opp oftere.

Din datter er voksen og har behov for foreldre på en helt annen måte enn hun hadde da hun var barn og tenåring. Du må endre deg i takt med henne, og ikke sitte fast i fortiden. 

Anonymkode: bd785...099

Det høres ut som du vet hvorfor min datter kun har vært hos meg en til to ganger i måneden, siden du svarer meg sånn?

Da jeg og hennes mor skilte lag ble jeg utsatt for en alvorlig ulykke som gjorde meg veldig dårlig i flere år, og jeg var knapt til i stand til å ha samvær med et barn.

Jeg har tilbragt veldig mye tid på Sunnaas sykehus og senere på diverse opptrenings institusjoner.

Jeg var ikke i stand til å ha datteren min 50% før hun var 15-16 år, og da var hun ikke interessert i å flytte frem og tilbake så jeg har latt henne selv bestemme når hun har ønsket å komme til samvær.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du vil angre hvis du velger en 3 roms nå. Jenta er 20 år, hun kommer snart til å flytte ut uansett. 

Hvis det er veldig viktig for deg at hun er mer hos deg, hadde jeg kjøpt leiligheten med 1 soverom nær studiestedet og innredet soverommet så hun kunne få det når hun er hos deg. Da ligger du på stuen.

Vi hadde en slik løsning når jeg bodde hjemme. Jeg bodde fast hjemme. Jeg fikk soverommet, moren min lå på stuen til jeg flyttet ut. 

Og siden datteren din ikke skal bo fast hos deg heller, sa har du jo soverommet når hun ikke er hos deg. Jeg hadde ikke tvilt på hva jeg hadde gjort. Gå for en med 1 soverom. Tenk fremover. Ikke sikkert du får den muligheten igjen,

Anonymkode: 5987a...394

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror du vil angre hvis du velger en 3 roms nå. Jenta er 20 år, hun kommer snart til å flytte ut uansett. 

Hvis det er veldig viktig for deg at hun er mer hos deg, hadde jeg kjøpt leiligheten med 1 soverom nær studiestedet og innredet soverommet så hun kunne få det når hun er hos deg. Da ligger du på stuen.

Vi hadde en slik løsning når jeg bodde hjemme. Jeg bodde fast hjemme. Jeg fikk soverommet, moren min lå på stuen til jeg flyttet ut. 

Og siden datteren din ikke skal bo fast hos deg heller, sa har du jo soverommet når hun ikke er hos deg. Jeg hadde ikke tvilt på hva jeg hadde gjort. Gå for en med 1 soverom. Tenk fremover. Ikke sikkert du får den muligheten igjen,

Anonymkode: 5987a...394

Leiligheten jeg har mulighet til å kjøpe er veldig liten, kun 43 kvm+ liten balkong, men det er sånn er det hvis man ønsker å bo sentralt.

Jeg kunne jo selvfølgelig tenkt meg et ekstra soverom til overnattende gjester, kontor og div, men det koster og da må jeg ut av byen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på tittelspørsmålet; nei vi gjør ikke det.

Hadde vi bodd et sted på bygda med andre priser hadde vi kanskje det. Men vi bor sentralt i Oslo (begge har kun familie herfra), og til 120,000 kr kvadratmeteren prioriterer vi ikke å ha et rom stående "i tilfelle". 

Anonymkode: 5d579...595

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo supert om hun kan stikke innom deg på dagtid når hun er i området. Og hvis hun er på byen elns og ønsker å overnatte, er jo sovesofa helt ok.. 😊

Anonymkode: 2d9f0...fa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere skilsmisseforeldre som har sett barna lite i oppveksten; prioriterer dere eget rom til deres utflyttede barn i tilfelle de kommer hjem og har lyst å sove over?

Min datter på 20 år har bodd fast hos sin mor de siste 12 årene etter at jeg flyttet ut, men har vært hos meg i helgene en til to ganger i måneden frem til militæret for halvannet år siden.

Hun studerer nå og bor hjemme hos moren med morens nye familie.

Jeg har stram økonomi men har fått kommunalt lån til å kjøpe leilighet, og har faktisk bare råd til en 2-roms med balkong i sentrum.

Jeg kan få kjøpt en 3-roms hvis jeg flytter ut av sentrum, men det blir veldig ensomt.

2-roms leiligheten jeg har på hånden ligger like ved siden av Universitetet hun går på, og jeg tenker at da kommer hun muligens til å være mer hos meg, men må sove på sovesofa i stuen.

Har spurt henne om hun kommer til å være mer hos meg eller bo hos meg hvis jeg kjøper en 3-roms, men får ikke noe klart svar. I dag sa hun at planen hennes er å bo hjemme til hun er ferdig med bachelor om 2 år.

Vi har et godt forhold og hun sier at hun er glad i meg hver gang vi snakker sammen, og jeg har lyst å kunne tilby henne det samme som hun får hjemme hos sin mor.

Trenger noen innspill her🙂

Jeg ville sendt henne dette innlegget, jeg. Det var ordentlig fint ❤️

Anonymkode: 6c6e7...9f8

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at du skal tenke på deg selv og fremtiden også. Hvis det blir ensomt å bo utenfor området du bor i nå så er jo ikke det kjekt for deg. Jeg ville gått for to-roms med best mulig planløsning. Er vel ikke så veldig store variasjoner i en planløsning ved to-roms da… men at det gjerne er mulig å plassere en sovesofa så det fortsatt er mulig å føle at det er litt skjermet enn å ligge midt i stuen. En kan jo være litt kreativ også om nødvendig. Og så ville jeg tilbudt henne soverommet når hun er der og tatt sovesofaen selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville bodd sentralt hvis jeg var det. Du treffer henne sikkert oftere da, siden hun er i nærheten. Tenk så kjent å kunne treffe din datter på dagtid, hun kan komme innom deg, dere kan gå en tur ut å spise eller på kafé eller noe en gang innimellom 😊

Anonymkode: 2e7f8...e7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg tolker henne riktig så unngår hun å svare fordi hun ikke vil ha ansvar for å følge opp din beslutning. Hvis hun sier hun skal overnatte og du kjøper leiligheten utenfor byen så vil hun føle seg forpliktet til å komme på overnatting fordi du kjøpte den for hennes skyld. Tror hun vil du skal tenke på egne behov her og så tilpasser hun utfra det når hun kommer innom og på hvilken måte. Jeg sover på sofaen hos moren min og det funker helt fint.

Anonymkode: c36e7...b75

• Liker 1
Skrevet (endret)

En leilighet du kjøper er en langsiktig investering, du bør helt klart gå for den mest sentrale om du ellers tenker du vil trives på 43 kvm. Jeg tenker å gjøre det samme når ungene flytter ut. 

Endret av Leeloo
Sendte for kjapt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...