Rhodiola Skrevet 28. mars 2022 #161 Skrevet 28. mars 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring og siteringer av slettet innhold. -Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #162 Skrevet 28. mars 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er sånne ting som skjer av seg sjøl. En kan ikke styre alle gjester, og dessuten er det helt vanlig med alle konfirmanter Anonymkode: e3515...358 Ikke å bruke mye tid på det nei. Anonymkode: 75ac2...a29
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #163 Skrevet 29. mars 2022 Så: Du har 2 unger med en mann som ikke vil være far. Hans familie har tydeligvis ingen relasjon til barnebarna/nieser/nevøer heller. Din familie (mor, far, søsken, tante, onkler) stiller ikke opp. Du har ingen venner eller bekjente som kunne passe. Ikke foreldre til barnehagevenner til eldstemann. Med andre ord: ingen nettverk whatsoever. Du har så dårlig råd at du ikke har en tusenlapp for betalt barnevakt, til tross for at invitasjonen kom for flere måneder siden og du vet at ingen kan stille gratis. Du undersøker ikke litt med konfirmantens foreldre hvordan dagen er lagt opp, vel vitende at du har begrenset med tid. Du bare antar at det er en kort affære og at du kan "snike deg ut" ubemerket. Som konfirmantens fadder, ikke en perifer gjest. Konklusjon: Du må skaffe deg nettverk. Du må sette deg inn i ting som blir påvirket av minstemanns alder. Du må kommunisere bedre. Siden alt dette ikke er på plass burde du tatt en hvit løgn og sagt at dere har fått omgangssyke og ikke kan komme. Bedt faren å holde din tale du har forberedt (ta bilde slik at han kan lese den). Du spurte om du gjorde feil og ja, det syns jeg. Anonymkode: 25d9b...791 4
Millimani Skrevet 29. mars 2022 #164 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.3.2022 den 21.06): Nei. Det er nettopp det som er poenget. Og det er ikke en helt uvanlig situasjon. Anonymkode: 3390d...f40 AnonymBruker skrev (21 timer siden): nei, jeg har ingen. Min mor hadde nok stilt opp om det var helt krise, men da skulle jeg ligget i koma, ikke før det. ts Anonymkode: da318...911 På to år klarer man å skaffe seg et nettverk, spesielt når man har barn med seg som omgås andre barn Honey Dew skrev (19 timer siden): Fotograferingen trenger en ikke ta samme dagen som konfirmasjonen. Det er det som er mest vanlig. Da har alle på seg finstasen, that's it. Enten bildene tas inne eller ute der konfirmasjonen har funnet sted, eller det skjer inne eller ute der selskapet finner sted. Praktisk og greit. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Selve fotograferingen av konfirmantene inne i kirka blir selvfølgelig gjort en stund før selve konfirmasjonsdagen. Anonymkode: e3515...358 De fleste tar bildene noen uker før ja. Kirka mine to søstre ble konfirmert i tok bildet umiddelbart før (eller var det etter?) folk gikk inn (eller ut?) i forbindelse med gudstjenesten. Ett bilde med kapper, og ett bilde uten kapper. Kjempekoselig, og flott å se alle jentene i bunad og guttene i dress. I kirka jeg ble konfirmert tok vi kun bilde med kappene på, uka før konfirmasjonen - eller noe sånt. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Koldtbord er vel vanlig? Og det serveres jo etter kirken. Når gudstjenesten er ferdig 12, så mingler man ikke i 5 timer før det serveres mat? ts Anonymkode: da318...911 Koldtbord er mest vanlig. Men jeg har også vært borti trøndersodd, reinsdyrstek og fårefrikassé. Hvorvidt man mingler i fem timer før maten kommer handler også om hvor lang tid det tar å kjøre til selskapslokalet. Noen velger et lokale som ligger to-tre timer unna fordi de har en tilknytning til enten kirka, selskapslokalet eller begge stedene. På grunn av det kan det fort bli middag fem timer etter at seremonien er ferdig. Da handler det om fotografering, reisetid, samt tiden det tar fra man ankommer selskapslokalet og til maten er på bordene. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #165 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.3.2022 den 18.20): Var i en konfirmasjon til mitt fadderbarn i dag. Lenge siden jeg har vært i konfirmasjon, og jeg hadde sett for meg et par tre timer. Gudstjenesten startet kl. 11, og kl 17 hadde vi ikke kommet til kakene enda. Jeg har to barn på 1 og 3 år som jeg måtte fotfølge over alt fordi lokalet var lite barnevennlig. Etter 6 timer med festivitas greide jeg ikke mer, jeg var heeeelt utslitt og sa til konfirmantene far at jeg måtte få holde talen min og gå snart. Da ble han kjempesnurt og spurte om jeg ikke hadde satt av dagen? Anonymkode: da318...911 Barna har da en far, ts? Han var trolig ikke fadder, siden du skriver "jeg" og "mitt". Dermed forventer alle at han tar sine egne unger. Og, ja han kan selvsagt dra hjem med dem og hvile og alt sånt. Eller bare droppe å møte opp, siden han altså ikke er fadder. Det sagt så er du voksen. Klarer ikke ungene sitte stille? Barnevakt, sysselsetting (tegneblokk) eller gå ut og lek utenfor lokalet. Alt helt ok. Du kan også bare droppe å møte i kirken, det er ikke viktig for noen at folk er der så lenge NOEN er der. Så til selskapet. Igjen - lag et opplegg for ungene. Men de fleste har jo masse unger som løper rundt og leker sammen, så foreldre slipper være i hælene på ungene 24/7. En 1-åring trenger kanskje oppsyn konstant (om ikke selskapet har noen eldre barn som synes slikt er moro), mens en 3-åring kan sendes ut i jakke for å leke med de andre ungene. Anonymkode: 20312...d21
Millimani Skrevet 29. mars 2022 #166 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Barna har da en far, ts? Han var trolig ikke fadder, siden du skriver "jeg" og "mitt". Dermed forventer alle at han tar sine egne unger. Og, ja han kan selvsagt dra hjem med dem og hvile og alt sånt. Eller bare droppe å møte opp, siden han altså ikke er fadder. Anonymkode: 20312...d21 TS skriver at han er ute av bildet 1
Honey Dew Skrevet 29. mars 2022 #167 Skrevet 29. mars 2022 Millimani skrev (2 timer siden): På to år klarer man å skaffe seg et nettverk, spesielt når man har barn med seg som omgås andre barn Det er det som er mest vanlig. Da har alle på seg finstasen, that's it. Enten bildene tas inne eller ute der konfirmasjonen har funnet sted, eller det skjer inne eller ute der selskapet finner sted. Praktisk og greit. De fleste tar bildene noen uker før ja. Kirka mine to søstre ble konfirmert i tok bildet umiddelbart før (eller var det etter?) folk gikk inn (eller ut?) i forbindelse med gudstjenesten. Ett bilde med kapper, og ett bilde uten kapper. Kjempekoselig, og flott å se alle jentene i bunad og guttene i dress. I kirka jeg ble konfirmert tok vi kun bilde med kappene på, uka før konfirmasjonen - eller noe sånt. Koldtbord er mest vanlig. Men jeg har også vært borti trøndersodd, reinsdyrstek og fårefrikassé. Hvorvidt man mingler i fem timer før maten kommer handler også om hvor lang tid det tar å kjøre til selskapslokalet. Noen velger et lokale som ligger to-tre timer unna fordi de har en tilknytning til enten kirka, selskapslokalet eller begge stedene. På grunn av det kan det fort bli middag fem timer etter at seremonien er ferdig. Da handler det om fotografering, reisetid, samt tiden det tar fra man ankommer selskapslokalet og til maten er på bordene. Fotografering med foreldre tar ikke så lang tid og bilder av konfirmanten kan taes andre dager. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #168 Skrevet 29. mars 2022 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Fotografering med foreldre tar ikke så lang tid og bilder av konfirmanten kan taes andre dager. Har du deltatt på konfirmasjonssermonier? Mye folk, mange vil ta bilder og vil gjerne finne et bra sted for å fotografere . Konfirmanten sammen med foreldre, søsken, faddere og øvrige familie. Det tar tid, og gjestene og konfirmanten tropper ikke opp i finstasen på andre dager for å fotografere. Når du har 30 -50 gjester så blir det en del. Det er en festdag og en dag konfirmanten m familie vil minnes. Alle husker konfirmasjonsdagen sin Anonymkode: e3515...358 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #169 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så: Du har 2 unger med en mann som ikke vil være far. Hans familie har tydeligvis ingen relasjon til barnebarna/nieser/nevøer heller. Din familie (mor, far, søsken, tante, onkler) stiller ikke opp. Du har ingen venner eller bekjente som kunne passe. Ikke foreldre til barnehagevenner til eldstemann. Med andre ord: ingen nettverk whatsoever. Du har så dårlig råd at du ikke har en tusenlapp for betalt barnevakt, til tross for at invitasjonen kom for flere måneder siden og du vet at ingen kan stille gratis. Du undersøker ikke litt med konfirmantens foreldre hvordan dagen er lagt opp, vel vitende at du har begrenset med tid. Du bare antar at det er en kort affære og at du kan "snike deg ut" ubemerket. Som konfirmantens fadder, ikke en perifer gjest. Konklusjon: Du må skaffe deg nettverk. Du må sette deg inn i ting som blir påvirket av minstemanns alder. Du må kommunisere bedre. Siden alt dette ikke er på plass burde du tatt en hvit løgn og sagt at dere har fått omgangssyke og ikke kan komme. Bedt faren å holde din tale du har forberedt (ta bilde slik at han kan lese den). Du spurte om du gjorde feil og ja, det syns jeg. Anonymkode: 25d9b...791 Ja, det er selvsagt min feil at barnas far og hans familie svikter🙄 Ja, jeg har SÅ dårlig råd, derfor må jeg prioritere å bruke pengene mine på barnepass når det er helt krise, ikke på å slippe å ha med barna på en familiefeiring. Jeg har venner og nettverk, men det betyr ikke at de stiller opp som gratis barnevakt for mine barn. Ville du blitt venner med noen på de premissene? «Hei, jeg ønsker å bli kjent med deg slik at jeg kan bruke deg som gratis barnevakt». Jeg har venner og bekjente som har fullt opp med egne familieliv. Folk skal på hytta, møte egne familier, tilbringe tid sammen som kjærnefamilie. Hvem er alle dere som har venner som står med to åpne armer for å sitte barnevakt i hytt og gevær? Igjen, jeg trodde ikke jeg måtte sjekke dette, da jeg ikke visste at konfirmasjon varer i SÅ mange timer. ts Anonymkode: da318...911 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #170 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barna har da en far, ts? Han var trolig ikke fadder, siden du skriver "jeg" og "mitt". Dermed forventer alle at han tar sine egne unger. Og, ja han kan selvsagt dra hjem med dem og hvile og alt sånt. Eller bare droppe å møte opp, siden han altså ikke er fadder. Det sagt så er du voksen. Klarer ikke ungene sitte stille? Barnevakt, sysselsetting (tegneblokk) eller gå ut og lek utenfor lokalet. Alt helt ok. Du kan også bare droppe å møte i kirken, det er ikke viktig for noen at folk er der så lenge NOEN er der. Så til selskapet. Igjen - lag et opplegg for ungene. Men de fleste har jo masse unger som løper rundt og leker sammen, så foreldre slipper være i hælene på ungene 24/7. En 1-åring trenger kanskje oppsyn konstant (om ikke selskapet har noen eldre barn som synes slikt er moro), mens en 3-åring kan sendes ut i jakke for å leke med de andre ungene. Anonymkode: 20312...d21 Barna har en far som ikke ønsker noe med dem å gjøre, og det vet vertskapet godt. Barna var invitert i konfirmasjonen, jeg svarte at «vi» kommer. De tok det som en selvfølge at barna var med. Nei, ungene klarer ikke sitte stille i 6 timer har du møtt barn på 1 og 3 år? lage et opplegg som passer for begge barna som varer i 6 timer og gjør at enn1 og 3 åring sitter stille? ts Anonymkode: da318...911
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #171 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barna har en far som ikke ønsker noe med dem å gjøre, og det vet vertskapet godt. Barna var invitert i konfirmasjonen, jeg svarte at «vi» kommer. De tok det som en selvfølge at barna var med. Nei, ungene klarer ikke sitte stille i 6 timer har du møtt barn på 1 og 3 år? lage et opplegg som passer for begge barna som varer i 6 timer og gjør at enn1 og 3 åring sitter stille? ts Anonymkode: da318...911 Jeg tror at du har vanskelig for å be noen om hjelp uavhengig av de utfordringene du har ang familie og nettverk. Hadde jeg en kollega eller venninne i samme situasjon som du var i, der jeg kjente til barna, så hadde jeg tilbudt min hjelp så sant jeg var klar over du at trengte hjelp. Når du er alene med to små barn så må du komme i gang med å bli bedre kjent med de du har rundt deg. De fleste vet at du er aleine med barna og vet at det er mye jobb. Men om du ikke sier noe så vil vel alle anta at du har full kontroll, og at du ikke ønsker og trenger ei hånd av og til. Jeg leser at du presiserer og vet at alle andre har det så travelt at alle dører er stengt. Men har du virkelig prøvd ? Anonymkode: e3515...358 5
Honey Dew Skrevet 29. mars 2022 #172 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er selvsagt min feil at barnas far og hans familie svikter🙄 Ja, jeg har SÅ dårlig råd, derfor må jeg prioritere å bruke pengene mine på barnepass når det er helt krise, ikke på å slippe å ha med barna på en familiefeiring. Jeg har venner og nettverk, men det betyr ikke at de stiller opp som gratis barnevakt for mine barn. Ville du blitt venner med noen på de premissene? «Hei, jeg ønsker å bli kjent med deg slik at jeg kan bruke deg som gratis barnevakt». Jeg har venner og bekjente som har fullt opp med egne familieliv. Folk skal på hytta, møte egne familier, tilbringe tid sammen som kjærnefamilie. Hvem er alle dere som har venner som står med to åpne armer for å sitte barnevakt i hytt og gevær? Igjen, jeg trodde ikke jeg måtte sjekke dette, da jeg ikke visste at konfirmasjon varer i SÅ mange timer. ts Anonymkode: da318...911 Har du spurt vennene dine om å hjelpe med barnevakt uten å få betalt? Voksne mennesker sitter ikke barnevakt for å få penger. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #173 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, det er selvsagt min feil at barnas far og hans familie svikter🙄 Ja, jeg har SÅ dårlig råd, derfor må jeg prioritere å bruke pengene mine på barnepass når det er helt krise, ikke på å slippe å ha med barna på en familiefeiring. Jeg har venner og nettverk, men det betyr ikke at de stiller opp som gratis barnevakt for mine barn. Ville du blitt venner med noen på de premissene? «Hei, jeg ønsker å bli kjent med deg slik at jeg kan bruke deg som gratis barnevakt». Jeg har venner og bekjente som har fullt opp med egne familieliv. Folk skal på hytta, møte egne familier, tilbringe tid sammen som kjærnefamilie. Hvem er alle dere som har venner som står med to åpne armer for å sitte barnevakt i hytt og gevær? Igjen, jeg trodde ikke jeg måtte sjekke dette, da jeg ikke visste at konfirmasjon varer i SÅ mange timer. ts Anonymkode: da318...911 Det er da ikke i hytt og gevær. Det er snakk om en eneste søndag i konfirmasjon som du har visst om i lang tid. Hadde du vært min venn hadde jeg selvsagt stilt opp. Må innrømme at jeg synes det er veldig spesielt at ikke mormor heller gidder å stille opp som barnevakt i en spesiell anledning som konfirmasjon. Anonymkode: d8770...31a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #174 Skrevet 29. mars 2022 Dette med barnevakt kunne du enkelt ha løst på en enklere måte, TS. Du hadde ikke trengt barnevakt hele dagen, du kunne ha brukt av «kriseløsningen» din til barnevakt fra etter middag f.eks. Så hadde barnevakt kommet og hentet barna. Voksne venner tar heller ikke betalt for å være barnevakt. Anonymkode: 2fb9a...845 2
mingus Skrevet 29. mars 2022 #175 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor ikke ordne barnevakt? Ting tar tid, det må du bare lære deg. Tok mer enn 20 sekunder bort til det menighetshuset. Du må skaffe deg et bedre tidsperspektiv. Jeg er også alene med barn, tar de aldri med på sånne ting. Ordner barnevakt i god tid. Anonymkode: bdd37...c7f Nå har jeg lest fra side 1, og har ikke tall på hvor mange ganger TS har svart på det der... hva med å lese litt først, du er sikkert ikke den første som tenkte barnevakt på 7 sider.. Har full forståelse for TS. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #176 Skrevet 29. mars 2022 Uavhengig av denne situasjonen, så bør du jobbe med å skaffe deg et nettverk. Jeg er alene med en 2-åring, og jeg har flere kollegaer, flere foreldre i barnehagen, naboen og venninner (med og uten egne barn) som kunne passet mini en dag om jeg hadde spurt. Nå har vi foreldrene mine et par timer unna som stort sett stiller, men hadde det vært krise hadde hele gjengen over stilt opp med glede. Anonymkode: bf802...c0a 1
Maleficenta Skrevet 29. mars 2022 #177 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.3.2022 den 18.20): Var i en konfirmasjon til mitt fadderbarn i dag. Lenge siden jeg har vært i konfirmasjon, og jeg hadde sett for meg et par tre timer. Gudstjenesten startet kl. 11, og kl 17 hadde vi ikke kommet til kakene enda. Jeg har to barn på 1 og 3 år som jeg måtte fotfølge over alt fordi lokalet var lite barnevennlig. Etter 6 timer med festivitas greide jeg ikke mer, jeg var heeeelt utslitt og sa til konfirmantene far at jeg måtte få holde talen min og gå snart. Da ble han kjempesnurt og spurte om jeg ikke hadde satt av dagen? Anonymkode: da318...911 jøss var det konf eller bryllup liksom.. 2
Maleficenta Skrevet 29. mars 2022 #178 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 27.3.2022 den 18.36): Her tror jeg du bommet totalt. Har du noen gang vært i en konfirmasjon ? Da vet du at kirken tar minst en time + fotografering og sånn, og transport til selskapslokalet = ca 2 t. Sosialisering ca 30 min, og så er det middag i en time ++ m taler ? Etter middagen pleier folk å gå lov å strekke på beina og lokalet blir ryddet og gjort klart for neste agendaen , kakebordet . Det er ikke uvanlig at klokken blir 17 før kaffen blir servert. Her vi bor er det stort kakebord. Ingen greier å kaste seg i kakespising rett etter middagen er fortært . Hva tenkte du og så for deg? Anonymkode: e3515...358 høres ut som bryllup. Syns konf burde være mindre styr enn bryllup 2
Maleficenta Skrevet 29. mars 2022 #179 Skrevet 29. mars 2022 Lacuna skrev (På 27.3.2022 den 18.52): Jeg skjønner poenget ditt her - men kunne du ikke forsøkt å finne barnepass akkurat denne dagen? En konfirmasjon er en stor dag. Det er helt vanlig at det varer til 17+ konfirmasjon er bare tull. En dag for konfirmanten å grafse til seg mest mulig penger. Og konfirmasjon betyr ikke noe lenger. Man trer ikke lenger inn i de voksnes rekker når man blir 15. Man er barn til man er 18 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #180 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er da ikke i hytt og gevær. Det er snakk om en eneste søndag i konfirmasjon som du har visst om i lang tid. Hadde du vært min venn hadde jeg selvsagt stilt opp. Må innrømme at jeg synes det er veldig spesielt at ikke mormor heller gidder å stille opp som barnevakt i en spesiell anledning som konfirmasjon. Anonymkode: d8770...31a Som sagt hvis jeg først skule spurt om barnevakt, så kommer konfirmasjon langt ned på listen. Mormor gidder ikke stille opp, hun er opptatt med eget liv. Hun stiller KUN opp hvis hun absolutt må. ts Anonymkode: da318...911
Anbefalte innlegg